“Främlingarna” längtar hem – De ser ett land i förfall

    59

    Filosofiskt

    I hela mitt liv har jag känt stark öppenhet inför alla typer av människor, världsbilder och tankar. Vi människor väljer – oavsett förtryck – om vi vill bygga nya relationer inom våra egna led, vår egen hudfärg eller om vi vill gå bortom kultur och yta i samma eller annat land. Ödet och individens vilja avgör.

    Ofta känner jag djup kontakt med dessa främmande människor jag aldrig förut träffat. Det sitter i blicken, hur människor pratar med varandra, om de visar samma respekt för de äldre som de känner kärlek för sina barn. Jag har träffat människor som flytt, offrat allt för att deras hem krossades av våra krig.

    De kom till oss, men inte för att de egentligen ville det, utan för att de inte hade något val. Ingen vill bli en flykting. De möter ett visst främlingsskap och svenskarna som uttrycker det bemöts av vårt våld, Sveriges mentala våld.

    De säger att de längtar hem för de ser ett land i förfall, ett land med människor utan hjärta och integritet. De säger att de kan se att vi inte är lyckliga här.

    Torbjörn Sassersson, mars 2018

    Musik: Coldplay och Big Sean

    Relaterat


    Stöd NewsVoice genom att köpa kaffe
    Lämna Twitter - Byt till Twitter och friheten

    I kommentarsfältet har varje person ansvar för sin egen kommentar. Se reglerna.

    Prenumerera
    Notify of
    guest
    59 Kommentarer
    Nyast
    Äldst Mest röstad
    Inline Feedbacks
    Se alla kommentarer
    Jan Norberg
    Jan Norberg
    Gäst
    15 mars 2018 kl 14:15

    @ JanAn, du föreslår att vi skall nationalisera industrin som i Venezuela.

    Det måste ju vara det optimala självmordet för hela landet Sverige och inte bara för industrin.

    Vi har ju alla sett hur gick i Venezuela, men iofs är det bra att såna som du påminner oss om vad vi INTE skall göra.

    Syssla du hellre med fotboll eller nåt annat som bättre passar din intellektuella utvecklingsnivå.

    Janna
    Janna
    Gäst
    15 mars 2018 kl 12:12

    @Öysten: Mer skattepengar till Wallenberg? Det tror jag inte Sasser vill 😉 Men det går väl alltid att ”nationalisera” industrin som i Venezuela för att undkomma dessa problem.

    Öystein Rönne
    Öystein Rönne
    Gäst
    15 mars 2018 kl 11:35

    @ Janna,

    Jo, vi borde skämmas över att exportera vapen. Vad du menar med “vital vapenindustri” begriper jag inte. Industrin har vi redan, det är bara att skjuta till skattepengar för att se till att det antal vapen vi behöver kan tillverkas. Då slipper vi tala med “kluven tunga” genom att exportera.

    Otroligt att du kan säga att du inte skäms över att exportera vapen som dödar människor runt om i världen. Huh….

    Janna
    Janna
    Gäst
    15 mars 2018 kl 10:53

    @Öysten: Nej, jag jobbar inte för vapenindustrin, men jag anser heller inte att svenskar skall skämmas för att vi exporterar vapen.

    Jag anser att vi behöver ett starkt försvar, och i detta är en vital vapenindustri en förutsättning. Det behöver inte raseras mer!

    Kjell Holmsten
    Gäst
    14 mars 2018 kl 17:34

    Inga vapenfabriker – Inga krig. Svårare är det inte.

    Jan Norberg
    Jan Norberg
    Gäst
    14 mars 2018 kl 17:04

    Man kan ju undra om vad som hänt om vi skickat en förfrågan om att köpa motsvarande eller bättre vapen från Ryssland??

    Iofs en hypotetisk frågeställning men om vi nu är neutrala och samtidigt behöver köpa vapen så kan man väl finna dessa vapen på en internationell marknad i öppen konkurrens, det brukar ju normalt innebära lägre anskaffningskostnader om man utnyttjar konkurrensen.

    Men att tänka affärsmässigt är ju inget som politiker normalt ägnar sig åt, bättre då att försöka ställa sig in hos USA vars State Department helt kontrollerar vår vapenexport.

    Precis som Löfvén påpekade vid sitt USA besök nyligen så består ju tex Gripen av ca 50 % av system och komponenter där State Department är de vilka sitter på tillståndsgivning när Sverige (läs i detta fall SAAB) skall försöka sälja dessa flygplan.

    Vår egen exportkontroll är ju ett skämt och ett hyckleri som saknar motstycke.

    Leif Bengtsson
    Leif Bengtsson
    Gäst
    14 mars 2018 kl 15:51

    @Kjell Holmsten 14 Mar, 2018 at 13:01
    Såg du filmen Kjell eller bara gissar du?
    Jag ser inte att filmen är till förmån för bankerna.
    Hela filmen handlar om att se företagande , arbete oci ansvar i nytt perspektiv.
    I någon kort snutt beskrivs kapitalbehovet som att man hyr in detta.
    Man redovisade inte att det var banker utan bara helt enkelt “hyr in kapital”.

    Du skriver också
    “Denna film är en stor jävla lögn och visar på hur Bankerna försåtligt gör allt för att dölja sin parasitism på upparbetat ”mervärde”.”
    Ge mej nån hint eller tidpunkt i filmen som pekar på det du säger i mitt citat.
    i korthet visar filmen på kooperativt ägande av sin arbetsplats och arbete.
    LeifB

    Öystein Rönne
    Öystein Rönne
    Gäst
    14 mars 2018 kl 15:50

    @ Janna,

    Inser du att ditt inlägg inte är trovärdigt? Jobbar du i vapenindustrin? Dessutom är inte sveriges eventuella framgång i ett eventuellt krig avhängigt av ett avancerat vapensystem av det sista snittet, utan stridsvilja och krigsstrategi. Och där faller vi ändå platt.

    De eventuella presumtiva fiender vi har som kan ha intresse av att invadera Sverige, kommer också att lyckas utan större ansträngning. Inser du inte det??

    Leif Bengtsson
    Leif Bengtsson
    Gäst
    14 mars 2018 kl 15:36

    @Janna 14 Mar, 2018 at 13:42
    Fundera istället varför vi behöver ett försvar.
    Som vanligt är det symptomen som skall behandlas inte orsaken.
    Lägg ner NATO och låt amerikanerna ta hand om sin egen krigsmaskin. Inte mycket vi ser av protesterna i MSM här men varje dag finns det folk som vaknar där också. Folk som engagerar sig protester.
    Som någon klok sa. “Om hammare är det enda verktyget i lådan är det bra om problemen liknar spik”

    LeifB

    Öystein Rönne
    Öystein Rönne
    Gäst
    14 mars 2018 kl 15:36

    @ Torbjörn Sassersson red.

    Jag håller med dig. Vi har ju redan en synnerligen avancerad vapenindustri. Vi behöver helt enkelt bara bestämma oss för att inte exportera dessa produkter. Allt eventuellt snack om att vi då inte skulle kunna hålla igång vapenindustrin p.g.a. bristande lönsamhet är bara skitsnack.

    Kan vi lägga över 200 miljarder på invandringen varje år kan vi såklart subventionera vapenindustrin med ett par miljarder, för att om önskvärt, slippa importera vapen.

    Janna
    Janna
    Gäst
    14 mars 2018 kl 15:23

    @Torbjörn: Att vi skulle vara självförsörjande är ingen omöjlighet, men det vore förenat med en mycket stora kostnader för den svenska staten då vi ensamma tvingas bekosta dels de mycket stora utvecklingskostnader det är förrenat med -för varje vapensystem – dels skulle man sedan behöva betala för själva ”produktionslinorna” för relativt små serier.

    Det är dessutom ett begränsat antal vapensystem som vår industri idag behärskar så vi skulle behöva bygga upp egen kompetens och teknik under lång tid på flera områden, utan att för den skull vara garanterade bästa resultat.

    Genom en export kan dessa kostnader fördelas mellan olika stater och serierna blir större.

    Ivan Björn
    Gäst
    14 mars 2018 kl 14:25

    Om man vill lyssna direkt till andra kulturer i mellanöstern finns det MEMRI TV. Jag har studerat deras kanal och kommit fram till att de ändå manipulerar genom att 9/11 är och förblir ett attentat mot USA och inte en inhemsk handling om jag förstod rätt. (https://www.memri.org/tv ) Den som vill få översatta videor från Arabländer till engelska och närma sig på detta sätt en för oss främmande kultur är ändå MEMRI TV ett bra val. Det talas om Islamisering av Europa och nedan efter presentationen av MEMRI TV bifogar jag en länk från TV i Jordanien.

    ”MEMRI ger enkel åtkomst till dess arkiv med över 6 000 rapporter från dess speciella utredningar & analyser och MEMRI Tv-projekt, i alla ämnen och länder, däribland nästan 16 000 minuter av översatt material från projektet MEMRI TV. Det finns också över 30000 enskilda blogginlägg i arkiven, som MEMRI lägger till och över 10 000 poster årligen till dess Bloggar. MEMRI TV projektet upprätthåller världens största Arkiv av översatta klipp från den arabiska och muslimska världen.”

    MEMRI’s main projects include:
    THE JIHAD & TERRORISM THREAT MONITOR PROJECT

    THE REFORM PROJECT

    THE ANTISEMITISM DOCUMENTATION PROJECT

    THE ARAB & IRANIAN TV MONITORING PROJECT

    THE SOUTH ASIA STUDIES PROJECT

    THE MEMRI 9/11 DOCUMENTATION PROJECT

    THE IRAN STUDIES PROJECT

    THE CYBER JIHAD LAB (CJL)

    THE MEMRI RUSSIAN MEDIA STUDIES PROJECT

    https://www.memri.org/tv/sheik-ahmad-abu-quddum-jordanian-tahrir-party-discusses-jihad-against-germany-vows-annihilate

    Janna
    Janna
    Gäst
    14 mars 2018 kl 13:42

    @Leif: Jag kan respektera en pacifist svar att vi inte skall ha något militärt försvar av landet alls. I detta fall är jag dock mer intresserad av ideerna från någon som trots allt vill att landets gränser skall kunna försvaras militärt, men samtidigt kräver ett exportförbud för vapenindustrin.

    Kjell Holmsten
    Gäst
    14 mars 2018 kl 13:21

    Bra länkar som förklarar lite om hur Bankernas parasitism kan pågå utan att folk egentligen förstår vad det är för samhälle vi lever i? Inte ens Libertarianer som Lars Bern en högt utbildad bloggägare – med denna intervjuvideo på sin blogg försöker han förklara hur illa ställt det är med västvärlden och globalism mm. Bra video https://anthropocene.live/2018/03/10/globaliseringens-konsekvenser-for-samhallsekonomin/
    Michael Thudén försökte få igång en diskussion med LB.
    https://parasitstopp.wordpress.com/2018/03/13/dagens-liberaler-har-totalt-tappat-bort-sina-ideologiska-rotter/
    LB nappade förstås inte.

    https://parasitstopp.wordpress.com/2017/10/11/lognen-om-det-postindustriella-samhallet/

    Kjell Holmsten
    Gäst
    14 mars 2018 kl 13:01

    Filmen visar på hur Bankernas våta dröm genomförs till 100%. Idag Hyr boskuldsslavarna sina bostäder från Bankerna – Ekonomisk demokrati? Nej absolut inte det är Parasitism och det är vad filmen inte vill beskriva, varför? Om vi då går till Kapitalisterna vilket egentligen är en lögn av gigantiska mått för kapital i deras fall är inget kapital alls utan en stor lögn det också. För Bankerna hyr ut detta kapital till “kapitalisterna” också. Hur många “kapitalister” tror ni satsar hela sitt “kapital” på att bygga upp sitt företag? Kanske 3% kapital resten är en påhittad lögn av Bankparasiterna. Denna film är en stor jävla lögn och visar på hur Bankerna försåtligt gör allt för att dölja sin parasitism på upparbetat “mervärde”. Så något alternativ är inte ekonomisk demokrati? Så länge vi lever i det penningsystem vi har idag.

    leif bengtsson
    leif bengtsson
    Gäst
    14 mars 2018 kl 11:36

    @Janna 14 Mar, 2018 at 09:49

    Förlåt att jag lägger mej i.
    Krig o krigsmaterial är resultatet av psykopatiska företag där vinstoptimering är målet.
    Inget av dessa behövs.
    Se gärna filmen här på
    http://www.ekonomiskdemokrati.se/
    Det finns alternativ

    LeifB

    Janna
    Janna
    Gäst
    14 mars 2018 kl 09:49

    @Torbjörn: Är det ett totalt exportförbud du efterfrågar? Anser du då att Sverige helt skall förlita sig på import för det egna försvaret, eller skall försvarsindustri och utveckling finansieras med ökade subventioner från den svenska staten? Eller kanske vara ett pacifistiskt land helt utan försvar? Utvecka gärna.

    Ale
    Ale
    14 mars 2018 kl 07:45

    ”Främlingarna längtar hem – De ser ett land i förfall.”

    Kanske de längtar hem, när de ser landet Sverige i förfall?

    Stella Tormanoff
    Gäst
    14 mars 2018 kl 05:49

    Birgitta,

    Antar att ”statens hjärta” var en metaforisk uttryck. Staten har inget hjärta. Det är enbart individer som har det och hierarkiska strukturer som statliga institutioner och vinstdrivna organisationer är strukturerade på lydnad och inte samvete. Det har är ingen nationell syndrom. Det är så det är. När man har fått det som insikt, så får man en annan relation till staten – en kall sådan.

    Leif Bengtsson
    Leif Bengtsson
    Gäst
    14 mars 2018 kl 00:12

    @Birgitta 13 Mar, 2018 at 23:25
    Utan att veta tror jag att du har EU som ursprung… Du medger “Visst tar det tid att bli helt integrerad. Trots att jag är 2:a generationens invandrare så känner mig i djupet inte som svensk.”. Fine, det är ju inte meningen heller kultur och attityd växer ur/med hjärtat genom åren.
    I en gemensam strävan att vara tillsammans på samma villkor och ömsesidig respekt.
    Seden dit man kommer..
    Då kan du gilla jultomten och dina barn kontokortet i december.
    Bara genom din kommentar visar du hedersvärd
    respekt inför frågan svensk eller inte.
    Mao du är svensk o vill passa i ramverket därav din oro 😉
    Dock med de traditioner du hade med dej ,vad är det för fel med det?
    Att acceptera nuvarande värdnations traditioner men vill bevara dina egna för dina barn.
    Vem kan klandra dej?

    LeifB

    Leif Bengtsson
    Leif Bengtsson
    Gäst
    13 mars 2018 kl 23:54

    @Torbjörn Sassersson red. 13 Mar, 2018 at 22:40
    du borde veta att jag och alla andra här är kassa på ramar o regelverk när tanken rusar.
    Det är ingen fysik bakom, eller hur.
    Oberoende av livsåskådning, politisk hemvist, eller annat har denna samma ursprung dock i olika skepnader. i de tillfällen då ordet och livet vill förmedlas på ett ograverat sätt.
    Jag har sedan tolvårsåldern varit i ständig konflikt med överheten. Överheten har under åren varierat men jag inser att det är samma själ i olika skepnader som jag revolterar mot.
    Har varit V har varit S har varit C osv men samma unkna lukt och ävja har tränkt in i mina kläder.
    Överallt finns denna lukt.
    Det är därför viktigt att du TS eller redaktör tar och öppnar ditt hjärta för galningar som jag att dela med sig av erfarenheter eller lögn till allas beskådan.
    400 ord är mycket om det handlar om pamflett men om tankar löper fritt och ordet är mening blir hemlighet till tanke.
    Att låta datorprogram styra tankens omfattning är en dålig ide, särskilt om meningen är människor i livet och att förkovra varandra i tanke och kanske i gärning.
    Vill man bråka/förtala är 10 ord nog.
    TA BORT SPÄRREN tänker jag.
    Det är bara ett program.
    tyvärr är jag nog en återfallsförbrytare…..
    Kram alla <3
    LeifB

    Birgitta
    Birgitta
    Gäst
    13 mars 2018 kl 23:25

    Visst tar det tid att bli helt integrerad. Trots att jag är 2:a generationens invandrare så känner mig i djupet inte som svensk. Priset för att bli svensk är alldeles för högt. Jag har ett själsliv som jag vördar.

    Kjell [email protected] Gillar verkligen det du skriver “När antalet produkter (flyktingar) är tillräckligt i jämförelse med tidigare användbara produkter stänger AB Sverige sina gränser. Har ingenting med humanitärt tänkande, mänskligt omhändertagande eller dylikt att göra.”

    Statens hjärta är kallt och ödsligt och gör bara saker för sin egen vinnings skull. Produkterna är inte viktiga som sådana. De är bara instrumentella medel för att staten ska nå sitt mål om största möjliga förstörelse av traditionella sätt att tänka och att leva. Såväl produkter som gammelsvenskar är offer för den snart kommande fjärde revolutionen.

    Leif Bengtsson
    Leif Bengtsson
    Gäst
    13 mars 2018 kl 22:36

    @Leif Bengtsson 13 Mar, 2018 at 21:54
    [Raderad. Det får vara max 400 ord och max 3 länkar]

    det var tråkigt för den var lite viktig o jag giter inte skriva om den…eller bubbla den i delar.
    Sorry folks
    Kanske kan ni be redaktörn om den i ett mail eller nåt.
    LeifB

    Leif Bengtsson
    Leif Bengtsson
    Gäst
    13 mars 2018 kl 22:31

    @Jan Norberg 13 Mar, 2018 at 18:26
    Du frågar “Så rätt som det är skrivet, man frågar sig varför Sverige och dess myndigheter gör såna medvetna feltolkningar om tex FN:s rekommendationer.”
    mt.
    Bara det att sveriges tolkning till “människors lika värde” i FN-konventionen har i de flesta länder tolkats rätt dvs “Människors lika värdighet” och är en helt annan sak. Vilket kan förklara att du såväl som migranter har rätt till hela välfärdssystemet om du bidragit eller ej.
    MSM och agendan väljer språket och därmed narrativet för vår uppfattning.

    LeifB

    Leif Bengtsson
    Leif Bengtsson
    Gäst
    13 mars 2018 kl 22:26

    @Kjell Holmsten 13 Mar, 2018 at 16:27
    Jo jag har skrivet en hel del men under annat namn. Arbetar man inom skolans värld funkar inte eget namn så bra.

    @Stella Tormanoff 13 Mar, 2018 at 17:29
    du säger “Hur menar du att de i Rosengård känner sig hemma från dag 1? Har du pratat med dem eller har du gjort slutsatsen i egen tyst analys?”
    Har man jobbat i skolan i dessa områden under några år kan man ur de krav som ställs i kommunikationen med föräldrar elever och klanen förstå hur landet ligger där. Sköter man sig kan man räkna med beskydd dvs bilen hel och cykeln ok. Nåt mer?

    @Jan Norberg 13 Mar, 2018 at 18:26
    Tack för din och naturligtvis ni andra och er uppskattning.
    Mav av din fråga.
    Jag har just lagt en ny kommentar till Janna. Hoppas att den inte var för lång eller kontroversiell.
    Ur den kan man förstå att det finns många dimensioner av ekonomi/företagside/ och visionära agendor när vi talar om krig och flyktingar. Flyktingar är bara symptomen på bakomliggande agendor att utveckla kriget till nästa nivå. Kriget är här i samma ögonblick som flyktingar anländer dvs dom är ovetandes vapnen i det utvidgade kriget. Kriget är med andra ord globalt.

    För några år sedan höll jag på med en “dossier” om Carl Bildt. Att bara förstå hans nätverk är galet.
    Drottning Elisabeth, Främlingslegionen, 1500-tals aristokrati levande i england, CFR, Trlalterala kommissionen, Bilderberg, Policyfrågor om skolutveckling Europa, you name it och han finns där.
    Så även Soros
    Tyvärr kraschade hårddisken då jag skulle publicera 2006. ALLT hänger ihop.
    Tidigare tog det tid o var omständigt att forska och nå ut. Folk med kunskap är sprickfärdiga för att nå ut. Internet är hotet mot fortsatt globalt förtryck.
    Människor med kunskap erfarenheter möts och sprids snabbt. Även om man är kass på källkritik kan med förstå genom att se den röda tråden i allt som händer om man bara kollar runt planlöst.

    Man måste också förstå att Internet passerar gränsen till Kina mfl censur-länder både ut och in.
    Censuren finns i båda riktningarna kan jag säga.
    **************
    Rörigt… ja så är det
    LeifB

    Leif Bengtsson
    Leif Bengtsson
    Gäst
    13 mars 2018 kl 21:54

    [Raderad. Det får vara max 400 ord och max 3 länkar]

    Jan Norberg
    Jan Norberg
    Gäst
    13 mars 2018 kl 18:26

    @ Leif Bengtsson, Kjell Holmsten, mfl.

    Leif B, du går från klarhet till klarhet och du förtjänar all respekt för ditt engagemang och de fakta du baserar ditt tyckande på.

    Du skriver: “En väldigt liten del av de som kommer till Sverige är riktiga flyktingar med skyddsbehov.”

    Så rätt som det är skrivet, man frågar sig varför Sverige och dess myndigheter gör såna medvetna feltolkningar om tex FN:s rekommendationer.

    Du skriver vidare: “Vi kan inte med god vilja påstå att vi har en flyktingpolitik som liknar FN:s ”regler” för flykting.”

    Också det så rätt som det är skrivet, men varför “tolkar” då Sverige dessa “regler” så annorlunda kan man fråga sig?

    Men så kommer du till slutet på din kommentar, jag citerar:

    “Flyktingar är en indikation på att något gått riktigt galet, fixa roten till problemet inte flyktingarna.”

    Jag har läst en del av dina andra kommentarer och där fått intrycket av att det är det ekonomiska/finansiella systemet som är problemet, kanske du kan utveckla denna del lite mer begripligt för oss andra?

    Stella Tormanoff
    Gäst
    13 mars 2018 kl 17:37

    @Leif,

    Angående kopplingen monetär politik -> flyktingvåg -> bostadsbubblor och ökat penningsmängd: KLOCKRENT!

    Det blir också väldigt strategiskt av finans- och bankeliten att skylla all elände på flyktingarna. Medan folk kastar stenar på varandra och svär på politiker, kommer vinnarna av nästa ekonomiska kris att vara detsamma som alltid. De skålar med årgångs champange medan blodet rinner på gator och torg (något dramatiserat liknelse), men mer om detta skriver Marcus Gullberg på sanningenomsverige.se

    Stella Tormanoff
    Gäst
    13 mars 2018 kl 17:29

    @Leif,

    Det var jag som skrev det, och inte Janna.

    Hur menar du att de i Rosengård känner sig hemma från dag 1? Har du pratat med dem eller har du gjort slutsatsen i egen tyst analys?
    Min erfarenhet då jag umgås övervägande med svenskar är att folk gör sina slutsatser utan kommunikation med motparten. För när jag talat med krigsflyktingar från Iran/Irak-kriget, så kommer aldrig en hemma-känsla, även om de flesta är tacksam för fredlig existens utomlands, så förblir distansen i kommunikationen ett stort problem.

    Å andra sidan har jag fått veta av lite mera djuptänkande svenskar att de upplever ett utanförskap i sitt eget land pga att kommunikationen och relationerna som råder i majoritetens liv är väldigt ytliga. Nyligen beklagade sig mina barndoms vänner i Öst Europa om samma syndrom. Så problemet verkar globalt. Vad gör människor ytliga? Är det MSM och propaganda som skapar misstänksamhet och förändrar vårt sätt att kommunicera eller är det den virtuella världen som bidrar till ändringar i vårt beteende?

    Kjell Holmsten
    Gäst
    13 mars 2018 kl 16:27

    Kloka ord LeifB jag lyfter på hatten. Du är nog en av mycket få som är inne på denna blogg och kommenterar. Vore intressant att läsa någon artikel av dig, finns det någon sådan?

    Per Larsen
    Per Larsen
    Gäst
    13 mars 2018 kl 16:13

    @Öystein Rönne, infantilt, sällsynt korkad, naiv och dravel är de omdömen du delar med dig om oss andra, då tänkte på historien om han som åkte på motorvägen….

    leif bengtsson
    leif bengtsson
    Gäst
    13 mars 2018 kl 16:10

    @Janna
    Du skriver “…men alla invandrare har något gemensamt – vi kan aldrig känna tillhörighet med den inhemska befolkningen.”
    Bullshit, åk till Rosengård eller andra liknande institutioner. Dom som kommer känner sig hemma från dag 1. Allt är som hemma till och med klankonflikterna lite annat klimat bara. Jag har jobbat på Verner Ryden och Rosengårdsskolan mfl.
    För barnen är det lite annorlunda dock eftersom dom tvingas jobba med svenska på lektionerna.
    Tror inte att det räcker med tre generationer i dessa sammanhang… då borde det se annorlunda ut redan nu efter 30+år.
    LeifB
    LeifB

    leif bengtsson
    leif bengtsson
    Gäst
    13 mars 2018 kl 15:59

    [Raderad. Det får vara max 400 ord och max 3 länkar]

