The Capitol, Washington
The Capitol, Washington – Foto: Martin Falbisoner, Wikimedia Commons

NOTERAT. På ettårsdagen för Donald Trump som president i USA kollapsar delar av den amerikanska statsapparaten. På lördagsmorgonen kl 06.00 svensk tid kom beskedet från USA att landets myndigheter stängs ner – på “obestämd tid” eftersom man inte kommit överens om ekonomin.

Orsaken är att den amerikanska senaten inatt röstade ned förslaget som skulle förhindra att federala myndigheter står utan finansiering. Trump får skulden. Donald Trump hade behövt få minst 60 av 100 röster, men antalet republikaner i senaten är 51. Trump behövde stöd från ett antal demokrater, men de ville inte.

 

Den bakomliggande orsaken till nedstängningen är att USA inte har råd att finansiera stora delar av statsapparaten. Skuldtaket slogs i redan förra året, men tillfälliga lösningar har tidigare förhindrat en nedstängning, fram till nu.

Regering, försvar och polis omfattas inte. Försvarsministern Jim Mattis har dock meddelat att runt hälften av Pentagons tjänstemän kommer skickas hem utan ersättning. Viss underrättelsetjänst kommer att tillfälligt avblåsas.

Detta hände även 2013 under Barack Obama. Då fick 800,000 statsanställda gå hem under drygt 2 veckor dagar utan ersättning och Trump-administrationen har lovat att samma situation ska undvikas denna gång. Sedan 1990 har den amerikanska statsapparaten stängts ner 4 gånger när kongressen inte kunnat enas om budgeten. Då kunde man inte skylla på Trump.

Enligt DN handlar det om en debatt om invandrare vilket stängt den amerikanska staten.

Dagens Nyheter skriver:

“Bortom den akuta frågan om finansiering har båda partier politiska krav man vägrar att vika från. Demokraterna kräver framför allt en lösning på frågan om de så kallade ”Drömmarna”. I höstas upplöste president Trump ett program, Daca, som skyddar omkring 700,000 barn till papperslösa invandrare från deportering. I mars går skyddet för ungdomarna ut och de blir laglösa. Många är uppvuxna i USA och djupt rotade här.
Trump, å sin sida, vill loss pengar för sin mur mot Mexiko, det vallöfte han är starkast förknippad med.” – Delar av den amerikanska statsapparaten har satts ur spel

Therese Larsson Hultin på SvD kommenterar i sammanhanget att ingenstans är motståndet så stort mot Trump som i Kalifornien. Ledande politiker menar i delstaten att presidenten förstör USA. Västkuststaten har till och med hunnit stämma administrationen i Washington 24 gånger förra året. Trump anklagas därefter för att ha startat ett krig mot Kalifornien.

Text: NewsVoice


Lämna Twitter - Byt till Twitter och friheten
  • I kommentarsfältet har varje person ansvar för sin egen kommentar. Se reglerna.
  • Donera gärna till NewsVoice, en gratistidning som är beroende av läsarnas stöd.
Föregående artikelLitteraturkritiker Per Andersson ser Sverige utan verklighetsförankring
Nästa artikelHelena Giertta har fel – Det är inte fel på läsarna
NewsVoice är en nättidning som startade 2011. Syftet är att publicera oberoende nyheter, debattartiklar och kommentarer samt analyser av händelser i samhället och världen.
Prenumerera
Notify of
guest
176 Kommentarer
Äldst
Nyast Mest röstad
Inline Feedbacks
Se alla kommentarer
Janna
Janna
Gäst
20 januari 2018 kl 07:50

Märklig analys av Newsvoice att det skulle vara en debatt om invandrare som i sig skulle stängt ned delar av statsapparaten. Det handlar ju om att staten spenderat långt mycket mer än den budget man klubbat. För att gå med på en utökning i form av tilläggsbudget så har Demokraterna ställt en del politiska krav, bland annat att administrationen inte skall avskaffa det så kallade Dreamerprogrammet.

Newsvoice har ett allt mer invandringskritisk anslag, där grupper ställs mot grupper, och bland läsarna i kommentarsfältet lyser hatet ofta igenom.

En utmaning till redaktören: Vågar du genomföra en partisymatisörsomröstning bland Newsvoice läaare, eller är du som jag övertygad om att högerextrema partier i en sådan omröstning skulle en pinsamt stor andel av rösterna?

Stella Tormanoff
Gäst
20 januari 2018 kl 08:14

Jag visste inte att The Federal Reserve hade en skuldtak… (för de har de inte) Den privata banken som skapar pengar ur tomma intet för att finansiera statsaparaten bestämmer om det skall bli en kris eller inte. De har 100% kontroll och USA har ingen resursbrist för att inte kunna backa petro-dollarn.

Efter mina många besök i USA har jag lärt mig en sak – om du inte arbetar där så dör du. Matkupongerna som delas till vissa sociala fall räcker ingenstans och det är ren lögn att invandringskostnaderna i USA skulle orsaka att en skuldtak nås. För det första finns ingen skuldtak. För det andra jobbar nästan alla invandrare i landet. Välfärden där är närmast obefintlig däremot infrastrukturkostnaderna kan man tänka sig skena iväg.

Prof. W. Engdahl kallade Donald Trump för ”projektet Trump”. (Man kan läsa på The Eastern Outlook) Ett geopolitiskt projekt som likt Hitler en gång i tiden skulle packa invandringsfientliga, missnöjda, klimatskeptiker – all motstånd och opposition för att tillintetgöra den. När man har packat hela oppositionen bakom en 100% dåre som Trump så har folk i sitt naiva hopp på att en fräslare skall komma från ovan och lösa Babylons fall, så har alla målat in sig ett hörn. De tappar både ansiket och förtroendet – hela oppositionen som skrek ”Länge leve Trump!” Det är planerat att liksom Hitler både ekonomisk kris och krig skall skyllas på Trump. Ändå vägrar folk inse att det sista av alla sattyg som kommer ur Pandoras Ask är HOPPET. Det där naiva hoppet att någon skall trolla bort alla problem.

Öystein Rönne
Öystein Rönne
Gäst
20 januari 2018 kl 08:16

@ Janna,

Det luktar nättroll lång väg om dig! Helt irrelevant med partisympatisörsomröstning. Du är uppenbart ute efter att slänga in Newsvoice i en fälla där alla klumpas ihop efter ev partitillhörighet. Sådant brukar totalitära stater syssla med. Tänk vad praktiskt om vi bara hade ett parti i Sverige. Och tänk vad praktiskt om bara kontrollerbara MSM fanns. Det är tydligt att du ser det fria ordet som ett hot.

Och vidare, vad är ett högerextremt parti för något per definition? Och vem är det som avgör det? Och varför nämner du inte med en stavelse de vänsterextrema grupperingarna i Sverige. Det är ju trots allt dessa som är direkt våldsbenägna och samhällsfarliga.

Nä Janna, där sket du allt i det blå skåpet!

Öystein Rönne
Öystein Rönne
Gäst
20 januari 2018 kl 08:16

@ Janna,

Det luktar nättroll lång väg om dig! Helt irrelevant med partisympatisörsomröstning. Du är uppenbart ute efter att slänga in Newsvoice i en fälla där alla klumpas ihop efter ev partitillhörighet. Sådant brukar totalitära stater syssla med. Tänk vad praktiskt om vi bara hade ett parti i Sverige. Och tänk vad praktiskt om bara kontrollerbara MSM fanns. Det är tydligt att du ser det fria ordet som ett hot.

Och vidare, vad är ett högerextremt parti för något per definition? Och vem är det som avgör det? Och varför nämner du inte med en stavelse de vänsterextrema grupperingarna i Sverige. Det är ju trots allt dessa som är direkt våldsbenägna och samhällsfarliga.

Nä Janna, där sket du allt i det blå skåpet!

Sigge Johansson
Sigge Johansson
20 januari 2018 kl 08:21

“Janna 20 Jan, 2018 at 07:50 säger:
Vågar du genomföra en partisymatisörsomröstning bland Newsvoice läaare, eller är du som jag övertygad om att högerextrema partier i en sådan omröstning skulle en pinsamt stor andel av rösterna?”

Finner frågeställningen synnerligen märklig….
För det första finns det mig veterligen INGEN fastställd definition på partitillhörighet “höger” — konstateras kan dock att uttrycket används anmärkningsvärt ofta av kulturmarxister utan kontakt med verkligheten samt faktaresistenta s.k. nät-troll.
Sedan förstärkes “höger” med “extrem” — vad innebär “extrem” i sammanhanget?
Och OM nu ett röstresultat skulle visa sig få en majoritet på Jannas imaginära “politiska färgskala” — VARFÖR skulle röstresultatet då vara “pinsamt”?

Janna
Janna
Gäst
20 januari 2018 kl 08:26

@Öysten: Det är på intet sätt irrelevant. Det vore belysande för var och en. På vilket sätt anser Du att denna informationen vore skadlig i det offentligas ljus?

Janna
Janna
Gäst
20 januari 2018 kl 08:28

@Öysten: Anledningen till att jag inte nämner vänsterextrema är att det inte finns något vänsterextremt anslag i Newsvoice och jag har heller inte sett vänsterextrema kommentarer. Har du?

Stella Tormanoff
Gäst
20 januari 2018 kl 08:30

Janna,

De flesta läsare på newsvoice är högerorienterade, men vem man röstar på har inget betydelse för alla leder till samma agenda. Även om det finns missnöje och hat bland folk så måste den fram. Dessa känslor får inte förtryckas eller tystas ner. Orsaken till missnöje är maktlöshet – maklöshet är ett bevis på att demokratin inte fungerar. Folk har blivit lurade att rösta på saker som har varit skadliga för dem, och genom att lura dem i vänster-höger fällan för man bort dem änne längre ifrån sanningen – den är att majoriteten av alla politiker är köpta och styrda av oligarker och industriadel. Jag tycker att media skall granska huruvida är politiker kopplade till vissa organisationer som The Triliteral Commission.

Öystein Rönne
Öystein Rönne
Gäst
20 januari 2018 kl 09:21

@ Janna,

Det är inte jag som framförde idén om partisympatisörsomröstning, det var faktiskt du. Då kunde det ju vara rimligt att just du också lite djupare sätt också förklarar syftet. Vad för något konstruktivt som skulle kunna uppnås. Jag skrev aldrig “skadlig”, jag skrev irrelevant. Om du inte förstår skillnaden kan jag rekommendera exempelvis synonymer.se:
https://www.synonymer.se/sv-syn/skadlig
https://www.synonymer.se/sv-syn/irrelevant

Att du inte sett något s.k. vänsterextremt anslag kan ju innebära att du lider av dyslexi, kolla upp det! Tycker du att ordet är svårt att förstå så skickar jag för säkerhets skull med en länk som förklarar det:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Dyslexi

Svara gärna på mina andra frågor också. Det blir kanske lite svårare.

Erik Svensson
Gäst
20 januari 2018 kl 09:36

@Janna

“hat”?

Du menar att kalla folk “främlingsfientlig”, “rasist”, “nazist”, “brunråtta”, “extremhöger”, etc? Är det denna avhumanisering du åsyftar?

Eller menar du att motverka yttrandefrihet, misshandla människor, förstöra deras egendom osv som extremvänstern brukar ägna sig åt?

Janna
Janna
Gäst
20 januari 2018 kl 10:02

@Erik: Det enda begrepp jag använt mig av är högerextrem. Jag anser inte att detta är avhumaniserande.

Och nej, jag hyser själv inga, av majoriteten definierade, vänsteråsikter.

På vilket sätt vore en opinionsundersökning annat än klargörande?

Birgitta
Birgitta
Gäst
20 januari 2018 kl 10:10

Janna@ Innan du kräver en redovisning av folks partisympatisörer så bör du börja själv. Visst är du vänsterextrem? Situationen i landet är långt värre än du kan föreställa dig – vi marscherar stadigt mot en samhällskollaps.

I ett demokratiskt samhälle så ska kritiska analyser av rådande politiska situation inte klassificeras som hat.

Betr artikeln så var kollapsen väntad. Den har inget med Trump att göra då landet alltför länge levt över sina tillgångar. Det är ju också anledningen till att de så gladeligen dragit ut på än det ena och än det andra rövarstråtet världen över, vilket i sin tur har orsakat dagens stora migrationsströmmar.

Öystein Rönne
Öystein Rönne
Gäst
20 januari 2018 kl 10:38

@ Birgitta,

Mycket bra sammanfattat!

Kim Lundgren
Gäst
20 januari 2018 kl 10:52

Jag läste Jannas första inlägg tidigt i morse. Det fick mig att må så dåligt så jag lade mig igen. Nyss uppstigen finner jag till min glädje att Öystein, Birgitta och Erik Svensson gett bra svar på elakt tal. Tack!

Att blanda in partipolitik här är malplacerat. Detta tankekorn passar nog till Janna –

http://pbs.twimg.com/media/DTw6Cy8X4AAWg1h.jpg

Stella Tormanoff
Gäst
20 januari 2018 kl 10:57

Det som är intressant i välfärdsbubblan Sverige är hur lätt man skiljer på USA (att de har levt över sina tillgångar). Ni som älskar statistik kan googla på skulder per land. Sverige ligger etta i världen och här är dessutom skulderna spridda över befolkningen. Om till ex bobubblan spricker som i USA 2008 får folk gå från hus och hem skuldfria. Skulderna blir bankens. I EU (hela EU) ligger skulden på låntagaren och mellanskillnaden från nya värderingen är en skuld utan tillgång som man bär för livet. Men det återstår att se spektakeln i Babylons fall. Är det synd om folk eller inte?

När man dock försiktigt försökte säga: lugna ner er folk, låna inte, bud inte över varandra, så skrattade alla i ansiktet på en ”dumma invandrare, vi blir ju milionärer, fattar du inte”… mmm, men men nog är invandringen roten till all ondo och Trump är en ängel från himmelen…

Penningmängden och statsskulderna hänger ihop:

Folk tror att de blir rika —> Penningmängden ökar när bopriserna stiger —> Statsskulden ökar och flyktingarna håller upp bopriserna —> Staten visar hög konjunktur pga ökat pennibgsmängd —> krisen kommer —> bankerna äger allt och staten jagar de skuldsatta (svenskarna) för mera pengar —> svenskarna lägger all skuld på invandringen —> staten och kapitalet firar tillsammans ett kapitulerad och grovt lurad befolkning som slår ihjäl varandra.

Öystein Rönne
Öystein Rönne
Gäst
20 januari 2018 kl 11:02

@ Kim Lundgren,

Dina första två stycken – asgarv! verkligen skit kul skrivet!

I övrigt tack för alla dina alltid så träffsäkra länkar, så också denna senaste!

Kim Lundgren
Gäst
20 januari 2018 kl 11:03

@ Stella
SLUTA!!!!
VI SVENSKAR LÄGGER INTE ALL SKULD PÅ INVANDRINGEN!
Det är du som propagerar dina “invandrarrättigheter” alla frågor!
Du och Janna har fullt av det i reptilhjärnan.

Öystein Rönne
Öystein Rönne
Gäst
20 januari 2018 kl 11:03

Ursäkta särskrivningen ovan på “skitkul” 🙂

Öystein Rönne
Öystein Rönne
Gäst
20 januari 2018 kl 11:10

Jag väntar fortfarande med spänning på Jannas svar på de frågor som hon liksom “valde bort” att svara på. Dock avstår jag ifrån att upprepa frågorna då de finns ovan i mitt första inlägg.

Kim Lundgren
Gäst
20 januari 2018 kl 11:22

Stjärnan tar upp hur penningmängden och statsskulden hänger ihop. Här är en betydligt utförligare och mer givande beskrivning på samhällsproblemen – och – den kastar inte skit på det svenska folket!

http://carlnorberg.wordpress.com/2018/01/19/finansiellt-manipulerande-parasiter/#respond

Stella Tormanoff
Gäst
20 januari 2018 kl 11:35

Kim,

Jag hoppas verkligen att så få som möjligt faller i den fällan att skylla allt på invandringen. Debatten visar annat. Människor oavsett ursprung är bara brickor i schackspelet. Det spelet är uppbyggd på att vi alla individer på något sätt bidrar till dess existens och fall. Frågan är bara i vilken utsträckning.
PDF är tyvärr en sekt som har stulit sanningen och selektiv väljer bort fakta om elitens inflytande i vissa område. Antar att tanken är att styra in sina medlemmar in i New Age. Många ärliga medlemmar, men alla kritiskt tänkande är avhoppare, tyvärr. C.N. tillåter inga oliktänkande. Det är oroväckande. Jag ville tro på dem ett tag.

Kim Lundgren
Gäst
20 januari 2018 kl 11:42

@ Stella
Artikeln är läsvärd! Tråkigt att du inte kommenterar innehållet i den utan kastar skit – som vanligt – på Carl och hans parti.
[Jag företräder inget parti och fördömer inte något parti]

Jan Norberg
Jan Norberg
Gäst
20 januari 2018 kl 11:50

Det blir en märklig debatt, lite off topic kan jag tycka. Artikeln handlar om att USA har en mekanism som med automatik stänger ned delar av statsapparaten om inte avgörande politiska beslutsförsamlingar gm majoritetsbeslut kan enas om budgeten.

Dvs om inte den sittande administrationen kan få igenom sin budget så har oppositionen möjlighet att, med hänvisning till det parlamentariska läget, obstruera regeringens budgetförslag.

En situation vi också kan komma att hamna i Sverige efter nästa val, om inte alliansen lierar sig med endera S, V och Mp eller om de lieras sig med SD. Så vad är detta att uppröras över? Så fungerar parlamentarismen och därmed demokratin.

Vad som däremot vore intressant att diskutera är ju Varför demokraterna väljer att obstruera och vilka effekter detta får för USA:s ekonomi.

Här kan man ju skönja vissa hämndmotiv mot en viss Trump, förståeligt möjligen men hur rationell är demokraternas strategi?

Tar vi sakfrågan så tycker jag att USA:s teknokratiska regel betr budgeten är bra ur principiell synpunkt då den effektivt stoppar en icke finansierad budget, men om den används av populister i syfte att enbart skada landet så blir jag mera tveksam.

Politik är ju kompromissandets ädla konst och med den polarisering som skett i USA (och för all del också i Sverige) så får man nog räkna med att scenarior som dessa blir allt vanligare. Det är ju fö inte första gången delar av USA:s statsapparat stängs ned tillfälligt.

Stella Tormanoff
Gäst
20 januari 2018 kl 11:53

Ja, artikeln i sig är bra. C.N. Är mycket påläst angående bankerna.
Varför skriver du ”hans” parti? Han är varken sig partiledare nu eller grundrare. Han äger inte partiet. I ett demokratisk struktur kommer makten underifrån och i sökandet på de mest objektiva svaren tillåter man andra synpunker och undangömer inte information som skulle kunna tillföra någon förbättring. I en auktoritär struktur som PDF och de flesta huerarkiska strukturen är kommer makten uppifrån.

Varför tycker ni att det är att ”kasta skit” när man berättar någon ni kanske inte visste? Jag har faktiskt gjort min egna undersökning ang. PDF och känner många som är med eller varit med. För att man skall övertyga sig själv bör man göra egen undesökning (bli med i partiet kanske), tala med ledningen. Egen erfarenhet kan aldrig ersättas med någon annans ord.

Stella Tormanoff
Gäst
20 januari 2018 kl 12:00

Jan,

Det känns off topic om man fokuserar på vad politiker gör. De flesta som läser Newsvoice har upptäkt att alla politiker är bankernas och industriadelns marionetter, därför brukar debatten hamna där. Personligen missar jag inte att påpeka att vänster-höger kampen är två sidor av samma mynt. Även om någon röstar (som Brexit) lite motströms verkar de styrande finna sätt att driva igenom sin agenda och är väl de metoder man bör motverka. Politik är mera bedräger om vems lögner är mest övertygande än någon slags ”ädel konst”.

Åke i Sörmland
Åke i Sörmland
Gäst
20 januari 2018 kl 12:08

USA:s gigantiska krigsmaskineri har försvunnit i debatten? Deras marin som inte egentligen behövs för att försvara sin ö kostar enorma belopp.

Maj Rehnberg
Maj Rehnberg
20 januari 2018 kl 12:32

Roten till det onda är kapitalismen. Vore bättre att vi alla försökte förändra det. Men jag tror att det hos folk är så att man är av den övertygelsen att det måste vara så. Att vi bara drivs av att vi ska göra en vinning. Kapitalismen kommer att leda till undergång för den större delen av mänskligheten.
Politikerna sitter i knät på kapitalisterna för att få Sverige att gå runt. Vi ska ha sysselsättning och lön för att konsumera. Det ska massproduceras för att det ska bli vinst till kapitalisterna. Då tömmer vi jordens resurser. Maten vi tillverkar är näringsfattig och innehåller mer och mer socker. Människor blir sjuka även mentalt och då har vi en sjukvård som också drivs av kapitalistiska intressen. Alternativa mediciner (som inte använder gifter utan örter och nyttig mat utan tillsatser) botar. Media styrs också av kapitalistiska intressen och indoktrinerar folket att tro att vi har en fantastisk fin sjukvård men att vi är för många på jorden. Jorden(myllan) håller på att utarmas för att vi gödslar fel. Nanotekniken är frisläppt fastän vi inte vet hur det påverkar humusämnena i vattendragen. Geoengineering hur påverkar det allting? Det talar vi inte om. Trump är ointressann det är de som styr honom som är viktigt. Det spelar ingen roll vem som blev president Hillery Clinton eller Trump, bara ett annat scenario. USA leker världspolis som själv verkligen inte är någon demokrati. Vanligt folk vet detta men är maktlösa. Vi kommer att dras in i NATO och samtidigt bestämmer Sverige att vi ska införa allmän värnplikt. Våra barn kommer att bli utskickade att kriga mot något lands “snälla” diktator. Vi kan inte försörja oss så vi kommer att få gå med på allting. Den lilla rika klick som styr världen och som skapat och skapar problem för oss är jättenöjda med att vi bråkar och är oense om det lilla än att se den verkliga orsaken. Vad ska vi göra för att verkligen få demokrati?

Jan Norberg
Jan Norberg
Gäst
20 januari 2018 kl 12:33

I en förlängning (om man bara tänker till lite) så skulle nog också den svenska budgetprocessen i Riksdagen behöva ha en automatisk nedstängning av offentlig sektor (undantaget de allra mest nödvändiga funktionerna).

Som det fungerar nu så äskar alla mer än 500 myndigheter pengar till sin verksamhet ur statsbudgeten, om man undantar kommuner och landsting vilka har egen beskattningsrätt.

För att behålla sitt grepp över medborgarna så matar politikerkåren dessa mer än 500 myndigheter med nya pengar från de medborgare det tycks så viktigt att ha under kontroll. Dvs skattebetalarna själva finansierar sina egna förtryckare, i regi av korrupta politiker.

På många amerikanska polisbilar står det “to serve and to protect”, en formulering som utgör själva sinnebilden över vilken inställning en myndighet skall ha till sina medborgare.

Men är det så svenska myndighetsutövare ser på sin egen roll?

Det är nog snarare tvärtom i Sverige, där anser en bedövande majoritet av myndighetsutövarna att medborgarna är till för dem i sina roller som myndighetsutövare. Åtminstone förefaller det vara en mycket utbredd inställning, lojalitetsbanden mellan myndighetsföreträdarna och politikerna är mycket starka.

Som medborgare och skattebetalare förväntas du bara vara tyst och fortsätta betala förtrycket du utsätts för dagligen.

Skrotnisse
Skrotnisse
Gäst
20 januari 2018 kl 12:37

Detta är inget annat än ett påhittat politiskt tjabbel. En form av vapen som båda lägren i USA ständigt använder för att kunna driva förhandlingar kring.
Det finns inget tak i praktiken. Det är bara något de hittat på för att kunna ha något att göra som politiker. En påhittad kris.

#notometoo
#notometoo
Gäst
20 januari 2018 kl 12:44

[Sylthammar] Det som Janna skriver är så förlegat, man ser knappt sådant på newsvoice att kommentatorer längre tror på och talar i sådana termer som partisympatisörer eller höger och vänster, osv. Hela den skalan av gammalt höger och vänster är nu för tiden oroligt förskjuten. Det som man idag gjort till “normal” politik var när jag var ung allt sett som vänster – för den agenda sjuklövern TILLSAMMANS har sett till att sabba landet med och trycka på folket är vänster, Marxism och vidrigt. Sådant som Tage Erlander sade på sextiotalet var då sett som sant och riktigt, det var vanligt förnuft. Säger man vad han sade då, idag – så sätts det fula stämplar på en, och man får ord som “alls lika värde”, tolerans, inkluderande, rasist, att man har olika “fobier”, osv, nedkört i halsen på en – och man tvingas pudla och säga att man ska anmäla sig till en av Partiet anordnad värdegrunskursvaccination. Det spelar ingen roll om partier kallar sig liberala eller gröna eller vad det nu kan vara, det är allt inom agendan att förstöra allt inifrån så världskommunismen kan skrida vidare. Gör man som Björklund gjort, helt tagit ifrån ifrån föräldrar möjligheten att ha hand om och få vara föräldrar för sina barn, och kriminaliserar hemskola/hemundervisning, då är det extremvänster. Många har lämnat landet på grund av honom och resten av Partiets övergrepp – då Partiet till varje pris ska han total kontroll och äga alla barn redan när de är bebisar, då är det för att förstöra folk så de alla tror det är normalt – men folk ser inte de små stegens tyranni, hade de gjort det hade man inte varit förblindad som Janna är. Det är kanske mest Martin ovetenskapliga partiet som sysslar med pysselterapin med höger-vänsterflumsnack. Han blir inte lycklig förrän alla får leva på Kolchosen/Kibbutzen. Han har skrivit; “… inkluderar alla dess medborgare, medborgare som vill inkluderas, kan inkluderas och inkluderas. … de ville inkluderas, de kunde inkluderas och de inkluderades. Vi delade på jobben, vi jobbade sida vid sida och skrattade tillsammans. Socialism på riktigt.” Skrattade tillsammans…… Read more »

Rascasse
Rascasse
Gäst
20 januari 2018 kl 12:50

@Jan Rosbäck Norberg
Det kan finnas anledning att se nedstängningen i ljuset av #releasethememo. Den hashtaggen skapades av republikanerna efter att ett fyra sidor pm från FISA lades fram för kongressmedlemmarna angående demokraternas försök att med olagliga metoder stoppa Trump från att bli vald. Konsekvensen av vad som står i memot kan vara att en massa demokratiska höjdare såsom BHO och HRC riskerar att dömas till fängelse. Som en sista desperat, men tillfällig, utväg att undkomma detta öde såg man till att släcka ned hela statsapparten och därmed den federala myndighet som ska beivra detta. Ska ses i kombination med förnedringen av att ha fått byxorna neddragna och blivit avslöjade med att fuska naturligtvis.

Rascasse
Rascasse
Gäst
20 januari 2018 kl 13:40

Pussyking på Flashback hittade denna på Twitter:
”With the shutdown, article 1, section 6, clause 1; members of Congress are protected from arrest when in session. With the shutdown they are not.”
Hehe, fritt fram för spekulation då, att det kanske tvärrtom är som så att Trump gillade detta beslut för nu är medlemmarna inte skyddade av immunitet längre och kan därmed arresteras. QAnon lär ju ha postat att inatt börjar “the ten days of darkness”

Peter
Peter
Gäst
20 januari 2018 kl 13:48

Fan vad jag tycker alla dessa ärkekommunister är tröttsamma. Konstant håller de på och sprider beskyllningar om ”hat”, ”fientlighet” och ”höger-extremism” om allt och alla som inte delar deras egna snedvridna ideologi. Då kommunistisk ”vänster-extremism” håller något av ett rekord i antal dödade och förtryckta medmänniskor, så är denna totala avsaknad av självinsikt ett tydligt tecken att vänsterideologin attraherar de enklaste själarna.

Jan Norberg
Jan Norberg
Gäst
20 januari 2018 kl 13:51

@Racasse, jag förstår din poäng men jag vill inte tro att demokraterna för att undvika lagföring stänger ned stora delar av statsapparaten endast för en sån sak.

Detta handlar om en systematisk obstruktion från demokraternas sida, de vill skada Trump och på politikers vis så struntar man i om landet tar skada eller inte. Den egna maktens betydelse övertrumfar omsorgen över landets utveckling.

Det som är illa är att demokraterna ännu inte accepterat sin valförlust, man agerar nu mot nationens intresse och sätter därmed demokratin ur spel på sikt.

Iofs betyder inte en temporär nedstängning av statsapparaten så mycket om den sker under en begränsad tid, det kan tvärtom vara uppfriskande och se att ett land faktiskt fungerar hyggligt utan att vissa myndigheter finns fullt bemannade.

Demokraternas chickenrace sker bara för att skjuta över skulden på Trump och därmed försöka dra befolkningens vrede över på Trump och dennes anhängare.

Om detta lyckas återstår att se men taktiken kan också baktända ordentligt om den folkliga vreden ist vänds mot demokraterna vilka var de som använde sina röster för att blockera republikanernas budgetförslag.

I Sverige försökte ju 7-klövern sig på en annan variant för stoppa detta spel, man beslutade om den sk Decemberöverenskommelsen.

Skillnaden mellan USA och Sverige är ju att USA har ett tvåpartisystem och att det i Sverige är 7 partier mot 1.

Polarisationen i USA och i Sverige kan sannolikt bli orsaken till att alltfler väljare måste ta tydlig ställning för eller emot olika sakfrågor och med detta som grund lägga sin röst på de politiker som anses minst skadliga för landets samlade utveckling.

Inför ett val måste väljarna kompromissa med sig själva vilket parti de skall rösta på så varför skall inte politiska partier kunna kompromissa med varandra?

Rascasse
Rascasse
Gäst
20 januari 2018 kl 13:57

@Notometoo
“Du sköna nya värld… Det skulle behövas en statskupp i Sverige, som kontrar den ”statskupp i slow motion” (Dammegård) som det var då Palme försvann.”

Lite OT, men denna bok förtjänar mer uppmärksamhet:
Hans Liljeson angående Palmes försvinnande.
https://www.adlibris.com/se/bok/palmemordets-hemliga-scenario-dubbelspel-och-statskupp-9789197643634

Savalle
Savalle
Gäst
20 januari 2018 kl 14:25

Här är en ny mycket tänkvärd intervju med Robert Steele om de kaotiska förhållandena i USA just nu:

https://www.youtube.com/watch?v=1fA4aEKG74o

En hel del av det som denna ärliga och enormt kloka före detta CIA-agent rekommenderar skulle med fördel också behöva appliceras här i Sverige, där stor del av exekutiv och legislativ makt befinner sig i Globalisternas järngrepp och där statsfinansierade massmedier terroriserar folket med industriellt massproducerad Desinformation.

Maj Rehnberg
Maj Rehnberg
20 januari 2018 kl 14:44

Vi röstar inte på saker. Det får vi ju inte. Vi röstar på partier som när vi valt dem slår sig ihop med vilket parti som helst som passar för att de ska få mest makt. Vi fick rösta om vi skulle gå med i EU och jasidan vann knappt. Jag tycker att det måste vara mer tydligt än 50/50. Blir det så jämnt borde man väntat med att gå in i EU. Där blev vi riktigt grundlurade, det skulle ju bli så förbannat bra, fred och allting. Men nu har vi hot om ett tredje världskrig över oss. Jag vill att det partiet jag röstar på ska regera i hela landet på alla nivåer. Sen ska de ordentligt få stå till svars för sina beslut. För då skulle de nog tänka sig för innan de lovar så mycket. Partiet ska visa hur de ska genomföra sin ideologi. Alla partierna tycker säkert att de har en ideologi men de talar inte om hur de ska regera för att uppnå detta fantastiska som de beskriver i sin ideologi. Parlamentarismen är av ondo liksom kompromissandet. Vad menar du Jan Norberg med att stänga ner offentliga sektorn ? Det var på 90-talet som vi började privatisera. Allting skulle bli så bra. Vi skulle välja själva. Massor av elabbonenter hamnade hos kronofogden. Elevernas skolresultat försämrats. Sjuka ligger i korridorerna. Hemtjänsten räcker inte till för alla. Detta beror inte på att vi lever längre utan att vi har en sjukvård som behandlar symtomen istället för att bota oss. Just nu har det drabbat en kvinna som jag är god man för. Hon har själv anlitat mig för att hon inte klarar av att räkna . Att jag inte är officiellt hennes gode man utnyttjar en sjuksköterska och en enhetschef på boendet och förbjuder mig att vara med henne hos doktorn. Därför jag är besvärlig och ifrågasätter diagnoser och utskrivning av mediciner. Min alternativa terapeut har funnit att kvinnan saknar en signalsubstans Acetylkolin och som med en kur kan återställas. Doktorn som hon hade innan hon fick flytta tillfälligt till boendet menar att hon har problem… Read more »

Åke i Sörmland
Åke i Sörmland
Gäst
20 januari 2018 kl 14:58

Saxat från Jim Stones blog, tänkvärt vad det gäller demokraternas ovilja att hantera krisen.
Läsvärt med tanke på hyr lärorikt det är att få se hur långt mer politik är än det som syns:
During the election, the Democrats and other assorted filth misused America’s intelligence agencies to gather information on Trump so they could strategize how to destroy him. That’s far far worse than Watergate. The Fisa memo is deep and complete and will put Obama, Hillary, and the rest of the gang in prison. Republicans in Congress have read it. But when it was put in front of the dems, they would not even open it, every last one of them left it closed on the desk in front of them and did not read it AT ALL. Because they know it is the end of them.

Ok, so to stall action against themselves which would use Federal powers to round them up and imprison them, they shut down the government with the last little bit of life they had left, and now, for some reason, because of the way they did it, the portion of the federal law enforcement that could round them up cannot go to work to do it!

Öystein Rönne
Öystein Rönne
Gäst
20 januari 2018 kl 14:58

@ Maj Rehnberg,

Bra skrivet tycker jag. Men visst, vad ska vi göra, det är såklart inte lätt att veta för den enskilda medborgaren som i demokratins namn ska rösta fram det parti som ska styra Sverige.

Jag tror att man först och främst måste definiera för sig själv vad som är viktigast. Därefter studera de olika partiernas plan för framtiden. Blunda för blockpolitiken, den är förlegad, och rösta på det parti som i största utsträckning uppfyller dina krav. Sedan är det bara att hoppas att detta parti lyckas, att det har ambitionen att just uppfylla sina löften. Det är nog detta som demokratin bygger på även om de partier som också kommer till makten skiter i sina löften. Problemet med svenskarna, som jag ser det, är att man av “tradition” fortsätter att rösta på “sitt” parti även om de sviker sina “vallöften”. Detta vet partierna mycket väl (gäller särskilt socialdemokraterna och vänstern). Sviker det parti man röstat på sina vallöften måste man byta parti, annars är den s.k. demokratin dömd att misslyckas.

Alltså, den primära plikten att förhoppningsvis få den framtid man vill ligger hos folket, att rösta konsekvent, vilket också kräver att man sätter sig in i respektive partis program. Annars kan vi lika gärna ha diktatur.

Maj Rehnberg
Maj Rehnberg
20 januari 2018 kl 15:44

Den ideologi som ligger mig nära är socialismen och därför tycker jag att socialdemokraterna är de största svikarna. Vänsterpartiet borde jag väl rösta på men det är så litet, en svans på socialdemokraterna. När de tystade sin partimedlem om 9/11 var det finito med dem. 1994 röstade jag på socialdemokraterna för att de skulle komma tillbaka till makten. Jag trodde i min enfald att det inte skulle bli någon privatisering om de fick makten. Så hade jag uppfattat det hela. Var man emot privatisering såskulle man rösta på dem. Jag är busschaufför och kollektivtrafiken var bland det första som lades ut på anbud. När jag då frågade en kollega som arbetade på facket och som var med i socialdemokratiska partiet hur det kom sig. Varför stoppade de inte privatiseringen ? Då svarade han att det var beslut som redan var tagna. Lurad igen ! Totalt meningslöst att rösta.
När jag gick i 5:e klass i mitten av 60-talet talade fröken om Sovjet och planhushållning. Det var så synd om de som bodde i Sovjet. De kunde inte gå och köpa sig en bil ifall de ville det. De fick stå i kö och vänta i flera år. I Sverige var det så bra , vi hade frihet och kunde köpa bil när vi ville.
Tala om att lärarens åsikter färgade undervisningen. Eller stod det i läroplanen ?
Att säga att kommunism är en snedvriden ideologi är kanske inte rätt. Nu är jag inte så påläst. Vad är skillnaden mellan socialism och kommunism ? Ingen vill väl ha det samhället som Stalin skapade men jag anser att Stalin från gick kommunismen. Socialism har i olika länder misslyckats därför att USA har lagt sig i och saboterat. Kapitalismen har skördat många mer offer än kommunismen. Kapitalismen står inte för en ideologi men den anammas av partier som kallar sig demokrater och liberaler med mera. Vi är inte på väg mot någon världskommunism utan det är världskapitalism.

Stella Tormanoff
Gäst
20 januari 2018 kl 15:57

På tal om stackars Trump och krisen i USA. Det är otroligt viktigt att skapa kaos och panik men att man jagar ”terrorister” världen runt. Det var någon som nämde det militära komplexet som kontrollerar världens oljereserver eller arabvärldens. Uttalandet kommer idag från det amerikanska försvarsdepartamentet:
https://www.defense.gov/News/Article/Article/1420135/mattis-issues-guidance-as-federal-government-shuts-down/

Genom att man har successivt förflyttat all tillverkningsindustri till asien, robotiserar den globalt, så att alla måste på något sätt försörja sig genom det offentliga så har man infört praktiskt taget kommunism med oligarker i toppen. Förenklar du systemet så är konstruktionen likadan i Kina, USA, Ryssland liksom EU. Var det som är NWO och förstår ni varför demokratin inte fungerar? Om alla skulle vägra rösta iår, vad händer då med statsmakten?

Martin Gustavsson - Vetenskapliga partiet
20 januari 2018 kl 15:59

@Janna
Sanningen är INTE “högerextrem”. Är man INTE legalt invandrad så ÄR man illegal. Det är ett argumentationsfel som kallas ”Ad Hitelrum” eller ”Nazistargumentet” att bespotta en åsikt för att nazister har samma åsikt. Hitler var vegetarian, men inte gör det vegetarianism dåligt för det.

Det har inte indirekt med ekonomin att göra i USA, men skon klämmer där Trump vill stoppa Demokraternas kortsiktiga signalpolitik som medför mer illegal invandring och mer hat, medan militärbudgeten mörkas.

Republikanerna vill uppmuntra respekt för gränsen, något som kommer skapa enhet och respekt människor emellan på lång sikt. USA:s folk gillar inte ”svartfötter” som tar deras jobb. Det är därför de valde Trump.

Det är inte “högerextremism” att upprätthålla lagen, men visst är USA extremt höger socialpolitiskt:

”Båda partierna har växlat ordentligt åt höger, Republikanerna är nästan utanför spektrumet.
/ Noam Chomsky (Källa: https://www.salon.com/2015/10/06/noam_chomsky_america_is_a_plutocracy_masquerading_as_a_democracy_partner/)

I politik ställs alltid grupper mot varann, även floskler som, “man ska inte ställa människor mot varann” finns, men hat är inte demokratins grundidé.

”Intolerans, oartighet och hårda ord….. är tabu i alla goda samhällen och strider helt klart mot demokratianda.”
/ Mahatma Gandhi

Jag tycker att det var oartigt, intolerant och hatiskt att kalla Newsvoice för “högerextremt”, speciellt eftersom kontrollordet är osanning och associerats med nazism i fulmedierna. Jag är “vänsterextrem” i dag eftersom vetenskapen pekar på att mer jämlikhet i ett samhälle sänker mordfrekvensen och sannolikt även hatet.

Där har du min partisympati, Janna. De som står för massmigration fler våldtäkter och mer kriminalitet och/eller ojämlikheten i samhället har skapat hatet, även du idag Janna genom ditt eget hat, anser jag. Förr när vi röstade så var det inte så.

Sverige var i stort sett enat i att migration av utvald arbetskraft inom Europa och fåtalet riktiga flyktingar från Chile var något bra.

Maj Rehnberg
Maj Rehnberg
20 januari 2018 kl 16:10

Öystein Rönne Jag har slutat rösta och hoppas att fler ska komma till den insikten. Ett dåligt deltaganderesultat är det enda som oroar politikerna. Om det blir katastrofalt dåligt måste hela landet börja diskutera varför och förhoppningsvis skulle nya idéer komma upp.
Partiprogrammen är ju likadana, det ser du vad jag menar när min nästa kommentar kommer upp. Jag anser att vi lever i en borgerlig diktatur nu. Det finns inget parti som har mina ideal och jag deltar inte i humbug. Lika på jobbet jag kör buss, de tjatar på oss att fylla i en enkät tre gånger om året för de ska veta vilka frågor de ska jobba med för att förbättra för oss förare. En enkät kan aldrig ta fram de verkliga problemen. Så det är också en princip jag har att aldrig svara på enkäter.

Samuel af Ugglas
Samuel af Ugglas
Gäst
20 januari 2018 kl 16:12

2 – 0 till President Trump. Schumer var (smart) nog att skicka hem parasiterande tjänstemän, helt underbart. Alltid en början. America Is Great Again, efter endast ett år, imponerande.

Stella Tormanoff
Gäst
20 januari 2018 kl 16:14

Maj,

Det finns en amerikansk professor som har skrivit flera, tydliga och billiga böcker i det ämnet, kolla hans namn på Bokus – Antony Sutton

Skillnaden mellan socialism och kommunism är att socialismen bygger på att oligarker samarbetar öppet med staten. Kommunismen är proletärens diktatur och den diktaturen är styrd av samma oligarker men folk tror att det är folket som styr staten. Tänk mer på likhetena än skillnaderna – alla former av marxism handlar om centraliserat statsmakt – alltså makten kommer länge ifrån väljarna.
Du måste alltid ge bort din bestämmande rätt till någon auktoritet… hmmm…
Det som är gemensamt för alla marxistiska ideologier (där även nationalsocialismen infaller) är att i grunden för dem alla ligger Darwinism – att människan är likt djuren – utan själ, skapande förmåga eller fri vilja – en slav till kollektivet. Du skall offra dig för det allmäna. Det nya tentaklet som grenar sig ur samma ideologi är teknokrati. Man bör nog befria sig från alla dessa. Man behöver inte förvandlas till en egoist som skiter i andra, men man måste ifrågasätta om strukturen av den kommande 4 industriella revolutionen har något med människans naturliga tillstånd att göra.

Janna
Janna
Gäst
20 januari 2018 kl 16:43

Oj, det var värst vad folk blev upprörda. Något nättroll är jag inte, ej heller socialist, men det märks att jag inte följer åsiktakoncensus här inne.

Och nej, jag delar inte uppfattningen att vårt land står inför en systemkollaps.

Stella Tormanoff
Gäst
20 januari 2018 kl 16:56

Rascasse,

Jag tycket att det är svårt att kolla faktafabricering idag, men kan man använda twitter och flashback som informationskällor? Desinformationen är total.

Janna,
Om det blir ett systemkolaps så spelar det ingen roll vad du och jag tycker eller tror. Det sker ändå. När man har sett nog många så slutar man dramatisera dem. Man kan se på kriser som en möjlighet att byta ut sina illusioner med nya. 🙂

Angående konsensus: bara döda fiskar flyter med strömmen 😉

Jan Norberg
Jan Norberg
Gäst
20 januari 2018 kl 17:01

@Janna, du är en av många som fortfarande inte ser himlen för alla socialistiska träd som skymmer sikten.

Det är vanligt att socialister som Janna inte öppet erkänner sin socialistiska samhällssyn, på samma gång är de fega nog att inte våga sätta ut sitt riktiga namn.

Vad du än säger Janna så avslöjar dina kommentarer dina vänstersåsikter, det är ju närmast patetiskt och se någon med så utpräglade vänsteråsikter förneka sin politiska hemvist.

Jag respekterar allas olika åsikter men bara under förutsättning att man också står för dem, det gör inte du Janna.

Sverige står inte inför en systemkollaps, den är redan här och nu är det mer frågan om när det riktiga förfallet ger sådana effekter att också vanligt folk tvingas inse att det socialistiska drömhuset redan har börjat rasa ihop.

Stella Tormanoff
Gäst
20 januari 2018 kl 17:21

Jan Norberg,

Det är närmare 100 År det har byggds socialism i detta land. Tycker du att det är ok att anklaga folk för att de tror på den ideologin? Liksom att åka till Mecca och anklaga muslinerna för islam. Varför denna anklagande ton? Folk har olika ideal och de flesta vill sitt samhälle väl. Det kanske är så att när man förkastar idealen och accepterar att samhället och människans naturliga tillstånd är inte PERFEKTION, enbart då kan man börja respektera varanda för vår välvilja och egna handlingar.

Peter
Peter
Gäst
20 januari 2018 kl 17:24

Lite roligt när många förståsigpåare tror sig gå emot någon sorts konsensus; samtidigt som de låter som en regimtrogen partipamflett; så det beror ju onekligen på vilken konsensus man syftar på.