Riskanalysexpert på KTH: Människor drabbas normalt inte av panik vid kaos

publicerad 21 juli 2015
- av NewsVoice
Misse Wester, KTH - Foto: Kent Hirsch

Vad händer med människor vid katastrofer? Hur reagerar de psykologiskt? Blir de egoister eller hjälper man varandra? Många av dessa frågor finns svar på idag tack vara forskning. 

Misse Wester, KTH - Foto: Kent HirschMisse Wester, forskare i risk- och krishantering vid KTH, berättar att många tar egna initiativ och reser iväg på egen hand till släkt, vänner eller sommarstuga om det tex finns ett akut behov av att utrymma en stad. Hon menar även att de flesta blir hjälpsamma vid akuta situationer.

Instinkten är att assistera andra i den närmaste gruppen oavsett om individerna känner varandra eller inte. Paniken som illustreras i många biofilmer om katastrofer är inte verklighetsbaserad.

Bild: Misse Wester, KTH – Foto: Kent Hirsch

Människor drabbas normalt inte av panik utan bevarar sitt logiska tänkande även om det blir kaos. Man måste skilja på panik och kaos, säger Wester i en intervju av MSB.

Läs mer och se video på bloggen Brandskydd.tvNewsVoice stödjer bloggen Brandskydd.tv


Så här kan du stötta Newsvoice

  • Hur låter istället skräck och fasa? Föreställningen kan hjälpa att fatta kloka beslut före det osvikliga inträdet av fait accompli!

    Medans det odlades, byggdes, oanandes och sövdess, förbereddes katastrofen för att Estonia skulle gå under. Inte bara i det fallet hade vi ovanför oss chefer, ansvariga lönsamma vargar som uppenbarligen töjde friheten långt över och bortom det acceptabla.. Att vi sedan fick bli åskådare till hur tre haveriutredningar kapsejsar och sjunker lika fort och omfattande borde få folk ur blomsterängen, icarabatten, skurklandet. En tanker som svänger åt fel håll i en smal seglingsränna kan innebära att vi som ägnar oss annat borde se efter vad friheten och ansvaret innebär för andra..

    Vi ha ju dock ett livsmedelsverk, ett sjöfartsverk vilka nogsamt ombesörja och huvudsakligen ägna sig åt att inga andra än vi erhålla huvudvärk.. När skandalerna hopa sig, fylkas vid deras domäner svänga de alltid åt fel håll.. Skall vi tro våra militära förmågor kommer främmande ubåtar längre i vår skärgård än de som nogsamt och kanske i omtanke försöka gjuta olja på våra vågor som vårt land.

    Dessutom, ju större båt full med sk*t, fräna o starka rengöringsmedel dess större frihet att släppa ut detta var som helst… Vem kunde tro att anställningsvillkor, ansvar o.dyl. skulle kunna dumpas lika lätt? Friheten är grotesk i somligas ögon.. Vad min frihet anbelangar unnar jag andra att känna den.. Istället för att gå under med hjälp en korrupt (l – r)edare.

    Ett sovande folk behöver inte känna panik… Det börjar som en skakning på nedre däck. Välfärden som en lång trygg tripp runt en bedräglig värld och i en upprörd sjö slutar i katastrof med rätt kapten.. Som tur var hade man tjudrat Hägglund och därmed gud, vid rodret.. Där fick denne oroa sig för hur man roar andra på politikens och folkets bekostnad.. Medan någon dansade i nuon på däck.. Skolade en annan folk att gå i takt..

    Vi har åtminstone en kontrastrik kvarnsten, förlåt Ringhals, att oroa oss för…. Det räcker. Rätt eller fel, säkert eller osäkert, kortslutning eller inte, billigt eller dyrt, vänster eller höger. Det måste vara jättesvårt.

    Organiserandet av vår osäkerhet går som en dans..

  • Varför panik och osäkerhet?

    Gör det ni är bra på, odla, fixa värme, gå samman och fixa lösningar på olika saker med olika insatser från alla håll. Bara för att det inte sitter någon chef eller politiker ovanför dig och säger till dig vad du skall göra, betyder inte att världen går under.

    Vad tror du egentligen frihet är för något?
    Det är att göra vad som är rätt, det är därför det heter rätt-ighet.

    https://www.youtube.com/watch?v=clNDUoxzSIc
    Operation Wheelchair

  • Vi borde känna panik och oro. Vid rodret på åtminstone ett tankfartyg står en person som inte kan skilja på babord och styrbord..? Språkförbistrade lågavlönade anställda utan utbildning, säkerhetstänk, facklig trygghet eller anställningsstöd har ställt till med katastrofer på passagerarskepp också.. Plötsligt framstår lönsamheten som en garderob färdig att göra skelett av osäkerheten..

  • “de flesta blir hjälpsamma vid akuta situationer.” Hur många blir hjälpsamma om det börjar brinna i en fullsatt buss eller biosalong?

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *