NASA ScienceCast: Asteroid 1998 QE2 Flyby on 31 May 2013

0
150

NASA is tracking a large near-Earth asteroid as it passes by the Earth-Moon system on May 31st. Amateur astronomers in the northern hemisphere may be able to see the space rock for themselves during the 1st week of June.

”1998 QE2 är en 2, 7 kilometer lång jätteasteroid som flyger genom rymden åt jordens håll. Rymdklumpen är ovanligt stor och senast för någon dag sedan upptäckte NASA att QE2 har en egen måne eller ”satellit” som följer med  genom solsystemet”. /Aftonbladet

”The discovery of its moon surprised the astronomers, said NASA radar scientist Marina Brozovic, who helped take the images at Deep Space Network antenna at Goldstone, California. ”It turns out that 1998 QE2 is a binary asteroid,” she said. This is something we did not expect.” / CNN

Asteroid 1998 QE2

• NewsVoice kräver äkta för- och efternamn för den som vill kommentera efter artiklar. Varför?
  • I kommentarsfältet har varje person ansvar för sin egen kommentar. Kommentarer som bryter mot kommentarsreglerna eller svensk lag kan tas bort eller ändras.
  • Donera gärna till NewsVoice, en gratistidning som är beroende av läsarnas stöd. Pengarna går till undersökande och oberoende journalistik.

KOMMENTERA [Se kommentarsregler]

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här