Dagens bilar är säkra men trafikdöden ökar pga livsstilen

4
Trafiksäkerhet - Foto: Pixabay.com, CC0 Creative Commons
Trafiksäkerhet – Foto: Pixabay.com, CC0 Creative Commons

Trots att bilarna bara blir säkrare stiger antalet dödsoffer i trafiken. Det visar statistik från 2016 och första halvan av 2017, vilket rapporterats av flera amerikanska tidningar. Statistiken gäller USA, men även Sverige följer trenden. 

National Safety Council meddelar att trafikens dödsoffer ökat med 9% de sex första månaderna under 2017. Om trenden fortsätter kan 2017 bli det dödligaste året i USA sedan 2007, skriver Wired.

Trafikdöden pikade 2016 enligt data från Department of Transportation. I rena tal är det 37,461 som dött på amerikanska vägar 2016. Den siffran överstiger 2015 med 5,6%.

Forskare diskuterar nu om orsaken, men det vet ännu inte vad det handlar om. Spekulationer pekar på att det handlar om ekonomi och det handlar inte om dålig ekonomi, utan tvärtom.

Konsumtionen har ökat sedan 2009. Arbetslösheten ligger lägst sedan de senaste 15 åren. Lönerna har långsamt krupit upp medan bensinpriser stannat på låga nivåer de senaste 5 åren.

Wired skriver att forskarna sedan länge vetat att trafikdöden följer ekonomin. Människor som har arbeten har fler anledningar att köra bil, men även om folk kör mer bil har ändå olyckorna ökat för mycket. Det gör forskarna perplexa. Det finns ytterligare en eller fler faktorer som spelar in…

Text i samarbete med Bilverkstad Bromma | Foto: Pixabay.com – CC0 Creative Commons


Lämna Twitter - Byt till Twitter och friheten
  • I kommentarsfältet har varje person ansvar för sin egen kommentar. Se reglerna.
  • Donera gärna till NewsVoice, en gratistidning som är beroende av läsarnas stöd.
Föregående artikelReport reveals most cancer drugs entered market without evidence of benefit on survival or quality of life
Nästa artikelTV Helse: Saknas bevis för att cancerläkemedel förlänger eller förbättrar livet för patienter
NewsVoice är en nättidning som startade 2011. Syftet är att publicera oberoende nyheter, debattartiklar och kommentarer samt analyser av händelser i samhället och världen.
Prenumerera
Notify of
guest
4 Kommentarer
Äldst
Nyast Mest röstad
Inline Feedbacks
Se alla kommentarer
Kent Bengtsson
Gäst
15 oktober 2017 kl 00:34

Jag har åkt bil med arbetskamrater en del i England, när vi jobbat i London. Vad jag observerat är att sedan mobiltelefoner blivit mer än en telefon så sitter folk och surfar på nätet medan de kör, vilket gör att de tar ögonen av trafiken mer än när de bara pratade med någon på telefon.
Tror också det finns studier om att säkrare bilar eller införandet av bälteslagen gjorde att folk kände sig tryggare, och därmed körde fortare eller tog mer risker.

Sten Magnusson
Sten Magnusson
Gäst
15 oktober 2017 kl 08:00

Här i Sverige har åtminstone jag konstaterat att:
1. Fortkörning har ökat rejält och att nästan ingen håller fartgränserna.
2. Aldrig någon trafikpolis på vägarna eller kontroller.
3. Slarv med blinkers är vanligt
4. Många kör med en trasig strålkastare.
5. Att mobilanvändningen under körning har ökat drastiskt. Enligt en undersökning tidigare i år uppgav runt 1/3 av förarna att de använde mobil.
6. Rattfylleri uppges ju vara en av de främsta orsakerna till dödsolyckor och att använda mobil under körning är ju som att man är rattfyllerist.
7. Glöm därtill inte bältesanvändning.

Ivan Björn
Gäst
28 mars 2018 kl 11:09

En annan aspekt på trafiksäkerhet

Bilprovning med livet som insats

Svensk bilprovning vars ledning försöker mörklägga flertal grova tjänstefel gällande tjänsteutövning. De anser också att dessa rostskador hade uppkommit under sju månader efter att fordonet hade besiktas hos Svensk bilprovning och lägg därtill att fordonet anses som trafiksäkert särskilt när erfarna Scaniatekniker säger att boggiaxlarna är på väg att släppa.

Länk: https://youtu.be/NCnmvmcmjeM

Mats Jangdal
Gäst
28 mars 2018 kl 12:32

Det är egentligen löjligt få människor som dör i svenska trafiken idag. Löjligt, för att antibilister gör så stor sak av det.
270 döda i trafiken, varav en del är självmord, varav en väsentlig del är en ökning av cyklister döda i singelolyckor!
Men det är alltid bilismen som får skulden, med krav på sänkta hastigheter.
Samtidigt visar forskning från flera håll att höjda hastighetsgränser ger färre olyckor. Myndigheter och besserwissers ska helt enkelt inte lägga sig i vilken hastighet de kunniga bilisterna framför sina fordon.