Expressen och DN stänger ner Granskning Sverige på YouTube

Torbjörn Sassersson är grundare av NewsVoice som startade 2011. Torbjörn har arbetat inom media sedan 1995. Han har en fil kand (1992) inom miljövård från Stockholms Universitet. Stöd hans arbete genom en direktdonation via Paypal.
publicerad 6 mars 2018
- Torbjörn Sassersson

Expressen och Dagens Nyheter anlitade advokatbyrån Danowsky & Partners för att idag stänga ned Granskning Sveriges (GS) huvudsakliga YouTube-kanal i samarbete med TU. Tidningarna hävdar brott mot upphovsrätten, då GS använt sig av vissa bilder. GS hävdar istället att de använt bilder enligt principen “fair use”.

“Fair use” är vanligt förekommande i USA och principen baseras på att det är okey att använda andra mediers foton och klipp för att kunna kommentera och analysera vad som kommuniceras i media. Även dokumentärfilmare använder “fair use”, annars skulle det inte gå att göra dokumentärer som granskar media.

Vid 16.30-tiden idag på tisdagen hade GS konto försvunnit, konstaterar Expressen.

Gransknings Sveriges YouTube huvudkanal fanns på adressen:
Youtube.com/channel/UCaZN7MS2Wv7ZR5fwxu-gh0g/videos

Bakom nedtagningen finns förutom DN, Expressen och Danowsky även Tidningsutgivarnas organisation (TU). VD:n Jeanette Gustafsdotter säger till Expressen:

Jeanette Gustafsdotter - Pressfoto: Jonas Hellsén
Jeanette Gustafsdotter – Pressfoto: Jonas Hellsén för TU.se

“Målet är att stänga ner samtliga konton som gör olagligheter, till exempel sprider olaga hot eller upphovsrättsskyddat material.” …

“Men detta är det bästa sättet att hantera olagligheter. Det blir en form av självreglering i stället för att man går in med lagstiftning”

“Vi tror på ett självreglerande system, det är det bästa för pressfrihet. Och det här är ett steg i rätt riktning”.

Fabian Fjälling på GS kommenterar

Fjälling tror att det handlar om att tysta oberoende kritik och röster inför valet 2018.

NewsVoice kommentar

Granskning Sverige har vad NewsVoice erfar inte hotat någon och det är även underligt att TU:s VD uttrycker sig med en så svepande argumentation utan att lägga fram bevis för hot.

När Expressen frågar Google Sveriges kommunikationschef (Google äger Youtube) om anledningen till att kontot togs ned svarar Farshad Shadloo, men han nämner inget om att klagomål skulle ha kommit in om hot. Shadloo skriver i ett mail:

“Det här kontot har upphört eftersom vi har tagit emot klagomål från tredje part om upphovsrättsintrång angående material användaren postat”.

Hur rimmar TU: uttalande om att pressfriheten ska skyddas när de aktivt medverkar till att ta ned en av de få kanaler i Sverige som vågar granska de stora medier som TU företräder bara för att kanalen använt principen “fair use”?

Text: Torbjörn Sassersson, NewsVoice

ArcanumSkolan 2024

Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq