Framtidens bilar printas med 3D-skrivare

Torbjörn Sassersson är grundare av NewsVoice som startade 2011. Torbjörn har arbetat inom media sedan 1995. Han har en fil kand (1992) inom miljövård från Stockholms Universitet. Stöd hans arbete genom en direktdonation via Paypal.
publicerad 26 april 2013
- Torbjörn Sassersson red.
3D-printad bil Urbee 2

Jim KorVi bilägare skriver om ett nytt koncept från Toyota om en bil som är tillverkad av lätt plast, aluminium och bambuinredning, men det häftigaste konceptet är ändå en bil som är printad med en 3D skrivare.

Bambu, plast och aluminiumrör är materialen i ett helt nytt koncept från Toyota som de kallar ME.WE utvecklat tillsammans med den franske formgivaren och arkitekten Jean-Marie Massoud.

3D-printade bilar är lätta, men starka som stål och snart i produktion

Föreställ dig en massproduktion av bilar som inte består av ett löpande band kantat av robotar som svetsar ihop bildelar utan istället en fabrik som printar bilar som är starka, lätta, miljövänliga och som drivs av solenergi, etanol eller gas.

Det är bilkonstruktören Jim Kors dröm. Hans kreation kallas Urbee 2, en bil som printas fram i småfabriker utplacerade i samhället.

Läs mer och se bilder på Bilverkstad.cc


Donera till NewsVoice

Så här kan du stötta Newsvoice

  • Känns som att framtiden börjar pocka på mer och mer! En bättre positiv bilmodell för vår, inom kort kommande verklighet förmodligen. När vi måste tänka medvetet på att natur resurserna inte räcker till med nuvarande beteende.

    • Återigen samma mantra att människans livsstil är ohållbar. Vad man än gör så är det fel. Ta istället en ordentlig titt på vad som skitar ned här i världen. Och hur samhällssystemet uppmuntrar detta. med stora byggen, asfaltering av åkrar, långpendling, industriellt jordbruk och annat trams.

      Kom inte till mig med personligt ansvar för detta, när jag gör vad jag kan för att hålla emot.

      Och på tal om bilar. Varför gör man inte bilar som det går att byta ut hela sektioner på när situationen kräver det. Att ACC inte är integrerad med allt annat utan kan bytas separat. Där kupestorleken kan ändras efter ålder och familjesituation. Man börjar med en liten bil med stor motor och utan tak. Bygger på med tak och ACC. Sedan kanske man förlänger bilen så att den blir 4 dörrars eller kanske 5 dörrars. Och när barnen är utflugna så går man tillbaka till en 2 sits och säljer av mittsektionen av bilen till någon som fått barn.

      Se till att få hållbara system i närområdet och överge de stora systemen som inte fungerar.

      Bara en tanke……

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *