Vill du ha amerikanska militärbaser med missiler på den svenska landsbygden?

82
2032
NATO-soldater i Östeuropa, 2017 - Foto: Ruptly
Amerikanska NATO-soldater i Östeuropa, 2017 – Foto: Ruptly

DEBATT. Medborgaren Lars Andersson fick in sin debattartikel på DN.Åsikt. Han är emot att Sverige ska gå med i NATO. I skrivande stund anser 70% av DN:s läsare att Andersson har fel. Vad anser du? Rösta nedan här i NewsVoice.

[Röstningen är stängd]

Anderssons tvivel sammanfattas med NewsVoice ord:

  • Hur kan Sverige verka för fred genom att delta i diverse NATO-operationer ute i världen?
  • På vilket sätt minskar ett NATO-medlemskap spänningar i världen och gör Sveriges tryggare?
  • Hur kan svenska politiker lämna ifrån sig självstyre i försvarsfrågor till en militärpakt?
  • Hur kan NATO-förespråkande politiker så enkelt sälja ut vår frihet?
  • Hur kan Sverige bli friare genom NATO:s militärbaser i Sverige, vilka innebär ett hot mot länder som inte visste att Sverige var deras fiende, förrän basen stod där, på svensk mark?

Läs hela Lars Anderssons debattartikel “Sverige ska inte gå med i NATO” på DN.Åsikt

Nu går frågan till dig som läsare

  • Vill du ha NATO:s militärbaser på den svenska landsbygden?
  • Vill du ha missiler på plats i Sverige riktade mot det ryska folket, mot mammor, pappor och barn i Ryssland?
  • Vill du att Ryssland riktar fler kärnvapen mot Sverige eftersom amerikanska baser finns i Sverige?

För det kan bli konsekvensen av ett NATO-medlemskap. Dina skattepengar som kunde användas till annat kommer dessutom att finansiera vapenindustrin.

Resultat tom 18 sep 2015

Nato medlemskap poll tom 18sep2015


Lämna Twitter - Byt till Twitter och friheten
  • I kommentarsfältet har varje person ansvar för sin egen kommentar. Se reglerna.
  • Donera gärna till NewsVoice, en gratistidning som är beroende av läsarnas stöd.
Prenumerera
Notify of
guest
82 Kommentarer
Äldst
Nyast Mest röstad
Inline Feedbacks
Se alla kommentarer
Ove Svidén
Gäst
3 september 2015 kl 08:33

Nej till NATO!
Försök neutralitet i hundra år till…

Maj-Britt
Maj-Britt
Gäst
3 september 2015 kl 08:42

Håller helt med Ove Svidén

Åke i Sörmland
Åke i Sörmland
Gäst
3 september 2015 kl 09:50

Krig är manifesterad girighet. US.rep. har väl den säkraste landmassan på planeten vad gäller invasioner och liknande med oceaner runt om. US.corp. är något helt annat och dess säkerhet är maskerad girighet, att säkert kunna roffa åt sig andras resurser. Själva maskineriet bakom krigandet beskrivs här:
http://www.martinarmstrong.org/

Peter L
Peter L
Gäst
3 september 2015 kl 11:21

Undrar om inte Sveriges iver att komma med i NATO ar industripolitik. Ar vi med kommer all den krigsmateriel som tillverkas kunna saljas inom hela det omrade som USA i dag har militart inflytande over. Samtidigt kan USA pracka pa oss all den utrustning som de tillverkar.

Farte
Farte
Gäst
3 september 2015 kl 11:25

Nej! Nej nej

Sofia
Gäst
3 september 2015 kl 11:53

Vem vill tillhöra att maktsträvande grupp som attackerar politiska motståndare med neutronbomber?
http://www.youtube.com/watch?v=nXbbcmvYhp8

castoropollux
Gäst
3 september 2015 kl 12:27

Vill vi sälla oss till den mindre hedrande gruppen provokatörer och krigshetsare ska vi givetvis gå med i NATO. Ska vi offra offentliga skolor, vård och omsorg på dumdristighet behöver folk inget förstånd, utbildning, vård eller äldrevård.. Det är ju det som kallas frihet..!

Även Tysklands diktatoriska krafter bedrog sitt folk med att frihet och livsutrymme kunde förverkligas med mer vapen och ohyggliga metoder. Sätten att arbeta på sin och andras undergång varierar inte särskilt mycket, men resultatet är detsamma.. Till det är ju medicinen besk och det tarvar ett inkrökt folk en hel del blind lojalitet för att kunna omfatta.. Den Svenska fanan måste tillverkas i ett otroligt slitstarkt materiel för att hålla för den nya tidens stormande nationalism..

