20 miljoner i 229 länder har sett filmen Ekoeffekten

5

Filmen Ekoeffekten, om familjen Palmberg som testar att äta 100 procent ekologiskt i två veckor, har på några veckor setts av mer än 20 miljoner människor i 229 länder. Filmen har spridits av både engagerade privatpersoner och organisationer som Naturskyddsföreningen, Greenpeace och IFOAM. Det skriver Coop.

En lång rad medier har rapporterat om Ekoeffekten som t ex Huffington Post i USA, tyska TV-kanalen n24, The Malaysian Insider och Sydney Morning Herald.

Flera vetenskapliga studier har visat att människor som äter konventionellt framställd mat har flera olika kemiska bekämpningsmedel i kroppen, och att halterna sjunker snabbt om man övergår till ekologisk mat. Eftersom de flesta inte läser vetenskapliga rapporter har Coop gjort den informationen tillgänglig för fler.

Coops marknadsdirektör Björn Larsson - Foto: Linkedin“Vi gav Svenska Miljöinstitutet IVL i uppdrag att göra en undersökning och vi filmade den, för att kunna visa resultatet på ett mer lättillgängligt sätt”, berättar Coops marknadsdirektör Björn Larsson.

“Vi beslöt att översätta filmen till flera språk när det visade sig att det fanns ett internationellt intresse för filmen och för denna globala fråga”, tillägger Larsson

Foto: Linkedin

En stor del av maten vi äter i Sverige är importerad, och utomlands används ofta större mängder bekämpningsmedel än i svenskt jordbruk. Hälften av de medel som hittades i familjen Palmbergs kroppar får inte ens användas i Sverige.

“Filmen gjordes ju för våra kunder i Sverige. Men om den kan bidra till att främja ekologiskt jordbruk ute i världen så vore det bra både för miljön och för våra kunder, som vill äta mer ekologiskt”, säger Björn Larsson.

NewsVoice debatterade filmen i artikeln: “Coop och IVL: ekologisk mat innehåller mycket låga gifthalter – Prof. Torbjörn Fagerström kallar det hästhandlarfasoner”

Text: Coop


Lämna Twitter - Byt till Twitter och friheten
  • I kommentarsfältet har varje person ansvar för sin egen kommentar. Se reglerna.
  • Donera gärna till NewsVoice, en gratistidning som är beroende av läsarnas stöd.
Föregående artikelAlan Watt – Mannen som genomskådade världen
Nästa artikelIslamic State burns CIA’s opium fields in Afghanistan – InfoWars
NewsVoice är en nättidning som startade 2011. Syftet är att publicera oberoende nyheter, debattartiklar och kommentarer samt analyser av händelser i samhället och världen.
Prenumerera
Notify of
guest
5 Kommentarer
Äldst
Nyast Mest röstad
Inline Feedbacks
Se alla kommentarer
redhawk
redhawk
1 juli 2015 kl 15:51

Genom att COOP kommer ut med detta först,kommer dom också jänta bra på att sälja ekologisk. Tyvärr har de inte visat hur det gick för föräldrar efter 2 veckor.

Mayne Sundewall Hopkins
2 juli 2015 kl 00:55

Fantastiskt! Heja Coop!!

Njuter själv av ekologisk kost (med LCHF-stuk) sedan över 2 år – en otrolig skillnad på mitt välbefinnande. Kan inte tänka mig att familjen i filmen kan må annat än bättre och bättre allteftersom. Härligt! Hoppas de får många efterföljare ..i hela världen. 🙂

LJJ
LJJ
Gäst
3 juli 2015 kl 09:39

de kan väl inte va bra att ba ta bort massa ämnen från kroppen för hur kann nån veta om dem kansje kann va nyttiga till eksempel pest e ju jättefarlit då behöfs faktist pesticider som skyddar kråppen emot pest men de tenker nästan ingen på

Rubinia
Rubinia
Gäst
21 juli 2015 kl 15:27

Det bästa en matvarukedja någonsin har gjort – snacka om att ta ansvar!! Superbra att de har spridit det världen över. Det är logik för pärlhöns och klarare än så här kan ju ett budskap inte bli!!

Karin Leo
Karin Leo
Gäst
22 juli 2015 kl 16:04

För att få balans i debatten är viktigt att även känna till att godkända preparat i Sverige är förbjuda i exempelvis medelhavsområdena.
Allt måste utgå från jordens beskaffenhet het, väderförhållande och vad som ska odlas.
Dvs det som är godkänt på viss odlingsmark är förbjudet i annan.