Påven Franciscus varnar för att Satan är mer intelligent än du

76
2004
Påve Franciscus, 2015 - Foto: Casa Rosada, Argentina, Wikimedia ommons
Påve Franciscus, 2015 – Foto: Casa Rosada, Argentina, Wikimedia ommons

DEBATT. Påve Franciscus tror att Djävulen är en verklig person, rapporterar The Telegraph. Franciscus gick nyligen ut med en varning om att Djävulen är intelligentare än oss vanliga dödliga, så det är det klokt att inte argumentera med honom. Han hävdar att Djävulen inte är en metafor, utan någon på riktigt som verkligen har mörka krafter.

Påven talade med en katolsk TV-kanal, vilt gestikulerade med händerna för att få fram sin poäng, när sa att Satan är ond och inte som en dimma eller dröm. Han är inte något diffust utan en riktig person. Han fortsatte med att säga att folk inte bör ingå i en konversation med Satan, för de skulle i så fall gå vilse. Djävulen är mycket mer intelligent än vanliga dödliga och påven fortsatte med att säga att Satan skulle kunde vända oss vanliga dödliga upp och ner, samt få våra huvudet att rotera.

”Han är ond, han är inte som en dimma. Han är inte en diffus sak, han är en verklig person. Man får inte prata med Satan, om du börjar prata med Satan, så är du förlorad. Han är mer intelligent än oss”.

Påve Franciscus sa vidare att Satan alltid är artig och det är ett av hans manér och tydligen har han tidigare pratat med präster och biskopar och det är så djävulen kan komma att tränga in i våra sinnen och om vi inte inser vad som händer med oss, i sinom tid, slutar det alltid illa och det är därför viktigt att be Satan gå iväg. Ungefär så förklarade Franciscus.

Ibland visar sig Satan som en ängel.

“In 2013, during an address to crowds of faithful in St Peter’s Square, he said the Devil often appears “disguised as an angel, and slyly speaks his word to us.”” – The Telegraph

Cloud computing

Den amerikanska psykiatrikern Scott Peck (1936-2005) meste känd för att ha skrivit boken ”The Road Less Traveled”, publicerad 1978 (Den smala vägen) samt “People of the lie” hävdar att han vet att djävulen existerar ty han har mött honom själv, som han beskriver i boken: ”Lögnens folk”.

Vad tror du? Existerar Djävulen som en äkta varelse? Är kanske Satan ett malware på slags webbserver i “molnet” som alla kan få kontakt med i Sinnet?

Text: Lennart Malmgren

Wikipedia: Satan, även Den lede, Den onde, Djävulen, Hin onde, Fan, Beelzebub, Lucifer, är det ondas furste i tillvaron. Då andemakterna tänks såsom farliga övermänskliga väsen, finns alltid möjligheten för att de skall bli uppfattade som företrädesvis goda eller onda makter. All folktro känner andar, som är mer fruktade än vänliga


Lämna Twitter - Byt till Twitter och friheten
  • I kommentarsfältet har varje person ansvar för sin egen kommentar. Se reglerna.
  • Donera gärna till NewsVoice, en gratistidning som är beroende av läsarnas stöd.
Prenumerera
Notify of
guest
76 Kommentarer
Äldst
Nyast Mest röstad
Inline Feedbacks
Se alla kommentarer
Sigge Johansson
Sigge Johansson
21 december 2017 kl 09:04

Är vi förflyttade till 1400-, 1500-, 1600-, 1700- eller 1800-talet undras förbryllat?
Att representanter för allsköns religioner och sekter inte har särskilt hög moral och trovärdighet hos normalbegåvade individer är ingen nyhet och OM detta häpnadsväckande svammel om en ondskefull “gudom” och “änglar” är sant, ökar det inte precis respekten för denna märkliga yrkeskår — i synnerhet inte för denne person, en av kårens högsta chefer!

Påvens personbeskrivning stämmer dock överraskande bra in på många av vår samtids “högsta” och/eller mest framträdande representanter inom politik, tjänstesektor, generaldirektion, journalism, underhållningsvärlden och liknande……

Det är således ganska många individer man helt enkelt inte ska kommunicera med! ☺

Birgitta
Birgitta
Gäst
21 december 2017 kl 09:12

Med tanke på allt vidrigt som den katolska kyrkan åsamkat mänskligheten finns det fog för att beteckna den som “church of satan” såväl bildligt som bokstavligt. Den nuvarande påven är dessutom jesuit och därför långt farligare än de föregående påvarna. Påven (luciferian) tror sig vara Guds ställföreträdare på jorden. Dags för tvångströja på honom? Inte minst nu när han börjar babbla om djävulen. Han utger sig för att vara en herde men är bakom masken ett varg.
Har vi inte haft nog med dagliga doser av injicerade rädslor som influensa, vacciner, terror, terror, krig, börskracher och bostadsbubblor ska påven nu börja predika om satan också?
Påven verkar vilja föra oss tillbaka till medeltidens föreställningsvärld med hemska djävulsfigurer i de katolska kyrkorna. Vad har vi att vänta oss härnäst? Ska det månne utfärdas order om att städer måste smyckas med bilder av djävlar i de offentliga rummen för att varna oss för honom?
Luceferianerna försöker att skapa en världsreligion som ska ledas från FN med påven som ledare för all religiös och världslig makt.
Gud bevare oss från påven och den världsåskådning som han representerar.

Erik
21 december 2017 kl 09:27

Jag vet inte ens var jag skall börja, och vad är syftet med artikeln samt vem är Lennart Malmgren? Tydligen har artikelförfattaren inte gjort sig bekant med med sina egna källor. I länken “http://kristenfrihet.se/artiklar/sp.pdf” skriver scott peck: “Thomas Merton skriver så här: Något av det svåraste i samband med rättegången mot Eichmann var att han vid en psykiatrisk undersökning förklarades som psykiskt fullkomligt frisk. Vi vill gärna förknippa psykisk hälsa med en känsla för rättvisa, mänsklighet, klokhet samt förmåga att förstå och älska andra människor. Det är de psykiskt friska och sunda människorna vi sätter vårt hopp
till när det gäller att hålla dårskap, barbari och förstörelse på avstånd i vår värld. Men nu
visar det sig plötsligt att det är just de friska som är de farligaste. Det är de friska och
välanpassade som utan att blinka kan avfyra missiler och trycka på knappar som
iscensätter världens slutliga undergång – en undergång som också förbereds av dessa
“friska”. (Thomas Merton: Raids on the Unspeakable)”

Då inställer sig ögonblickligen frågan: vem gjorde den rättspsykiatriska utvärderingen av Adolf Eichmann? Surprise, surprise samma psykiatriker som låg bakom CIAs projekt MK Ultra nämligen dr Ewen Cameron, ordförande för World ­Psychiatric Association. Vad finns mer att säga? Om nu Ewen Cameron ansåg att Adolf Eichmann var fullt frisk, berodde det i så fall på att Ewen Cameron var omvänt fullt sjuk?

Carl
Gäst
21 december 2017 kl 09:32

Satan, är ju en “fallen ängel” som självklart även kan existera som en mänsklig individ. Satan står för ren ondska vilket ju bevisas om och om igen genom historiens alla fasor. Påven, har rätt. Han är intelligent, denna Satan. Inte så konstigt då han ju är en ängel. Han fanns ju med redan då Jesus Kristus, fördes ut i öknen av honom för att frestas. Satans makt är stor men Guds makt är större. Jesus Kristus är ju given all makt i himmelen som på Jorden. Att det finns en god och en ond makt är ju ganska tydligt. Bara se er om i Världen.
Att inte tro på Satan, ja, det gör Satan, riktigt lycklig. För ju fler som inte tror på honom, desto bättre. Satan, står för mörker, våld och hat. Gud, som steg ner till Jorden, som ett litet barn, som sedermera blev vår herre, Jesus Kristus, står för ljuset, för Kärleken, förlåtelsen och hoppet.
Jo, visst, kan allt verka väldigt svårt att tro på. Övernaturligt? Jovisst. Men inte märkvärdigare än gåtan med Universums oändlighet, med Evigheten. Och bara för att vi inte förstår en sak, inte kan fatta med vårt bristfälliga förstånd, för att det verkar för bra för att vara sant, ja, för det betyder det inte att inte något trots allt, ändå kan vara sant! Och det är trots allt miljarder människor som än idag tror på det glada budskapet, läs Joh 3:16
http://sv.bibelsite.com/john/3-16.htm

Savalle
Savalle
Gäst
21 december 2017 kl 09:52

Här är en ytterst intressant film p

Här är en ytterst intressant film (på nio minuter) om Vatikanen, artister och världspolitiker som visar vem som är deras ledare:

https://www.youtube.com/watch?v=Pa4nsCYzM1w

Hans Dahl
Hans Dahl
Gäst
Reply to  Savalle
7 april 2021 kl 11:40

Efter att ha tittat på den här filmen får kanske somlig “rationell tänkare” sig en tanke-ställare…?

Erik
21 december 2017 kl 10:12

Men låt oss gå tillbaka till själva sakfrågan: Finns satan, i egen hög person?

När jag i samband med en helt annan research, om schizofreni och hallucinationer (psykiatrikers källa är alltid i slutändan patienter, så varför då inte lyssna på patienterna själva, i istället för att lyssna på psykiatrikerna?) så finns på YouTube mängder av exempel hur schizofrena patienter upplever sina hallucinationer. I en en av dessa vittnesmål skrev en person följande kommentar: “the devil’s best trick is to persuade you that he doesn’t exist”. Uttrycket är gammalt men frågan blir hur bemöter man detta? Skulle säga att detta faller under “magiskt tänkande”. För om du själv inte har personliga erfarenheter av djävulen, bero det i så fall på att han har begagnat sitt gamla knep, nämligen att övertyga dig om att han inte existerar. Just av den anledningen upplever du inte att du har mött honom? Men om du har upplevelser av att mött djävulen, så bekräftar det tesen? Denna typ av argumentation, att hänvisa till något som inte går bevisa existerar, genom att hävda att det som existerar (men inte går att bevisa) har egenskapen att dölja sin egen existens är effektivt men samtidigt blid. Frågan blir då: hur kan man i så fall vetat det som har förmågan att dölja sin egen existens, trots allt existerar? Detta “magiskt tänkande” kan man även använda för det mesta, om man vill övertyga någon att något existerar, trots att det inget går att bevisa. I min värld faller därför detta bevis platt mot marken. Nej, jag tror inte på detta trams. Men samtidigt som vi kan tala om goda krafter i samhället samt om människor som tänker goda tankar och därför utför goda gärningar, så vet vi bara att dem är goda om vi har något ont att jämföra med. Slutsats: Finns godhet så måste ondska finnas, för annars skulle inte godheten finnas.

Öystein Rönne
Öystein Rönne
Gäst
21 december 2017 kl 10:24

Erik: Fantastiskt träffsäker utläggning (också faktiskt rolig), och din slutsats är lika enkel som självklar.

Stella Tormanoff
Gäst
21 december 2017 kl 10:41

Jag kan inte annat än att hålla med den märkliga påven. Det som i Bibeln kallas för Satan (avsiktlig och genuin ondska) går under den vetenskapliga benämningen PSYKOPATI. Om man läser noga vetenskapens enorma verk i ämnet så kommer man att komma till exakt samma slutsats som det står i Bibeln. På videon nedan ser man även en alternativ förklaring till påvens påstående. Det kanske ger lite djupare svar till Eriks frågor. Psykopaterna eller Satan utgör ca 5% av befolkningen – var 20 människa är ond och har inte förmåga att känna empati, saknar alltså samvete.

https://infrakshun.wordpress.com/2014/01/31/the-psychopath-a-different-species-ii/

https://www.youtube.com/watch?v=IPBWQLIuTeg&feature=youtu.be

Kristina Ann-Charott Andersson
Kristina Ann-Charott Andersson
Gäst
Reply to  Stella Tormanoff
8 april 2021 kl 01:16

Tror inte Lucifer är så smart , för fåfäng o egenkär , se Hitler ,var Löfwen , skulle tro att det är samma onda själ som klär sig i deras kroppar , se mönstren o se likheten , se vad som hänt o vad som händer nu , kolla in kalergiplanen o Barcelonaavtalet , EU m.m googla namn = psykopat ? Kolla in Trump , löven , m.fl , bingo , ja gör det o försök greppa det det är mycket , sista tiden ?

Erik
21 december 2017 kl 11:31

Öystein Rönne: Tack, det var vänlig ord.

Carl : “Satan, är ju en fallen ängel” Carl, även detta påstående bygger på magiskt tänkande. Gud skapade allt och är även tydligen allvetande. Hur vet vi att Gud är allvetande, om vi samtidigt inte vet vad han vet? Det vi vet är att vi inte är allvetande, så jag gissar att påstående är ett antagande utan grund i den bemärkelsen att det ej går att bevisa. Men om vi tar dig på orden, att satan är en fallen ängel, infinner sig samtidigt frågan: Hur kunde i så fall den allvetande guden var så försumlig i sitt hantverk, i sin gränslösa lyckotomteverkstad (som paradiset utmålas vara) att han förbisåg att ängeln skulle falla? Blev ängen uttråkad av all godhet?
Alternativ 1.) Den allvetande guden gjorde ett misstag. Faller på sin egen orimlighet, då den allvetande inte kan begå misstag.
Alternativ 2.) Den allvetande guden låg själv bakom den fallande ängeln av orsaker som vi inte känner till. En rimlig förklaring kan vara att om alla är goda, behöver ju ingen tillbe Gud mer? Kanske begagnade han knepet: kontrollerad opposition?

Sist, om gud är allvetande. Hur roligt är det att umgås med en som vet allt, bäst? I och med detta blir den allvetande guden väldigt ensam – jag menar vem vill hänga med honom – det är väl därför han är ensam? Kanske var det orsaken till att han själv låg bakom att ängen föll? Dels skapas mer dramatik i tillvaron samt dels utan satan, vad skulle vi då behöva Gud till?

Stella Tormanoff: “Jag kan inte annat än att hålla med den märkliga påven”. Där är vi oense. Min erfarenhet av onda människor är att dem är rätt korkade. Inte dumma i bemärkelsen ointelligenta, utan i bemärkelsen av avsaknad av förmågor. Avsaknad av empati och inlevelse. Avsaknad av intuition. Avsaknad av kreativitet. Allt de kan göra är att förstöra och utnyttja tilliten till att splittra upp och skapa motsättningar. Min tes är: onda människor bara avundsjuka och rätt korkade. De kan inte skapa något som är intressant, därför är dem lätt att identifiera dem. Man kan bli oerhört fascinerade av dem, men känslan i magen blir efter en tid alltid dålig.

Stella Tormanoff
Gäst
21 december 2017 kl 11:48

Erik,

intelligens är ett komplext begrepp. Jag brukar använda den i bemärkelse av FÖRSTÅELSEFÖRMÅGA. Psykopatin har många ansikten. En del psykopater är otroligt intelligenta – alltså deras förståelseförmåga är utöver det vanliga. Att manipulera andra kräver inte bara samvetslöshet, men psykologiska kunskaper och social kompetens. Men du skrev något som är helt rätt – en psykopat saknar all form av kreativitet och skapande förmåga. Den onde kan inte känna kärlek och gemenskap vilket är HENs största straff. Den enda kreativitet som psykopaten (Satan) kan besitta är ändra utformningen på sin manipulation. Man måste träffa Satan på riktigt (i en personlig relation) för att förstå vad det innebär. Att läsa sig till eller analysera andras relationer räcker inte. Satan är mäktig och livets märkliga synkronicitet är konstruerat så att var och en bör utsättas någon gång i livet för en eller flera möten med ondskan för att växa som person. Utan de mötena kan inte vi relatera och saknar det dikotomiska jämförelsen som vår hjärna (the human mind) är uppbygd på. 🙂

Stella Tormanoff
Gäst
21 december 2017 kl 11:57

Angående “de fallna änglarna”:

Gud (skaparen eller the mastermind) gjorde inget misstag. Satan finns av en anledning. Det är genom lidandet vi tränar vårt medvetande och empati som gör oss människor och skiljer oss från djuren. Duren saknar dessa två egenskaper. Det är så enkelt. Psykologiskt och vetenskapligt logiskt är det, så det finns ingen magi i det. Det är kampen med ondskan inom oss och utanför oss som gör av vi känner att lever. Det är däremot väldigt svårt för var och en att begripa att sådan är meningen med skapelsen för det gör så ont när vi väl möter ondskan. Det finns också karma och rättvisa i världen men det är ytterst få som kan se mönster i det.

