DH avslöjar att organiserade skeptiker är sponsrade av läkemedelsindustrin

104

betalda skeptiker

Stiftelsen ”Sense About Science” i England som aktivt driver kampanjer mot naturmedicin och homeopati får donationer från läkemedelsföretag.

“Jag har bevis på det och att motståndet mot homeopati är organiserat”, säger Hans G Schrauder som är styrelsemedlem i ”The Homeopathic Medical Association”.

”Sense About Science” är som stiftelse skyldig att meddela vem som ger stiftelsen donationer. Det är uppgifter som årligen måste skickas in till en statlig myndighet. Bland donationerna finns flera läkemedelsbolag och därmed vet vi att skeptiker kan vara betalda, säger Schrauder.

Läs hela artikeln på Dagens Homeopati


Lämna Twitter - Byt till Twitter och friheten
  • I kommentarsfältet har varje person ansvar för sin egen kommentar. Se reglerna.
  • Donera gärna till NewsVoice, en gratistidning som är beroende av läsarnas stöd.
Föregående artikelRussia says IMF chief Dominique Strauss-Kahn jailed for discovering all US gold is gone
Nästa artikelMichio Kaku fick rätt – Fukushimas reaktorer ska täckas av jättesköld
Torbjörn Sassersson är redaktör på NewsVoice.se. Torbjörn har arbetat inom media sedan 1995 och har i övrigt en bakgrund inom webb-PR, IT och kommunikation.
104 Kommentarer
Äldst
Nyast Mest röstad
Inline Feedbacks
Se alla kommentarer
ruben
ruben
Gäst
15 juni 2011 kl 21:42

Hej!
Det är i samma anda som FDA:s häxjakt på Burzynski och hans cansermedicin i USA. Är resultaten för bra, så blir det en för stor ekonomisk frestelse för läkemedelsindustrin och dess lakejer. De tar till metoder som liknar diktatur för att sno patentet. Varken jag eller någon annan tror väl att läkemedelsindustrin har för avsikt tillverka medicin som botar? Affärsidén är väl att hålla folk vid liv men att de samtidigt i långa loppet blir beroende av medicinen hela sitt liv? Helst att man måste tillsätta några fler dyra mediciner pga. biverkningarna från den första och sedan sitter man i ekorrhjulet att öka medicinsorter och doser allteftersom. Med olika krämpor som följd. Eller är det bara jag som har den trista synen? Det ser illa ut överlag, då ledande demokratiskt valda politiker tycks vara insyltade i de ekonomiska makter de skall hålla kort. Varför är aldrig de här frågorna i focus i riksdagen? Det handlar om grundläggande demokrati med öppna ögon och människors möjlighet till egna val. Möjlighet att olika inriktningar ( givetvis seriösa ) får rättvist med utrymme till forskning och utveckling inom alla områden. Tack för ordet 🙂

Admin
Admin
Gäst
15 juni 2011 kl 22:36

Mer kunskap, mer skepticism, mer insiktsfullhet och högre etiskt tänkande. Mindre politik, mindre konformitet utan nytta, mindre rädsla för förändringar. Allt blandat med “action”. Förändringen är ett faktum steg för steg.

Socialstyrelsen rekommenderar 6-8 skivor insikt och nyhandlingar per dag.

ruben
ruben
Gäst
16 juni 2011 kl 22:21

Skeptiker finns egentligen inte utan bara troende, på vetenskap eller skapare? Skeptiker som hittills gjort sig gällande är endast de som inte har en aning om ämnet utan alltid utgår ( tror ) det dom säger är vetenskap pga dom refererar till vetenskap som de läst utifrån text ( symboler för tal ).
En äkta skeptiker förstår att man inte vinner i en diskussion, man vinner bara mark av sanning och de skeptiker vi hittills hört vill bara vinna diskussioner, ha rätt och vinna poänger. Det leder ingenstans och de visar aldrig någon sådan vilja heller 🙂

ruben
ruben
Gäst
17 juni 2011 kl 10:12

Menar skeptiker är ofta troende på vetenskap, så ofta faller allla diskussioner på att man vill föra fram sin tro mot en annan tro. När det i sällsynta fall är “sanningsökare” som diskuterar, så slipper man den tråkiga diskussionen om vem som tror mest rätt 🙂 Så ärliga meniningutbyten mellan två eller flera som söker sanningar är bland det intressantaste man kan höra. Men det är så sällan man får uppleva det. Ja det var en filosofisk fundering som jag tycker är värd att beakta ibland. Tror många känner igen sig i samma funderingar? Det har betydelse för den här frågan om homeopati också. Den är så infekterad ibland för att man inte vill se det som något alternativ trots att det finns bevis på en del byggda på bra studier. Jag skulle önska man kan ta homeopati på allvar och låta det vara med på plan som alternativ till skolmedicin.i vissa fall. Vem förlorar på det? Är inte alla ute efter verkningsfulla och effektiva behandlingar mot sjukdomar?

Admin
Admin
Gäst
17 juni 2011 kl 10:36

Jag håller med dig Ruben. Man kan även kalla den där sanningssökande diskussionen för utforskande dialog eller nåt sånt med betoning på att kommunikationen är en del av själva studien, ett kontinuerligt utforskande.

Om vi tex tänker oss en intelligent människoart som ligger 1 miljon år längre fram i sin utveckling så har jag svårt att tro att den beter sig som människan gör idag. Hade den gjort det hade den aldrig överlevt så länge skulle jag tro.

När det gäller homeopati har jag personligen egentligen inget särskilt intresse av att “rädda” just homeopatin. Det handlar mer om att jag tror på en nyanserad vård där var och en har rätten att välja vilken vårdform han/hon vill ha. Jag har bara testat homeopati en gång och den gav ett strålande och bestående resultat på ett kroniskt problem. Så jag blev imponerad.

ruben
ruben
Gäst
17 juni 2011 kl 20:02

Har också en positiv erfarenhet av homeopati efter en enda test på mej själv, men anser att de bör nog ha samma krav på säkerheten som all övrig medicin. Ja det du säger är vad jag var ute efter, att man bör ha rätt att få välja.

ruben
ruben
Gäst
24 juni 2011 kl 23:47

Felet med dina argument Andreas är att du har klassat din tanke som rationell och att andras inte är det. Det mörkar ned tanken och framställer dej som arrogant och självgod.
Om du vill och kan svara på följande frågor?

Kan du förklara vad du tänker om placebo?
Hur mycket lägger läkemedelsindustrin på reklam och lobbeyverksamhet?
Hur mycket lägger homeopatindustrin ned på samma sak?

Slut på frågor

Jag är inte heller anhängare av en viss typ av medicin ( homeopati eller skolmedicin )
Den som vill söka sanningen skall vara öppna för allt och de esultat som visas.

Marcus
Marcus
Gäst
25 juni 2011 kl 10:45

Ruben!

Homeopaterna vägrar att inse att de flesta av deras experiment kan förklaras av placeboeffekten.
Ordet placebo har blivit “ett rött skynke” för den.

Man blir trött av att läsa alla artiklar som Homeopater påstår bevisa något. Om homeopati fungerade så borde det vara lätt att bevisa men trots det är det ingen som lyckats.

Igentligen är det ganska enkel. Om man är öppen för argument.

Varför förklara ett fenomen med en mycket komplicerad modell när det finns en enkel förklaring!

Tyvär är det så att de som anser sig blivit botade homeopati låser sig och vägrar inse fakta. Det är kanske inte så konstigt att man har svårt att acceptera detta eftersom det skulle kännas pinsamt. Men det borde ju vara ännu mera pinsamt att man gåtr på bluffen.

Enligt Leverantörsföreningen för Homeopati så omsätter denna industri miliardbelopp. Det är lite sjukt att man kan tjäna så mycket pengar på denna svaghet hos människor. Hur mycket av dessa miljarder som man lägger på kampanjer vill man förmodligen inte tala om.

ruben
ruben
Gäst
25 juni 2011 kl 11:50

Marcus!
Om nu en sjukdom kan botas med placebo effekt, varför skall det då finnas någon medicin alls för den sjukdomen? Då bör man forska allvarligt på placeboeffekt tycker jag ( självläkning )
Det jag är emot är att man vill censurera vissa inriktningar av medicin och läkande trots att det bevisats resultat.
Jag kan inte förstå vad du menar med betydelsen “luras till att bli frisk” ?
Kan någon bluffa så att kroppen blir frisk?
Så om jag blivit frisk skall jag skämmas för att någon lurat mej att bli det?
Den vansinniga tanken kan du inte förklara, så försök inte ens.
De enda som kan skadas av det är läkemedels industrin.
Och jag skulle gärna se deras “budget” i jämförelse med vad som helst. Vem är pinsamt ekonomiskt försörjd på folks svaghet?

Marcus
Marcus
Gäst
25 juni 2011 kl 12:01

Ditt svar visar att du inte förstår vad jag skriver! Du borde kanske jobba med det!

ruben
ruben
Gäst
25 juni 2011 kl 16:31

Marcus:
Har jag inte uppfattat rätt att du anser homeopati bevisats vara bluff? Jag är inte säker och tycker inte man ger det en ärlig chans.
Robert Hahn visar i en artikel där författarna till vissa studier korrigerat data som annars hade bevisat en positiv effekt och andra fall där man dragit bort ett stort antal positiva studier.

http://roberthahn.nu/2010/10/30/skall-vi-sla-ihjal-homeopatin-idag/

Det går nog inte helt rättvist till på alla plan och homeopati verkar inte rättvist behandlat.

Att läkemedelsindustrin betalar organiserade skeptiker för att bedriva motstånd mot homeopati visar väl att läkemedelsindustrin tycker sig ha anledning bearbeta marknaden ytterligare.

Jag har ingen medicinsk utbildning utan är lekman, men det bör inte vara något hinder för att anse att det borde gå rätt till. Medicin och behandlingar betyder lika mycket för oss alla det kan vi nog vara överens om i alla fall 🙂

ruben
ruben
Gäst
Reply to  ruben
25 juni 2011 kl 21:08

Rättelse: “Korrigerat data var fel”. Det var bl.a. utlåtanden om studien, som inte var i helt i överensstämmelse med vad studien tydligt visade. Men att man i andra fall inte tagit med 102 studier som var positiva på effekt är rätt.

Marina Szöges
25 juni 2011 kl 18:33

Anders ondgör sig över att det “finns enorma ekonomiska intressen i Homeopatiindustrin”, och får det att låta som om homeopater och tillverkare av homeopatisk medicin inte får tjäna pengar. Vi lever i ett samhälle som har pengar som betalmedel, så varför får “homeopatiindustrin” inte tjäna pengar? Utan inkomster går det inte att bedriva en verksamhet, vare sig homeopatisk eller allopatisk.

En fråga till Anders; Hur mycket pengar omsätter läkemedelsindustrin inom EU? Och om man jämför inkomst mellan läkemedelsindustrin och homeopatiindustrin vad är skillnaden i inkomster?

Marina Szöges
25 juni 2011 kl 19:09

Marcus menar att placebo “blivit ett rött skynke” för homeopater.
Jag är homeopat och har E-tidningen Dagens Homeopati och har aldrig upplevt att placebo skulle kännas som ett “rött skynke”.

Placeboeffekten finns i all läkekonst, men man kan inte bortförklara en botande terapi med “att det bara var en placebo effekt” Vad jag förstår går placeboeffekten, för det mesta, över efter en stund (dagar eller veckor) och patienten mår lika risigt igen.

Homeopati har förmåga att bota sjuka människor men homeopatins kritiker bortförklarar det med placeboeffekten.

Om nu den effekten finns, att kroniskt sjuka människor blir friska av en placeboeffekt, tycker ju i alla fall jag att skeptiker har fått ett ännu större problem att bortförklara.

För om man kan bli frisk från en kronisk sjukdom med hjälp av en placeboeffekt betyder det faktiskt att personen har botat sig själv med tankens kraft !!!

Tror skeptiker att man kan bota sig själv med hjälp av tankens kraft? Om inte, hur bortförklarar skeptikerna bot genom placebo =? tankens kraft?

Marcus
Marcus
Gäst
25 juni 2011 kl 19:19

Marina Szöges

Enligt Leverantörsföreningen för Homeopati omsätter Homeopatin mångmiljardbelopp inom EU.
Detta trots att man inte kunnat bevisa att homeopati fungerar. Att påstå att det inte finns stora ekonomiska intressen i Homeopati är korkat. Hur mycket tjänar du på din rörelse? Du har säkert ganska stort intresse av att homeopatin får fortsätta.

Om Homeopatiindustrin ställdes inför lika stora krav som Läkemedelsindustrin så skulle de inte få fortsätta.

Vad jag reagerat på är denna massiva lögnkampanj från homeopater som påstår att man kan bevisa att homeopati fungerar.

Det är väl bra om någon sponsrar en organisation som avslöjar denna kampanj. men några futtiga miljoner är ganska lite i samanhanget.

Marcus
Marcus
Gäst
25 juni 2011 kl 19:30

Marina Szöges

Bra att du erkänner att det finns en placeboeffekt! Då har vi kommit en liten bit!

För att bevisa att homeopati fungerar måste man bevisa”den homeopatiska” effekten är en placeboeffekt. Detta har man inte lyckats med!

Sen försöker givetvis homeopaterna att blanda bort korten med diverse märkliga resonemang.

Så länge det inte finns bevis för att homeopati fungerar så är det inte bevisat.

Till detta kommar att man har en förklaringsmodell för homeopatin som är helt otrolig.

Varför ha en osannolik förklaring till något som man inte kunnat bevisa!

Marcus
Marcus
Gäst
25 juni 2011 kl 19:31

Rättelse:

För att bevisa att homeopati fungerar måste man bevisa att ”den homeopatiska” effekten inte är en placeboeffekt. Detta har man inte lyckats med!

ruben
ruben
Gäst
25 juni 2011 kl 20:11

Marcus: Man har bevis
Läs gärna artikeln om ni inte redan gjort det.
http://roberthahn.nu/2010/10/30/skall-vi-sla-ihjal-homeopatin-idag/
Urklipp:

När alla data från de 89 studierna slogs samman var homeopati 2,36 gånger bättre än placebo. Resultatet är tydligt statistiskt sett säkerställt.

Ja det finns anledning fundera hur säkra utlåtanden är när man som läkare eller forskare i princip riskerar bränna hela sin karriär om man inte försöker bortförklara positiva resultat av homeopati. Klimatet måste bli öppnare helt enkelt.

Marina Szöges
25 juni 2011 kl 20:14

@Marcus
Mina frågor var, hur mycket omsätter läkemedelsindustrin? Och hur stor är skillnaden mellan omsättningen tillvekare av läkemedel och tillverkare av homeopatisk medicin? Försök vara seriös nu och svara på mina frågor tack.

Det finns massor av bevis som visar att homeopati fungerar, mycket bättre än bara vara placeboeffekt!

Marcus
Marcus
Gäst
25 juni 2011 kl 20:29

Kan du nämna en undersökning som bevisar detta? Gärna den som du anser är bäsata beviset!

Marina Szöges
25 juni 2011 kl 20:34

@Du har ännu inte svarat på min fråga; Mina frågor var, hur mycket omsätter läkemedelsindustrin? Och hur stor är skillnaden mellan omsättningen tillverkare av läkemedel och tillverkare av homeopatisk medicin?

