Anders Tegnell medger att kolloidalt silver fungerar

67
5314

Anders Tegnell medger att kolloidalt silver fungerarAnders Sultan har i senaste veckan blivit utsatt för ett våldsamt mediedrev mot honom och kolloidalt silver. Ett stort antal av Sveriges största tidningar har kopierat ett pressmeddelande från TT, men Sultan kan känna sig lugn. Anders Tegnell på Folkhälsomyndigheten medger nämligen att kolloidalt silver fungerar mot virus. NewsVoice har fått ta del av ett inspelat telefonsamtal där han säger: “Ja … att det fungerar på de flesta virus är ju känt.”

Text: Torbjörn Sassersson | Bildkollage: faksimiler från medierna

Anders Sultan som driver företaget ION Silver som säljer kolloidalt silver utpekas i en samordnad mediestorm som hälsobedragare har dock vetenskapliga belägg för sina påståenden om att kolloidalt silver till exempel kan användas för att behandla ebola. NewsVoice publicerade i går även en artikel där informationsministern i Sierra Leone slår fast att kolloidalt silver använts med framgång för att behandla ebolapatienter.

Sultans ord står mot ett pressmeddelande från TT som en lång rad svenska medier har klippt och klistrat från, ofta har de helt enkelt kopierat hela texten och publicerat som en artikel. Ingen seriös journalistiskt research har förekommit och inget media har kunnat förkasta de vetenskapliga studier som visar att kolloidalt silver fungerar. Det har mest förekommit svepande ordalag med avsikten att förkasta medlet.

Det började med att Helsingborgs Dagblad hängde ut Anders Sultan som en brottsling, något som Sultan med tydliga ordalag avfärdar som förtal.

Anders Sultan skriver i en replik:

“HD har pekat ut Anders Sultan som brottslig samt hävdat att han, eftersom han är VD, inte får göra medicinska påståenden om kolloidalt silver. HD har helt fel. Uttalandena har skett i en sluten diskussionsgrupp på Facebook och där är alla med som privatpersoner där man åtnjuter yttrandefrihet och åsiktsfrihet.

En grundläggande rättighet enligt Europakonventionen om de mänskliga rättigheterna är rätten till skydd för privat- och familjeliv, privat korrespondens, tankefrihet, yttrandefrihet samt frihet att delta i sammankomster och föreningar av alla slag.

Kolloidalt silver står under Kemikalieinspektionens kontroll eftersom det är klassat som ett vattendesinfektionsmedel och därmed får marknadsföras som ett medel som neutraliserar virus, bakterier, svamp och encelliga organismer. Det är så som medlet etiketteras och marknadsförs.” – “Ion Silver AB har inte polisanmälts”, HD.se

Folkhälsomyndigheten – Anders Sultan har rätt

Anders Tegnell som är chef på avdelningen för övervakning och uppföljning på Folkhälsomyndigheten sa i ett telefonsamtal från oktober 2014 med den medicinsk forskaren och privatklinikern Michael Zazzio ?att det är känt att kolloidalt silver fungerar på de flesta virus?.

“Expertisen i Sverige vet alltså om detta. Det finns till exempel ett hundratal Medline-indexerade studier på kolloidalt silver och dess effekt på olika skadliga mikroorganismer såsom virus, bakterier, svamp samt encelliga organismer. Lite märkligt att våra myndigheter säger en sak i inofficiella sammanhang och en annan sak till media och allmänheten. Ännu ett tecken på att någon bestämt sig för att kolloidalt silver ska bort från dagordningen”, skriver Anders Sultan i ett mail till NewsVoice.

Samtalet

Inspelning av samtal med Anders Tegnell, Folkhälsomyndigheten

I telefonsamtalet mellan Michael Zazzio och Anders Tegnell säger Tegnell angående kolloidalt silver (10 ppm) att:

Anders Tegnell: “Ja … att det fungerar på de flesta virus är ju känt.”

Tegnell hävdar därefter att kolloidalt silver inte kan användas i en behandling (mot virus), men Michael Zazzio hävdar motsatsen, att kolloidalt silver kan ges oralt. Tegnell kontrar då med orden att kolloidalt silver inte kan tas upp via magtarmkanalen.

Zazzio svarar: “Jo, det vandrar över koncentrationsgradienten” … “det är ju silverjoner”.

Tegnell instämmer: “Ja, i och för sig.”

Zazzio: “Det finns inget aktivt upptag, men däremot den osmotiska potentialen påverkar ju”.

Tegnell instämmer: “Ja, ja att det sprider sig som alla andra salter”.

Zazzio korrigerar då med att kolloidalt silver inte är ett salt och han nämner vidare under samtalet att det finns en studie som påvisar att kolloidalt silver fungerar på virus, en studie som är både verifierad och publicerad samt utförd av amerikanska FDA, en myndighet som motsvarar både Läkemedelsverket och Livsmedelsverket sammantaget.

Tegnell kontrar med orden: “Ja, men hur som så har vi inte det inom, gör vi inte sån’t”. Tegnell medger sedan att han kan ta emot studien, men menar att frågan egentligen hör till Läkemedelsverket.

Anders Tegnells uttalande vittnar om att det ointresse för kolloidalt silver som etablissemanget så tydligt visar egentligen handlar om ett policybeslut om, att: sån’t håller man inte på med.

Artiklarna i Helsingsborgs Dagblad är skrivna av Joakim Björck som är medlem i Vetenskap och Folkbildnings (VoF) Facebook-grupp. Anders Sultan menar att Joakim Björck har kopplingar till organisationen VoF, en lobbyorganisation som stödjer allt som heter läkemedel från den etablerade läkemedelsindustrin. Kolloidalt silver kan inte patenteras och kan därför inte ägas av Big Pharma. Istället kan kolloidalt silver tillverkas av små oberoende företag, något som direkt hotar de stora läkemedelsbolagens intressen.

VoF har i år nominerats till Årets förvillare.

Text: Torbjörn Sassersson

Medierna som klippte och klistrade direkt från TT


Medierna som skrev rewrites eller inte undersökte vetenskapliga fakta


Tidningen som startade mediedrevet
Artikelförfattare: Joakim Björck på Helsingsborgs Dagblad (HD)


Lämna Twitter - Byt till Twitter och friheten
  • I kommentarsfältet har varje person ansvar för sin egen kommentar. Se reglerna.
  • Donera gärna till NewsVoice, en gratistidning som är beroende av läsarnas stöd.
67 Kommentarer
Äldst
Nyast Mest röstad
Inline Feedbacks
Se alla kommentarer
Conny Freij Larson
Conny Freij Larson
31 oktober 2014 kl 16:09

Utmärkt artikel, och klargörande. Tack.

Julius
Julius
31 oktober 2014 kl 16:19

Bara gratulerar för denna artikel med.

Johan
Johan
Gäst
31 oktober 2014 kl 16:31

“Zazzio korrigerar då med att kolloidalt silver inte är ett salt och han nämner vidare under samtalet att det finns en studie som påvisar att kolloidalt silver fungerar på virus, en studie som är både verifierad och publicerad samt utförd av amerikanska FDA, en myndighet som motsvarar både Läkemedelsverket och Livsmedelsverket sammantaget.”

Finns det möjlighet att få ett namn på denna studie eller än bättre en länk till den?

Johan
Johan
Gäst
Reply to  Johan
31 oktober 2014 kl 16:57

Såg att det fanns en studie tillgänglig i den andra Ebola artikeln som heter “Kolloidalt silver fungerar mot ebola – minister i Sierra Leone bekräftar”. Intressant, annars stöter man ibland på påståendet att kolloidalt silver inte fungerar på virus eftersom det är ett dött material men att det fungerar bra på levande mikroorganismer såsom bakterier, svamp och parasiter. Kan också tolkas som att KS fungerar på celler som infekterats av virus snarare än på viruset i sig självt.

Ivan Björn
Reply to  Johan
31 oktober 2014 kl 22:33

Detta kan kanske vara till hjälp vad beträffar studier: http://www.ion-silver.com/allt.om.silver.html

Sverker
Sverker
Gäst
Reply to  Ivan Björn
3 november 2014 kl 21:45

Där finns mycket info och studier på den länken men ingen oberoende studie som visar att kolloidalt silver botar något genom att man äter/dricker det.

Spito
Spito
Gäst
31 oktober 2014 kl 20:47

Finns det vetenskapliga studier på att kollodialt silvet dödar virus inuti kroppen? Så vitt vet jag vet så är de studier som gjorts handlar om vad KS kan göra i ett provrör och det säger inget automatiskt om dess medicinska potential. Rätt mig gärna om jag har fel.

Susanne
Susanne
Gäst
Reply to  Spito
1 november 2014 kl 00:40

Vi har egen erfarenhet att kolloidalt silver funkar mot virus.Behövs inga studier för mig. Vi tar silvergrogg och har hittills alltid varit bättre redan samma dag och friska nästa. Ont i halsen försvinner på 1\2 timme om man sprayar ofta.Nästan som magi tycker jag.

anders
anders
Gäst
Reply to  Spito
1 november 2014 kl 08:02

Trollkommentar. Frågan är besvarad flera gånger i varje artikel, sedan månader tillbaka.

Spito
Spito
Gäst
Reply to  anders
1 november 2014 kl 08:24

Snälla. Ge mig bara en länk. Tack på förhand!

anders
anders
Gäst
Reply to  Spito
1 november 2014 kl 10:36
Spito
Spito
Gäst
Reply to  Spito
1 november 2014 kl 17:14

Ledsen Anders du får kalla mig troll om du vill men länken till rapporten hos The silver edge säger ingenting om effekten inuti kroppen. Att kemikalier dödar mikroorganismer i provrör säger inget om effekten i kroppen.

Micke
Micke
Gäst
Reply to  Spito
1 november 2014 kl 19:14

Namn på en studie, google efter den.

Silver Sol Completely Removes Malaria Parasites from the Blood of Human Subjects Infected with Malaria in an Average of Five Days: A Review of Four Randomized, Multi-Centered, Clinical Studies Performed in Africa

Sverker
Sverker
Gäst
Reply to  Spito
10 november 2014 kl 10:40

Svårt att få någon uppfattning om hur vetenskaplig artikeln är. Artikeln är skriven av Gordon Pedersen som är en bästsäljande författare av böcker om silver. Den är publicerad i The Indian Practitioner men om man går till deras hemsida går artikeln inte att hitta där. En viktig del av att vara vetenskaplig är att studien är granskad av andra forskare och det går inte att hitta någon sådan info.

Sverker
Sverker
Gäst
Reply to  Spito
3 november 2014 kl 21:06

Artikeln “Silver Sol Completely Removes Malaria Parasites from the Blood of Human….” är vad jag kan se skriven av Gordon Pedersen. En googlesökning visar att han är en bästsäljande författare av böcker om silver. Det hade varit mer intressant med en oberoende studie, dvs en studie som gjorts av någon som inte är bästsäljande författare eller försäljare av olika produkter.

Peter
Peter
Gäst
Reply to  Spito
25 mars 2020 kl 23:09

Det finns knappast någon studie på att oralt intag av kolloidalt silver skulle döda patogener inuti kroppen. Och orsaken är rätt enkelt, den låga koncentrationen av kolloidalt silver som säljs (och därmed intas) i kombination med att det nästan alltid är i jonform (och därmed extremt instabilt). Dvs det sker en så kraftig utspädning att koncentrationen blir alltför låg för att det ska ha någon reell effekt. Och att instabiliteten hos silverjoner medför att de snabbt omvandlas till mer eller mindre olösliga (och därmed overksamma silverföreningar). För att det teoretiskt ska kunna vara verksamt så måste koncentrationen (och därmed mängden silver) vara mycket hög, och det måste vara som silvernanopartiklar och inte som silverjoner. Och dessa måste därtill skyddas när de passerar magsäcken med dess magsyra.

rh22
rh22
Gäst
1 november 2014 kl 01:42

Vet inte om det är så viktigt med något “vetenskapligt” – de kan ta fram vad de vill, enligt beställning och agenda.

Folk i alla delar av världen har läääänge nyttjat silver. Vad har “vetenskap” med det att göra? Den är evil…

Lite vid sidan då: MMS:

Malaria botas på en dag…

Röda Korset gjorde ett försök. Av 154 patienter så botades >>>154.

Efter det hände så fick tydligen Röda Korset bannor från ovan, och de blev tysta, youtubevideon togs bort, osv.

MMS DEFEATS MALARIA

The power of Jim Humble’s MMS (used to be “Miracle Mineral Supplement”) has now been proven in a well-documented study to heal malaria in one day. Don’t believe me? Take a look at this video. It documents a study of the effects of the MMS on malaria in Uganda. The study was done by the Uganda Red Cross. Of the 154 adult and child malaria sufferers, 143 (93%) of them were cured in one day taking the MMS drops. The other 11 were healed in a few days when their taking of the MMS was more closely monitored.

https://www.youtube.com/watch?v=5jY2yab0uLc

Det är ju Jim Humble som ligger bakom det, han har länge fått fly och hålla sig gömd.

The picture above shows a successful International Red Cross operation where they proved that a new cure for malaria works in less than one day. You may already know that at this time more than 1.2 million people die from malaria each year, most of them children. None of these people need to die because there is a quick cure for malaria that takes less than a day and costs less that 25 cents US.

http://jimhumble.org/

Men det finns många att se:
https://www.youtube.com/results?search_query=red+cross+malaria

anders
anders
Gäst
Reply to  rh22
1 november 2014 kl 10:38

Gör en öppen studie av det så att saker kan läggas till verkligt vetande.

rh22
rh22
Gäst
Reply to  anders
1 november 2014 kl 14:09

Tycker det som sägs i videon från 14.40 till slutet är bra… att den organiserade läkemedelsindustrin inte vill bota människor och har blivit ett ont syndikat som borde dras till Haag-domstolen…. osv.

anders
anders
Gäst
Reply to  rh22
2 november 2014 kl 10:47

Varför bekymra sig om en domstol som sannolikt har samma rötter som läkemedels-industrin? Bara gör rätt saker på rätt sätt, använda nyttiga produkter så kommer “rätt” industri att gå i konkurs.

Sverker
Sverker
Gäst
Reply to  rh22
3 november 2014 kl 21:52

Jim Humble säljer böcker och videos om detta. Känns inte som han är någon oberoende källa.

Anders Sultan
Gäst
1 november 2014 kl 13:51

Spito, om nu inte silvernanopartiklar skulle fungera på virus även i kroppen, så kommer följande forskningsarbete vara förgäves. Du kanske ska kontakta forskaren och be honom lägga ner?

Den engelska tidningen The Daily Telegraph rapporterar om ett belgiskt universitet där man experimenterat med silvernanopartiklar fästa på en död mjölksyrabakterie – och då lyckats visa att silvernanopartiklar dödar norovirus. Norovirus är de virus som ligger bakom vinterkräksjukan och det finns många vittnesmål på nätet om hur kolloidalt silver kan hjälpa användare undvika olika former av kräksjuka. Vinterkräksjukan drabbar varje år miljontals människor. Man säger att man tror att samma form av silvernanopartiklar skulle kunna bota vanliga förkylningar.

Dr. Willy Verstraete from the University of Ghent, Belgium, discussed the findings at the Society for Applied Microbiology meeting.

http://www.telegraph.co.uk/science/science-news/8068742/Bacteria-turned-into-silver-bullet-to-combat-flu.html

http://www.theepochtimes.com/n2/science/common-cold-curable-with-silver-nanoparticles-44434.html

Sverker
Sverker
Gäst
Reply to  Anders Sultan
3 november 2014 kl 21:15

Två länkar till artiklar. Finns det inte några länkar/referenser till oberoende studier?

rh22
rh22
Gäst
1 november 2014 kl 18:04

En studie visade på att:

A 2006 clinical study from BYU (published in Current Science, Vol. 91, No. 7, 10 October 2006) documented the fact that adding colloidal silver to an antibiotic drug such as penicillin actually increases the efficacy of the antibiotic by a factor of as much as tenfold when used against antibiotic-resistant microbes.
In other words, the study demonstrated that standard antibiotics – including penicillin — tend to work significantly better against antibiotic-resistant microbes when colloidal silver is added!
In fact, since way back in the late 1800’s when medical researchers first learned how to run currents of electricity through pure silver wire suspended in water and created the first crude colloidal silver solution, colloidal silver has never lost its powerful infection-fighting qualities against the myriad of pathogens it’s been used to treat.

http://altered-states.net/barry/newsletter408/926.pdf

De var antibiotikaresistenta, så då hade antibiotikan ingen inverkan, eller, jag har inte kollat upp… så kollodialt silver var det som hade effekten.

Mikrober är mikrober, oavsett va man kallar dom, virus, bakterier, etc.

“The presence of colloidal silver near a virus, fungus, bacterium or any single celled pathogen disables its oxygen metabolism enzyme, its chemical lung, so to say. Within a few minutes, the pathogen suffocates and dies and is cleared out of the body by the immune, lymphatic and elimination systems.”

“Unlike pharmaceutical antibiotics which destroy beneficial enzymes, Colloidal Silver leaves these tissue-cell enzymes intact as they are radically different from the enzymes of primitive single-celled life. Thus Colloidal Silver is absolutely safe for humans, reptiles, plants, and all multi-celled living matter.”

“Colloidal Silver is the result of an electro-magnetic process that pulls microscopic particles from a larger piece of silver into a liquid such as water. These microscopic particles can more easily penetrate and travel throughout the body. Colloidal Silver works as a catalyst, disabling the enzyme that all one celled bacteria, fungi, and viruses use for their oxygen metabolism. In short, the bad guys suffocate…

http://altered-states.net/barry/newsletter408/

Sverker
Sverker
Gäst
Reply to  rh22
3 november 2014 kl 21:36

Detta är en studie i laboratorium där man odlar mikroorganismer på plattor. Inget om hur det funkar om man äter kolloidalt silver.

Åke i Sörmland
Åke i Sörmland
Gäst
2 november 2014 kl 10:40

OT: bra framställning av tidningsrubrikerna. Det visar hur homologa tidningar och MSM blivit och underförstått att journalister blir överflödiga.

Micke
Micke
Gäst
2 november 2014 kl 19:37

Det var ju det med cancer med. Finns väldigt många angående ämnet på medline, där alla visar samma, vad jag har sett, och dem är många. Här namn på en studie, där dem även tittat i djurmodeller.

Antitumor activity of silver nanoparticles in Dalton’s lymphoma ascites tumor model

These findings confirm the antitumor properties of AgNPs, and suggest that they may be a cost-effective alternative in the treatment of cancer and angiogenesis-related disorders

Sverker
Sverker
Gäst
Reply to  Micke
3 november 2014 kl 22:05

Möss som fick injektion med spruta, de åt alltså inte kolloidalt silver. Jag har svårt att utläsa exakt vad studien visar, mycket text och komplicerat språk.

Micke
Micke
Gäst
Reply to  Sverker
9 november 2014 kl 14:19

Nej, dem drack inte. Fast det är välkänt att silver tas upp även om man dricker. Vad studien visar är att tumörerna blev mindre av silver. Alltså att dem har anticancer egenskaper, som så många andra studier visar. Kolla på tex google scholar, medline, aacr, pnas eller någon sida som indexerar forskning efter silver nanoparticles cancer.

Sverker
Sverker
Gäst
Reply to  Micke
10 november 2014 kl 11:02

Finns det några studier på vad som händer när man dricker det, t ex var hamnar det i kroppen? Det finns många ämnen man kan döda cancerceller med om man sprutar det direkt på dem. Frågan är vad det säger om effekten av att dricka ämnet. Ämnet kanske inte hamnar på rätt ställe. Eller har andra oönskade effekter.

Anders Sultan
Gäst
2 november 2014 kl 21:40

[Inläggen får max vara 300 ord, men NewsVoice ger Sultan dispens denna gång. / red] Allt fler studier visar nu på att silverjoner har en ofta bättre effekt på cancer än etablerad kemoterapi. Följande artikel i brittiska Daily Mail’s onlineversion, berättar om hur man konstaterat i forskning i Leeds, att silver har en många gånger bättre effekt på cancertumörer än etablerad behandling med cytostatika. Biverkningarna är dessutom färre, om överhuvudtaget några alls. Ett forskarlag i Leeds i England har studerat silverjonernas effekt på både bröstcancer och cancer i tarmen – och publicerat en artikel kallad “Enhanced cytotoxicity of silver complexes bearing bidentate N-heterocyclic carbene ligands.” Silver bullet for cancer: Metal can kill some tumours better than chemotherapy with fewer side effects Silver can kill some cancers as effectively as chemotherapy and with potentially fewer side effects, new research claims. Scientists say that old wives tales about the precious metal being a ‘silver bullet’ to beat the Big C could be true. The metal already has a wide range of medicinal uses and is a common antiseptic, antibiotic and means of purifying water in the third world. And British researchers now say that silver compounds are as effective at killing certain cancer cells as a leading chemotherapy drug, but with potentially far fewer side-effects. They compared it to Cisplatin, currently used to treat a wide variety of cancers, but known to have harsh side effects including nausea, vomiting and even kidney damage. Silver is used already in everyday products such as deodorant with no known side-effects, and could make for a potentially cheaper alternative to platinum-based Cisplatin. Researchers from the University of Leeds conducted lab tests which exposed breast and colon cancer cells to various silver-based chemicals over a six day period. Results, published in journal Dalton Transactions, showed that these silver-compounds were as effective as Cisplatin at killing cancer with potentially fewer side effects… Hela artikeln här: http://www.dailymail.co.uk/health/article-2095610/Silver-bullet-cancer-Metal-kill-tumours-better-chemotherapy-fewer-effects.html#ixzz1lHgAfBIp Fler referenser till studien som det brittiska teamet gjort: Silver Is as Effective as Chemotherapy in Cancer Therapies: http://news.softpedia.com/news/Silver-Is-as-Effective-as-Chemotherapy-in-Cancer-Therapies-250488.shtml Silver could offer improved cancer treatment: http://www.paneuropeannetworks.com/detail/news/silver-could-offer-improved-cancer-treatment.html Silver as effective as popular chemotherapy drug to treat cancer: http://truthdive.com/2012/02/03/Silver-as-effective-as-popular-chemotherapy-drug-to-treat-cancer.html Scientists investigate whether silver could be used as a treatment for cancer: “We have chosen silver because it has anti-cancer activity but it is inherently non-toxic to normal tissues”. http://www.bradford.ac.uk/life-sciences/news-and-events/news/could-silver-be-used-as-a-treatment-for-cancer.php Detta man nu kommit fram till i Leeds, stödjer den mexikanska studie som häromåret konstaterade… Read more »

Kenneth Thorebr
Kenneth Thorebr
Reply to  Anders Sultan
3 november 2014 kl 21:31

Vad menas med “terapeutiska doser” ?

Sverker
Sverker
Gäst
Reply to  Anders Sultan
3 november 2014 kl 22:30

Endast referensen från ncbi är något som liknar en oberoende studie. Den visar att kolloidalt silver har en giftig effekt på bröstcancerceller om man blandar dem på en odlingsplatta i laboratorium. Inget om effekter av att äta kolloidalt silver.

anders
anders
Gäst
Reply to  Sverker
3 november 2014 kl 22:56

Hej Sverker. Du kanske kan visa på hur pass bra dagens traditionella vård är, med lite referenser? Och oberoende studier.

Sverker
Sverker
Gäst
Reply to  anders
4 november 2014 kl 12:53

För att vara tydlig så påstår jag inte att jag vet någonting alls utan jag undrar om det finns någon oberoende studie som visar att man genom att äta kolloidalt silver botar t ex en infektion, cancer, malaria, ebola eller förkylning?

Mayne Sundewall Hopkins
3 november 2014 kl 01:49

Bästa bevis är att prova själv. Det gjorde jag och har numera alltid en flaska KS ‘i bakfickan’ – har inte haft en endaste infektion sedan KS kom i huset (..vilket är högst ovanligt för den som lever med SLE!)
TACK Anders Sultan för att du står upp för, inte bara dig själv utan för alla oss som tänker fortsätta att använda KS – oavsett denna osannolika smutskastningskampanj!!

Sverker
Sverker
Gäst
3 november 2014 kl 13:44

Finns det någon oberoende studie som visar att man genom att äta kolloidalt silver botar t ex en infektion, cancer, malaria, ebola eller förkylning? Alltså inte studier bekostade av läkemedelsföretag, bästsäljande författare eller någon som säljer produkter.

Jag skulle också gärna vilja läsa studien utförd av amerikanska FDA som nämns i det inspelade samtalet. Någon som har den?

anders
anders
Gäst
Reply to  Sverker
3 november 2014 kl 22:17

Du har samma frågor som Spito. Gå igenom hans frågor så kanske du hittar en del svar.

Sverker
Sverker
Gäst
Reply to  anders
4 november 2014 kl 12:29

Innan jag skrev mina frågor gick jag igenom allt material och länkar på alla inlägg på denna sida och det finns inga svar på mina frågor tyvärr.
1. finns det någon oberoende studie som visar att man genom att äta kolloidalt silver botar t ex en infektion, cancer, malaria, ebola eller förkylning?
2. FDA-studien. Michael Zazzio pratar i den inspelade intervjun om att maila den till Anders Tegnell så jag hoppas på att han kan maila den till mig?

Anders Sultan
Reply to  Sverker
4 november 2014 kl 17:37

Kolloidalt silver används mycket riktigt allt mer i behandlingen av malaria. Här är en studie gjord på människor i Ghana:

http://www.rxsilver.com/silversolmalaria.pdf

Sverker
Sverker
Gäst
Reply to  Sverker
5 november 2014 kl 12:40

Studien är skriven av Gordon Pedersen. En googlesökning visar att han är en bästsäljande författare av böcker om silver. Finns det några studier som inte är gjorda av bästsäljande författare eller försäljare av olika produkter?

FDA-studien skulle kunna vara en sådan. Kan jag få den så jag kan läsa den?

Bo
Bo
Gäst
3 november 2014 kl 22:05
Sverker
Sverker
Gäst
Reply to  Bo
4 november 2014 kl 12:48

Vet inte. För närvarande är det Michael Zazzio som nämnt FDAstudien i den inspelade intervjun. Så han vet svaret och kommer kanske tillbaka här på denna sida med ett svar. Studien du länkar till ser ut som en powerpointpresentation. Är inte så lätt att tolka den men jag tror det är att man utsatt virus för silvernanopartiklar i provrör i laboraorium. I en studie brukar finnas hypotes, genomförande, material, slutsatser, resultat och det kan jag inte hitta där.

anders
anders
Gäst
Reply to  Sverker
4 november 2014 kl 18:02

Sverker. Har du en oberoende studie på att den konventionella medicinen fungerar?

Sverker
Sverker
Gäst
Reply to  anders
5 november 2014 kl 13:08

För att vara tydlig så påstår jag inte att jag vet någonting alls utan jag undrar om det finns någon oberoende studie som visar att man genom att äta kolloidalt silver botar t ex en infektion, cancer, malaria, ebola eller förkylning?

anders
anders
Gäst
Reply to  anders
5 november 2014 kl 17:41

För att vara väldigt tydlig så vore det passande med mer än påpekande om saker du inte verkar ha läst på om.

Sverker
Sverker
Gäst
Reply to  anders
5 november 2014 kl 19:00

Jag letar efter studier som visar att man genom att äta kolloidalt silver botar t ex en infektion, cancer, malaria, ebola eller förkylning där studierna gjorts av någon som inte är bästsäljande författare eller försäljare av olika produkter. Som en del i detta sökande har jag läst alla länkar och info på denna sida och även kommenterat studierna på denna sidan. Jag har även sökt info på annat håll, t ex google och wikipedia.

Anders Jackson
Anders Jackson
Gäst
Reply to  anders
19 november 2014 kl 00:00

Anders, varför skall han presentera någon studie om medicin fungerar? Det finns massor av olika mediciner och var och en av dem har flera studier under vägen från laborationsexperiment i glasrör till det som kommer att produceras som visar effekten av dem. Det är därför som de får säljas som medicin (nej, inte konventionell medicin, medicin).

Inget av detta finns för KS. Det är därför som KS inte får säljas som medicin i sverige. Men du är välkommen att göra dessa undersökningar och sedan när de är klara och KS visas ha effekt, sälja det som medicin i apotek i sverige och utomlands.

Samt. Det är du som påstår att det finns en medicinsk effekt hos det KS som ditt företag säljer. Så det är upp till dig att bevisa att KS fungerar, och fungerar lika bra eller bättre än de behandlingar och mediciner som finns idag.

När du gjort det och visat effekterna, så kommer jag att vända på klacken och gratulera dig. Fram tills dess, så är det upp till dig att visa att KS har de effekter som du påstår.

Det här verkar vara en bra bok som du bör läsa.
Salvekvick och kvacksalveri. Alternativmedicinen under luppen (ISBN 978-91-7343-183-5)

Micce
Micce
Gäst
8 november 2014 kl 16:00

Jag tror Sverker bara jävlas och stort tack för artikeln. Det ska bli intressant att prova denna brygd, var man nu får tag på det.

Sverker
Sverker
Gäst
Reply to  Micce
9 november 2014 kl 11:44

Jag letar efter FDAstudien som nämns i den inspelade intervjun, jag tycker att det är konstigt att jag inte kan få tillgång till den. Samtidigt letar jag också efter studier som inte gjorts av bästsäljande författare eller försäljare av olika produkter som visar att man genom att äta kolloidalt silver botar någon sjukdom hos människa eller djur.

anders
anders
Gäst
Reply to  Sverker
9 november 2014 kl 12:25

Är inte dagens studier i konventionell medicin gjorda av bästsäljande företag och läkare? Det är ju trots allt dessa som håller på i branschen som har de största kunskaperna, och det gäller att använda dessa kunskaper rätt. Varför skulle praktiserande alternativmedicinare vara annorlunda än bästsäljande konventionell medicin-industri?
Om du har svårt med den frågan så bör du avstå från att kräva saker som dagens industri inte kan leverera.

Sverker
Sverker
Gäst
Reply to  anders
10 november 2014 kl 11:20

Jag letar efter studier. Varför jag skulle vara tvungen att först svara om frågor om konventionell medicin förstår jag inte.
Jag letar efter FDAstudien som nämns i den inspelade intervjun, jag tycker att det är konstigt att jag inte kan få tillgång till den.
Samtidigt letar jag också efter studier som inte gjorts av bästsäljande författare eller försäljare av olika produkter som visar att man genom att äta kolloidalt silver botar någon sjukdom hos människa eller djur.

anders
anders
Gäst
Reply to  Micce
9 november 2014 kl 12:20

Jag tror också det. Viljan att inte se saker är stor.

Sverker
Sverker
Gäst
Reply to  anders
9 november 2014 kl 12:50

Denna artikel som vi kommenterar handlar om kolloidalt silver och i artikeln nämns en FDA-studie. Jag letar efter FDA-studien så att jag kan läsa den.
Jag har även letat efter andra studier som visar att man genom att äta kolloidalt silver botar någon sjukdom hos människa eller djur men inte hittat några studier som inte gjorts av bästsäljande författare eller försäljare av olika produkter.

Micke
Micke
Gäst
Reply to  Sverker
9 november 2014 kl 14:15

Googla efter denna studien bla.

Silver Sol Completely Removes Malaria Parasites from the Blood of Human Subjects Infected with Malaria in an Average of Five Days: A Review of Four Randomized, Multi-Centered, Clinical Studies Performed in Africa

anders
anders
Gäst
Reply to  Sverker
9 november 2014 kl 14:45

Favorit i repris:

Är inte dagens studier i konventionell medicin gjorda av bästsäljande företag och läkare? Det är ju trots allt dessa som håller på i branschen som har de största kunskaperna, och det gäller att använda dessa kunskaper rätt. Varför skulle praktiserande alternativmedicinare vara annorlunda än bästsäljande konventionell medicin-industri?
Om du har svårt med den frågan så bör du avstå från att kräva saker som dagens industri inte kan leverera

Sverker
Sverker
Gäst
Reply to  Sverker
10 november 2014 kl 11:22

Jag letar efter studier. Varför jag skulle vara tvungen att först svara om frågor om konventionell medicin förstår jag inte.
Jag letar efter FDAstudien som nämns i den inspelade intervjun, jag tycker att det är konstigt att jag inte kan få tillgång till den.
Samtidigt letar jag också efter studier som inte gjorts av bästsäljande författare eller försäljare av olika produkter som visar att man genom att äta kolloidalt silver botar någon sjukdom hos människa eller djur.

Sverker
Sverker
Gäst
Reply to  Sverker
10 november 2014 kl 11:28

Artikeln ”Silver Sol Completely Removes Malaria Parasites from the Blood of Human….” är vad jag kan se skriven av Gordon Pedersen. En googlesökning visar att han är en bästsäljande författare av böcker om silver.

Stella
Stella
Gäst
10 november 2014 kl 11:51

Studier och studier. “Beprövad erfarenhet” säger att kolloidalt silver fungerar. Testa själv istället, Sverker. Egen erfarenhet är det allra bästa man kan äga.

Sverker
Sverker
Gäst
Reply to  Stella
11 november 2014 kl 15:19

Att prova själv kostar pengar och medför positiva och/eller negativa hälsoeffekter eller inga effekter alls. Innan jag gör det vill jag skaffa mig så mycket tillförlitlig info jag kan. Oberoende och granskade studier skulle kunna vara sådan tillförlitlig info. Hur vet jag vad “beprövad erfarenhet” säger?

anders
anders
Gäst
10 november 2014 kl 14:36

En studie till (tror jag, orkar inte kolla alla referenser i alla länkar). Verkar inte vara framställd av en bästsäjare.
http://www.thesilveredge.com/pdf/Viral_Pathogens.pdf

Sverker
Sverker
Gäst
Reply to  anders
11 november 2014 kl 15:44

Tack för länken.
Det är en studie där författaren själv har läst olika studier och dragit sina egna slutsatser. Han refererar till 99 studier. Vet någon om det bland dessa 99 studier finns en sådan studie som jag efterfrågar, dvs en oberoende studie som visar att man genom att äta kolloidalt silver botar någon sjukdom hos människa eller djur?

Maja Dacke
Maja Dacke
Gäst
Reply to  Sverker
17 november 2014 kl 13:05

Sverker, kan du ÄTA vatten???

Ett jädrans tjat om ‘att äta kolloidalt silver’!!!

Du kan INTE ÄTA vare sig K S eller vatten – kan du fatta det? Eller kanske inte.

Du är ett tjafsetroll. Punkt!

K S fungerar och det är huvudsaken. Pröva t ex: Bränn dig lite på ena armen på exvis en ugnsplåt, dränk in ett vanligt plåster med KS och lägg på. Vät plåstret igen under dagen och kvällen. Men … bränn dig också på andra armen – spreja på KS för att dämpa smärtan och fortsätt spreja på blåsan som bildas eller låt bli …

Ett dygn senare kan du testa. Under plåstret finns ingen blåsa och bara ett ljusrött märke, på andra armen har du en blåsa som förmodligen torkar in. En vecka senare är ‘plåstermärket’ nästan borta, lite mörkare hud bara, medan ‘blåsmärket’ är rött, dock utan sår, bara torrt och rött.

Jag gjorde ofrivilligt detta test för ett par veckor sedan och hittar knappt ‘plåstermärket’. Detta är beprövad erfarenhet i högsta grad.

Har du förstått?

Kenneth Thorberg
Kenneth Thorberg
Reply to  Ulf Bittner
14 mars 2020 kl 20:32

Ja , svart på vitt om att Tegnell ljuger , liksom Svt. Inget nytt under solen. Men info som behöver få mer spridning förstås.