New York Times försöker nedgradera superelbilen från Tesla Motors

5
168

Nu har PR-kriget om elbilarnas prestanda och framtid startat. Inte riktigt så, för andra elbilsmärken har, precis som Tesla Motors, råkat ut för bakslag tidigare. Vem minns inte hybridbilen Toyota Prius som för 2-3 år sedan anklagades för att vara rent farlig? vilket var nys.

Toyota klarade smutskastningen i artiklar och i forum. Företaget har istället kommit ut med en ny ännu bättre hybrid-elbil förra året.

Denna gång är det framgångssagan Tesla Motors som fått sitt varumärke kantstött av New York Times som nyligen testkörde Teslas sedan-modell som har förutsättningar att bli extremt framgångsrik eftersom det är en familjebil, en vanlig medelklassbil.

Kanske New York Times annonsörer från bensinbildsindustrin härsknat till. Idag kan vilken artikel som helst köpas för pengar via en PR-byrå eller genom att en annonsör hotar med att dra in anonseringen från en tidning. Då blir det snabbt fart på beställd pseudojournalistik.

Wired tar upp kampen för Tesla Motors i en artikel från den 14 februari 

”Data released by Tesla Motors late Wednesday night directly contradicts a damning review of the automaker’s Model S sedan by the New York Times.”

”The data, pulled directly from the electric sedan’s on-board computer, claims that New York Times reporter John M. Broder never ran out of energy during his extended drive of the Model S, despite his account to the contrary.”

Läs mer i Wired


  • I kommentarsfältet har varje person ansvar för sin egen kommentar. Kommentarer som bryter mot kommentarsreglerna eller svensk lag kan tas bort eller ändras.
  • Donera gärna till NewsVoice, en gratistidning som är beroende av läsarnas stöd. Pengarna går till undersökande och oberoende journalistik.

5 KOMMENTARER

  1. Vi skall aldrig glömma vad Rockefeller gjorde för att kväva elbilen redan under 1900-talets början. En stor del av dåtidens bilar var elbilar som fungerade utmärkt och var uppskattade. Genom Ford (dotterbolag till Standard Oil- Rockefeller) lyckades man på ett fåtal år helt radera elbilen från marknaden. Samma sak hände elbilssatsningen under 1990-talet. Mycket starka maktcentra styr både media och marknad. Det är bara att studera fakta. Detta måste synliggöras bättre.

  2. Rena el-bilar har knappast någon framtid, de är en nisch produkt, vem vill ha en tung bil som kräver många timmar att laddas. Däremot hybridbilar, och/eller bränslecell bilar, de har definitivt en framtid. Rena El-bilen är inte heller miljövänligare än andra varianter, någonstans måste ju elen komma ifrån.

  3. Det jag menade är att makteliten inte bryr sig om oss människor, utan enbart hur de kan tjäna pengar. Framtidens fordon kommer inte att drivas med varken el eller hybrid, utan med elektromagnetism ur vacuum, utvecklade redan av Tesla och Schauberger. Och då pratar vi inte om 50 år framåt. Studerar man frontlinjen på klassisk fysisk forskning i kombination med t ex Tom Bearden så dröjer det inte länge. Även här finns det tunga bevis för hur makteliten gör allt för att stoppa utvecklingen. Idag äger en liten maktelit majoriteten av storföretagen i världen inkl media (och politiker). Det är en mycket olycklig situation.

  4. Jag minns att jag läste ett långt reportage första halvan av 1970-talet om en Saab ångmaskinsmoter, som drog mindre än hälften bränsle än motsvarande mototstyrka. De hade löst återvinningen av ånga och verkade väldigt lovande då. Sedan blev det hel tyst om saken och föll i glömska. Det kanske fanns en förklaring, men har aldrig sett det någonstans. När man söker artiklar på Google stöter man på i flera fall att Google chrome varnar med risk för farlig programvara. Har inte lagt något energi på att leta mer. Undrar om någon vet vad som hände Saabs ångmaskin för bilar? Minns att den hade hög prestanda i förhållande till bränsleförbrukning. Den lilla vattenpannan värmdes med en slags diesel brännare tror jag.
    Jag tycker det är märkligt att inget verkar hänt med den tekniken, som kan användas för vardagsfordon. Då den såg ut att vara så pass bränslesnål.

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här