Om du inte svarar på frågan kommer jag snart tro att du inte klarar av att svara på den.

Marcus
Marcus
Gäst
25 juni 2011 kl 20:54

.Du hakar upp dej på irrelevanta frågor!

Jag vet att läkemedelsindustrin omstätter gigantiska belopp. Det är inte konstigt eftersom det kostar mycket att forska fram nya mediciner. Om du vill veta den exakta siffran så kan du goggla!
Läkemedelbolagen är hårt kontrollerade och måste bevisa att deras preparat fungerar,

Det som är märkligt är att Homeopatin kan omsätta mångmiljardbelopp trots att man inte bevisat något.

Skulle homeopatin utsättas för samma krav som läkemedelsindustrin så skulle den förbjudas

Marcus
Marcus
Gäst
25 juni 2011 kl 21:12

Ruben!

Vad var detta rättelse till?

Marcus
Marcus
Gäst
25 juni 2011 kl 21:25

Jag har inte kontrollerat uppgiften om att Homeopatin omsätter mångmiljardbelopp i EU. Den kommer från Leverantörsföreningen för Homeopati och kan var uppblåst! Man har väl intresse av att verka så stora som möjligt!

ruben
ruben
Gäst
25 juni 2011 kl 21:33

Jag refererade till Robert Hahns artikel. “Skall vi slå ihjäl homeopatin ” Men den kommentaren inväntar moderation. Kanske det ligger en automatisk spärr i bloggen när man klipper in url:er, jag vet inte?
Men den artikeln bevisar att homeopati fungerar i de exempel han pekar på. Ett exempel på 2.36 gånger bättre än placebo effekten.

Marcus
Marcus
Gäst
25 juni 2011 kl 21:44

Artiklar med länkar stoppas automatiskt. Jag har redan postet två sådana!

Jag är trött på at läsa artiklar som påstås bevisa att homeopati fungerar trots att de inte klarar närmare granskning.

Det är just dessa ohederliga försöka bevisa att homeoppati fungerar som gjort mej upprörd!

Marcus
Marcus
Gäst
25 juni 2011 kl 21:48

Marina Szöges blev tyst nu. Hon kunde väl inte svara på mina frågor!

Marcus
Marcus
Gäst
25 juni 2011 kl 21:56

Admin!

Socialstyrelsen rekommenderar 6-8 skivor insikt och nyhandlingar per dag.!

Gick du på den! Det var ju inte socialstyrelsen som låg bakom den kampanjen..

ruben
ruben
Gäst
25 juni 2011 kl 21:56

Jamen då “tror” du att det inte fungerar. Du vill inte läsa fakta?
Forskare och människor inom forskning riskerar sina karriärer om de rakt erkänner att en del studier visar positiva resultat. Jag säger att öppenheten är infekterad om homeopati.
Tydliga resultat får ofta slingrande utlåtanden för att läkare eller forskare skall slippa repressalier från sina arbetsgivare, eller tom. sparken? Det har skapats en kompakt censur-liknande stämning kring homeopati som jag tycker är orättvis.

Marcus
Marcus
Gäst
25 juni 2011 kl 22:09

Ruben!

Det där är ren skär konspirationsteori! Hur kan du veta något om deta. Är du forskare? Forskare som visar prov på dåligt omdömme får givetvis problem.

ruben
ruben
Gäst
25 juni 2011 kl 22:23

Läs artikeln av Robert Hahn. Han är forskare och väl insatt i ämnet och ger öppen information om hur han själv har känt och uppfattar det. Har inga tvivel om att han inte talar sanning om den saken. Han riskerar faktiskt sin karriär med tanke på stämningen som verkar råda i vissa fall. Det är starkt och rättrådigt tycker jag. Han hymlar inte om något, som jag uppfattar det.

Marcus
Marcus
Gäst
25 juni 2011 kl 22:38

Hittade detta om Robert Hahn:

“En annan sida av mig är ett intresse för andlig filosofi. Det härrör från det faktum att jag är gift med ett medium. Kontrasten mellan vetenskaplig verksamhet och andligt tänkande gör att man får en djupare förståelse för livets dimensioner än att enbart lyssna till den ena sidan.”

Detta kanske kan förklara varför hans kollegor är skeptiska till honom!

Tror du på medium??

ruben
ruben
Gäst
25 juni 2011 kl 22:47

Javisst. De finns ju. Hur kan man tvivla på människors filosofi?
Vad har det med saken att göra tycker du?

ruben
ruben
Gäst
25 juni 2011 kl 23:00

Marcus: Han har många kollegor som tror på honom också, så det är inte självklart det du säger om att alla är skeptiska. Det finns många forskare som har en andlig tro och det har aldrig diskvalicerat någon vad jag vet. Inte de senaste 20 – 30 åren vad jag vet.

Marcus
Marcus
Gäst
25 juni 2011 kl 23:05

Jag tror inte på medium!

Jag tror inte man kan vetenskapligt bevisa något om varesig Guds existens eller andra “andliga” företeelser som medium! Övernaturliga fenomen lyder per definition inte under naturvetenskapliga lagar. Man får välja at tro eller inte tro. Det skulle väcka stor uppståndelse om någon kunde bevisa något sådant.

Om homeopaterna anser att homeopatin verkar genom ett övernaturligt fenomen så bör man vara ärliga om detta..

Vi som inte tror på dessa övernaturliga förklaringar kräver vetenskapliga bevis för att övertygas.

Marina Szöges
25 juni 2011 kl 23:05

@Marcus säger att homeopatin omsätter mångmiljardbelopp och ojar sig över det, men kan samtidigt inte redovisa hur mycket läkemedelsindustrin omsätter.

Gäller detta mångmiljardbelopp endast homeopatiförsäljning i Sverige eller gäller det hela EU-marknaden och kan du precisera litet närmare exakt hur många miljarder det handlar om?

Det är inte min sak att googla efter beloppen. Det är du som kastar fram siffrorna och om jag ber om klargörande så är det du som ska ge mig det. Så vänligen ge mig länkar på vad läkemedelsindustrin och homeopatiindustrin omsätter.

Om du inte kan redovisa klara siffror hur mycket pengar det handlar om ska du inte heller kasta fram vaga siffror som att “det handlar om miljardbelopp” Det är ingenting i det stora hela. Bara svininfluensavaccinationspandemifarsen kostade 1.3 miljarder kronor och då pratar jag endast om Sveriges räkning,

Marcus
Marcus
Gäst
Reply to  Marina Szöges
25 juni 2011 kl 23:21

Marina!

Är du lite trögtänkt! Du ältar frågor som jag redan besvarat.

Marcus
Marcus
Gäst
Reply to  Marcus
25 juni 2011 kl 23:33

Leverantörsföreningen för Homeopati påstår att det finns c:a 110 miljoner användare i EU.
Källa: Wikipedia uppslagsord Homeopati.

Hur mycket får man för 10:- . Vad kostar en burk. Hur mycket kostar ett besök hos en homeopat.

Observera att jag reserverade mig för att LFfH kan ha blåst upp siffrorna..Man kanske inte skall lita på vad LFfH skriver???

Om du har rätt siffror så är jag tacksam om du vill delge oss dem.

Marcus
Marcus
Gäst
Reply to  Marina Szöges
26 juni 2011 kl 00:23

Marina!

Varför svarar du inte på mina frågor? Kan du inte eller vill du inte?

ruben
ruben
Gäst
25 juni 2011 kl 23:14

Marina Szöges fråga verkar ganska relevant.
Pekar man i sina uttalanden på en mängd pengar som skall definiera en situation så får man precisera sig lite tycker jag också.

Marcus
Marcus
Gäst
Reply to  ruben
25 juni 2011 kl 23:35

Jag har redan svarat på hennes fråga!

Marina Szöges
Reply to  Marcus
26 juni 2011 kl 00:16

Jag väntar fortfarande på ett svar

Marcus
Marcus
Gäst
Reply to  ruben
26 juni 2011 kl 00:26

Jag har redan svarat på dina frågor! Vore bra om du kunde svara på mina!

Marcus
Marcus
Gäst
Reply to  Marcus
26 juni 2011 kl 00:32

Marina! Varför debatterar du om du inte läser vad de andra skriver!

Marina Szöges
Reply to  ruben
26 juni 2011 kl 00:41

Jag läser vad andra skriver och jag har läst det du skriver och därför vet jag att du inte har svarat på mina frågor jag ställde 11.05.

Du har glatt kastat ur dig siffror som du inte har kunnat bekräfta och jag väntar fortfarande på svar. Dessutom är det oartigt att kalla en medmänniska för att vara trögtänkt.

Marcus
Marcus
Gäst
Reply to  Marina Szöges
26 juni 2011 kl 01:11

Kan du upprepa den fråga som du anser att du inte fått svar på!

Och varför svarar du inte på mina frågor!

Kan du visa att jag inte svarat på någon av dina frågor så skall ja ta tillbaka “trögtänkt”

Marcus
Marcus
Gäst
Reply to  Marina Szöges
26 juni 2011 kl 02:02

Jag har svarat dej att jag vet att Läkemedelsindustrin omsätter gigantiska belopp och där är vi överens! Detta borde räcka som svar. Jag har inte tagit upp detta i min argumentation och du kan inte kräva att jag skall kunna ge det exakta beloppet! Det var du som tog upp detta och det är väl du som skall redovisa detta i så fall! Jag tycker att du borde förstå detta!

Marcus
Marcus
Gäst
Reply to  Marina Szöges
26 juni 2011 kl 02:51

Marina! du skriver

“Du har glatt kastat ur dig siffror som du inte har kunnat bekräfta!” Slu citat!

Detta är en ren som visar att du inte läser vad jag skriver!

Marcus
Marcus
Gäst
Reply to  Marina Szöges
26 juni 2011 kl 03:21

Rättelse:

Detta är en ren lögn som visar att du inte läser vad jag skriver

ruben
ruben
Gäst
25 juni 2011 kl 23:18

Marcus:

Övernaturliga fenomen lyder per definition inte under naturvetenskapliga lagar. Man får välja at tro eller inte tro.

Det låter förnuftigt tycker jag. Har största respekt för den inställningen. Det kan jag inte förneka.

Marina Szöges
25 juni 2011 kl 23:18

Homeopati är inte övernaturligt. Homeopati fungerar. Sjuka människor kan bli friska om de provar homeopatisk behandling. Kolla till exempel den här artikeln om lantbrevbäraren som blev frisk från sin ulcerös colit tack vara homeopatisk behandling;

http://www.aftonbladet.se/halsa/article71608.ab

Markus
Markus
Gäst
Reply to  Marina Szöges
28 juni 2011 kl 21:01

Marina!

Jag har blivit botad många gånger med vanlig medicin.Hela min familj har blivit botade. Många av mina vänner har också blivit botade av vanlig medicin. Vi är många.

Skulle knappast räkna med att Aftonblatet skulle skriva om oss.

Jag känner många som provat homeopatisk medicin men inte blivit

Markus
Markus
Gäst
Reply to  Marina Szöges
28 juni 2011 kl 21:16

Marina!

Jag har blivit botad många gånger med vanlig medicin.Hela min familj har blivit botade. Många av mina vänner har också blivit botade av vanlig medicin. Vi är många.

Skulle knappast räkna med att Aftonbladet skulle skriva om oss.

Jag känner många som provat homeopatisk medicin men inte blivit botade!

Jag tror inte Aftonbladet vill skriva om det!

Har du inte hört talas om ordspråket: Det är undantagen som bekräftar regeln!

[Översätt]

ruben
ruben
Gäst
25 juni 2011 kl 23:44

Men hur förklarar det din inställning på att homeopati är bluff, då bevis faktiskt finns?

Marcus
Marcus
Gäst
Reply to  ruben
25 juni 2011 kl 23:51

Ruben

Det finns inga bevis som har accepterats av seriösa forskare.

ruben
ruben
Gäst
Reply to  Marcus
25 juni 2011 kl 23:57

Jamen seriösa forskare som du nämner är en personlig värdering. Robert Hahn som är rutinerad i forskning nämner att det är klara bevis. Om det nu är så att seriösa forskare har “munkavle” från sina sponsorer, hur skall man kunna värdera deras utlåtanden? Om du nu vill söka sanning, vilket jag tror?

Marcus
Marcus
Gäst
26 juni 2011 kl 00:08

Ruben!

Robert Hahn imponerar inte på mej! Han blandar ihop vetenskap och andlighet.

ruben
ruben
Gäst
Reply to  Marcus
26 juni 2011 kl 00:19

Det är du Marcus som blandar ihop vetenskap och andlighet. Har jag fel?

Marcus
Marcus
Gäst
Reply to  ruben
26 juni 2011 kl 00:36

Jag har inte blandat in andlighet!

ruben
ruben
Gäst
26 juni 2011 kl 00:12

Nej det är du som gör det!

ruben
ruben
Gäst
26 juni 2011 kl 00:46

Marcus: I din värdering av Robert Hahn blandar du in andlighet som ett hinder? Då många kända forskare är troende finns det inget hinder över huvud taget i min värld. Hur kopplar du andlighet som ett hinder till vetenskap? Litar du inte på folks profession, som de är utsedda till?

Marcus
Marcus
Gäst
Reply to  ruben
26 juni 2011 kl 00:54

Jag har aldrig påståttt att andlighet är ett hinder. Tvärt om det finns många bra forskare som är troende.

ruben
ruben
Gäst
Reply to  Marcus
26 juni 2011 kl 01:17

Det var ett underbart svar! Tack för det! Jag trodde faktiskt från början att du var en äkta sanning sökare eftersom du hakade på. Jag bryr mej inte om du är troende eller inte utan bryr mej mest om att du troligen är ute efter hittills dolda sanningar.
Lycka till med sökandet!

Marina Szöges
26 juni 2011 kl 11:09

@Marcus, du slingrar dig när jag ifrågasätter ditt uttryck “homeopatiindustrin omsätter miljardbelopp” och får det att låta som om homeopater tjänar massor av pengar. Jämför man läkemedelsindustrins förtjänster med vad homeopatin tjänar är homeopatins inkomster en droppe i havet.

Det var därför jag reagerade på ditt uttryck. Det är inte helt ok att lägga upp debattonen på ett sådant sätt. Att “homeopatiindustrin tjänar miljardbelopp” får det att låta som om homeopater är stenrika, vilket de verkligen inte är.

Och sedan har du helt uppenbart svårigheter att få till det när jag frågar hur mycket läkemedelsindustrin tjänar. Ditt svar blir “gigantiska belopp”. Det är inget svar. Alla människor som är litet insatta vet att det är “gigantiska belopp” Det jag vill veta är exakt belopp.

Anledningen till mitt envisa frågande är att jag vill ha ett perspektiv mellan läkemedelsindustrins inkomst och homeopatins inkomst.

Och varför jag inte svarar på dina frågor är att jag ännu inte fått svar på de frågor jag ställde till dig. Vi tar dem i tur och ordning, annars kanske vi glömmer bort de som var först, nämligen mina.

Sedan svarar jag gärna så gått jag kan på dina frågor

Marcus
Marcus
Gäst
Reply to  Marina Szöges
26 juni 2011 kl 11:58

Du svarade inte på min fråga! Du bara svamlar vidare på samma tema utan att läsa vad jag skrivit!

Istället förvränger du mina inlägg för att försöka komma åt mig på det sättet.

Svar fråga 1: Det är uppenbart att Homeopaterna tjänar grova pengar på behandling och homeopatisk medicin! Jag har aldrig påstått att jag vet hur mycket. Jag har hänvisat till Leverantörsgöreningen för homeopati. Men jag har också reserverat mig för att LFfH kan ha blåst upp siffrorna. Jag har klart redogjort för detta. Ändå tramsar du vidare om detta.

Svar fråga 2: Jag också också svarat väldigt tydligt på denna fråga. Ändå skriver du citat ” Och sedan har du helt uppenbart svårigheter att få till det när jag frågar hur mycket” Det var du som tog upp Läkemedelsindusrtin inte jag. Jag har inte blandat in Läkemedelsindustrin i debatten Jag kan knappast ha skyldighet att tala om den exakta siffran för dej. Jag bad dig googla om du ville veta men du ville inte. Detta har jag också förklarat men du vägrar förstå.

Om du vill ha perspektiv mellan läkemedelsindustrins inkomst och homeopatins inkomst så kan du väl ta reda på det själv. Jag har redan talat om att jag tycker att detta är irrellevant och förklarat varför!

Jag frågade dej om du kunde visa att jag inte svarat på någon av dina frågor! Du har misslyckats! Jag svarade faktiskt på alla dina frågor. Gå till baka i texten och läs!

Marina Szöges
Reply to  Marcus
26 juni 2011 kl 16:22

@Marcus
Jag har nu försökt googla och jag har inte hittat vare sig hur mycket läkemedelsindustrin omsätter i eu och inte heller hur mycket “homeopatiindustrin” omsätter.

Du skrev att “homeopatiindustrin omsätter miljontals kronor” var hittade du den uppgiften? Vänligen berätta det för mig. Jag har googlat men inte hittat någonting.

Det jag vill veta är hur mycket pengar det rör sig om och om det är Svensk eller EU marknad siffran gäller.

Marina Szöges
Reply to  Marcus
26 juni 2011 kl 16:25

Skrev fel, jag menade miljarder kronor och inte miljoner.

Alltså min fråga är: Hur många miljarder omsätter homeopatiindustrin och gäller siffran bara Sverige eller hela EU?

Marcus
Marcus
Gäst
Reply to  Marcus
26 juni 2011 kl 17:01

Skrev detta igår!

Marcus says:
25 juni, 2011 at 11:33

Leverantörsföreningen för Homeopati påstår att det finns c:a 110 miljoner användare i EU.
Källa: Wikipedia uppslagsord Homeopati.

Hur mycket får man för 10:- . Vad kostar en burk. Hur mycket kostar ett besök hos en homeopat.

Observera att jag reserverade mig för att LFfH kan ha blåst upp siffrorna..Man kanske inte skall lita på vad LFfH skriver???

Om du har rätt siffror så är jag tacksam om du vill delge oss dem

*************************************************************************************************************
Varje tia som en användare betalar ger drygt en miljard! Hur mycket får man för en tia! Men jag tror inte riktigt på siffrorna! Man får inte posta länkar här så du får gå in på Wikipedia! (googla på Homeopati)

Marina Szöges
Reply to  Marcus
26 juni 2011 kl 18:42

Jaha, du har alltså räknat ut summan själv. Litet osäkert resultat med andra ord. 110 miljoner användare, men man måste veta hur ofta de köper homeopatisk medicin för att veta vad “homeopatiindustrin” omsätter i EU. Vissa kanske köper flera doser per år, och andra kanske inte köper någon dos alls, utan använder sitt husapotek som de köpte typ för två år sedan.

Jag förväntade mig få en exakt siffra vad tillverkare av homeopati omsätter, men okey det får duga.

Egentligen ganska fantastiskt. Skeptiker anser att vi är kvacksalvare men ute i Europa finns det 50 000 läkare som praktiserar homeopati. Det är ganska många det. Kan verkligen 50 000 läkare och 110 miljoner homeopatipatienter ha fel?

Admin
Admin
Gäst
26 juni 2011 kl 22:09

Admin här. Ursäkta missödet. Det vare en inställning i diskussionshanterandet som gjorde att flera kommentarer inte postades. Jag har ändrat inställningarna nu. De tidigare opostade kommentarerna är nu postade.

Dave
Dave
Gäst
28 juni 2011 kl 20:18

Kan man erkänna vacciner men förneka homeopati?
Kan man erkänna homeopati men förneka vaccinationer?

Markus
Markus
Gäst
Reply to  Dave
28 juni 2011 kl 20:36

Dave!

Man vet att vacciner fungerar och man vet hur vacciner fungerar! Detta är väldigt väl kartlagt!

Man vet hur homeopati fungerar! Den fungerar genom “Placeboeffekten” som ibland också kallas “Homeopatisk” effekt.

Homeopaterna vill inte erkänna detta. De vill tjäna pengar på att sälja sin medicin! Därför kommer de med helt otroliga förklaringsmodeller.Detta helt i onödan.

Det finns ingen anledning att komplicera frågan när det i själva verket är mycket enkelt.

