Ta Aftonbladet från munnen – Nyheter Idags varumärkesintrång

9
1156
Ta Aftonbladet från munnen
Ta Aftonbladet från munnen – Infografik: NewsVoice

MEDIAHUMOR. Efter att Nyheter Idag uppmanat sina läsare att ”Ta [afton]bladet från munnen” i eftersvallen av sexskandalerna på Aftonbladet har tidningens jurist klagat på Nyheter Idag (NI) och uppgivit att NI i sin grafik använt ett kännetecken som är förväxlingsbart med Aftonbladets logotype. Nyheter Idag svarar med att pixlat grafiken.

Konflikten började med att Nyheter Idag uppmanat allmänheten att höra av sig med tips om sexhistorier på Aftonbladet.

“Till detta har Nyheter Idag publicerat en tecknad bild för att illustrera uppmaningen som lyder ”Ta bladet från munnen”. Ordet ”bladet” påminner om bokstäverna i Aftonbladets logotype.”

Detta ogillades av Aftonbladet, som skrev till NI.

”Nyheteridags användning av nämnda kännetecken riskerar emellertid att inte bara att vilseleda läsare och andra att tro att det föreligger en relation mellan Aftonbladet och Nyheteridag enligt vad som anges ovan, utan syftar enligt Aftonbladets mening dessutom uppenbart till att svärta ner Aftonbladet”, skriver Wass i ett mejl med uppmaningen att ”omgående upphöra med användandet av det kännetecken som är förväxlingsbart med Aftonbladets skyddade kännetecken”.

Nyheter Idag tog därför beslutet att pixla den del av grafiken som påminner om Aftonbladets varumärke. Samtidigt menar Chang Frick på Nyheter Idag att det aldrig varit fråga om varumärkesintrång. “Den bild Aftonbladet syftar på är en del av vårt redaktionella material”, skriver Chang Frick, NI:s redaktör.

Nyheter Idag skriver att uppmaningen att “ta bladet från munnen” har gett resultat. Flera värdefulla tips har inkommit till redaktionen, både om Aftonbladetmannen men även om andra medieprofiler på andra redaktioner, skriver NI.

NewsVoice väljer också att pixla Aftonbladets logotyp i den redaktionella infografiken.

Känner du till någon skandal? Tveka inte att höra av dig till NewsVoice.

Text: NewsVoice


Lämna Twitter - Byt till Twitter och friheten
  • I kommentarsfältet har varje person ansvar för sin egen kommentar. Se reglerna.
  • Donera gärna till NewsVoice, en gratistidning som är beroende av läsarnas stöd.
Prenumerera
Notify of
guest
9 Kommentarer
Äldst
Nyast Mest röstad
Inline Feedbacks
Se alla kommentarer
Erik
24 oktober 2017 kl 13:01

Kanon Torbjörn. Så ska en slipsten dras.

Driver många sociala medier på och ger röst åt offer mot mediamoguler, landar kommunikationen hos oss. Vill medierna vara med i den kommunikationen måste de till vår planhalva. Ty de är i sociala medier samtalen förs. Låt medierna först slåss och avslöja varandra. På så sätt bryts medierna ner och blir en del av opinionen, istället för att styra den samma.

Tänker på caligulas berömda citat: “Let the dogs eat the dogs”.

per
per
Gäst
24 oktober 2017 kl 13:02

I det här stycket, hämtat från texten ovan, finns det ett, bland journalister och politiker idag, mycket vanligt formuleringsfel. Annie Lööf är expert på att begå detta språkliga misstag. Nån som vet vad jag syftar på?

“Nyheter Idag skriver att uppmaningen att ”ta bladet från munnen” har gett resultat. Flera värdefulla tips har inkommit till redaktionen, både om Aftonbladetmannen men även om andra medieprofiler på andra redaktioner, skriver NI.”

Kim Lundgren
Kim Lundgren
Gäst
24 oktober 2017 kl 16:16

Aftonbladet gör själva varumärkesintrång – på Gustavsberg eller Ifö? – se den vita figuren mellan F och T!

http://pbs.twimg.com/media/C9TF_djXgAAkvOI.jpg

Erik
24 oktober 2017 kl 16:57

@Kim Lundgren: “vita figuren mellan F och T!”
? …Är det detta ett rochak test? Tja … En toalett, kanske?

Erik
24 oktober 2017 kl 17:00

Och mellan E och T längst bak: Ett vinglas?

Kim Lundgren
Kim Lundgren
Gäst
24 oktober 2017 kl 18:40

@ Erik
Helt klart att det är en vit toalettstol mellan F och T!

Erik
24 oktober 2017 kl 20:50

@Kim Lundgren, och det antas betyda/tolkas som: En skittidning, när man granskar den närmare?

Kim Lundgren
Kim Lundgren
Gäst
24 oktober 2017 kl 21:43

@ Erik Så tolkar jag också budskapet.

Martin Gustavsson - Vetenskapliga partiet
24 oktober 2017 kl 22:51

Komedi på hög nivå. Att Aftonbladet av alla tidningar tar orden “vilseleda läsare” och “svärta ner” i sin mun är minst sagt tragikomiskt. Att de gett sig på NI är så kontraproduktivt att man allvarligt funderar på intelligenskvoten på Aftonbladet. Pixlingen gör naturligtvis det hela ännu mer komiskt. Tack för ett gott skratt. :oD