Försvarsministern vill ta hjälp av NATO Stratcom för att få svenskarna att tänka korrekt

publicerad 27 oktober 2015
- av Torbjörn Sassersson red.
Peter Hultqvist - Foto: Frankie Fouganthin, Wikimedia, CC BY-SA 4.0

Peter Hultqvist, Försvarsminister - Pressfoto: Kristian Pohl, RegeringskanslietDEBATT. “Sverige vill lära av NATO om propagandakrig”. Försvarsministern vill att Sverige måste bli bättre på att behandla yttre propagandahot som snirklar sig in i svensk tankekultur. Hoten kommer från Ryssland och i viss mån från ISIS, skriver Björn Dickson, TT. Inget hot verkar komma från NATO eller USA. Nu ska svenska folket lära sig tänka korrekt.

Text: Torbjörn Sassersson, uppd. kl 14:20, 27 okt 2015 | Peter Hultqvist, Försvarsminister – Pressfoto: Kristian Pohl, Regeringskansliet

NATO Strategic Communications Centre of Excellence (NATO Stratcom COE) startade sin verksamhet så sent som 2014 och nu vill Försvarsminister Peter Hultqvist att Sverige bör gå med i NATO:s samarbete.

“Samarbetet i Natos center för strategisk kommunikation ska, om det blir verklighet, bland annat förbättra Sveriges förmåga att analysera propaganda och osanna kampanjer i sociala medier.” / SvD

Var och en förstår att “analysera” endast är steget innan handling och exakt hur de strategiska insatserna ser ut mot “fienden” i Sverige är höljt i ett dunkel. Kan det tex inbegripa att “felaktiga” bloggar stängs ned?

Det psykologiska försvaret

Från Sverige kan personer från tex SÄPO, Försvarsmakten eller Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap (MSB) delta i NATO Stratcom, skriver SvD.

“Man använder det i olika syften för att påverka opinioner i andra länder. Därför är det så att vi behöver stärka vår kompetens, men också delta i en miljö med andra länder”, sa försvarsminister Peter Hultqvist till Ekot.

“Nu måste kunskapen om hur den allmänna opinionen påverkas via moderna medier förbättras, liksom kunskapen om hur lögner och felaktigheter bäst motverkas”, skriver Ekot.

“För att bekämpa lögner och propaganda som sprids på nätet och i synnerhet sociala medier så överväger Sverige att gå med i Natos center för strategisk kommunikation”, skriver Sveriges Radio.

MSB har sedan 2008 haft ansvaret för det svenska psykologiska försvaret. Björn Palmertz som är senioranalytiker vid Försvarshögskolan, säger till SR att Sverige måste jobba mer offensivt.

NATO STRATCOM COE härstammar från UNITED STATES STRATCOM.

US STRATCOM logoUS STRATCOM beskriver sin mission så är:

“Leaders in Strategic Deterrence and Pre-eminent Global Warfighters In Space and Cyberspace.” Källa

Översättning: “Ledare i strategisk avskräckning och obestridliga globala krigare i rymden och cyberrymden”


NATO STRATCOM COE logoNATO STRATCOM COE  inleder beskrivningen av sin mission med följande citat:

“Since wars begin in the minds of men, it is in the minds of men that the defences of peace must be constructed.” Källa

Översättning: “Eftersom krig börjar i Sinnet på människor, är det i Sinnet på människor som skyddet runt fred måste konstrueras.”

Två DN-journalister skriver idag i artikeln: “Hemlig grupp ska möta ryskt informationskrig”:

Mikael Tofvesson MSB - Pressfoto MSB“Regeringen insåg att också Sverige kunde vara hotat. Sedan augusti i år pågår därför uppbyggnaden av en ny del av försvaret.

En ”stor grupp” språkkunniga specialister på Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, på Fleminggatan i Stockholm söker dagligen efter pågående informations- och påverkanskampanjer riktade mot Sverige.

Chefen för enheten, Mikael Tofvesson, vill inte gå in på hur många de är, vilka kompetenser de har eller hur de jobbar.”

I bild: Mikael Tofvesson, MSB, pressfoto MSB

MSB:s Enheten för Omvärld och Beredskap under ledning av Mikael Tofvesson ska nu konstruera ett beskydd. Det återstår att se hur MSB, SÄPO och Försvarsmakten tillsammans ska hantera information och journalistik som avviker från de korrekta perspektiv som svenskarna ska ha.

Text: Torbjörn Sassersson

Källor och relaterat