Admin
Admin
Gäst
Reply to  Markus
28 juni 2011 kl 20:43

Intressant inlägg Markus. Om du har rätt kanske både vaccin och homeopati kan ersättas med placeboteknik, dvs mental/emotionell/psykologisk/själslig teknik för spontan självläkning. Jag säger hurra till det eftersom det skulle revolutionera medicin.

Dock tror jag inte man kan tänka bort ett mässlingsvirus, men en sund kropp (placeboeffekten x näringsriktig kost x sund livsmiljö = hälsostyrka) kan bekämpa en attack från ett mässlingsvirus så att sjukdomsförloppet blir kort och ofarligt. Efteråt har kroppens immunförsvar stärkts immunlogiskt mot mässling.

Vi i Sverige har rimligen alla förutsättningar för att kunna bygga upp ett kollektivt hälsoförsvar mot alla farsoter. Jag skulle vilja se en nationell utredning kring det, en SWOT-analys (http://sv.wikipedia.org/wiki/SWOT).

Det var mina 50 cent av förnuftighet.

Markus
Markus
Gäst
Reply to  Markus
29 juni 2011 kl 17:34

Admin!

Jag får kolla upp detta när jag får tid.

Jag tror inte att man kan ersätta vaccin med placebo!

Jag tycker man borde utreda placeboeffekten bättre! Det är väl förmodligen inte bara är en orsak utan det är summan av flera orsaker!

Det är intressant att placeboeffekten också fungerar på djur!

Jag har träffat flera otrevliga läkare som förmodligen ger en negativ “placeboeffekt”.
Otrevligt bemötande kan säkert ha negativ inverkan. Men det är bara gissningar.

Jag har prövat positivt tänkande och det har fungerat.

Marina Szöges
28 juni 2011 kl 22:35

Jag för min del tror mer på homeopati än vaccin. På Lunchekot idag sade de att 20 personer i Sverige fått mässlingen och 14 av dessa var ovaccinerade. Vänder man på siffrorna så betyder det alltså att 6 av dessa 20 faktiskt var vaccinerade mot mässlingen och ändå fick de mässlingen.
Skumt.

Mental/emotionell/psykologisk/själslig teknik för spontan självläkning, låter väldigt intressant. Men fram till vi fått kläm på den tekniken duger homeopati bra. Homeopati har förmåga att bota det mesta som botas kan.

Markus
Markus
Gäst
29 juni 2011 kl 08:28

Marina Szöges

Du har tydligen hört på Lunchekot idag att vacciner inte fungerar!!?

Är du medveten om hur mycket man vet om vacciner och imunförsvaret.

Du är redaktör för en nättidning och en blogg och man skulle förvänta sig mer av dej än andra som skriver på detta forum. (tänker också på det du skrev innan)

Markus
Markus
Gäst
29 juni 2011 kl 08:51

Marina Scöges tar upp en nästan 10 år gammal artikel för att bevisa att homeopati fungerar! Gammal skåpmat.

Läser man artikeln så ser man att “patienten” betalat 8700:- för “behandlingen”. Hur mycket skulle motsvarande behandling kosta idag? Förmodligen c:a 12 000:-

Detta visar väl på att homeopater som Marina Scöges har stora ekonomiska intressen i att försvara homeopatin. Skulle vara bra om Homeopaterna redovisade hur mycket de lägger ner på sina kampajer innan man misstänkliggör andra.

Marina Szöges
Reply to  Markus
29 juni 2011 kl 10:48

@Markus.
Hur är det med läsförmågan?
Du skrev att “patienten betalat 8 700 kr för behandlingen”

Och här har du gjort bort dig ordentligt kan jag säga, för om du hade läst ordentligt så var det mediciner köpta på apoteket som kostade 8 700 kr, inte homeopatisk medicin, hon gick tillbaka till apoteket för att lämna tillbaka skräpet.

Jag fick verkligen skärpa mig för att inte hånskratta; du skriver och till och med sätter patienten och ordet behandling innanför situationstecken och menar att det är ett bevis för att homeopater har “stora ekonomiska intressen i att försvara homeopatin” och det skulle vara bra om homeopater redovisar hur mycket de lägger ner på sina kampanjer……. och sedan var det allopatisk syntetisk kemisk medicin köpt på apoteket som saken gällde….nej nu kan jag inte hålla mig längre Ha,Ha,Ha,Ha,Ha, ha, ha, ha, ho, ho, hi, hi, himmel jag tror jag skrattar ihjäl mig.

Och sedan för övrigt att artikeln är 10 år gammal gör inte saken sämre, för så vitt jag vet är hon fortfarande frisk.

Markus
Markus
Gäst
29 juni 2011 kl 11:13

Marina Szöges!

Jag råkade läsa fel! Det är mänskligt . Det har ju du visat prov på vid flera tillfällen.

Men detta förändrar ju ingetting i sak. Homeopaterna tjänar pengar på sina “patienter” .

Försöker du påstå att ni inte gör detta?

Kan du redovisa några siffror om detta så skulle det vara bra.

Siffran 8700:- är inte en orimlig summa i samanhanget.

Hor mycket tjänar du på din verksamhet.

Markus
Markus
Gäst
29 juni 2011 kl 11:14

Marina Szöges!

Du försöker smita undan från det vesäntliga i min kritik.