Lars Helge Svahn
Lars Helge Svahn
Gäst
21 december 2017 kl 12:13

I boken “Satan är dagens man” och i från “Barbarstadiet till Supermedvetande” beskrev Dr. Sandor A. Markus redan 1995 den situation i samhället som nu alltmer blommar ut. Faktum är att alla människor mer eller mindre är kopplade till denna negativa drakoniska kraft. De som är mest kopplade är fullständigt styrda av denna kraft och vet inte detta själva. De känner att de har energi och en förstärkt intuition, och därmed vet de hur de skall styra andra. I dessa fall finns också andra väsen som står bakom och från den fyrdimensionella parallellvärlden helt överskuggar och styr individen i fråga. Den negativa kraften arbetar genom hierarkier och fotfolket är de som är inkarnerade här nu. Om ni kan tona in er medvetenhetsmässigt på Hitler så kan ni se själva – mkt. intressant. Tro inte för ett ögonblick att den då koppladekraften har försvunnit. Karma måste utjämnas och på det sättet har djävulen och hans hantlangare en mkt viktig uppgift. Den samhällsutveckling som breder ut sig idag är helt influerad av den drakoniska kraften och i detta ledband finns många hantlangare ända ner till personer i beslutspositioner i detta samhälle, Europa, världen. En intressant sak med Dr. Sandor A. Markus undervisning är att efter att tusentals människor deltog på hans seminarier för ca 20 år sedan, efter att ha startat sin utveckling mot ett själsligt mer influerat medvetande, började många ouppklarade karmatiska programmeringar hos dessa göra sig gällande, och istället för att göra sig av med dessa genom träning, började många intressera sig för “New Age”. Här fick de reda på att de var sina egna “Mästare”, dvs. att de blint skulle leda sig själva mot högre medvetande. Den negativa kraften gör allt för att hindra folk från utveckling och vill hålla människor i fållan. Många av dessa individer började intressera sig för det som finns kopplat till deras egna inneboende karmatiska strukturer (klart synliga astralt skall tilläggas). De negativa krafterna finns där hela tiden bakom kulisserna och för att överhuvudtaget kunna frigöra sig från dessa så finns bara den vägen som sanktioneras av de stora Mästarna. I denna kategori arbetar Dr. Sandor A. Markus. Han har skrivit många böcker som nu går att beställa via amazon. Jag har själv mediterat enl. dessa anvisningar i mer än 20 år och ser själv att dagens situation helt styrs av dessa negativa krafter. Faktum är att när människor kommer i kontakt med AIC… Read more »

Erik
21 december 2017 kl 12:20

Stella Tormanoff , du snuddar vid många djupa tankegångar samtidigt slås jag av att du är så säker på allting – har alla svar 🙂

FÖRSTÅELSEFÖRMÅGA. Bra ord.

Stella Tormanoff
Gäst
21 december 2017 kl 12:25

@Erik,

Gud är just din skapandeförmåga och intuition. Gud är empatin för medmänniskan (kärleken som Jesus pratade om). Det är det ingen du umgås med. Du har en bit av skaparen och en bit av ondskan inom dig. Det har var och en. Vi har också det fria valet och ansvaret att balansera båda sidorna. Om man försöker tänka så IT ALL MAKES SENSE. Man får ett helt annat perspektiv.

Du kan titta på The Imaginarium Of Doctor Parnas när du har tid för en film. 🙂 Det är en bra modern dock lite surrealistisk avbild av världskonstruktionen, tycker jag. Men många svar finner du i det ockulta läran kan jag säga. Att läsa flera filosofiska och religösa texter och jämföra dem kan hjälpa att se de mönster som får en att få en helhetsbild.

Stella Tormanoff
Gäst
21 december 2017 kl 12:31

@Erik,

Jag har mina svar. Var och en måste finna sina. När du berättar dina, kan jag göra om mina. Det är sökandet som är meningen. Jag ber om ursäkt om jag uppfattas som “färdiglärd”. Skall tänka om min retorik. Vi lär oss så länge vi lever, dock är alla på olika nivåer. Det finns lärare och elever. 🙂

“The closer you get to the meaning, the sooner you know that you are dreaming” 😉

Agneta Norlin
Agneta Norlin
Gäst
21 december 2017 kl 12:47

Jag tror så här: Det sätt som vi upplever livet, världen, allt och det sätt som vi förstår oss själva och det runt omkring oss är genom motsatser, mörker och ljus, gott och ont, yin och yang etc. Kom ihåg då att i yin tecknet finns också yang och vice versa dvs i gott finns också ont osv motsatserna finns i varandra. Vi relaterar för att förstå så är vårat språk också uppbyggt. Vi kan aldrig få bort det vi kallar ont, motsatserna är oupplösligt förenade och interrelaterade. Det som är gott ur ens synvinkel kan ju vara ont ur en annans. Och det som är gott för mig kan också vara ont för mig på samma gång. Men vi kan förstå det vi uppfattar som ont och därmed blir det lite mindre ensidigt ont.

Erik
21 december 2017 kl 12:59

Stella Tormanoff: det du här framför här, en del av islams tankevärld. Att alla tankar, alla känslor samt den inre dialogen vi alla har med oss själva, är gud – tillhör så att säga Allah. Det är endast ett narrativ bland många andra narrativ. Men jag säger, fastnar man eller väljer endast ett narrativ, bör man i så fall ställa sig frågan varför då?

Kristina Ann-Charott Andersson
Kristina Ann-Charott Andersson
Gäst
Reply to  Erik
8 april 2021 kl 01:20

Sverige är snart en stat i kalifatet om vi inte passar oss , Stella är du medlem i p.kligan ?

Ivan Björn
Ivan Björn
Gäst
21 december 2017 kl 13:14

1
Eric jag håller fullständigt med dina tankar.

Här försöker jag från min synvinkel.
En allvetande och allomfattande Gud – då kan inget finnas utanför. En fullkomlig Gud? då kan väl inget falla! I så fall uppstår en fråga om Gud är dualistisk eftersom det uppenbart finns ondskan som vi tillskriver djävulen – gud.

Jag utgår ifrån att Gud i en mening egentligen inte existerar som personifierad med egenskaper därför att när något är villkorslös och allomfattande så kan det inte finnas villkorade mänskliga egenskaper i det.

Då kvarstår energin som benämning på Gud. Energi som uppträder efter vissa universella lagar, där lika drar till sig lika och där skapade tankemönster skapar en synlig verklighet som kallas av somlig karma, men i själva verket är inget annat än manifestation av de sätten på vilket Livet ämnar uttrycka sig.

Därmed skapar vår verklighet våra tankar på det personliga och kollektiva planet.

Paul Ferrini i sin bok ”Villkorslös Kärlek” skriver att ”ondskans problem inte blir synlig så länge den inte överröstar givande och tagande! Det är vårt existentiella tillstånd att ge och ta!”

Så fort man börjar tvivla på sin egen värdighet så kommer ett tillstånd som vi kallar ondskan som på beställning. Ondskan uppstår av att vi tror att vi är mera eller mindre än någon annan. Av detta uppstår konflikter som krig, slavhandel, utnyttjande m.m.

Neal Donald Walch definierar detta på följande vis:

Varje mänsklig handling har sin upprinnelse i kärlek eller rädsla.

Rädsla är den kraft som drar samman, stänger, drar in, springer, gömmer, stoppar undan, skadar.

Kärlek är den kraft som skapar växande, öppnar, sänder ut stannar, avslöjar, delar med sig, helar.

I Villkorslöshet har allt rätt att leva, även tankar som sedan grupperar sig med liknande tankar och lever sitt eget liv som sedan gestaltar sig som ondskan eller djävul.

Kristina Ann-Charott Andersson
Kristina Ann-Charott Andersson
Gäst
Reply to  Ivan Björn
8 april 2021 kl 01:23

Det finns en andlighet som natives hellre tillgår , som inte sätter oss i fack som religion gör , det finns goda krafter och även onda , gäller att välja rätt

Ivan Björn
Ivan Björn
Gäst
21 december 2017 kl 13:15

2
Med andra ord är det vi som har skapat djävulen och sedan är vi rädda för vår skapelse och vill att den villkorslösa Guden som omfattar ALLT ska förstöra det vi skapade och visa sina muskler. Detta kommer givetvis aldrig att hända eftersom det är bara vi (Skapare) som kan ställa allt till rätta genom att omtransformera denna energi till något annat så att den manifesterar välbehag och inte rädslan!

Givande och tagande som jag beskriver högre upp handlar om balans. Energibalans! Den som inte kan hålla denna balans i rörelse skapar sig ett lidande. Den livgivande energin måste ha chans att strömma igenom utan hinder. Det är det vi egentligen Är. Vi är Skapare men någonting i vår existens har gjort att vi har glömt bort detta.

På detta tema har det skrivits många bra böcker som Allatra t.ex. av Anastasia Novych den 21 januari publiceras lite på min blogg. I denna bok betonas det mycket vikten av balans där det symmetriska korset är symbol för detta.

Citat ur boken AllatRa:
”Källan till dagens människoproblem
härstammar från det faktum att egoism har fragmenterat kunskapen så pass mycket att den gemensamma betydelsen av kunskapen går förlorad.”

Slutligen

Neal Donald Walch i boken Samtal med Gud definierar kärlek på följande vis:
Kärlek är det som inte ställer villkor, inte känner några gränser och saknar behov. Eftersom den inte ställer några villkor kräver den inget för att uttryckas. Den begär inget i gengäld. Den tar inte tillbaka något som hämnd. Eftersom den inte känner några gränser begränsar den ingen annan. Den känner inget slut utan lever för alltid. Den upplever inga begränsningar eller barriärer. Eftersom den saknar behov, strävar den inte efter att ta något som inte ges fritt. Den strävar inte efter att hålla kvar något som inte vill bli kvarhållet. Den vill inte ge något som inte tas emot av glädje. Och den är fri. Kärleken är det som är fritt, för friheten är essensen av det som är Gud, och kärleken är Gud uttryckt. Om människor förstod den och förverkligade den, då skulle allt förändras.

Ivan Björn
Ivan Björn
Gäst
21 december 2017 kl 13:41

Till Agneta Norlin.

Utifrån vår synsätt uppfattar vi gott och ont precis som beskriver och detta borde hållas i balans. Men att förstå yin och yang som gott och ont är utifrån vår verklighet och i en annan verklighet definieras inte dessa motsatser som gott och ont.

När du tappar ut vatten ur badkaret ser du en virvel som kallas vortex. I själva verket är det två virvlar där den ena snurra motsols och den andra medsols. Med blotta öga ser du bara en virvel. Denna kraft som har motsatsen i rörelse dvs. medsols och motsols skapar en perfekt virvel. Detta är också hemlighet med skapelsen där två motkrafter skapar verklighet. Båda två behövs för att skapa. Kan man då kalla den ena gott och den andra ont?
Från ett annat perspektiv existerar inte dessa definitioner.
Från ett annat perspektiv existerar bara ett balanserat och fullkomligt skapande.

Stella Tormanoff
Gäst
21 december 2017 kl 14:11

@Erik,

jag finner mycket visdom i alla religioner inklusive islam. 🙂
Mina privata värderingar är nog kristna. Om folk verkligen sätter sig så är alla tre Abrahams religionerna väldigt lika men allt ligger i betraktarens ögon. Ingen har monopol på sanningen. Börjar man fastna i dogmer, så har manbegränsat sig själv.

Marcus Gullberg
21 december 2017 kl 15:33

En 10-åring sa till mig nyligen: Eftersom det finns så många krig och så mycket elände på jorden kan det inte finnas någon Gud.

Vad skall man svara på det? Det finns ganska många aspekter.

En förklaring hittar vi i vår underskattade asatro: det finns onda Gudar och det finns goda Gudar. Det vill säga, på varje nivå så finns där ett antal gudomar som är antingen positiva eller negativa, precis som det finns positiva och negativa människor. Eftersom de är gudomar och oräkneliga så kan väl inte skaparen utrota dem hur som helst och det måste ju trots allt finnas både gott och ont annars blir ju livet ointressant.

Den andra saken är ju att människor har fri vilja och att djävulen sägs styra jorden på slutet i många religiösa skrifter. Det innebär att när en civilisation närmar sig sin död så blir den rutten och totalt korrumperad precis som en människokropp ofta blir på slutet när den tynar bort i en sjuksäng.

Swedenborg menade på att denna tiden nu är ett enda stort test av varje människa där man väljer mellan att göra gott eller ont. När slutet kommer räknas endast handlingarna längs vägen.

På tal om djävulen och hans icke-existens så minns jag tydligt det där spelet som kallades anden i glaset som vi pysslade med på mellanstadiet någon gång. Inte något jag rekommenderar men om man verkligen tvivlar på att det finns dåliga väsen finns det garanterat gott om möjligheter att uppleva dem.

Agneta Norlin
Agneta Norlin
Gäst
21 december 2017 kl 18:19

Ivan
Precis så tänker jag också. Att båda sidorna av myntet både uppbyggande och nedbrytande krafter är nödvändiga (för skapandet) för existensen. Gott och ont är bara ord som vi använder för att beskriva och för att värdera saker och värderar gör vi (med automatik). Egentligen ÄR ju allt bara. Jag kommer att tänka på att Jahve (Gud) betyder (tror jag att jag läst) “Jag är den jag är”. Med förståelse kan vi förena motsatserna så vi få tillgång till hela myntet sas, det är vad vi kan använda livet, till tror jag.

Jan E Robèrt
Gäst
21 december 2017 kl 20:14

Den onda kraften “Djävulen” -har redan segrat över människans myt om den goda guden, genom att lansera begreppet “religion”, så tillsvida att detta begrepp splittrar mänskligheten i dogmatiska tolkningar om rätt eller fel, falskt eller äkta och därmed motsättningar och fiendskap om trogna/otrogna uttolkare om religionens bokstav?
Förutsättningen för denna strid o motsättning är att allmänheten, pöbeln kan förtryckas till mytologins bokstavliga trostolkningar i religionens namn, av en överhet som har ett intresse att definiera och göra en distension mellan “vi och dom”.
Religion blir på detta sätt en härskarteknik genom att förvägra mänskligheten en kritisk självtänkande allmänbildning, vilket kan tillskrivas djävulens verk, ha ha! #JanèRo

Stella Tormanoff
Gäst
21 december 2017 kl 21:10

@Marcus Gullberg,

barns frågor är alltid känsliga. Speciellt om de kommer från ens egna barn. Precis som du beskrev i ditt kloka inlägg, så är inte Skaparen någon form av rättvise utredare. Det finns en attraktionslag som är skapat att reglera ansvaret som bör tas för att vi har ETT FRITT VAL och det valet får konsekvenser. Som du skrev vi är givna vår fria vilja och medvetande. Väljer folk som under till ex. kommunismen i förna Sovjet eller Kina avrätta sina medmänniskor och lyda psykopater kommer en viss rättvisa att drabba kanske ens egna barn. Personligen, så tycker jag om att lyssna på folks släkthistorier och höra hur karma kan yttra sig över generationerna.

Stella Tormanoff
Gäst
21 december 2017 kl 21:17

@Jan Rosbäck E Robert,

det är otroligt svårt för folk idag att tolka den heliga böckerna då vi utbildas inte att läsa symbolik och tolka metaforer. Därför yttrar sig denna oförstånd eller missförstånd i någon form av humanism som bygger på religionsförakt. Ja – religion är en maktmedel. I händerna på en psykopat är allt som bedövar ens intuition och medvetande en motmedel. I religion är metaforen “vi och dom” – “vi som lyder Gud och de otrogna” en beskrivning av dikotomin av gott och ont som faktiskt är vad vår psykes essens är. Jag läser av eller tolkar de otrogna som de som har kopplat ifrån sitt samvete och empati (psykopater, narcissismen och egoister/egotister) och de trogna är de som har intuitionen och empatin på plats. Så ja – ondska finns. Det är vi och dom. Ondskan finns även i var och en. Religion är också samlad visdom och filosofi från tusentals år erfarenhet, så att förkasta det och påstå att ingen sanning kan finnas är något nihilistiskt (alltså man tappar meningen med sitt liv). Det var min upplevelse av att prova vara agnostiker.

Erik
21 december 2017 kl 21:19

Ivan Björn: Håller med dig i mycket du skriver. Själv har jag kommit fram till många sanningar om vår existens. Att kunna förtydliga och än viktigare bevisa att det stämmer, skulle ta en artikelserie om minst tio avsnitt att bara berätta och kanske 100 inlägg att förklara. I all korthet: Allt vi förnimmer, känner och upplever som varande våra liv hallucinerar vi själva fram i våra egen hjärna. Allt sker inom oss själva. Allt. Alla människor vi vuxit upp med. All vår livserfarenhet. Allt utspelar sig på en, likt bioduk, och vi sitter fast som om vi inte kunde göra något åt det som sker. Inget kan vara mer felaktigt. När vi till fullo inser att vi själva skapar vår egen värld, de är då som förtrollningen bryts. Allt vi behöver göra är förstå att så är fallet. Sedan att vi föds med olika förutsättningar, kommer bara med på köpet. Förmågan att frigöra oss, går att öva upp. Min tro är att den yttersta eliten väl känner till det faktum att ett mänskligt uppövat medvetande påverkar längst nere på submolekylära nivåer som gör att ett mänsklig upptränat medvetande bryter mot lagen om en förutbestämd sannolikhet i utfallet; eller alternativt att många, många människor tillsammans koncentrerar sig, så tenderar utfallet att falla i gruppens tänkte favör. Varför skulle annars makten vara så upptagen med att försöka påverka opinionen, att få så många som möjlig att tycka samma sak? Dem har redan all politisk makt. All ekonomisk makt. All militär makt. Det spelar heller igen roll vad man röster på, för samma agenda drivs ändå igenom, så varför bry sig om opinionen? Jo för att dem vet att vi skapar vår egen värld i samma stund vi betraktar den, därför är det av yttersta vikt att vi förstår detta (och för eliten att påverka hur vi betraktar) för hur vi betraktar världen påvekar också den värden i oss och därför omkring oss. Därför gör dem allt vad de kan för att distrahera. Det är så lätt att förföras av allt ytligt i vår omvärld och accelerationen går allt snabbare och snabbare: TV-serier, mobil, molnet, modenycker, trender. Eliten serietillverkar imaginära rädslor på löpande band: Klimatförändringar som hotar, en kraschad ekonomi, krig, svält, motsättningar, hat, olda myten om det grandiosa egot, misstänksamhet mellan människor, millimeterrättvisa osv, osv…Och så nu detta med Satan! Tidigare när vi inte hade internet och mobiler osv, var det beprövade… Read more »

Stella Tormanoff
Gäst
21 december 2017 kl 21:27

@Erik,

så du tror inte att det finns karma eller rättvisa? Det är det intrycket jag får av ditt mycket intressanta inlägg, men det är på något sätt klart också att du inte ser lidandet som elitister, psykopater, narcisser och egoister MÅSTE genomgå under sitt jordiska liv. Om du lär känna några sådana på djupet, så är de staffage i ett eget helvete – i sin egna värld. Bara för att man har ofantligt mycket mkt och pengar betyder inte att man inte plågas med respektive frustration och problem som motsvarar ondskan man skapat. Ett bra exempel är att läsa Stalins biografi skriven av systern till hans kvinna (de var inte gifta).

Stella Tormanoff
Gäst
21 december 2017 kl 22:11

Vill bara citera något som tidigre stod på Bechir Rabanis profil, en citat som vi bör minnas:

“The best lie the Devil ever has dropped is that He does not exist”

Erik
21 december 2017 kl 22:46

Stella Tormanoff: Nej tror inte på karma som de framställs, nej. Rättvist är ett sammansatt ord dels rörande rättsfrågor och dels rörande vishet. Alltså ett beslut inom rättsområdet som vilar på vishet. Nu har ordet fått en helt annan betydelse, efter det kapats av Marxister, som varande ett sätt att ständigt skapa konflikter mellan människor.

Ivan Björn
Ivan Björn
Gäst
21 december 2017 kl 22:53

@ Erik jag citerar dig: “Jo för att dem vet att vi skapar vår egen värld i samma stund vi betraktar den, därför är det av yttersta vikt att vi förstår detta (och för eliten att påverka hur vi betraktar) för hur vi betraktar världen påvekar också den värden i oss och därför omkring oss. Därför gör dem allt vad de kan för att distrahera.”

Hela ditt inlägg skulle jag inte kunna beskriva bättre. Precis så är det.

@Stella
Det är vi som är energin och jag citerar mig själv från ovan:

Energi som uppträder efter vissa universella lagar, där lika drar till sig lika och där skapade tankemönster skapar en synlig verklighet som kallas av somliga karma, men i själva verket är inget annat än manifestation av de sätten på vilket Livet ämnar uttrycka sig.

Med andra ord hur jag lär känna mig själv, tänker, känner och agerar skapar min verklighet som somliga kallar karma. Det är vi som är den energi. Det är vi som är Jag är den jag är…
Det är bara vi som kan ändra detta genom att ändra vår betraktelsevinkel – våra tankemönster.

Filosofen Aldous Huxley i boken Den oförgängliga filosofi skriver: “Det är bara genom att bli gudalika som vi kan möta Gud – och att bli gudalik är att identifiera sig med det gudomliga element som i själva verket utgör vår sanna natur, men som vi i vår till största delen frivilliga okunnighet väljer att förbli omedvetna om.

Platon sammanfattar detta så här: “Om vi skulle bli gudalika och enbart tänka med den universella källan till allt varande (det vill säga vår sanna natur) skulle vi inte behöva några ursäkter.

Vad är då energi i källan? Den är kreativ, generös, överflödande, kärleksfull, ickedömande, osynlig, glädjefylld allt-är möjligt- mekanism.

Slutligen talar Lao-tzu om de första stegen mot medvetenhet: “De mystiska tekniker för att uppnå odödlighet avslöjas bara för dem som löst upp alla band till världens dualitet, konflikter och dogmer.”

Alla citat är hämtade ur boken Slut på Ursäkterna av Wayne W. Dyer.

Stella Tormanoff
Gäst
21 december 2017 kl 23:16

@Ivan Björn,

Nu blir jag faktiskt lite bekymrad när en som är så klok som du hänvisar till Huxley och Plato – båda elitister, som om de vore någon väg till sanningen. Humanism är Transhumanism – det är Satanism – människan skall offra sin själ i strävan att bli en Gud. Detta är omöjligt. Människan har en gnutta gudomlighet i sig (skapande förmåga, empati och medvetande), men vi måste också acceptera THE NATURAL LAW som bygger på balans och därefter karma. Du kan inte styra ditt öde till 100%. Bara för att du gör varje handlig medveten betyder inte att du förvandlas till en Gud eller kan manipulera verkligheten. Nog har jag läst tusentals sidor om dessa metoder och lekt med Kabbalah i nästan 20 år, det är svammel. Och vi dras inte enbart till lika – vi dras även till motsatser för naturen söker balans. Har ni märkt att det vi söker är inte alltid det vi hittar, hur medvetna vi än är?

Adolus Huxley var bror till Sir Julian Huxley, elitister från the Brittish Royal Eugenic Society och faddrar till TRANSHUMANISM. A. Huxleys Brave New World är precis var vår elit försöker forma vårt samhälle till. Det är det vi varnar för och du helt plötsligt hänvisar till dem som någon slags visdom. Den sköna nya världen är en ny Babylon och kommer att falla avsin egen tyngt för den är bygd emot THE NATURAL LAW of God. Den lagen ser inte ut om de flesta människor tror, inte som transhumanisterna tror heller i sin maktbegär och berusning.

Jag vill jätte gärna rekommendera dig och Erik denna dokumentär. Snälla, återkom med kommentarer när ni har sett den. Jag är väldigt intresserad i era insikter.

http://www.theageoftransitions.com/video

Ivan Björn
Ivan Björn
Gäst
21 december 2017 kl 23:31

@ Stella

Jag stämplar ogärna människor som elitister, extremister, konspirationsteoretiker eller vad det mår vara. Jag tittar på vad det har att säga och hur det kan hjälpa mig att lägga mitt livspussel och min förståelse för Tillvaron.
Man påverkar sitt liv själv men det finns ett men och det är det kollektiva medvetandet, människor runt om så till synes är man inte helt fri. Denna kollektiva påverkan går också att kringå men då måste man vara mycket stark.
Att du har en någon annorlunda syn på tillvaro respekterar jag fullt ut.

Erik
21 december 2017 kl 23:38

Stella Tormanoff: Jag har haft en hel del med antisocial personlighetsstörningar att göra (psykopati) men diagnosen omfattar inte dem vi i dagligt tal menar med psykopati bland samhällets yttersta maktelit. Fattas bara annat, ty dem både kontrollerar och bestämmer vad som är acceptabelt i de senaste versionerna av diagnosmanualerna via sitt inflytande genom läkemedelsindustrin. Nestorn i dessa sammanhang är den kanadensiska rättspsykologen Dr. Robert Hares som har baserat hela sin livsverk på att studera interner, och nämner bara i några rader att det kan finnas personlighet i samhällstoppen också. Självklar. Han är väl inte dum i huvudet. Skulle han försöka sig på att diagnostisera makteliten, vore hans karriär över. För min del är detta ett avslutat kapitel. Jag vet allt jag behöver veta. Men är du intresserad så läs in dig på den här saiten http://www.evah.org. Obs läst allt. Allt som saiten dessutom länkar till.

Stella Tormanoff
Gäst
21 december 2017 kl 23:44

@Ivan Björn,

dokumentären innehåller historiska fakta och uttalande av både Julian och Adolus Huxley. Jag tror att du kommer att finna analysen av deras livsverk väldigt intressant. Om man vill avla fram en elit så är man elitist. Det är inget stämpel – det är ett faktum. Plato påstår att vi människor är uppdelade i pöbel och patricier (elit) – hur kan man sammanfatta detta? Det är som att säga kalla inte Hitler nazist – han hade kloka tankar han med… hmmm? Darwins syn på NATURAL SELECTION var också elitistiskt, dock verkligheten siffror som pekar på helt annat – att natural selections drivkraft är inte elitistisk – den bygger på helt annan balans.

Det kollektiva medvetandet är en del av Skaparens stora dataspel. Det finns regler i det spelet – alternativa till Satans regler.

Stella Tormanoff
Gäst
21 december 2017 kl 23:50

@Erik,

Tack så mycket för länken! Den känner jag inte till. Skall läsa under helgen.

Du skrev något mycket klokt, vem vågar göra en psykoanalys av makteliten? Den som vill begrava sig själv kanske. Det finns en. Jag äger hans bok. Han har gjort denna socio-psykiatriska analys och gått igenom ett helvete för att få att den. Den polske psykiatern Andrew M. Lobaczewski. Även om boken är svårläst på Engelska, så är den värt sin viktig guld. På länken är det bara eliten del av boken.

http://www.serendipity.li/bush/ponerology_preview.pdf

#notometoo
#notometoo
Gäst
22 december 2017 kl 00:13

Stella, du skriver “… det är otroligt svårt för folk idag att tolka den heliga böckerna då vi utbildas inte att läsa symbolik och tolka metaforer” – du skrev något liknande i annan kommentar. Men du har helt fel. Bibeln tex, har inget direkt med att “tolka” att göra. Det tas upp om “fallen angels” i kommentarer. Det passar bra idag då vi just passerat vintersolståndet. Nya testamentet som är astroteologi har endast ett ord på hebreiska, Mazzaroth, det är zodiaken. I cirkeln runt (zodiaken) så har den/”jesus” då just gått förbi den nedre lägsta punkten, djupt nere i mörkret, kylan och “döden” och kylan i dödsrikets dal. Nu har den börjat klättringen uppåt på berget, som man brukar beskriva det som. I slutet av Mars kommer vårdagsjämningspunkten – då året egentligen börjar – så är det i andra kulturer. Nya testamentet startar också där – och “alla” ljushögtider” kommer, och inte bara bland tex iranier och kineser… Nu har vi sett om två punkter, de andra två är ju sommarsolståndet och höstdagjämningen. Det är kardinalerna (arch angels, osv). Som alla förstår är detta de punkter som är där korset ligger i cirkeln/zodiaken. Dessa punkter är fyra viktiga fallna änglar – fallen angel = fallen angle/vinkel. De är ju ärkeänglarna. De har även en del andra beteckningar i Bibeln, såsom “fyra odjur” – alltså den “energi” därute är, eller stjärnbild, där dessa fyra “odjur” är. Det är de man ser i kyrkorna, det som tex i Göteborgs Domkyrka visar på vad kristendomen är – de pryder predikstolen – den runda – för de utgör ju hela den cirkelrunda zodiaken, eller pre—dikan – det som prästen ska förmedla, det som sker därute, det han ska pro-fetera hela året – det är alltså också “‘jesus’ lära”, eller den förståelse om vad det därute/himlen/gud/stjärnorna säger – enligt som ovan så nedan, etc. Cirkel är rotordet för kirke/kyrka/circle, – det som löper vidare hela året Därför är prästen en “p-astor”, astra, astro… (stjärna) – för ned det, denna “spell”, som det blir – det kallas “Gospel”. Så har vi de andra viktiga fallna änglarna, eller angles/vinklarna, det är de fyra punkter som ligger mitt emellan dessa fyra första som utgör det första korset. Dess fyra är då inte “kardinaler (också en beteckning på en position inom kyrkan, utöver p-astor) utan är “fixed, de är tex Bibelns “the four horsemen”, apokalypsens fyra ryttare. Dessa åtta… Read more »

Erik
22 december 2017 kl 00:13

Stella Tormanoff: Har redan sätt dokumentären, men om du inte intresserad av ämnet kan du gå med i föreningen Kreaprenör http://www.creapreneur.se på senaste årsmötet var temat Hjärnans frihet med föredrag av Jacob Nordangård, som var bättre och mer informativt än dokumentären du länkade till. Vi brukar ha det mycket trevlig tillsammans och äter alltid en god lunch ihop också. Dessutom får du chansen att träffa undertecknad och säkerligen dessutom även redaktören för newsvoice samt många andra intressant människor på köpet 🙂

Stella Tormanoff
Gäst
22 december 2017 kl 00:24

@Erik,

Tack för inbjudan! Medlemskapet i Creapreneur står på ”måste göra” listan 2018. 😉 Arbete och annat har gjort det omöjligt att vara med hittills. Kul att höra att du är med. Det blir en möjlighet att träffa flera intressanta människor. Kommunikationen med J.N. är mycket givande, minst sagt.

Ivan Björn
Ivan Björn
Gäst
22 december 2017 kl 11:47

@ Lars Helge Svahn

Tack för ditt inlägg den överensstämmer med mina iakttagelser av LIVET.

Jag citerar dig: ” Gemensamt kan vi lösa dagens samhällssituation, men bara om vi tar itu med våra inneboende skuggor – alla andra lösningar är fullkomligt fruktlösa och kommer bara skapa mer problem, som vi kommer se och som har hela jorden som slagfält.”

Det är detta som jag själv brukar betona.
Vill du ändra världen ändra dig själv.

@ Till Stella.

Det att människor inte uppnår det de önskar sig i Livet beror på de undermedvetna inprogrammeringarna. Det är det undermedvetna som skapar vår verklighet. Blir man bara medveten om sina undermedvetna programmeringar löses dessa upp.

Den begränsning som finns i Skapelse och Skapandet om man vill se det från den synvinkeln är ENHET. Denna Enhetslagen gör att vi alla har del i att finna en större förståelse för tillvaron och därför är det inte möjligt att någon människa skulle dra med stormsteg ifrån Enheten mot någon gud och strunta i resten av Skapelsen. I Bibeln står det att Gud finns överallt vilket illustrerar Enhet. Därför blir utveckling möjligt bara till en viss gräns mätt i tid och rum. Annars skulle Guden splittras. Denna Enhetslagen kan uppfattas av vissa att den bromsar. Men så är det inte.

Gud är vi alla inklusive allt Skapat och det finns inget utanför. Alla vi, påverkar allt i hela Universum och även i världar som vi inte känner till för att allt hänger samman.

Detta är inga teorier och personligen upplever jag detta hela tiden.

Jag skulle kunna skriva utförligt och mycket mer men det skulle inte passa här.

Jag avslutar med ord från en tjeckisk kvinna:
Först tvingar vi människor i omgivning att genom vår utstrålning bete sig på ett visst sätt och sedan anklagar vi dom för detta.

Det är precis det som illustrerar enhet med andra ord eller Lars Helges tankar ovan.

Vi är varandras spegel och det vi ser i andra som brist är våra skuggor i det undermedvetna och vi borde tacka istället till andra att de speglar detta till oss.

Erik
22 december 2017 kl 13:30

Det flera betonar här, att vi skapar (eller hallucinerar fram) vår en verklighet är paradoxalt, eller det ironiska, att alla vet, men ändå ingen vet. När hörde vi senast någon säga: “Vi måste tro att det går, annars går det ju aldrig”.

Stella Tormanoff
Gäst
22 december 2017 kl 17:58

@Erik, Du verkligen spikade sista spiken med den sentensen om tro. Det handlar dock inte bara om tron på oss själva, men även en positiv tro på mänskligheten, för ensam kan vara stark men det mesta kan man inte åstadkomma ensam. Man är beroende av andra. 🙂 @Ivan Björn, Jag är en stor beundrare av Jung, men påståenden att man kan tro att man kan ändra riktningen på hela strömmen med sin egna medvetenheten och handlingar är något naivt. Man kan vara medveten, kunna och veta sina intentioner till verklighet, men vi har dock vissa talanger vi föds med samt vissa förutsättningar i både arv och miljö. Det spelar enormt roll i processen av materialisering av våra intentioner. EXEMPEL: om samhället skriker “tekniker” och betalar enbart för sådana medan poeter svälter för samhället inte behöver dem, kan poeternas medvetenhet ändra strömmens riktning? NEJ, men massor med poeter och musiker föds för Guds tanke är annan än Satans tanke om verkligheten. Skaparen vet vad vår själ behöver, så människor med en annan potential än vad den FALSKA verkligheten skriker efter, föds hela tiden. Satans verklighet vill däremot döda vår skapande och tron på oss själva genom att vi dyrkar vår ego – samhället gör folk till biologiska robotar utan själ. Det blir svårt att göra dessa medvetna kan jag säga då från vaggan fångas de av onda pendulum (medier). Det finns krafter som ändrar på strömmens riktning och styr samhällets utveckling, som är så stora så speglarnas principer fungerar inte där på individnivå. Om du skall spela djävulens spel då får du sälja din själ. Du kanske finns i en miljö där din naturbegåvning är totalt onödig. Du som individ kan ej förändra miljön, då anpassar du dig men vem styr just den miljön och vad är priset för att materialisera dina drömmar? Om allt för många är dessutom upptagna med att överleva och tjäna andras agendor kan få förändra sin verklighet. Mr. Rockefeller har resurser att förändra verkligheten. Mina och dina resurser är begränsade till att vara snälla mot varandra, våra medmänniskor och hjälpa med det lilla vi kan (oftast inget materiellt). Så intention och medvetenhet utan tvekan – JA, men utan resurser NEJ, man kommer ingenstans. Angående den tjeckiska kvinnan (varför man kan inte skriva hennes namn?) så är orden mycket kloka och det är också en sentens på Jungs teori som har sin grund i mystiken. I relationen… Read more »

Stella Tormanoff
Gäst
22 december 2017 kl 18:44

@notometoo,

Mycket intressant tolkning och de lingvistiska kopplingar med grekiska och hebreiska. Den tolkningen är dock inget man ger sig in på skolbänken. Samhällets fallna änglar arbetar ju aktivt på att idiotförklara all befintlig religion. De som söker andlighet skall packas i New Age Mother Gaya kulten som är icke ateistisk och ondskan existera inte, eller någon slags yoga meditation. Att läsa ockult symbolik och analysera de heliga texterna kommer nog inte att falla särskild många i smaken. Man behöver också annat att relatera till. Om du sätter igång barnkanalen eller kollar på vad de allmänna skolprogrammen går ut på, så kommer du knappas att hitta något som skall väcka det metaforiska tänket hos barn. Det får vi på något sätt göra hemma – vi som vet att det är viktigt. Jag har alltid funnit Bibeln svårtolkat i jämförelse med andra religioner. Därför letar ju folk lite sina egna vägar (vilket jag tror är meningen) för dogmen avskräcker en hel del.

Mitt modersmål är inte svenska. Ord som pastor och gospel finns inte i den ortodoxa bibeln, så det är alltid kul att lära sig något nytt. Angående the week of fortune, så är det KARMA eller Guds rättvisa. Mycket svårt att förklara det för folk som tror att öde finns inte och man kan styre sitt öde till 100%. Min erfarenhet säger att det är 50/50 karma och fri vilja.

Stella Tormanoff
Gäst
22 december 2017 kl 18:56

@notometoo,

Läran är tillgänglig för alla numera via både böckers och internet, men mycket information blir desinformation, så visst behöver man lärare. Dem skall dock aldrig kräva varken sig pengar eller gentjänster. Du ger om du vill och känner för. Det handlar om att få grepp om ens fria vilja. Om någon vill ha pengar för att dela sina slutsatser med mig skall jag akta mig – Gud har skapat allt och behöver inga pengar. Elitens kunskap var inte tillgänglig för alla efter biblioteket i Alexandria brändes. De har roffat åt sig och dödat dem som velat dela sanningen med sig, bl.a. Jesus. De dödar en ledare och packar oppositionen han har byggt, och gör om den till en egen hydra. Men nu finns kunskapen för den som vill leta, men varje genväg har sitt respektive pris. Det är dock svårt att se när man är inne i Lucifers eld – begärets ekorrhjul.

Stella Tormanoff
Gäst
22 december 2017 kl 19:32

@Sevalle,

Den dokumentären är mycket bra, dock måste man skilja på Lucifer och Satan. Jag tvivlar inte på att jesuiterna och Påven är satans dyrkare, dock är Lucifer – ljusbäraren och upplysaren. Han är kunskapen och upproret medan Dogmerna förblir för dem som inte har det tredje ögat öppet. Genom den kunskapen så kan du tjäna antigen Satan eller Gud – det fria valet medkonsekvenserna och ansvaret är ditt. Men utan kunskapen så blir man på många sätt fånge i Satans värld.

The Book of Enoch (Noahs far som var profet på sin tid) är borttagen från det Gamla Testamentet när kristendomen skulle bli religion. Jag vet tyvärr ej om den är kvar i Toran, elker någon av de judiska heliga böckerna, men det var någon engelsk statsrådgivare och magiker (John…..) som trollade fram denna bok under upplysningen och sade att han hade fått den av änglarna. Den boken vänder om mänsklighetens historia och Guds skapelse lite upp och ner. Intressant.

http://www.hermetics.org/pdf/bookenoch.pdf

Erik
23 december 2017 kl 16:55

Stella Tormanoff: “Jag är en stor beundrare av Jung, men påståenden att man kan tro att man kan ändra riktningen på hela strömmen med sin egna medvetenheten och handlingar är något naivt”. Det är just detta som vi indoktrineras i att “tro” – att vi inte kan ändra riktning i våra liv, eller vår verklighet. Att vi alla är hjälplösa. Om jag nu ska göra en grupptalan, för ett alternativt sätt att se och vad som påverkar värden och oss själva (grupptalan – jag och Ivan Björn möjligen många fler?) är att det INTE handlar om att tro. Alls. Utan något helt annat. Artikeln tog upp frågan att Påven säger djävulen finns. Klart han finns, han är bara en projektion av oss själva och därför varken mer eller mindre intelligent än vad vi själva är. Som jag tidigare skrev utspelar sig livet inte utanför oss, utan i oss. Enbart där, ingen annanstans. Därför har var en enormt möjlighet att själva påverkad vad som utspela sig i vårt inre, som vi tror är vårt yttre. Detta är så radikalt, att få kan köpa synsättet. Bara en sådan sak att vår livsparter, finns i vår egen fantasi, igen annanstans. Det väsentliga är i vart fall att vi kan påverka denna fantasi, som vi upplever som verklig (så verkligen som den kan bli) i samma ögonblick som vi förstår att så är fallet. Det handlar om att försätta sig i det tillståndet. Först bör man bli på det klara med vad som påverkas ens syn på allt runt oss (i oss). Det kräver att man dekonstruerar alla ismer, ideologer, uppväxt, föräldrar, religioner ja allt. Sedan släpper allt vad rädsla heter. Det handla om att försätta sig i ett tillstånd någonstans emellan lek och dröm. Som när du är förälskad i en person som inte vet om det. Att vara förälskad är ett tillstånd mellan lek och dröm. Det räcker med att du kommer i närheten av den du är förälskad i, så kommer personen att också bli förälskad i dig. Du skapar detta i dig. Det utspelar sig i dig. För att förklara detta lite folkligt så ger jag exemplet med Zlatan. När jag läste hans biografi (skriven av David Lagercrantz) så tog jag fasta på två saker: “Lyssna. Lyssna inte”. Samt att ha såg allt i något som liknar bilder. på plan. Bilder där han kan agera. Att han växte upp utan… Read more »

Savalle
Savalle
Gäst
23 december 2017 kl 17:15

Stella

Tyvärr har du fel, med all respekt för dina så insiktsfulla kommentarer i övrigt.

Lucifer = Satan

Därför måste vi se upp med organiserade föreningar som ytterst dyrkar denna onda kraft. Lucifer vet att hans existens har mycket kort tid över för att regera. därför är ursinnet enormt hos denna dömda ängel.

Välj Guds och Jesu väg, kärlekens väg, helt enkelt!

Perra J
Gäst
Reply to  Savalle
23 januari 2019 kl 09:54

Det här får man naturligtvis tolka som man vill, men enligt Kim Michaels var Lucifer och Satan skilda entiteter:
“Evil is the result of a choice. The original choice was made by Lucifer, who refused to go along with God’s decision to create, or rather to expand creation. Satan was one of Lucifer’s lieutenants, and he chose to follow Lucifer when the former left the circle of God.”
http://www.ascendedmasteranswers.com/spiritual-topics/dark-forces/289-satan-a-being-or-a-state-of-consciousness
Jag vet också att det av hävd sätts likhetstecken mellan de två. Men spelar det någon roll egentligen?
Enligt samma person, är Lucifer borta. Han har mött vad som kallas “den andra döden”…
(fråga nu inte mig varifrån Kim Michaels får detta)

Savalle
Savalle
Gäst
Reply to  Perra J
23 januari 2019 kl 18:58

Här är en länk som tar upp vad Bibeln säger om vem Lucifer är:

http://www.alltombibeln.se/bibelfragan/satanluc.htm

#notometoo
#notometoo
Gäst
23 december 2017 kl 18:30

Jesus och Thomas är tvillingar, jesus och satan, solen och saturnus. Det får olika namn beroende på vad man talar om. Nu i dessa dagar vid vintersolståndet, då är solen/”jesus” längst ned i zodiakens cirkel, det är verkligen “hell”, bara mörker och pina… till och med är solen borta i tre dagar, innan “det vänder > jesus i grottan i tre dagar. Det är alltid polariteter, tex Kain and Abel, Jacob och Ezau, m fl. Så vid denna dag den 21 dec, vid denna punkt, som är korsets nedre punkt i cirkeln, då dödar satan sin tvillingbroder jesus. “jesus”/solen kallas också då för Osiris. “jesus”/solken har ständigt olika namn, beroende på var solen är.

Nu för tiden regerer Jupiter, tidigare var det Saturnus – så man kan säga att Saturnus har fallit från sin position. Så kyrkan säger att den byggs på stenen, petra, “på dig Peter ska kyrkan byggas”. “Ju-piter; Du Peter. I centrum av kyrklighet finns då cirkeln, dharmahjulet (zodiaken med sina åtta armar, åtta punkyter, vilket jag skrivit om tidigare). Så här det det ju ut på S:t Petersplatsen i Vatikanen:
https://qph.ec.quoracdn.net/main-qimg-51a6e682e2aa7d2a6d5d8f47c07908b3-c

Alltså zodiaken, Bibelns Mazzaroth, dharmahjulet, wheel of fortune etc – detta är vad kristendom är – de som inte insett detta utan tror att Bibeln är en “historiebok” är inte kristna, utan pseudokristna. Kristendomen kommer från Buddism, men kommer samtidigt från “allt” ursprungligt, då det är “principer” andlig sanning, från Lagen.

Här tar Santos Bonacci upp om Lucifer i rätt sammanhang. Han var Jehovas vittne i 20-30 år.
Santos Bonacci – Know Your Heroes: Christ is The Sun, Satan is Saturn
https://www.youtube.com/watch?v=D_sEKLzLeoQ

Ljudet blir ok efter några sekunder.
Period.

Savalle
Savalle
Gäst
23 december 2017 kl 19:45

Astrologi är ett sätt att få kontakt med Lucifer.

Ta avstånd!

Stella Tormanoff
Gäst
24 december 2017 kl 07:27

@Erik,

Jag vet inte vad jag skall börja, men jag håller inte med att allt är enbart en projecering av våra sinnen. Att tro än en sak, att styra verkligheten en annan. Exempel: Zlatan blev en fotbols stjärna för han höll sig till den etablerade massprojeceringen om vad fotboll är. Hade han TROTT att han kan göra om fotboll-världen till en intellektuell rörelse skulle han har inte blivit någon fotboll stjärna.

Så du kan TRO men enligt spelens regler. Det finns även skaparens regler – attraktionslagen. Så man kan inte TRO bort denna lag. Annars håller jag med ditt fantastiska upplägg av Jungs teori att förverkliga våra drömmar. Det finns en hel del manipulation i den metoden, så man skall nog vara försiktig. Vem som helst kan inte få vem som helst att bli kär i en. Exemplet med förälskelsen är mkt intressant för där har attraktionslagen plus ANDRAS medvetenhet en enorm roll.

@Hans Dahl,

Det är lugnt. Jag har valt Kristus. 🙂 Men som #notometoo beskriver så kan du inte välja bort Satans existens. Man kan välja bort att vara under Satans makt, styras av sin undermedvetna. Satan är en beskrivning av psykopaterna i Bibeln enligt mig. Lucifer är lite annat, men kulten mot Lucifer (Lucis Trust) är satanistisk – ja.

@#notometoo,

Den esoteriska tolkningen av Bibeln tillhör den gnostiska kristendomen som är blandat med kabbalahn. Det finns två typer av läror – en med dogmer där man blir tillsagt vad som är rätt och fel och en genom självkännedom och filosofisk analys. Gnostiken är den andre och man kan inte förvänta sig att alla går in på djupet. Håller med om Thomas och Jesus. Christ och Satan är inga tvillingar – de är motsatser. Hur fick du till det? Det är frimurarnas konstiga tolkning att solens och saturnus kraft är samma sak. The devil is never a maker – the less that you give you are a taker.