28 Jun, 2016

Mattias Pleijel på svensk statsradio har för avsikt att sprida tvivel


DEBATT. Ryssland skapar egna mediekanaler där ”villfarelsen ställs mot vetenskap, fejk mot fakta och kunskap mot kvacksalveri”, enligt Mattias Pleijel som arbetar för Sveriges Radio. Pleijel syftar på den ryska kanalen RT och han menar att mediernas princip om opartiskhet kidnappats och missbrukas av en krigförande stormakt. Inslaget är mycket ickeneutralt och strider mot Sveriges Radios uppdrag att leverera neutral public service. Därför anmäler jag det till Myndigheten för Radio och TV.

Text: Torbjörn Sassersson, red NewsVoice

Pleijel slår nästa knut på sig själv för att försöka få in så många negativa påståenden han kan om Ryssland och RT. Ordet kvacksalveri fick till och med plats, vilket jag tycker är komiskt.

Så här skriver Pleijel:

P1 Medierna: ”Ryska propaganda-medier med avsikt att förvirra”

Mattias Pleijel - Foto: Monica Elfström/Sveriges RadioRyssland skapar egna mediekanaler för att strategiskt få ut sin önskade bild av olika händelser. När villfarelsen ställs mot vetenskap, fejk mot fakta, kunskap mot kvacksalveri – då är det lätt att mediernas princip om opartiskhet kidnappas och missbrukas. Vad händer när den här taktiken utnyttjas av en krigförande stormakt?
Den ryska mediestrategin beskrivs ofta som ett försök att förvirra – att skapa en osäkerhet kring vad som är sant genom att sprida en störtskur av hypoteser. I veckan fick vi se ett tydligt exempel på det när utredningen kring det nedskjutna planet MH17 skulle presenteras. Reporter: Mattias Pleijel.

Källa

Foto: Monica Elfström/Sveriges Radio – Fotot är pixelerat för att skydda upphovsrätten

Pleijels resonemang i det 12 minuter långa inslaget handlar om att svepande beskriva den ryska mediestrategin som om det redan är allmänt känt och accepterat att den enbart syftar till att förvirra genom att: ”skapa en osäkerhet kring vad som är sant genom att sprida en störtskur av hypoteser”. Pleijels exempel på ryskmedia i inslaget är RT.com och nu ska han klämma till kanalen en gång för alla i svensk statsradio.

NATO-utredning ”für alle”

Mattias Pleijel tar som ett exempel på ”försök att förvirra” utredningen kring det nedskjutna planet MH17. Han nämner den ryska utredningen som menar att BUK-missilen som sköt ned det ryska planet troligen är av en äldre modell som det ryska försvaret inte längre använder, men den ukrainska militären fortfarande kan ha kvar. Pleijel drar sedan fram trumfkortet ur ärmen, påståendet från den nederländska utredningen om att splittret bevisligen ska ha tillhört den nyare ryska BUK-modellen.

Det är i sammanhanget inte heller oväsentligt att det land som utförde haverikommissionen är ett NATO-land. I en perfekt värld skulle inte ett jävigt NATO-land få tillåtelse att utreda en incident där den anklagade parten är en motpart till NATO.

Som redaktör för NewsVoice streamar jag regelbundet RT, Al Jazeera, EuroNews och även BBC. Jag anser att RT:s nyhetsrapportering har ett fullt existensberättigande i denna skara av ”media outlets”. Ofta är RT den enda kanal som sanningsenligt kan rapportera om vad som sker i Väst eftersom västmedier ofta inte vill granska sina egna länders media och aggressiva imperialism.

När RT kommenterar MH17 sker det självklart utifrån Rysslands perspektiv, vilket de har rätt till och RT:s perspektiv måste ställas i relation till den massiva antiryska kampanj som utförs av västmedier, inräknat: SR, SVT, SvD, CNN, BBC och DN.

Ryktesspridning

Mattias Pleijels reportage är i mina öron tillrättalagt, drygt och vinklat med avsikt att skada Ryssland, dvs destruktiv rykteshantering. Pleijel väljer att uttala sig svepande om RT. Det är ju enklast så.

  • Pleijel kontaktade inte Larry King (tidigare på CNN) som har en egen show för RT. Varför valde King RT?
  • Varför inte tillfråga Noam Chomsky om vad han anser om RT, eller
  • Julian Assange om han anser att han är rättvist behandlad av västmedia i jämförelse med RT, eller
  • om den ryska undersökningens representanter av MH17 anser att de splitter som hittats överensstämmer med nya versioner av BUK-missilen?

Nej, istället ägnar sig Pleijel åt körsbärsplockning (cherry picking) dvs utplockning av bara vissa fakta och faktoider för att få fram det budskap han vill förmedla till lyssnarna, att RT och Ryssland är dåligt och tvivelaktigt. Det går inte att nedvärdera Ryssland och landets rätt till sitt eget perspektiv, genom tex RT, utan att samtidigt nedvärdera det ryska folket, är ett annat perspektiv.

Oksana Boyko, RTPleijel kontaktade främst kritiker till RT, men gav dock Oksana Boyko på RT chansen att svara på den provocerande frågan om RT är en propagandakanal. Boykos svarar att flera större mediakanaler i Väst kan klassificeras som propagandakanaler om det handlar om en stats perspektiv, men hela Boykos svar är inte med i inslaget. Med egen erfarenhet av att ha blivit intervjuad av både SR och SVT vet jag att kanalerna är duktiga på att klippa bort allt som inte gagnar det ”låtsasbalanserade” budskap som ska ut till svenska folket.

Foto på Oksana Boyko: Twitter

Mattias Pleijel drar även ett andra trumfort ur ärmen, att en amerikansk journalist Sara Firth hoppade av RT, men att en eller annan hoppat av RT är inte värre än att en och annan hoppat av svensk stats-TV (SVT) eller svensk statsradio (SR), för att inte nämna avhoppen från andra västliga mediekanaler, varav ett av de mest kända fallen i Europa är Udo Ulfkotte som hoppade av under dramatik eftersom han samtidigt gav ut boken ”Gekaufte Journalisten”.

Inlindad tillrättavisning riktad till SvD:s redaktionschef

Det finns ett annat element i Pleijels radioinslag som känns obehagligt. Efter ett tydligt försök att likrikta lyssnarna till att det bara finns en enda uppfattning om vad som hände med MH17, att det underförstått var ryssarna som låg bakom nedskjutningen (trots att den västliga haverikommissionen inte pekade ut någon skyldig), passar Pleijel på att ge en inlindad tillrättavisning till SvD:s redaktionschef Olle Zachrison eftersom tidningen skrivit att ”teorier haglar från väst till öst” i artikeln: ”160 flyg i luften efter nedskjutning av MH17”.

Tendensen har observerats förr att svenska journalister ”vaktar” på både kollegor i media och politiker så att dessa inte ska sticka ut hakan, ställa kontroversiella frågor eller uttrycka missaktning mot ”den korrekta åsikten”, som i fallet om nedskjutningen av MH17, vilken har en tydlig geopolitisk bismak. Olle Zachrison valde att ”erkänna” sitt ”misstag”, även om det är sant att teorierna verkligen haglat i både öst och väst, vilket är tydligt för den som läser andra medier än svenska.

Jag vill påstå att Mattias Pleijels inslag är ett bra studieobjekt på svenskt statsmedia, policy-tillämpning och propaganda. SR:s metoder kan exporteras som mediestrategi. Jag är säker på att Nordkoreas statsradio skulle vara intresserade av att köpa ett föredrag av Pleijel.

Inslaget har anmälts till ”Granskningsnämnden” (numera Myndigheten för Radio och TV) eftersom inslaget bryter mot mediernas princip om opartiskhet. P1 Medierna kommer garanterat att frias.

Text: Torbjörn Sassersson, red NewsVoice

Regler för kommentarsfältet: Du har personligt ansvar för vad du skriver. Nedsättande kommentarer raderas. Max ca 300 ord och tre externa länkar. Läs mer

Comments

  1. Julius says:

    Bra Torbjörn,det var väll skrivet på svar vid kommentarerana på Sverigesradio.Också mycket bra att du anmäller den här lakejen till USA.

  2. leif bengtsson says:

    Hörde någonstans att Bonnier, Shibstedt mfl nu startat nån gemensam granskningsbyrå av
    svensk public service.
    https://vipatv.svt.se/204/nyheter/arkiv-for-nyheter/2015-09-30-privatmedier-tillsatter-ps-kommission.html

    Kanske skulle dom nappa på ett tips.
    Public service trampar in med lögner o förespeglingar som privat media borde ha ensamrätt på.

  3. Henki says:

    En liten anmärkning bara: Att säga att Larry King valt RT är som att säga att Judge Judy valt Kanal 5. Larry King produceras av och för Ora TV. RT har i sin tur köpt licensrättigheter att sända showen.

  4. NewsVoice says:

    Visst men både Ora TV och King hade kunnat tacka nej till samarbetet med RT eftersom ett köp av innehållet är ett resultat av ett samarbete.

    Så här beskriver RT showen ”Larry King Politicking”:

    ”Legendary host Larry King and OraTV bring ”Politicking”, their new political show, to RT America viewers. World leaders and policy makers will be regular guests of the interviewer whose deep knowledge, ability to moderate differing points of view, and unique sense of humor have made him an icon.”
    https://www.rt.com/shows/politicking-larry-king/

    På RT finns även ”Larry King Now”:

    ”Larry King brings you newsmakers of every stripe – from world leaders and entertainers to regular people changing the world or caught in the crossfire of the biggest stories of the day. ”
    https://www.rt.com/shows/larry-king-now/

  5. Rascasse says:

    Bra artikel Torbjörn, men kan inte låta bli att slänga lite smolk i bägaren av ”action – reaction -solution” i den meningen att vi presenteras en lösning på problem och att denna består av en rysk pärleport. Ok, föreställ er en massiv västlig publik anslutning till Putin och Ryssland, att väst faller i spillror och att öst tar över det globala rodret. Skulle de globala bankirerna då skratta eller gråta? Deras kamp handlar inte om gränser, nationer eller naturresurser, vad de håller högst är social förändring genom mind control och propaganda där folk görs till lydiga slavar och accepterar att leva under ett globalt totalitärt utsugnings system styrt av några få. Detta är vad krig handlar om, krig är den snabbaste och effektivaste vägen till social förändring. När civilbefolkningen utsätts för påfrestningar så vänder den sig till makten och hegemonin förstärks.

    Nedan en mycket bra artikel och ett citat angående RT.

    http://alt-market.com/articles/2716-false-eastwest-paradigm-and-the-end-of-freedom

    ”The talking points coming out of outlets like RT (Russia Today), a media machine controlled by the Russian government, has for the past few years stolen brilliant observations by American liberty proponents and repackaged them as video fluff. Most of these observations are negative in their view of U.S. government policy as well as central banking dictatorship, and they are also entirely correct. The problem is, RT does not apply the same standards of journalistic skepticism to the Russian government or its ties to the central banking cabal.”

    Den stora frågan är: Var ska man vända sig om öst och väst visar sig vara två sidor av samma mynt?

  6. Sofia says:

    TACK för Sanningsmediet Newsvoice!

  7. Nyhet om försök att släcka medborgarnas yttrandefrihet och meddelarskydd;

    http://www.infowars.com/ron-paul-warns-truth-tellers-worldwide-under-attack/

  8. Vladimir Putin blev intervjuad av RT och Blueshift har översatt detta till svenska. Intervju ger en bild av läget i Syrien och rysk inblandning där…

    En åsikt till….

    Tycker du att svensk media ljuger? Varför köper du i så fall deras tidningar? Det är kanske dags att omvärdera sina prenumerationer. Svensk media skulle falla ihop som ett korthus om människor slutade med att gotta sig i andras olycka och i snedrivna och överdrivna beskrivningar…

    Och att betala till radiotjänsten är rena helgerånet!!!

  9. Har slutat prenumerera och köpa dessa tidningar eller lita på SVT. Har man dator och internet har man väl skyldighet att betala SVT??? Eller …

    Så länge den stora massan av medborgare sitter tysta hemma och inte visar sitt ofta påtagliga missnöje med vad som bestäms uppifrån – fortsätter väl allt i inkörda spår….

    Ordspråket ”Människan spår och Gud rår” kunde lika gärna bytas ut mot något annat – som t ex ”Makten med hjälp av Bonnier, Schibstedt och SVT både styr,spånar, spår och rår” …

  10. Forts: För övrigt har ju makten tillgång till FRA och vi alla vet ju att inte bara NSA och mycket annat har full koll på oss medborgare på alla sätt och vis …. men någon högljudd opinion hörs inte – annat än att mycket om missnöjet får man läsa på News Voice, eller någon enstaka gång hos Aftonbladet eller Expressen …

  11. @ Bo Sonnsjö ”Har man dator och internet har man väl skyldighet att betala SVT??? Eller …

    Nej du har ingen skyldighet om du har dator och internet. Jag själv fick licensen återbetald efter ett domstolsbeslut som andra drev till högsta instansen…

    Pressmeddelande – Radiotjänst återbetalar inbetalda radio- och tv-avgifter för dator/surfplatta/mobiltelefon
    Pressmeddelande från Radiotjänst, Kiruna 16 juni 2014

    Länk: http://www.radiotjanst.se/sv/Om-Radiotjanst/Press-och-media/Pressmeddelande-20140616/

Speak Your Mind

*