Stöd NewsVoice så att vi säkrar verksamheten tom juni!

40%

40.000 kr av behovet 100.000 kr är insamlat. Stöd kampanjen via Swish 123 530 2005 eller donera på ett annat sätt. Det smartaste för företag är att annonsera. Uppd. 23/4 kl 09:30.

3D-printing: USA:s flotta vill bygga skepp med printer

NewsVoice är en oberoende nättidning med utgivningsbevis som startade 2011. Syftet är att publicera nyheter, debattartiklar, kommentarer och analyser. Stöd vårt arbete genom att donera, sponsra (tex granskningar, utlandsreportage) eller annonsera.
publicerad 8 april 2013
- NewsVoice redaktion

USS Curts and USS Vandergrift in San Diego

Planen är att bygga ett krigsfartyg med 3d-skrivare. Det ska i sin tur fungera som en flytande fabrik som ska kunna skapa allt det behöver och när råmaterial saknas kan de hämta materialet från “biomining ships” som skördar metaller från havet.

Photo: Foster Bamford, US Navy. USS Vandegrift and USS Curts, General Dynamics NASSCO shipyard, San Diego.

Det är två befäl från amerikanska flottan: Scott Cheney-Peters och Matthew Hipple som presenterar idén i den inflytelserika tidningen “Writing in Proceedings” från “The U.S. Naval Institute”. De menar att 3D-printing kommer att förändra allt inom flottan från och med nu och framåt. Skepp, ubåtar, farkoster och allt ombord kommer att kunna produceras med skrivare.

“Today, most 3-D printers use a variety of methods to create all manner of everyday objects, usually through squirting out successive layers of thin plastic material structured by a computer-aided design file (or CAD). You input the file, hit print, and out pops anything from a dinner plate to a working firearm component”

I mindre skala kan 3D-skrivare användas för att tillverka verktyg, komponenter och allt möjligt annat. Till och med sjukhusfartygen kan använda printers för att printa utrustning och tex proteser.

Autonomous Shipboard HumanoidFörfattarna som är medlemmar vid tankesmedjan: “Center for International Maritime Security” medger att det rör sig om visioner och att tekniken ännu inte är mogen för den klarar inte att printa riktigt stora delar som tex skeppsskrov.

“But Cheney-Peters and Hipple see the technology improving to the point where ships and aircraft could be manufactured with an “all-in-one” design, similar to concepts that exist now for printable houses, but much more advanced.”

Cheney-Peters and Hipple tror att de första tillämpningarna blir att kunna tillverka reservdelar till flottans fartyg eller tex “Autonomous Shipboard Humanoid” en robotbrandman skapad av “the Office of Naval Research” som testas nu.

Forskare har lyckats printa drönarflygplan exklusive motorerna vilket får dem att tro  det är möjligt att ersätta trasiga robotar, vapensystem och farkoster. Framför allt ser man möjligheten att slippa ha enorma lager med reservdelar som bara ligger när de lika gärna kan tillverkas “just in time”, precis när de behövs.

Många frågor är ännu obesvarade

  • Hur kan man säkra att de printade delarna håller för alla krav?
  • Hur ska utprovandet, kvalitetssäkring  och godkännandet ske av allt som kan printas och av vem?
  • Måste alla fartyg ha printers eller ska flottan satsa på speciella printerskepp?
  • Och än mer delikat, hur kan den amerikanska flottan förhindra att fienden inte hackar skeppens datorer och smyger in fel som sedan printas ut och tänk om en hackad printerdator skriver ut fel grejer som tex en självdestruerande bomb eller en infiltratörrobot?

Text: KM | Källa: Wired



Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq