Matteläraren som blev ADHD-diagnosens störste kritiker

125

Anna BöhlmarkJanne Larsson är högstadielärare i matematik, men det är inte därför som vi träffar honom. Det är hans intresse för medicineringen av barn med ADHD som väckt vårt intresse.

Text:  Anna Böhlmark

SANYO DIGITAL CAMERAJanne Larsson började intressera sig för detta samtidigt som de första läkemedlen mot denna beteendestörning började skrivas ut i Sverige. Som mattelärare på högstadiet har han på sin lediga tid grävt i psykiatrin de senaste tjugo åren.

Intresset intensifierades speciellt under åren 1995–96 då trenden från USA att diagnostisera barn kom till Sverige och man började skriva ut dessa läkemedel även här. Förskrivningen skedde med samma argument som användes i USA men med viss eftersläpning.

Bakom dessa trender som kom till Sverige låg ekonomiska intressen från de stora läkemedelsbolagen, säger Janne Larsson.

Läkemedelsverket finansieras av läkemedelsbolagen

Kopplingarna mellan Läkemedelsverket och läkemedelsindustrin är mångfacetterade. Vad många kanske inte vet är att Läkemedelsverket finansieras av läkemedelsbolagen och därför måste fungera som ett företag för sin egen överlevnads skull.

Janne Larsson är unik, eftersom han har lyckats få ut offentliga handlingar som Läkemedelsverket nekat att lämna ut, men som de senare blivit tvungna att dela med sig av efter domstolsbeslut. Dessa handlingar har gett Janne Larsson djupa insikter om olika läkemedelsbiverkningar (i vissa fall även dödsfall), som läkare ofta inte informerar patienter om. Många privatpersoner har genom åren tackat honom för de insatser han har gjort genom att föra ut denna kunskap i ljuset. Några av dessa är föräldrar till barn som avlidit till följd av behandlingen av ADHD.

ADHD egentligen är ett beteende –  inte en sjukdom

På senare år har det skett en kraftigt ökad förskrivning av läkemedel mot ADHD i Sverige.
Begreppet ADHD är enligt Janne Larsson bara påhittat. Alla utredningar som görs ger sken av att ge en diagnos av en gedigen medicinsk sjukdom. Han anser att ADHD egentligen är ett beteende. Man bör inte ge medicin mot ett beteende.

Det är enligt honom inte för barnets skull som man skriver ut mediciner mot ADHD. Man använder mediciner för att tillfälligt sopa ett problem under mattan. Ett problem som kan ha många bakomliggande orsaker.

Förra året fick 19 000 barn i Sverige medicin mot ADHD – en ökning med 20 gånger på tio år. Med den ökningen är Sverige sannolikt det land i världen som ökat den medikamentella behandlingen mest.

Ökningen kom till stånd efter att Sverige haft en lång tradition av att inte skriva ut psykofarmaka till barn. Begreppet ADHD i Sverige och dess påföljande ökning har marknadsförts av en liten grupp psykiatriker med kopplingar till Socialstyrelsen, Läkemedelsverket och läkemedelsindustrin. Janne Larsson kallar diagnosen lite ironiskt för slasktrattsdiagnos: allt som är oönskat kastas in i begreppet ADHD. Han finner ingen annan orsak till att ge diagnosen ADHD än att vilja sälja och lösa problem på ett enkelt sätt: med ett piller.

Pseudovetenskaplighet bakom ADHD-tänkandet

Om inte ADHD hade funnits som enkel diagnos hade man funnit orsaken i andra faktorer såsom kost, tillvägagångssätt vid undervisning i skolan, miljö-och omgivningsfaktorer, sociala förhållanden eller familjesituation.

Concerta-ADHD-RitalinMan bryr sig inte om att ta reda på den verkliga orsaken till problemet och hittar följaktligen ingen verklig lösning. Man säger att ADHD är ett kroniskt, medicinskt fel i hjärnan, vilket i Janne Larssons värld är den yttersta kränkningen av ett barn. Om man kan bevisa hjärnskadan vore det en sak, men i inget av fallen vid diagnoser av ADHD sker en sådan undersökning. Man säger alltså att felet sitter inne i personen, medan det i själva verket finns att hitta utanför denne.

Janne Larsson ser med oro på framtiden. Allt fler barn och tonåringar blir kroniskt sjuka och vänjer sig vid rollen som psykiatrins patienter. Deras liv och tankeverksamhet är totalt kopplat till konsumtionen av industrins läkemedel. Han målar upp en dyster bild av vad som väntar barn och ungdomar med så kallad ADHD–problematik. De hade kunnat leva ett friskt och lyckligt liv om de hade blivit hjälpta i grunden.

Janne Larssons vision för Sveriges barn är motsatsen till dagens medikamentella behandling. Den är att sluta ge barnen en slasktrattsdiagnos och istället bemöda sig om att leta efter de verkliga orsakerna till problemen. Att sätta in något som kan vara en långsiktig lösning. Då blir man tvungen att gå den långa vägen. Tittar man på dagens skola är det till exempel uppseendeväckande att man packar in barn i samma teoretiska sammanhang i en ålder där de är extremt rörliga och tvingar dem att sitta i en skolbänk stora delar av dagen.

Hotet mot de svenska barnen är att när de behandlats med detta läkemedel under flera år ökar risken för maniska tillstånd.

Läkemedelsverket måste frigöras från industrins grepp

Janne Larsson menar att om lärarna ville, skulle uppemot 50 procent av 9–10-åriga pojkar kunna leva upp till en ADHD-diagnos. Därför bör skolan tillgodose barns behov av mer rörelse.
Visionen är att diagnosen ADHD ska tas bort helt, samtidigt som Läkemedelsverket ska tjäna allmänintresset. Det skulle slå ut alla kopplingar mellan Läkemedelsverket och läkemedelsindustrin så att myndigheten blir oberoende och gör det den verkligen ska göra, det vill säga arbeta för folkets välmående.

I denna ideala värld skulle man öppna upp möjligheten för flera orsaker till problemen och många alternativa lösningar skulle komma upp till ytan. Idag satsar man pengar på psykofarmaka, då många lever på denna industri. Satsade man inte längre på denna industri utan skar bort pengarna, skulle inte lösningen på problemen bli en. Då blir man tvungen att söka flera orsaker till problemen, vilket skulle leda fram till andra lösningar som skulle kunna blomma upp.

På så sätt tror Janne Larsson att det är möjligt att vända trenden.

Det är viktigt att personer som Janne Larsson finns och får verka, eldsjälar som brinner för att hjälpa andra och som kan få upp ögonen för problem i samhället som både myndigheter och läkemedelsindustri hellre gömmer undan. Han tycker att fler borde begära ut handlingar från myndigheter och utnyttja sin medborgerliga rättighet att påverka besluten.

Framförallt är det viktigt att information om läkemedlens biverkningar sprids så att barn och deras föräldrar förstår vad det är de stoppar i munnen. Om vi kan sprida denna information, kanske vi en dag kan bli så starka tillsammans att myndigheterna blir tvungna att hitta alternativa lösningar på problemen.

Hela artikeln finns på 2000-talets Vetenskaps hemsida (PDF)

Text:  Anna Böhlmark


Relaterat

Dagens Ritalinareklam: “Ritalina ger energi”- och hjälper den trötta modern


Tillägg av artikelförfattaren:

Janne Larsson har nästan alltid rätt! Han har ofta varit tidigt ute i debatten i sin kritik av användingen av psykiatriska droger. Och påfallande ofta har det visat sig att han haft rätt i sin kritik.

Senast bekräftades detta i fallet med AstraZeneca. Företaget hade i USA hamnat i en besvärlig rättslig tvist med stora skadeståndskrav efter allvarliga biverkningar av deras läkemedel Seroquel. Seroquel är ett psykofarmaka som främst är avsett att användas vid schizofreni och depression. Men biverkningarna är många och ibland svåra. Därför hade 22 000 amerikanska patienter stämt AstraZeneca bland annat för att man ansett att Seroquel gjort att användarna utvecklat diabetes.

I mitten av augusti 2010 meddelade företaget att man hade nått en förlikning med 17 500 patienter. Den summa som AstraZeneca kommit överens om att betala uppgår till nästan 200 miljoner dollar, det vill säga 1,3 miljarder kronor. Från företagets sida vet man inte om detta är slutet, eftersom det kan finnas fler stämningar som väntar på att lämnas in.

I förlikningsprocessen förbinder sig både patienter och företag att hemligstämpla alla specifika uppgifter, vilket gör att medlet fortsatt kan säljas.

Janne Larssons faktaspäckade hemsida har adressen: www.jannel.se



Lämna Twitter - Byt till Twitter och friheten
  • I kommentarsfältet har varje person ansvar för sin egen kommentar. Se reglerna.
  • Donera gärna till NewsVoice, en gratistidning som är beroende av läsarnas stöd.
Föregående artikelSVT:s “Trädgårdskampen” – en sorglig ‘game show’ långt från verkligheten
Nästa artikelDN: Läkemedel ökar influensaspridning
Anna Böhlmark (1981) från Sollerön, har mångårig utbildning i språk, psykologi och kommunikation, genom studier i Sverige, Italien och Kina. Hon talar engelska, italienska, franska och spanska flytande och hon kan även kinesiska. Hon är utlandskorrespondent för tidningen 2000-talets Vetenskap. Genom erfarenheter från flera länder inkl Mexiko kan hon skapa meningsfulla sammanhang för svenska läsare.
Prenumerera
Notify of
guest
125 Kommentarer
Äldst
Nyast Mest röstad
Inline Feedbacks
Se alla kommentarer
Ivan Björn
22 januari 2014 kl 12:19

Vidgar man Läkemedelsverkets spel med människors hälsa så kan man fråga sig hur man kan lita på t.ex. vaccinationer, cancerbehandlingar och mycket annat.

Det intressanta är människor med kommentarer som förlöjligar och nedvärderar sådana åsikter som ger en helt annan bild av läkemedels/vaccinationsbehandling än den som läkemedelsverket och socialstyrelsen står för. Kontentan av av denna artikel är att vi är ständigt lurade och dragna vid näsan av våra politiker som litar på sina myndigheter!!! och av våra myndigheter som gör rena ÖVERGREPP på oss vanliga medborgare!!!

Hansi
Hansi
Gäst
22 januari 2014 kl 13:06

Mycket bra artikel.
Janne Larsson gör ett fantastiskt arbete.

Smaberg
Smaberg
Gäst
22 januari 2014 kl 13:30

Favorit citat nedan.

Så om man inte kan skylla på tex. Att bruten arm är en bruten arm så måste man hita andra möjligheter att skylla på, tex depression är inte depression utan miljö något mm. Bra där…..

Citat

Om inte ADHD hade funnits som enkel diagnos hade man funnit orsaken i andra faktorer såsom kost, tillvägagångssätt vid undervisning i skolan, miljö-och omgivningsfaktorer, sociala förhållanden eller familjesituation.

Slut citat

Vresia Sylthammar
Vresia Sylthammar
Gäst
22 januari 2014 kl 15:48

Det togs upp i annan artikels kommentar att Janne är scientolog. Hoppas han trivs med det.

Han gör det bra… samtidigt gjorde scientologen Tom Cruise också det bra, i denna tv-sändning:

History of Psychiatry

daniel johansson
daniel johansson
Gäst
22 januari 2014 kl 18:30

min medicin hjälper mig!! sen kan ni scientolog koko hjärntvättade idioter fortsätta vara koko!!!!

rushman
rushman
Gäst
22 januari 2014 kl 18:33

Mycket intressant och samtidigt skrämmande att läsa. Man tror ju att läkare och läkemedelsbolag vill ens bästa men detta tyder ju helt klart på motsatsen, även om man inte kan dra alla läkare över en kam. Har tyvärr sett flera exempel på det som framgår i artikeln i mitt arbete med barn och ungdomar.

Helene
Helene
Gäst
22 januari 2014 kl 19:42

Väldigt bra artikel och håller helt med. Jag tror liksom Janne att ADHD inte är en sjukdom utan olika symptom som man inte orkar/kan/vill ta reda på orsaken till. Alla föräldrar till barn som diagnostiserats med ADHD eller som har diverse beteendeproblem bör läsa boken Fed Up av Sue Dengate, (hemsida fedup.com.au där finns även massor av gratis info). Den visar tydligt kopplingen mellan detta beteende och överkänslighet mot framförallt viss mat och tillsatser, samt kemikalier i vår omgivning. Särskilt intressant fann jag det hon skrev om att för många är en stor bov i dramat salicylsyra och/eller aminosyror som finns i helt vanliga naturliga livsmedel, t.ex. i många frukter och grönsaker. Om man utesluter dessa livsmedel ur kosten hos de som är överkänsliga så försvinner mirakulöst även alla “ADHD-symptom”. Rekommenderas starkt!! Finns dock bara på engelska.

Amfetamin - nej tack
Gäst
22 januari 2014 kl 21:13

Janne Larsson är kung! Det känns dock lite dystert men tanke på hur utvecklingen sker i Sverige när det gäller psykofarmaka. Det behövs onekligen en motpol.

A
A
Gäst
22 januari 2014 kl 22:10

Tillägg av artikelförfattaren:
Janne Larsson har nästan alltid rätt! Han har ofta varit tidigt ute i debatten i sin kritik av användingen av psykiatriska droger. Och påfallande ofta har det visat sig att han haft rätt i sin kritik.
Senast bekräftades detta i fallet med AstraZeneca. Företaget hade i USA hamnat i en besvärlig rättslig tvist med stora skadeståndskrav efter allvarliga biverkningar av deras läkemedel Seroquel. Seroquel är ett psykofarmaka som främst är avsett att användas vid schizofreni och depression. Men biverkningarna är många och ibland svåra. Därför hade 22 000 amerikanska patienter stämt AstraZeneca bland annat för att man ansett att Seroquel gjort att användarna utvecklat diabetes.
I mitten av augusti 2010 meddelade företaget att man hade nått en förlikning med 17 500 patienter. Den summa som AstraZeneca kommit överens om att betala uppgår till nästan 200 miljoner dollar, det vill säga 1,3 miljarder kronor. Från företagets sida vet man inte om detta är slutet, eftersom det kan finnas fler stämningar som väntar på att lämnas in.
I förlikningsprocessen förbinder sig både patienter och företag att hemligstämpla alla specifika uppgifter, vilket gör att medlet fortsatt kan säljas.
Janne Larssons faktaspäckade hemsida har adressen: http://www.jannel.se

Red
Red
Gäst
22 januari 2014 kl 22:15
daniel johansson
daniel johansson
Gäst
22 januari 2014 kl 22:18

det som är skrämmande är ni folk som tror er veta så mycket bättre!! det finns vissa som faktiskt behöver sin medicin!! tycker ni är naiva och tror att kost osv ska hjälpa!!

daniel johansson
daniel johansson
Gäst
22 januari 2014 kl 22:24

red hälften i den där artikeln är skit snack!! jag har egen erfarenhet!! levt med det vuxit upp med det försökr hela mitt liv att styra det!! utan framgång men nu är det kanon, tack vare metaminan!! ni kan säga vad ni vill tro vad ni vill!! men ingen forskare eller pajas till mattelärare vad som är bäst eller rätt!!

Julia Engström
Julia Engström
Gäst
22 januari 2014 kl 23:06

Det är märkligt att dessa påståenden om att ADHD är en påhittad diagnos får stå oemotsagda med tanke på att forskning idag visar det motsatta .
Sen är det inte någon verklighetsförankring i påståenden som Janne Larsson envisas med att psykofarmaka är det första som sätts in och att det är lätt att få .
Biverkningar kontrolleras noga om medecinering sätts in dock .

Att skolan är ett problem håller jag med om men att påstå i princip att en fungerande skola skulle få bort ADHD diagnoser är enbart okunskap om vad NPF är .
Janne Larsson har inte “nästan alltid rätt” utan är välkänd för vilken idiologi han driver och är inte en person som står för att tolka forskning rätt förutom tveksamma källor som han gärna använder som bevis för sin egen vinnings skull .

Lars Petersson
Lars Petersson
Gäst
22 januari 2014 kl 23:32

Tre intressanta och sevärda filmer som handlar om psykofarmaka och dess verkningar
http://www.whocaresinsweden.com/sv/

Vresia Sylthammar
Vresia Sylthammar
Gäst
22 januari 2014 kl 23:55

I pdf:en som Sassersson länkade till kan man läsa: “Statistiken som försvann ADHD existerade inte för tjugo år sedan. Före ADHD fanns DAMP. Nu har nästan ingen DAMP längre – kan det vara en sjukdomstrend? År 2001 sammanställde Hjärnfonden en statistisk undersökning över hjärnskador och hjärnrelaterade sjukdomar. Där fanns en stapel som visade att 600 000 svenskar led av DAMP. Året efter var stapeln helt borta. Janne Larsson skrev till Hjärnfonden och undrade hur det kom sig att stapeln för DAMP försvunnit och fick till svar att det inte längre finns vetenskapliga bevis för DAMP. Om liknande statistik hade funnits för diabetes hade nog många höjt på ögonbrynen. Slutsatsen man kan dra av detta är att fenomenet DAMP bara var en trend. Man kan nu fråga sig hur länge fenomenet ADHD kommer att hålla i sig? ……. Prominent psychiatrist admits he helped invent ADHD as a disease “Many vaguely understand that the American Psychiatric Association (APA) keeps making up diseases as they continue developing new issues of their DSM or Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders.” “Recently, a founding father of ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder), announced a few months before his death that… ADHD is a prime example of a fictitious disease.” http://www.naturalnews.com/041607_psychiatry_adhd_fake_diseases.html ……. Before his death, father of ADHD admitted it was a fictitious disease “If you or someone you know has a child that has been diagnosed with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD), chances are the child is actually just fine. At least this is what the “father” of ADHD, Leon Eisenberg, would presumably say if he were still alive. On his death bed, this psychiatrist and autism pioneer admitted that ADHD is essentially a “fictitious disease,” which means that millions of young children today are being needlessly prescribed severe mind-altering drugs that will set them up for a life of drug addiction and failure. As explained by The Sons of Liberty host Bradlee Dean, who also writes for The D.C. Clothesline, ADHD was merely a theory developed by Eisenberg. It was never actually proven to exist as a verifiable disease, despite the fact that Eisenberg… Read more »

Mariann Nyqvist
Mariann Nyqvist
Gäst
23 januari 2014 kl 08:07

Kanske kunde man samköra arbetslöshetssiffror med sjukdomsdiagnosen ADHD och andra funktionsrelaterade besvär? Det haglar pengar över ADHD-forskarna vid dåliga tider. De måste ju “hitt på” något för pengarna.

Anna Bohlmark
Anna Bohlmark
Gäst
23 januari 2014 kl 09:33

Svar till Vresia Sylthammar:
Jag tycker vi bör sträva efter ett samhälle uppbyggt på tolerans och medmänsklighet. I ett sådant klimat respekterar man andras religion, tro, sexuella läggning, etnicitet etc. Att gå till angrepp mot något av dessa hör inte hemma i ett sådant öppet samhällsklimat. I en debatt eller diskussion håller man sig innanför ramarna av vad som är sakliga fakta. Man är välkommen in i diskussionen om man har sakliga argument att komma med.

Kjell Holmsten
23 januari 2014 kl 15:38

Fantastiska Janne Larsson, där har jag lärt mig mycket! Han kan läsas här: http://www.jannel.se/

Kjell Holmsten
23 januari 2014 kl 15:46

Daniel: “red hälften i den där artikeln är skit snack!! jag har egen erfarenhet!! levt med det vuxit upp med det försökr hela mitt liv att styra det!! utan framgång men nu är det kanon,” Lite andra perspektiv, läs här vet ja: https://www.facebook.com/groups/NatverketforFriskarebarnochungaNU/
Om inte för att dämpa dig lite.

Lars Mattsson
Lars Mattsson
Gäst
23 januari 2014 kl 17:30

Jag blir så arg och ledsen när jag läser det här och om den okunskapen som finns om ADHD och om effekterna av denna medicinering. Min son blev remiterad för en utredning för ADHD när distriktssköterskan slog larm vid 4 års kontrollen och det tog över 5 år innan en utredning gjordes. Trots förskola, skolan, skolhälsovård, barnkliniken och vi föräldrar mm bönade o bad om hjälp så blev det nej till en utredning. Det Var först när sociala myndigheter skrev in sonen inom LSS som BUP sa ja till en utredning för ADHD. När han var 11 år hamnade sonen på en Resurs skola för stökiga barn som den vanliga skolan inte kunde hantera. På denna Resurs skola var det 10 elever av dessa 10 var det 2 elever som hade diagnos och fick en medicinering för sin ADHD. De andra åtta fick aldrig göra ngn ADHD utredning trots föräldrar och skolans ansträngningar att få en utredning gjord för fruktansvärt svårt att få göra en ADHD utredning och långa köer för denna utredning. Sonen och den andra eleven som fick diagnos och medicinering gick ur grundskola och Gymnasiet och har gått hyffsat bar för dessa två elever. Hur gick det för de andra då som aldrig fick någon diagnos eller medicinering frågade jag sonen för ett tag sedan. Jo fem av dessa åtta sitter i dag på olika kriminalvårds anstalter 1 av dem andra lever under vittnes skydd och skyddad identitet och de 2 andra är försvunna. Detta är en årskull på 10 överaktiva barn och tyvärr gick det bara bra för de 2 eleverna som fick ADHD medicin. Detta är en skrämmande statistik. Vid en forsknings studie vid Norrtälje anstalten visade det sig vid ADHD utredningen att 75% av internerna hade ADHD. Alla dessa fick ADHD medicinering. Efter 5 veckor sjunk våldet på anstalten till 0% droganvändandet gick ner radikalt på anstalten och återfallsfrekvensen sjönk med 30%. Samhällsekonomiskt räknade man ut om dessa interner redan som barn hade fått rätt hjälp, stöd och medicinering så hade samhället sparat 800 miljoner kronor. Skulle man då räkna på alla anstalter i… Read more »

Lars Mattsson
Lars Mattsson
Gäst
23 januari 2014 kl 17:34

Jag själv har också ADHD och blev 1967 avvisad från skolan i 1a klass eftersom jag var rastlös, kunde inte sitta stilla och pratade för mycket så jag ansågs jag vara skolomogen och var inte längre välkommen utan fick vänta ytterligare ett år för att böra om igen. Inte fungerade det bättre då.
När skolan reagerade på att jag var trött och okoncentrerad så skrev skolläkaren ut sömntabletter till mig.
När jag var 12 år började jag självmedicinera med alkohol och när jag var 13 år så blev det narkotika för första gången. 22 år gammal vaknade jag i häktet och efter det lämnade jag mitt drog missbruk.

Under alla år har jag haft svåra sömnproblem redan på BB reagerade personalen att jag inte sov som andra bebisar.
Under mitt vuxna liv kunde det gå 2 -3 dygn utan att jag sov överhuvudtaget läkarna hade ingen förklaring utan skrev bara ut mer och mer sömntabletter som jag inte heller sov på men beroende på det blev jag.
Efter avgiftning så har det provats en rad olika alternativ men inget som hjälpt. Har haft åtskilliga sjukskrivningar genom åren för utbrändhet
47 år gammal fick jag min ADHD diagnos och jag fick börja medicinera med ADHD medicin.
För första gången i mitt liv så fungerade min sömn någorlunda.
I dag är jag 53 år jag kan inte längre arbeta som egen företagare som jag gjort i många år.
Jag har fått bestående hjärnskador på grund av min sömnbrist.
Mitt närminne är i dag extremt dåligt och jag är i dag beroende av hemhjälp för att klara min vardag.

Enligt läkarna hade jag inte haft dessa svåra problem om jag fått rätt hjälp och rätt medicinering redan när jag var barn.

Vad enbart jag har kostat samhället genom åren vågar jag inte ens tänka på och kostnaderna lär bli ännu högre eftersom jag redan 53 år gammal behöver hemhjälp för att klara mig.
Så tyvärr är kunskapen om att leva med ADHD och på medicinernas positiva effekt skrämmande dåliga överlag hos merparten i vårt samhälle i dag.
Lars Mattsson

valllesmamma
Gäst
23 januari 2014 kl 17:41

Kost har då INTE hjälpt mig! Jag har Aspergers syndrom. Tack vare diagnosen har jag rätt till stöd som jag innan diagnos hade behövt! Nu äntligen får jag det!

Lars Mattsson
Lars Mattsson
Gäst
23 januari 2014 kl 18:37

Det är även så mycket fakta fel i denna artikel så jag vill göra ett flertal rättelser här. Man började att diagnosera överaktiva barn i mitten av 1800 talet men med olika diagnos namn i olika länder. 1902 kom den internationella diagnosen på överaktiva barn som då hette MBD och diagnosen har haft 5 olika namn under 1900 talet och det har hetat MBD vid två olika tidsperioder. 1932 började man medicinera överaktiva barn med amfetamin. Beroende på att man upptäckt att överaktiva barn med astma blev lugnare och fick lättare att koncentrera sig när de tog sin astma medicin. På den tiden medicinerade man även astma med amfetamin och amfetamin användes första gången som läkemedel 1880. Så långt i från något nytt läkemedel inom läkemedels industrin. Man medicinerade överaktiva barn med amfetamin till slutet av 1960 talet då man i stället började medicinera med Mentylfenidat som fortfarande i dag är den vanligaste medicineringen. Det är inte heller Sverige som har den högsta ökningen av ADHD diagnoser utan det är Norge som har den högsta ökningen. Tendensen är exakt likadan i övriga världen av högst naturliga orsaker. I Norge fanns det år 2000. 60 st barnpsykologer i hela landet och ytterst få ADHD utredningar gjordes och i Norge skrev man då ut ADHD medicin för 4 miljoner kronor. 10 år senare 2010 fanns det 230 st barnpsykologer i Norge och i samma takt man ökade personalen inom barnpsykiatrin ökade även diagnoserna för man kunde göra fler utredningar och 2010 skrev man ut ADHD medicinering för 186 miljoner kronor i Norge. Man kan se precis samma tendens i alla länder i dag att när man idag har fått mer barnpsykologer och utbildad personal inom barnpsykiatrin så har även resurserna ökat och fler diagnoser har kunnat fastställas. Det är inga konstigheter alls i detta så ökningen av diagnoser beror till stor del på den ökade resurs utvecklingen inom Barnpsykiatrin. Inte på att fler barn idag får ADHD utan att fler barn får hjälpen idag. Det som är rätt i artikeln är att ADHD inte är en sjukdom utan att det är ett… Read more »

Jennifer
Jennifer
Gäst
Reply to  Lars Mattsson
9 februari 2015 kl 18:26

Mycket bra skrivit! Artikeln är ju rena skämtet, liksom många av kommentarerna. Det finns ju visst medicinska skäl till ADHD. Orsakerna är neurobiologiska. Genom skanning av hjärnan kan man se skillnader i hjärnans utveckling hos personer med ADHD. Vissa delar av hjärnan är 3-5 % mindre hos personer med ADHD än hos andra i samma ålder, och också mycket mindre aktiva. Med hjälp av mediciner kan nivåerna i hjärnan balanseras, vilket gör att man sedan kan fungera normalt. Ett lugn sprider sig i kroppen och man kan äntligen koncentrera sig på någonting!

Medicin har hjälpt många människor och kan vara skillnaden mellan att få behålla ett arbete och gå arbetslös. Skulle medicin upphöra att ges ut skulle det vara förödande!

Thomas Arvidsson
Thomas Arvidsson
Gäst
23 januari 2014 kl 19:24

Janne Larsson har gjort oerhört mycket för att bland annat uppmärksamma den bristfälliga dokumentation och forskning som finns bakom många godkännanden av framför allt psykofarmaka hos Läkemedelsverket. Hans arbeten är mycket professionella och välgrundade med fullständiga referenser och hänvisningar till varje fakta han presenterar. Janne Larsson har bara gjort det varje svensk har rätt att göra, att begära ut offentliga handlingar. Läkemedelsverket och andra myndigheter har vägrat lämna ut handlingarna (givetvis eftersom de är väl medvetna vilka brister de innehåller) och konstruerat diverse märkliga skäl till varför de inte kan lämnas ut. Janne har då gjort vad jag också hade gjort i det läget, gått vidare till domstol för att få ut handlingarna. Domstolarna har i samtliga fall gått på Janne Larssons linje och beordrat att handlingarna skall lämnas ut. Det har då visat sig att underlaget var av precis så dålig kvalitet och så bristande som Janne Larsson misstänkte. Detta har han sedan publicerat dels på sin hemsida och dels i pressen. Detta är vad han har gjort. För detta kastar sig vargarna över honom och förtalar och förnedrar honom på det grövsta sätt. Han bemöts inte med någon konstruktiv kritik (vilket ju heller inte går eftersom han har rätt) utan istället tillgriper man alla tänkbara medel för att förnedra, misstänkliggöra, smutskasta och komma med de best bisarra anklagelser om att han är en “forskningssabotör”, att han förstört seriösa forskningsprojekt, att han skulle ha orsakat myndigheter och företag miljontals kronor i extra kostnader och förstört forskningsanslag därför att forskarna har fått ägna sin tid åt att serva Janne Larsson med dokument i stället för att ägna sig åt forskning. Dessutom har man hyrt in frilansande “vetenskapsjournalister” som anlitats för att smutskasta Janne Larsson och hans arbete i i facktidningar inom läkemedel och sjukvård. Givetvis beskylls han också för att vara scientolog och anti-psykiatrisk. Huruvida Janne Larsson är scientolog eller inte vet jag inte och bryr mig inte heller. Jag har bedömt Janne Larsson utifrån hans arbete inte vilken religion han eventuellt har. Janne Larsson skall inte ha kritik för sitt arbete – han skall ha vår stora uppskattning och… Read more »

Hansi
Hansi
Gäst
Reply to  Thomas Arvidsson
23 januari 2014 kl 20:06

Kunde inte sagt det bättre själv

Jonas K
Gäst
23 januari 2014 kl 19:44

Anna Böhlmark,

Men är det inte lite dåligt att mindre än 24 timmar efter att man proklamerat att Newsvoice inte ska vara en kanal för scientologerna så är det just det man är. Att scientologen Janne Larsson får vika ut sig i nätpublikationen om en av den scientologiska ideologins centrala delar, antipsykiatripropagandan, kan ju inte sägas vara något annat än att vara kanal åt scientologerna.

Ivan Björn
23 januari 2014 kl 22:01

@ Thomas Arvidsson

Jag följer kommentarer här och det är sorgligt, när man ser på vilken nivå det diskuteras och det du skriver är fantastiskt formulerad.

Jag försöker att förstå de som skriver att de är hjälpta av diagnosen ADHD och medicineringen.

Min synvinkel ser ut så här:

Livet är något som skapas varje sekund och det i så många olika nyanser och mångfald som möjligt. Därför skulle man kunna påstå att allt beteende är normalt så länge det inte skadar andra.

Samhället fungerar inte så. Samhället är byggd på människors föreställningar, förväntningar och deras ramar om hur man ska vara, eller hur man ska bete sig. För att förstärka dessa ramar har man uppfunnit skola och massa regler som en människa ska rätta sig efter. Regler som inte behövs egentligen, därför att det räcker med en enda regel och det är “Att uppträda hyggligt även om ingen ser på”

När samhälle försöker kontrollera livet och livets olika uttryck genom att trycka in livet i skolbänkar, tvinga livet att ta in en massa information som visar sig mer och mer som en manipulerad och osann bild av verkligheten, vad är det man kan förvänta sig då? Är det så konstigt att livet, eller livfulla ungdomar inte vill sitta still och passa in i mallen?

Då förfasar sig den vuxna anpassade världen över att det inte är som det har blivit för, ungdomar är sådana eller sådana…. och den vuxna världen förstår inte hur det kunde ha blivit så här.

Föräldrar till “problembarn” blir frustrerade och lösningen är att få en diagnos!

Omgivningen reagerar fördomsfullt vilket ouppfostrad barn man har och vilken lättnadens suck att kunna säga till omgivningen att “Mitt barn har ADHD”

Stackars förälder tänker omgivningen och nu när man har namngivit och satt etikett på problemet så blir det lättare att leva.

Det ironiska är att diagnostisera, namnge och etikettera, är det som kväver LIVET och dess mångfald. Och cirkeln är sluten.

Red
Red
Gäst
23 januari 2014 kl 22:42

Jonas K. NewsVoice är inte kanal för scientologerna. Tänk om jag som redaktör skulle ta hänsyn till varje skribents världsåskådning eller om de som skrivit skulle ha begått ett trafikbrott, för det är väl ungefär samma sak (humor).

I din värld måste kanske alla som skriver artiklar först fylla i ett världsåskådningsformulär innan de godkänns.

Nej, en sådan åsiktspolis är jag inte.

Lars Mattsson
Lars Mattsson
Gäst
24 januari 2014 kl 00:53

Ivan Björn jag kan rekommendera dig och även Janne Larsson att läsa Social medicinsk tidsskrift nr 3 2013 om ni inte läst denna tidigare.
Men jag tror knappast det när jag läser artikeln eller ditt inlägg.
Det är ett special nummer på 500 sidor om ADHD och dess socialmedicinska konsekvenser.
Räcker inte detta kan jag maila dig närmare tusen referenser om de senaste årens forsknings resultat om ADHD från olika delar av världen.
Det finns även i dag flera oberoende forsknings studier som visar att vi med ADHD har en medfödd förändring på kromsom 16 liknande den förändring de med diagnosen Autism har på kromsom 18.
Den största studien är den som är gjord i Reykjavik där 30 000 personer ingick i studien.
Även världens största DNA bibliotek i USA bekräftar dessa resultat från deras DNA register att väldigt många med denna kromosom avvikelse har diagnosen ADHD.

Däremot kan jag hålla med dig om nivån på diskussionen är sorglig.

Man ska inte kasta sten i glashus.

Lars Mattsson

Red
Red
Gäst
24 januari 2014 kl 05:55

Lars det räcker inte med att försöka lista 1000-tals påstådda referenser som du inte ger källor till.

ADHD-medicinering är en etablerad industri. Därmed finns i princip obegränsade summor av pengar som kan genera vilka eftersträvansvärda “forskningsresultat” som önskas. De mindre gynnsamma resultaten kommer ändå aldrig publiceras.

Att forskningen är köpt är dagens realitet. Kaliber (P1) avslöjade 2006 med reportaget “Beställningsjobb och köpt tystnad – är den fria forskningen hotad?” hur industrin styr forskningsresultaten. Idag 8 år senare har högst sannolikt det blivit värre.

När dessutom ADHD-industrin kopplas samman med den gentekniska industrin kopplas två miljardindustrier med överlappande intressen samman genom betald forskning som ger de resultat som önskas.

Leon Eisenberg en av “ADHD-vetenskapens” grundare sa vid 87 års ålder i en intervju: ”ADHD is a prime example of a fictitious disease”.

Uppdrag Granskning beskrev hur den svenska DAMP/ADHD-forskaren Gillberg förstörde all forskning på 100 000 sidor när en forskare ville kontrollera den. Gillberg dömdes och förlorade i alla instanser när han överklagade ända upp i Europadomstolen.

Mer att läsa:

Läkemedelsverkets hemliga Ritalinmöte med läkemedelsbolaget Novartis

Barnmedicinering är läkemedelsbolagens nya stora marknad

SvD: Läge att hissa varningsflaggor (ADHD)

Thomas
Gäst
24 januari 2014 kl 08:36

Jahapp. Jag skrev tydligen ett för långt inlägg som försvann i tomheten. Det var ju tråkigt. Det var både bra och roligt.

Ni vet ju ändå var jag står någonstans så det kvittar väl 🙂

Hansi Cross
Gäst
24 januari 2014 kl 08:41

Ovan gjorde jag en kommentar där jag skrev “Kunde inte sagt det bättre själv”.
Tyvärr kom denna in på fel plats. Den syftade på Thomas Arvidsson sakliga kommentar.
Inte som det nu ser ut som, kommentaren om scientologi som a) inte har med ämnet att göra och b) tjänar att, enligt den strategi som används av psykiatrin när man möts av kritik – att föra bort diskussionen från sakfrågan.

Till dom som pratar om att ADHD är en “vetenskaplig diagnos”.

Jag är ledsen att behöva säga det men…ni är förda bakom ljuset.
Bl a med hjälp av studier som ska bevisa det en eller andra men som när man ser efter saknar relevans. Hela denna diagnos, som en av “uppfinnarna” till den vid sin dödsbädd själv erkände var en gigantisk bluff är inte en sjukdom i sig. Det är en s k “slasktrattsdiagnos”. Symtomen existerar förstås var för sig och självklart vill man hjälpa dom som upplever besvären. Men genom att klumpa ihop dessa symtom och i sammanhanget pratat om diffusa “störningar” och “kemiska obalanser” som man påstår sig “rätta till” med narkotiska preparat ÄR ett svindleri av enorma mått.
Det finns en uppsjö av anledningar som orsakar dessa symtom och dessa KAN hittas och behandlas för att göra den drabbade frisk. Men istället går man på linjen att med giftiga kemikalier dämpa symtomen. Att många blir sjuka, får hjärtproblem och dör av dessa ignoreras totalt. Det är en ekonomisk succé utan lika detta svindleri.

Jag önskar att även dom som uppenbarligen mår bättre av dessa preparat fick sanna fakta, blev ordentligt utredda – vilket kan betyda att man ska göra upp till 200 tester för att finna vad som behöver korrigeras – så att detta görs utan biverkningar och förkortade liv.

Jonas K
Gäst
24 januari 2014 kl 09:53

Red,

Efter detta inlägg ska jag sluta tjata om scientologpubliceringen. Något livsåskådningsformulär tycker jag inte man ska behöva fylla i. Dock har jag svårt att förstå vad du menade när du skrev: ”Jag känner att det är dags att markera att NewsVoice aldrig kommer bli en kanal för scientologi, högerextremism, antisemitism, smygrasism eller annat skadligt extremt. Kalla det moralcensur om du vill.” Uppenbarligen får ju företrädare för scientologerna fortfarande vika ut sig om en central del av deras ideologi, den antipsykiatriska propagandan. L Ron Hubbard gjorde ju antipsykiatrin till en central del antagligen på grund av personligt agg efter att själv diagnosticerats av den samt att de var en konkurrent till hans egna pseudovetenskapliga själsliga behandlingar. Skulle du låta företrädare för någon av de andra idésystemen du markerade mot vika ut sig på samma sätt om någon central del av deras ideologi?

Thomas
Gäst
24 januari 2014 kl 11:31

Utöver medicinerings vara eller icke vara vad gäller ADHD så är ADHD-debeatterandet en ickefråga i relation till dess status som tillstånd. Det spelar ingen roll om vi slänger oss med uttryck som “naturliga variationer i utvecklingen och i personlighetsgrad” när det gäller de faktiska och existerande problem som människor med diagnosen upplever och har i vårt samhälle av idag vare sig det gäller familj, arbete, skola eller alla dessa och 22 miljoner områden till. Min utvecklingsgrad är det inget fel på, med största sannolikhet. För allt vad jag vet skulle vi med ADHD och/eller Autismspektrumtillstånd vara ‘homo horiblis sapiens sapiens’ (människan som är förskräckt över att hon vet vad hon vet???), nästa uppgradering i människans evolution eller kanske en ny förgrening som kommer utvecklas vid sidan av alla normaaaaaaaala människor. Äh, let’s face it. I det långa loppet kommer vi ta över och fortplanta bort er andra. Det enda skydd ni har är att medicinera oss. Mwoahahaha! Larviga skämt åsido, problemen existerar oavsett vad vi tillskriver diagnosens orsak vara. Diagnosen existerar, den är symtombaserad och inte medicinsk vilket aldrig varit någon hemlighet som sedermera avslöjats oavsett vad rätt många individer på newsvoice verkar tro. Den är inte medicinsk ännu kan tilläggas eftersom vi är en fysisk orsak på spåren. Men det spelar heller ingen roll eftersom det är fel på hela skolmedicinen och inte bara psykiatrin. Det enda som är ok är s.k alternativa behandlingsmetoder (och i viss mån kirurgi har jag lärt mig att förstå på newsvoice). Lösningen är att förändra samhället så att vi orkidéer också får ta plats som de vi är och därmed slippa medicinera för att kunna fungera såsom alla maskrosor. Det känns som att förändring efterfrågas även på newsvoice så där är vi kanske överens. Men vi skiljer oss i att jag inte anser det vara befogat att ifrågasätta diagnosen och marginalisera problemen som människorna bakom diagnosen upplever. Att göra så stigmatiserar denna grupp av människor på ett mycket värre sätt än vad psykiatrin gör, är min åsikt. Men ja, jag köper all oro kring medicinering. Jag litar inte heller på läkemedelsbolag och hemliga… Read more »

Ivan Björn
24 januari 2014 kl 11:44

Ville skriva ett svar till Lars Matsson men när jag skickade den så bestämde filter systemet att det är spam så allt försvann och nu orkar jag inte att skriva detta på nytt igen. Så jag drar mig undan från denna diskussion.

Lars Mattsson
Lars Mattsson
Gäst
24 januari 2014 kl 13:58

Visst kan jag lämna referenser till alla denna forskning jag försökte skicka en lista på 20 referenser. Men det översteg max gränsen på 3000 ord.

Så jag hoppas ni har förstålse att jag inte kan lägga in nästan tusen olika referenser här.
Här kommer några referenser önskar ni alla referenser så kan jag maila er dessa vid intresse.

alleles with attention-deficit hyperactivity disorder symptoms are moderated by
platelet monoamine oxidase B activity. Psychiatr Genet. 2012 Feb;22(1):42-5..

Biederman J, Monuteaux MC, Spencer T, Wilens TE, Faraone SV. Do stimulants protect against psychiatric disorders in youth with ADHD? A 10-year follow-up study. Pediatrics. 2009;124:71-8..

Pfiffner LJ, Yee Mikami A, Huang-Pollock C, Easterlin B, Zalecki C, McBurnett K. A randomized, controlled trial of integrated home-school behavioral treatment for ADHD, predominantly inattentive type. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry.2007;46:1041-50.

Fonagy P. et al. Journal of Child Psychology andPsychiatry 2009;50: 607-616.

NICE clinical guideline 72: Attention deficit hyperactivity disorder: Diagnosis and management of ADHD in children, young people and adults.National Institute for Health and Clinical Excellence 2008.

Får ni tillgång till rapporten från ESSHC-konferensen i Glasgow 2012 där 1700 ADHD forskare från hela världen samlades så finner ni precis allt som är värt att veta om ADHD.

Det mesta av det jag skrivit i mina inlägg kan man finna källorna i social medicinsk tidskrift nr 3 2013.

Lars Mattsson journalist med inriktning smahällsfrågor/funktionshinder .

Vresia Sylthammar
Vresia Sylthammar
Gäst
24 januari 2014 kl 14:22

Lars, referenser till referenser inom vår tids stora religion Science är pseudovetenskap.

Lars Mattsson
Lars Mattsson
Gäst
24 januari 2014 kl 15:31

Artikel författaren skriver att man började medicinera ADHD barn i Sverige 1995.
Författaren Jan Myrdal berättar i sina memoarer om hur han som barn
i slutet av 30 talet här i Sverige blev medicinerad med amfetamin för sin överaktivitet.

Så Janne Larssons kunskap om ADHD och om medicineringen kan inte vara allt för stora.
Enligt en doktors avhandling på Göteborgs Universitet så började man medicinera
(MBD) överaktiva barn med amfetamin 1932 här i Sverige.
1968 började man i stället använda Mentylfenidat ett liknande ämne men långsamverkande som inte gav ngt rus eller ngn kick som man får av amfetaminet
Så man har medicinerat överaktiva barn i Sverige i 83 år.

Lars Mattsson

Vresia Sylthammar
Vresia Sylthammar
Gäst
24 januari 2014 kl 17:14

Vad Lipton och andra säger är att man inte ÄR sina gener.

Dock, om man tar del av Lipton, så ser man att han som “alla andra” som kommer fram till något vettigt, når massa människor med sina “avslöjanden”, de ikläder sig ofta en mantel som ska verka andlig (David Icke är ett exempel). Men det blir egentligen mest New Age, vad gäller den biten.

Jag har inte exakta ord från Lipton i minnet, men ungefär att man kan då själv styra sitt liv, ta kommandot… skapa en bättre värld – och han blir en av de där som slår sig samman med andra figurer i New Age och ska hålla kurser, som detta:

The Science of Heart-Connected Living &
the Creation of Heaven on Earth

Special Events with Howard Martin and Bruce Lipton

“Himlen på jorden…” hehe – alltså det klassiska kommunisttänket, eller alien…- urkroken för vilseedandet av människor, så han nyttjas då till att bli en faktor i det som Mariann ofta skriver om, transhumanism. Olika ord… men på vägen till ”övertagandet” av låga krafter av det som kallats mänskligt och ett mänskligt samhälle, så finns ord som humanism, kommunism, feminism – ismer som förmått folket att självmant korrumpera sig.

Jorden är ingen himmel och kommer aldrig att vara det, utan är mer som en karantän, som vi ska återvända uppåt/till himlen från, genom att bättra oss. nu viil många sabba för andra genom ord som “tolerans” och “öppenhet”.

Människor kan söka lite utrymme i det allt snabbare krympande utrymmet, med ”mediciner”, eller teknik. I grunden finns allt det bara för att förstöra mänskligheten, av de som vill ta över kropparna – dåliga väsen. De som en gång stoppat in DNA:t.

Det med atomer i ett lager, passar så fint in i den övergång ”de” tror sig kunna åstadkomma. Men man vill alltid att folket ska ha förhoppningar i det, allt är upp och ned:

Solceller baserade på graphene kan ersätta kiselbaserade solceller
https://newsvoice.se/2014/01/23/solceller-baserade-pa-graphene-kan-ersatta-kiselbaserade-solceller/

Ivan Björn
24 januari 2014 kl 17:58

Har hon ADHD?

Länk: http://youtu.be/FSH0MxTHXNI

Lars Mattsson
Lars Mattsson
Gäst
24 januari 2014 kl 18:15

svar till red.

När det gäller Björn Gillberg och att han brände hela sin forsknings studie så ser jag det både med sorg och med glädje över detta.
Sorg över att så mycket arbete förstördes och att detta arbete hade kunnat öka kunskapen om ADHD och underlättat för andra forskare.
Idag har forskare i USA, England och Island visat att Gillberg var inne på helt rätt spår i sin forskning.

Det man krävde var att Gillberg skulle lämna allt material även det sekretess belagda materialet om varje individ som ingick i studierna.

Vi föräldrar fick garantier på att dessa privata intervjuer att journaler från vårdkliniker, skola, öppna psykvården, slutna psykvården, sociala myndigheter och polisregister att dessa aldrig skulle lämnas ut utanför forsknings laget.

Vilket gjorde att vi godkände att alla journaler från dessa inrättningar även det sekretess belagda matrialet lämnades ut till Gillbergs forskning.

Men man krävde även att dessa uppgifter skulle lämnas ut vilket Gillberg vägrade och han brände allt i hop i stället.

Han höll sitt ord till oss föräldrar och det ska han ha all heder för.
Även om det kostade honom och kliniken resultatet av åratals forsknings arbete.

Nu vet jag inte med säkerhet om det var just denna studie som brändes som vi deltog i eller om det var i ngn annan av Gillbergs studier.

Lars Mattsson

Totte
Totte
Gäst
24 januari 2014 kl 19:02

Sensodetect! Hoppas och väntar på ett godkännande från världen att man kan kolla det så sen

Red
Red
Gäst
25 januari 2014 kl 01:02

Men Lars väldigt många har uppfattningen att Gillberg förstörde all sin forskning eftersom den sannolikt var fusk. Vilken forskare skulle förstöra all sin forskning som skulle bevisa forskarens förträfflighet? För att skydda sina patienter? Knappast.

Varför inte lyssna på Leon Eisenberg en av “ADHD-vetenskapens” grundare som vid 87 års ålder i en intervju kallade ADHD för ”a prime example of a fictitious disease”.

Thomas
Gäst
25 januari 2014 kl 09:45

Sassersson – vi som följer Gillberg i egenskap av hans bidrag till forskningen gällande Neuropsykiatriska Funktionshinder och har uppfattningen att han inte fuskat är förmodligen fler än de som har uppfattningen att han har fuskat.

Vilken forskare skulle förstöra sin forskning för att skydda sina patienter? Den som tar sekretess på allvar och har lovat de inblandade i studien att inget skulle föras vidare. Varför är det så svårt att förstå eller acceptera? Förmodligen för att du för en kamp mot diagnostieringar inom NPF.

Vad gäller Leon Eisenberg – han är EN av ‘adhd-vetenskapens’ pionjärer. Jag måste kolla upp exakt var det där kommer ifrån och exakt vad det är han har sagt. För inte så länge sedan så har det dykt upp hänvisningar här till uttalanden gällande ADHD som varit helt utryckta från sitt sammanhang och gav en väldigt felvinklad bild av vad som var avsikten att förmedla från person ifråga.

Ta gärna del av den forskningen som upptäckt den genetiska kopplingen till ADHD istället.

Olle
Olle
Gäst
25 januari 2014 kl 12:23

Skillnad på amfetamin och metanol? Miljönestorn Björn Gillberg arbetar med Värmlandsmetanol. Medan Christopher Gillberg är adhd-forskare som dömdes för tio år sedan för att förhindra en granskning av sin forskning.

Emil
Emil
Gäst
25 januari 2014 kl 12:44

Exposing the Fraud of ADD and ADHD

http://gr8.se/skola/forum/viewtopic.php?id=742

Mariann Nyqvist
Mariann Nyqvist
Gäst
25 januari 2014 kl 14:19

Vid en “Hearing om Pisa” i Göteborg i förra veckan poängterades att problemet beror på läroplanseffekter av Lp 094 dvs undervisningsideologiska förändringar med bl a trivialiserad undervisning i form av ökat självansvar med enskilt arbete istället för katederundervisning. Därutöver har elevgrupperna nivellerats vilket gjort att det inte finns några positiva rollmodeller inom grupperna. En annan viktig variabel är att antalet böcker i elevernas hem är i fallande i alla kategorier av elever.

PISA är utvecklad av OECD i avsikt att ÖKA den ekonomiska utvecklingen i världen. PISA har sin grund i en intensiv utbildningspolitisk debatt som startade redan 1931 och som resulterade i ett intelligenstest för att sortera barns kognitiva förmågor. Därefter har ett stort antal olika tester gjorts för kunskapsmätningar, varav PISA är den senaste som mäter färdigheter; sammanhang och klurigheter. Equality som måtto har tappats bort längs vägen och ersatts av Quality. Utbildningen har också blivit alltmer politiserad.

Anna Johansson (S) menade att elevmaterialet blivit allt sämre på alla nivåer från småskolan till universitetet, vilket speglar en samhällsutveckling med ekonomiska problem. Lågpresterande barn i skolan sades bero på krisande föräldrar som inte kan ge barnen stöd. Hon argumenterade därför ett tidigt omhändertagande av 2-3 åriga barn till förskolan för att utveckla deras kognitiva förmågor. Om S vinner valet vet vi vad som ligger i pipelinen.

Se en utmärkt film som berättar hur ADHD-barn skapas som medikaliserade zombies i en akademiserad skola som förmedlar inte bara tråkiga kunskaper utan också till viss mån värdelösa. Många barn saknar framtidsutsikter och varför ska de låtsaslära sig en massa kunskaper som de aldrig kommer att få användning av pga den designade prekariseringen världen över?:

Changing education paradigm: http://www.youtube.com/watch?v=zDZFcDGpL4U

“The International Examinations Inquiry meetings 1931-1938”
http://www.research.ed.ac.uk/portal/files/8897614/a_conversation_between_charles_spareman.pdf

Mariann Nyqvist
Mariann Nyqvist
Gäst
25 januari 2014 kl 15:30

Jan Björklund har gjort skolan tioårig. Nästa ”naturliga” drag medför trappvis nedflyttning av förskoleåldern till 3-årsåldern för att på sikt uppfylla Unesco:s mål om en global förskola för 0-5-års ålder. Förskolans uppgift är att bli mer skolifierad dvs handla mer om allvar än lek. Den s k Educare-modellen innebär att rummen för lek och lärande ska designas som laboratorier. Undervisningen i våra förskolor utgår från samma läroplan som gäller för äldre skolbarn med stark inriktning mot naturvetenskapliga ämnen. Ett 80-årigt reformarbete håller på att närma sig målet.

Barn har tidigt rekryterats för en expanderande vetenskapsmarknad. År 1766 skrevs en bästsäljare av John Newberry som träffande speglar den nutida synen på barn och deras lekar. Tom Telescope avbryter här de lilliputiska barnen i sina ”tanklösa lekar” för att lära sig mer om astronomi, naturhistoria, lufttrycksexperiment och geografi. Dagens reformarbete med inkluderande naturvetenskapligt inriktade ämnen i förskolan kan således spåras 150 år tillbaka i tiden. Barn har således inget egenberättigande utan ska modelleras efter OECD:s kognitiva (o)resurser.

Money makes the world go around. Uttrycket ”nyttiga idioter” beskriver de som tror att de gör gott men som bara tjänar maktens syften. Behöver vi egentligen fler av dessa ”idioter”? Peter Gates vågar ifrågasätta undervisningen i matematik som används för att stabilisera olika maktförhållanden i samhället. Matematiken ses som ”naturlig” och ”oberoende” av samhällsförhållanden men marginaliserar och stigmatiserar grupper av elever istället för att användas för motstånd och utmaning av fjättrande och ojämlika förhållanden. Matematiken innehåller också en världsbild som naturliggör rovdrift på naturen och som samtidigt osynliggör miljökonsekvenser.

Pappersböcker är på stark tillbakagång i hem och i skolor. Mycket starka ekonomiska intressen opererar i bakgrunden för att vänja barnen tidigt vid en allt ökad digitaliserad värld. Omsättningen för spelbranschen rörande barns lärande i förskoleåldern uppskattas till USD 2.3 biljoner år 2017. Paddorna och strålningen har kommit för att stanna.
Peter Gates: A study of the structure of the professional orientation of teachers of mathematics.

Thomas
Gäst
25 januari 2014 kl 17:33

Sådärja. Eisenberg sa aldrig “prime example of a fictious disease”. Tydligen ville han få fram att det enligt hans åsikt förekom en stor överdiagnostisering och att han önskade se mer grundligt utförda undersökningar/diagnostiseringar för att undvika överdiagnostisering. Han var framför allt orolig för överanvänd medicinering och det kan jag ju förstå och sympatisera med.

Tydligen kommer denna webbskröna från en direktöversättning av artikeln i Der Spiegel via google translate.

Hans bidrag inom psykiatrin är stora, men han räknas inte vara någon sorts fader av diagnosen ADHD. Kommer också från google translate. Kan rekommendera den engelska wikipediasidan för den som vill veta vem han verkligen var.

Pwnage!

Red
Red
Gäst
25 januari 2014 kl 19:19

Bra research Thomas. Har du en länk också till Der Spiegel så sätter du/vi det i sten?

Antar att du sökte dig vidare via denna artikel:

“The German weekly Der Spiegel quoted in its cover story on 2 February 2012 the US American psychiatrist Leon Eisenberg, born in 1922 as the son of Russian Jewish immigrants, who was the “scientific father of ADHD” and who said at the age of 87, seven months before his death in his last interview: “ADHD is a prime example of a fictitious disease””

http://www.worldpublicunion.org/2013-03-27-NEWS-inventor-of-adhd-says-adhd-is-a-fictitious-disease.html

Thomas
Gäst
25 januari 2014 kl 21:54

Nope, jag läser inte tyska så jag har inte tittat direkt på der spiegel. Jag läste den versionen (din länk) på flera ställen sedan snusade (googlade) jag runt efter information om hela intervjun då jag var övertygad om att det hela var ryckt ur sin kontext. Det var det ju inte direkt, bara översättningstokeri. Dock framgick det väldigt tydligt att han var väldigt skeptisk till antalet diagnostiseringar av ADHD (i USA) och väldigt skeptisk till medicinering som en snabb lösning – att läkare sätter in det som en quick fix. Det var någon annan framstående psykiater i samma intervju dock som lutade mer åt hållet att ADHD bara är tjurbajs.