Bendt Fredriksson
Bendt Fredriksson
Gäst
3 september 2015 kl 12:33

Det har vi haft under lång tid i Sverige utan att allmänheten fått reda på det. Det vet alla initierade på Västkusten.

Kenneth Johansson
Kenneth Johansson
Gäst
3 september 2015 kl 14:02

Att gå med i NATO är helt vansinnigt. NATO styrs helt och hållet av USA. De håller på att förverkliga en världsregering samt en militär del i detta som är NATO. För närvarande har de som mål med NATO:s hjälp att erövra Ryssland och Kina. Det är med andra ord för när varande en stor risk att vi snart får ett världskrig.

Det jag har läst om NATO är att det har aldrig varit

avsiktligt att skydda ett sådant medlemsland i händelse av krig. Det hela är en bluff från USA:s sida. Däremot vill de ha hjälp vid invasionen mot Ryssland och Kina.

Något jag läst på ett antal ställen är att dollarn är på väg att kollapsa, något är i görningen. Det hela kommer att göras avsiktligt, dollarn kommer att göras värdelös. I så fall kommer det få dramatiska effekter för hela världens valutor och hela världsekonomin.

Ett datum som nämns är 11/9 nu i år eller däromkring. Den ekonomiska eliten som styr det hela har ett stort intresse för symbolik. Detta datum är när tvillingtornen i USA rasade.

I USA misstänker makthavarna att det kan bli inbördeskrig, därför har de byggt ett enormt stort antal interneringsläger eller koncentrationsläger med andra ord för att lösa det problemet. Där är det nu krigslagar som gäller.

castoropollux
Gäst
3 september 2015 kl 14:19

initierad? Den hemliga spaningen var bara skamlig och kostade svensk militär livet. Att man konsekvent äventyrat den officiella neutrala politiken gör skamlig till ett blekt uttryck. Det kalla krigets härdsmälta gjorde soldatmaterialet till bönder och tenn i ett cyniskt sceneri. Att dra undan ridån och påstå att det verkliga spelet pågick bakom är att lura de dummaste och givetvis försöka rättfärdiga sig själva..

Fast Gladio och allt annat som ackompanjerat musiken är inget mästerverk bara ett tomma tunnors kostbara slammer för ingenting.. Om inte en självförstörande världsomspännande industri håller sig med något hedersamt.. Neutronbomben kan inte göra många friska stolta.. Det lyckades inte atombomben heller med. Det gjorde däremot korsfästelsen.. Det var å andra sidan ett spel makterna förlorade och pennan blev mäktigare än svärdet.. Sedan dess har ju metoderna för att tysta sanningen bara förgrovats och avhumaniserats. Don efter person!

Lars W
Gäst
3 september 2015 kl 14:19

Jag skrev så här på en blogg idag:

” ‘Det är en gammal och stabilt förankrad kristen uppfattning att en av statens viktigaste funktioner är att skapa och upprätthålla lag och ordning; att försvara lagen, tryggheten och freden i riket mot både yttre och inre fiender. ‘

En av de större yttre fiender vi har i vårt närområde är NATO. De har skapat oreda i en mängd länder såsom Georgien och Libyen. Oredan i Libyen har givit IS bra fotfäste även i Nordafrika, förutom i Syrien och Irak, varifrån dess terrorregim kommer att spridas på kontinenten och till Europa. När NATO-landet Turkiet äntligen började bekriga IS gjorde de det som en skenmanöver varefter de anföll kurderna, civila mestadels. Kurderna är de enda som har mod och motivation att bekriga IS på marken, vilket är helt nödvändigt för att nå framgång. NATO´s bomber drabbar mer de civila än IS-krigare. NATO ska betraktas som en kriminell organisation vilken Sverige inte ska ha något med att göra.”

Lars W
Gäst
3 september 2015 kl 14:20

Jag skrev vidare:

” ‘Ett ja till Nato är en farlig budgetmyt’

‘Att gå med i Nato skulle inte alls leda till ökad säkerhet till lägre kostnad utan till motsatsen.

Inte nog med en nära fördubblad försvarsbudget – svenskt Nato-inträde riskerar dessutom att Ryssland intensifierar sina förberedelser mot Sverige, varnar Leif Pagrotsky.’

http://www.expressen.se/debatt/ett-ja-till-nato-ar-en-farlig-budgetmyt/

“Sveriges försvarsbudget är den ekonomi som svenska försvaret tilldelas av den svenska regeringen varje år. Idag (2013) tilldelas det svenska försvaret 1,2 procent av BNP, cirka 42 miljarder kronor.”

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_f%C3%B6rsvarsbudget

Inte nog med att 40 miljarder SEK tas från skola, vård och omsorg i Sverige till den årliga EU-avgiften vilken används för hutlösa löner i Bryssel och diverse helt meningslösa projekt i det korrumperade Sydeuropa. Om svenskarna mot bättre vetande väljer att gå med i NATO tas ytterligare ca 40 miljarder från skola, vård och omsorg i Sverige för att blåsa upp lika meningslösa NATO-projekt runt om i världen.

Runt om i världen – ja. NATO står för North Atlantic Treaty Organization och det är där de ska hålla sig. Inte ställa till en massa oreda i Medelhavet, Svarta havet, Indiska oceanen eller i Stilla havet.”

castoropollux
Reply to  Lars W
3 september 2015 kl 15:35

Kunde man mörda samförståndets, demokratins och gemenskapens JFK med flera nationers ledare såväl som Palme så kan man väl i princip göra vad som helst.

Vapenromantiken har onekligen tagit över sina partners liv och lem och gjort en obehaglig kultur av vad som kunde varit ett gott liv för alla.. Nu ska det ske på bekostnad av andra.. Att mata djuret, reptilen med skräckvisioner och hot har ju tyvärr fungerat.. Duger inte de tar man till hårdhandskarna så att fantasierna som skulle se ut som förutsägelser ser verkliga ut.. Den otäcka hönan och de ruttna äggen följs alltid åt.. Precis som brutaliteten har en och samma hemvist i maktmissbruket.

leif bengtsson
leif bengtsson(@leifb)
3 september 2015 kl 14:24

Innan jag skaffar något till verkstan eller familjen kollar jag om det finns något behov.
Sverige dvs vi, borde göra på samma sätt.

Vad/vilket/vilka hotar oss?
Varför är det så?
Hur vet vi det?

Om någon vill ta över Sverige är det förmodligen av den anledningen att vi är lättmanipulerade och ständigt villiga att låta oss beskattas och förledas och att risken för uppror mot överheten är obefintlig.

Rekommenderar varmt.
http://www.extremistvector.com/content/stupid.html

xmaverickx
xmaverickx
Gäst
3 september 2015 kl 14:36

Inga NatoNassar på våra gator, torg eller på en enda tum svensk mark!

Torbjörn Sassersson red.
Torbjörn Sassersson red.(@confidencecontrol4845)
Admin
3 september 2015 kl 14:46

Fortsätt tipsa folk om att rösta. Just nu har 323 personer röstat och det ökar.

Jimmy (@pilgiftgroda)
Gäst
3 september 2015 kl 14:57

“Vill du ha amerikanska militärbaser med missiler på den svenska landsbygden? – Vad tycker du? Rösta!”
Vad är det för dålig rubrik man sätter? Det finns inga amerikanska baser i Norge eller i Danmark, och vad menas med missiler det finns många olika typer av missiler.

Kenneth Johansson
Kenneth Johansson
Gäst
3 september 2015 kl 15:05

Skriv in ordet “fema camps USA” på datorn, det är något hemskt som är på gång i USA. De tänker tydligen ta död på ett enormt stort antal människor, alltså göra om i USA samma sak som hände med judarna i Tyskland med omnejd. Det finns mycket bilder.

Och de som överlever får leva i en extrem diktatur.

Det är bättre att dra öronen åt sig och bli misstänksam än att bara avfärda det hela som fantasi och inte bry sig.

anders
anders
Gäst
3 september 2015 kl 15:28

Jimmy:
Jag blir lite förundrad. Vad är detta då för typ av installationer?
http://www.militaryinstallations.dod.mil/pls/psgprod/f?p=132

https://en.wikipedia.org/wiki/Thule_Air_Base

OBS Det finns fler men detta är bara exempel

Lista med baser ute i världen, notera särskilt Danmark och Norge.
http://www.kelebekler.com/occ/bas_gb.htm

Torbjörn Sassersson red.
Torbjörn Sassersson red.(@confidencecontrol4845)
Admin
3 september 2015 kl 15:59

Jimmy skrev:

“Vad är det för dålig rubrik man sätter? Det finns inga amerikanska baser i Norge eller i Danmark, och vad menas med missiler det finns många olika typer av missiler.”

Det finns fler baser än vad man kan tro. En “bas” kan vara ett missilbestyckat skepp för ankar. I England, Tyskland etc fanns/finns fasta amerikanska baser varav vissa är/var kärnvapenbaser. Missiler kan tex vara kärnvapenmissiler eller penetrerande bunker busters. En bas kan vara ett tillfälligt läger under en övning.

I slutänden får vi amerikansk militär på våra vägar, för vår “eget bästa”, för vår “säkerhet “och “trygghet” i “samarbete”. Totalitära stater älskar dessa ord för de gör oss mjuka i hjärnan, svagtänkta.

Amerikanska installationer i Norden enligt Anders kommentar ovan:

Denmark
Karup Air Base, Karup, US Air Force
2 Installations

Denmark (Greenland)
Thule Air Base, Thule, US Air Force

Iceland
Keflavik, Keflavik, US Navy

Norway
Flesland Air Base, Bergen, US Air Force
Sola Sea Air Base, US Air Force
Stavanger Air Base, Stavanger, US Air Force
6 Installations

http://www.kelebekler.com/occ/bas_gb.htm

Sofia
Sofia
Gäst
3 september 2015 kl 16:06

Svenska flygplats har tagits över av USA…lika så svenska universitet banker och tidningar…..det kallas OKUPATION. Yanki go home !!!Rör inte min Sverige!

castoropollux
Gäst
3 september 2015 kl 16:20

@Jimmy… “Vad är det för dålig rubrik man sätter? Det finns inga amerikanska baser i Norge eller i Danmark” Så som militären skötte sin bit inom sitt ansvarsområde så vet vi ju ingenting om vad som skedde i deras hägn och vad som placerades där. i och med Hårs- Gåse- (Tack Maj Wechelmann), Kanholms-fjärdens demonstrationer kan vi än mindre lita på att de gör som riket och befolkningen vill.. De har snarare visat sig och försäkrat oss om att vara de vi inte behöver..

Med de installationer man kräver och utför så kan vi vara säkra på att inget innanför stängslen inte kan kallas amerikanskt.. Vattenkonsterna såväl som annat har då visat vilka kläder man trivs bäst i.. Hotande vilken regim som helst och särskilt sin egen.. Så där hade ju Eisenhower rätt. Ingen av dessa ökar folks säkerhet utan tvärtom.

castoropollux
Gäst
3 september 2015 kl 16:22

Inte är det frihet vi behöver… Trygghet och framtidstro fungerade länge och kunde utvecklats.. Då kunde vi skatta oss ganska lyckliga..

anders
anders
Gäst
3 september 2015 kl 16:59

En intressant länk om samarbetet i Baltikum
https://en.wikipedia.org/wiki/Baltic_Air_Policing

Bendt Fredriksson
Bendt Fredriksson
Gäst
3 september 2015 kl 17:26

Flera källor vill påstå att vi haft och ev. har kärnvapenbestyckade ubåtar från NATO kring våra kuster. Även Anders Jallai har i sina böcker nuddat vid dessa påståenden. Anmärkningsvärt är en incident i Karlskrona 1984 där en kärnvapenbestyckad NATO ubåt av misstag blivit bombad med sjunkbomber. Ubåten som träffats ska ha varit USS Sam Rayburn som gått direkt i undervattensläge till bas i Skottland för reparation, men togs i stället ur tjänst 1985. Officiellt ska USS Sam Rayburn varit med om en kollision då man uppmätt radioaktivitet i färgen på skrovet. Detta gjordes i Februari då fartyget kom till militärbasen Holy Loch i Skottland, strax efter incidenten i Karlskrona. Dock verkar marinen mena strålningen varit så låg att det inte gick att mäta. Troligen utreddes inte detta närmre. The Glasgow Herald skrev: The Glasgow Herald reports the US Navy at Holy Loch, Scotland, admits that the paint on the USS SAM RAYBURN was mildly radioactive when it returned from patrol in February 1984. The Navy says this is very low-level radioactivity, so low that it could not be detected by a Geiger counter. Reports about the radiation had been circulating for a month, leading to claims that the SAM RAYBURN had been in a collision sometime in the fall of 1983 which had caused the ship to leak or become contaminated with radiation. The Navy’s statements serve to add to the controversy.” Strålskyddsmyndigheten ska hemligt varit på plats i Karlskrona och gjort mätningar då man befarat att radioaktivitet läckt ut. Samt att man utrymt hamnområdet under mätningarna. Mätningarna har hemlighetsstämplats och går inte att undersöka. Anledningen till incidenten ska ha varit att USS Sam Rayburn sänt ut fel identifieringssignaler och uppfattats som fientligt mål. Allt detta har hemlighetsstämplats men läckt ut. Huruvida det är sant går ej att få bekräftat i nuläget, men faktum kvarstår att USS Sam Rayburn anlände till basen i Skottland en kort tid efter incidenten. Frågan vi bör ställa oss är om 80-talet ubåtskränkningar i stället kommit från NATO? Troligen då man ville stärka det Svenska ubåtsförsvaret. De senaste kränkningarna är troligen samma då man från svenska politiker ska ha rest över till USA och velat ha hjälp med propagandan för att ansluta oss till NATO. Rent parlamentariskt och demokratiskt skulle det vara en omöjlighet här. Enligt hemliga rapporter från Wikieleaks mellan Sahlin och Barzun mötte socialdemokraternas utrikespolitiske talesman Urban Ahlin USA ambassadens andrechef Robert Silverman.… Read more »

Danne
Danne(@danne)
3 september 2015 kl 20:05

Nej till ANFALLSKRIG!
Nej till samarbete med NATO.
Nej till att vara värdland till NATO
Nej till MEDLEMSKAP i NATO

Ja till suveränitet och självbestämmande!
Ja till NEUTRALITET
Ja till fred!

Lars Petterson
Gäst
3 september 2015 kl 20:06

Hotet påstås komma från Ryssland, på grund av dess ökade militära aktivitet. Detta är en förvrängning av hotbilden. Nato flyttar ständigt fram sina militära baser runt Rysslands gränser. Baser finns på Grönland, i Nordnorge, Estland, Lettland, Litauen, Polen, Tyskland, Kosovo, Grekland, Turkiet, Centralasien, Afghanistan, Sydkorea och på öar i Stilla havet, utöver dem som finns i Kanada, Alaska och givetvis USA i övrigt.

Enbart i Tyskland finns 70 baser! Totalt i världen har Nato/USA 700 baser.

Styrkeförhållandena är tolv mot ett i Natos favör. England och Frankrike är tillsammans starkare än Ryssland. Om Sverige går med och ökar Natos enorma och hotfulla slagkraft får vi på köpet ytterligare Natobaser, även med kärnvapen och andra avancerade vapen som drönare. Nato är en militärallians, med endast militär konfliktlösning på programmet. Den som tvivlar på uppgifterna kan läsa SIPRIS årsrapporter.

http://www.sipri.org/yearbook/2015/downloadable-files/sipri-yearbook-2015-summary-in-swedish

Helena Palena
Gäst
3 september 2015 kl 20:43

Vi är redan med men röstar Nej i alla fall!

pelle
pelle
Gäst
3 september 2015 kl 21:41

Minns detta:
– Bilderberggruppen – USAs regering – NATO – Statsminister Löfvén.
Detta är en och samma grupp. Bevis finns i tillräcklig mängd.
Räcker det?
Ser ni att Löfvén redan sålt ut Sverige utan att berätta om det?

Fråga honom vad han lovade Rockefeller och CFA vid mötet han kallades till våren 2013.
jag har frågat – han vägrar svara. han döljer nåt mycket allvarligt.
Se till att sätta tryck på honom så det kommer fram!

Beträffande omröstningen – om jag slår dig på käften tycker du om mig då?
Så vad skall vi med vapen till?
VARFÖR INTE HJÄLPAS ÅT?

Jan E Robèrt
Jan E Robèrt
Gäst
3 september 2015 kl 23:17

Nato debatten i Sverige leder frågan till ett totalt paradigmskifte betr. vår försvarspolicy!
Militärtaktiskt sett OK? “Det kan va tryggt med storebror i ryggen” -om man skall provvisera omvärlden o delta i polariseringen inom maktblocken i världspolitiken!
Men nationalstrategiskt känns det otryggt och något feltänkt i ett långsiktigt perspektiv?
En enkel analogi blir jfr. hur det känns att få getingar in på knutarna, något som man spontant vill bekämpa då dessa upplevs som potentiella fienden med sin defensiva aggression.
Att bjuda in Nato blir då som att alliera sig med getingar, vem vill då ha dessa invercibla främlingar och deras kultur in på knutarna?
Ett paradigm där vi överger vår nationella suveränitet och låter oss underkuvas in i global militärstrategisk hegemoni med många potentiella fienden runt om i värden! #JanèRo

percy andersson
percy andersson
Gäst
4 september 2015 kl 00:57

…. man kan önska att vi har ett val – en god tanke – tron på att vårt nya frälse, -de välbetalda politikerna inte lydigt går i ledband.

Mayne Sundewall Hopkins
Mayne Sundewall Hopkins(@mayne-sundewall-hopkins)
4 september 2015 kl 01:32

Instämmer med bl a Danne

Röstar absolut NEJ ..ut med NATO ur Sverige!!

Exposurenow
Exposurenow
Gäst
4 september 2015 kl 01:56

Dags att slänga NATO-ivrarna i fängelse, och ja, även DNs anställda har mångåriga fängelsestraff att vänta då även de begår högförräderi!

Högförräderi

Högförräderi är enligt nu gällande svensk rätt brott mot rikets säkerhet i syfte att lägga landet under främmande välde. Förräderibrott kan falla under brott mot Tryckfrihetsförordningen.

I Sverige styrs straffet av 19 kapitlet 1 § brottsbalken:

”Den som, med uppsåt att riket eller del därav skall, med våldsamma eller eljest lagstridiga medel eller med utländskt bistånd, läggas under främmande makt eller bringas i beroende av sådan makt eller att del av riket skall sålunda lösryckas, företager handling som innebär fara för uppsåtets förverkligande, dömes för högförräderi till fängelse i tio år eller på livstid eller, om faran var ringa, i lägst fyra och högst tio år.”

ruben
ruben
Gäst
4 september 2015 kl 01:57

Även allmänheten i USA skulle rösta nej liksom allmänheten i Ryssland. De förstår vad det handlar om. Naturligtvis skall vi vara alliansfria och behålla neutraliteten för lugnets skull. Illvilliga krafter kan förinta tanken, men de får de stå för i så fall.
Hur räknas rösterna? Är det per ip-adress eller per klick?

Peter Grafström
Peter Grafström
Gäst
4 september 2015 kl 03:02

Sofia är nog ett Nato-vurmande psyoptroll med avsiktliga felstavningar
Den här gången gick inte bluffen.

Kenneth Thorberg
Kenneth Thorberg(@kenneth-thorberg)
4 september 2015 kl 07:17

@ Grafström

Hur kommer du till slutsatsen att Sofia är det du misstänker henne för ?

Janne D.
Janne D.
Gäst
4 september 2015 kl 07:38

Så länge den ignoranta/dresserade majoriteten vart 4:e år lämnar sitt mandat till uppenbara femtekollonnare, ett mandat man själv inte har så kommer det elände vi idag bevittnar att eskalera i ett tempo som kan få den mest inbitna optimist att kräkas. Ponera nu kära vänner att ni en söndag njuter av en familjeutflykt i det vackra vädret då en våldsverkare dyker upp med intentionen att för nöjes skull orsaka skada och lemlästa medlemmar i er familj, krafsar man då på sin iPhone och letar efter snabbnumret till NATO ? eller ringer man vägrånarligan aka Polisen medans man snällt ber våldsverkaren att vänta lite. Det måste väl vara så att nån annan har ansvaret för min säkerhet, jag betalar ju skatt och har ju röstat på ett parti som lovat mig denna säkerhet bara jag lämnat min röst till dom. Om nu detta löfte i denna situation inte infrias och obotlig skada inträffar på denna fiktiva familj, vem tar då ansvaret ? Nato, Polisen, det parti man röstat på eller ? Sen kräver man ekonomisk kompensation, hur kan det ersätta en familjemedlem oavsett belopp ? Vad är det för fel med att ta fullständigt ansvar för sitt och sina närmastes välbefinnande genom att återta rollen som riktiga män där riktiga kvinnor både uppskattar och uppmuntrar denna roll som bla. beskyddare i dylika situationer. När återigen män agerar som män och lärt sig behärska självförsvar i olika former så är det lätt att med samarbete likasinnade/grannar emellan även undanröja ett större hot, yttre som inre, övergrepp är aldrig nånsin acceptabelt, end of discussion. Tidigare fanns ett fenomen som kallades Hemvärnet som numera blivit Hen-värnet, man värnar om hens, på order av samma femtekollonnare som bidrar till att förstöra förutsättningarana för ett trivsamt liv för oss alla, även dom själva, vilket givetvis förträngs med kortsiktiga förmåner. Detta Hemvärn avväpnades på kort tid genom att regissera/genomföra en liten incident och därmed hindra 45.000 potentiellt rättrådiga individer att med vapenmakt förhindra övergrepp på sina medmänniskor. Innan varje historiskt folkmord så har civilbefolkningen avväpnats och så sker även nu, enda undantaget är Schweitz där befolkningen lika stor som här disponerar ett par miljoner automatkarbiner och handeldvapen, konstigt nog så sker typ endast ett mord per år där, det är riskabelt att leka översittare i den miljön.Konstigt dock är sammanträffandet att detta land klarat sig lindrigt undan 2 stora “bankirkrig” kan det ha ett samband med att… Read more »

Sofia
Gäst
4 september 2015 kl 08:41

@ Peter Grafström
Inlägget med felstavningarna är INTE mitt!!!!

castoropollux
Gäst
4 september 2015 kl 11:05

@Exposurenow. Enastående korrekt tolkat av lagrummet!

castoropollux
Gäst
4 september 2015 kl 11:54

Vi kan absolut inte lita på militären.. Varken före eller efter. De förstår sig inte på demokrati. Det är mest därför de har vapen…

Wechelmanns dokumentär om Gåsefjärden är onekligen en grundläggande lektion i hur man resonerar och förhåller sig till staten och befolkningen inom militäralliansen. http://vimeo.com/109912820 Det finns anledning att skriva så för i deras sinnen är de redan med och resten är en formalitet. Vi har inte skyddats av militärens aktiviteter. Vi har hotats av deras dumdristighet parad med illojalitet och det har kostat svensk militär livet för ett krig som krävde artificiell uppvärmning och att man eldade med soldatliv..

Viveca Lammers
Gäst
4 september 2015 kl 12:05

Har vi bara två saker att välja på? USA eller Muhammed? Styrs världsbanken av judar? Kommer inte judar och muslimer från samma tro och område från början? Är det deras krig om världsherravälde som nu tar över här?
Har vi inte redan en gång blivit ockuperade av kristna missionärer, som brände noidtrummor, fioler och “häxor” och införde en slags skräckvälde där alla skulle bekämpa djävulen. De kom också från “samma tro och område”.
USA, judar, muslimer… är de inte “bara” tre grupper, som tycks bekämpa varandra, men som i grunden är tre armar av samma folk. Dessa tre falanger har ju nu tillsammans lyckats att nästan ta över halva världen. Och vi tar parti för den ena eller andra!

Hur ska man kunna stänga gränserna mot folk som har strålningsvapen, bomber, missiler, satelliter, drönare, terrorister, jihadister och kanske också behärskar matproduktionen, oljan, ekonomin och handeln….?

Back to nature??? Den består av skogsbolagens granplanteringar och fungerar väl inte så jättebra.

Martha
Martha
Gäst
4 september 2015 kl 12:37

Nej nej och återr Nej!Sverige ska inte vara med Nato!!Fred vill vi ha!!

Peter Grafström
Peter Grafström
Gäst
4 september 2015 kl 14:16

Kenneth Thorberg
Jag avslöjar inte det för då hjälper jag psyopen.
Sofia (den riktiga)
Det var inte särskilt upplysande eftersom psyopen använder samma alias som du, men jag tror dig.

Peter Grafström
Peter Grafström
Gäst
4 september 2015 kl 14:42

Ärligt talat var jag inte alls säker på att det var någon psyop med felstavningarna. Det var bara en instinktiv reaktion. Vilken verkan får det på passive läsaren Svenne som till hälften tror på russofobernas propaganda, så resonerade jag. Kanske effektivare att så ett litet frö av misstro på det viset än att öppet gå emot den majoritet som kommenterar här.
Eftersom en kommentar från aliaset Sofia tycks bekräfta att det finns olika Sofia uppkommer en ny misstanke, om att det är den rättstavade som är psyop…. 🙂

Danne
Danne(@danne)
4 september 2015 kl 15:04

Kanske är dags att vi Svenskar sätter hårt mot hårt och efterlyser en folkomröstning i frågan? Partiledarna tycks ju vilja ta upp frågan praktiskt taget varje dag. Det ligger alltså i tiden som det så fint heter. Vi kan inte acceptera att dom knasiga korrumperade partiledarna och media ska försöka påverka och bestämma kring frågan själva.. Är ganska säker på att det blir ett Svenskt rungande nej till medlemskap i NATO vid en presumtiv folkomröstning. Vad tror ni andra?

Bendt Fredriksson
Bendt Fredriksson
Gäst
4 september 2015 kl 15:14

Källa på mitt tidigare inlägg som inte hängde med i hastigheten.

http://www.dn.se/arkiv/debatt/marinen-bombade-amerikansk-ubat-atomubat-skadades-1984-i-karlskrona-skulle

Att NATO med mer eller mindre samförstånd härjar i våra farvatten och även har baser här är ingen nyhet om man pratar men folk som bor i bygder där saker hålls innanför bygränsen. Militären i Sverige viskar tyst och nickar jakande vid fråga av rätt person.

NATO är här men inte på pappret.

Kenneth Thorberg
Kenneth Thorberg(@kenneth-thorberg)
4 september 2015 kl 17:10

@ Grafström

Var i sitt inlägg ger felstavande Sofia intryck av att vara russofob ?

Mitt intryck är att väldigt få besökare på Newsvoice ger intryck av att tro på russofobernas
propaganda , har du ett annat ?

Din sista mening tolkar jag som att du bestämt dig för att det finns åtminstone EN Sofia
härinne som är psyop ?

Smileyn på slutet …? Var allt bara på skoj , eller ?

Peter Grafström
Peter Grafström
Gäst
Reply to  Kenneth Thorberg
4 september 2015 kl 18:59

Kenneth Thorberg
Jag syftade på passiva läsare som redan är påverkade av annan russofob propaganda och som därför av stavningen skulle få för sig att det var en psyop som ju jag i ett impulsivt ögonblick gjorde även om jag tolkade det tvärtom mot vad de gör på många militärbloggar där de ibland tolkar rena felskrivningar som bevis på rysk infiltratör. Just eftersom dom tänker så verkade det möjligt att de skulle konstruera en felstavad kommentar för att väcka misstankar.
Ja den andra kommentaren med smileyn var lite på skoj men då hade ju Sofia sagt att det inte var hon som stavade fel vilket ju ytterligare komplicerade bilden om man tog det bokstavligt men jag gissade att det bara var missförstånd och inte värt att orda mer om.

Agneta Norberg
Gäst
4 september 2015 kl 17:13

Jag tycker att det är viktigt att tala om vilka installationer som redan finns i Sverige och som används vid Nato/ PfP-krigsövningarna. Eftersom alla krig idag förs via satelliter, enligt Bård Wormdals bok, Satellitkriget, brukar jag peka ut de installationer som finns för detta ändamål. Esrange – världens största nedladdningsstation från satelliter, ligger i Norrbotten, inte långt från Kiruna, inom det stora träningsområdet NEAT, North European Aerospace Testrange, stort som Belgien. Där ska nu i höst världens största drönarprototyp nEUROn utprovas. Protester mot drönarkrigföring kommer att ske runt hela världen första veckan i oktober. Luleå Flygfältet kommer, vid en Nato-anslutning, att bli centrum för US Air Force.
Förutom detta ligger i norr: SvalSat -satellitstationen på Svalbard, som var en viktig del i kriget mot Libyen. En av USAs allra starkaste radaranläggningar Globus 11 ligger i Vardö, inte långt från den ryska gränsen och är en central del i USAs s.k, missilförsvar. Andöya är även en viktig del i USAs krigföring.
Agneta Norberg, vice ordf. Sveriges Fredsråd http://www.frednu.se och i styrelsen för Global Network Against Weapons and Nuclear Power in Space http://www.space4peace.org

Torsten Johansson
Torsten Johansson
Gäst
4 september 2015 kl 17:18

Krig är död och förstörelse. Man fjärmar sig från fred genom anslutning till Nato. Svensk politik måste styras av ett oskadat land och folk efter ett avslut av andra länders konflikter. Vår diplomati måste inriktas på detta, även om det inte passar alla västländer. Vi skall visa i alla sammanhang att vi har ett eget parlament. Danmark klarade sig ganska bra i 2dra världskriget, analysera varför, Hellre leva under annan överhöghet ett tag, med ett friskt folk som gjort sin värn och vårdplikt. Återställ värnplikten och skrota legosoldateriet.

Kenneth Thorberg
Kenneth Thorberg(@kenneth-thorberg)
4 september 2015 kl 17:28

@ Danne

Tyvärr är jag inte lika positiv som dig när det gäller en ev. folkomröstning.

Det är ju “…dom knasiga , korrumperade partiledarna och media…” som kommer att se till att påverka opinionen i den riktning dom önskar innan det är dags.

Som jämf. kan du ju försöka dra dig till minnes hur många USA-kritiska artiklar och
reportage som undsläpps i msm.

Didrick
Didrick
Gäst
4 september 2015 kl 18:25

Tack, men NEJ tack…