    Kjell Holmsten
    Gäst
    13 mars 2018 kl 15:48

    Ändra gärna “verksamhetsområden” till Affärsområden 😉

    Kjell Holmsten
    Gäst
    13 mars 2018 kl 15:46

    Aktiebolaget Konungadömet Sverige behöver utöka sina produkter, därför öppnas AB Sveriges gränser och alla är välkomna. När antalet produkter (flyktingar) är tillräckligt i jämförelse med tidigare användbara produkter stänger AB Sverige sina gränser. Har ingenting med humanitärt tänkande, mänskligt omhändertagande eller dyligt att göra. Spelar sedan ingen roll vilka människor som sitter i AB Sveriges styrelse med dess styrelseordförande Konung Karl den sextonde Gustaf och en viss Verkställande direktör Stefan Löfven. De är alla styrda av AB Sveriges registrerade verksamhetsområden som Sjukvård, Försvar, Polis, administration mm. mm.

    Öystein Rönne.
    Öystein Rönne.
    Gäst
    13 mars 2018 kl 15:27

    @ Per Larsen,

    Vill egentligen inte alls kommentera dina infantila inlägg. Men det är ju synnerligen simpelt att bifoga en länk till en artikel som är tre! år gammal. Leif GW ägnar sig här dessutom åt gissningar. Inte ens BRÅ har någon statistik på hur stor del av invandrarna som begår brott. I dag finns dock betydligt bättre analyser och siffror att få tag på. Det övriga Leif skriver är också dravel. Han skulle aldrig med någon trovärdighet kunna skriva den artikeln idag. Suck!…

    Janna
    Janna
    Gäst
    13 mars 2018 kl 15:09

    @Öysten: Vapenexporten är en förutsättning idag för att vi skall kunna ha en vapenindustri i landet och inte helt vara beroende av import från omvärlden. Alternativet att hålla en industri under armarna enbart för det svenska försvaret hade varit ytterst kostsamt.

    Vad ser du för alternativ till en materialförsörjning för Sverige? Jag antar att du inte är pacifist?

    per
    per
    Gäst
    13 mars 2018 kl 14:52

    Torbjörn Sassersson red. 13 Mar, 2018 at 14:15

    Det är en förenkling att säga saker som att “de får skylla sig själva eftersom de inte gör något åt orättvisorna i världen” eller “de får skylla sig själv för att de inte skyddar sig mot skadliga vacciner”, eftersom de handlar som de gör på grund av hjärntvätt.

    Jag menar att vi inte gör nåt därför att vi har präglats till att inte veta hur vi skall bete oss, för att få någonting gjort.

    Vi är oförmögna till handling eftersom man har ansträngt sig för att det skall bli så.

    Min åsikt är att de flesta av oss är offer, men på olika sätt, så är världen modellerad.

    Janna
    Janna
    Gäst
    13 mars 2018 kl 14:34

    @Torbjörn: Faktum kvarstår. Svenska vapen (inkluderat sådana som illegalt sålts vidare utanför statens kontroll) står för en försvinnande liten andel. Det behöver man ha klart för sig innan man slår på trumman om en svensk statsterrorism.

    Ett hypotetiskt svenskt exportförbud sedan 1980-talethade i ytterst liten grad påverkat den bedrövliga situationen i Syrien.

    ”Ryssland har varit den enskilt största exportören av vapen till Syrien men även Iran och Nordkorea har sålt stora mängder krigsmateriel till landet. Efter krigsutbrottet 2011 upprättade USA, EU och Arabförbundet ett vapenembargo mot Assadregimen medan Ryssland och Iran fortsatte exportera vapen till den sittande regimen och president Assad”

    http://www.svenskafreds.se/vapen-i-syrien

    Per Larsen
    Per Larsen
    Gäst
    13 mars 2018 kl 14:23

    Japp

    Öystein Rönne.
    Öystein Rönne.
    Gäst
    13 mars 2018 kl 14:20

    @ Janna,

    Sällsynt korkat resonemang. Har ska lilla Sverige kunna påverka vapenexporten från andra länder???

    Vi bör såklart agera efter egen moral och föregå med gott exempel. Du kanske tycker att det är ok att sälja vapen som dödar eftersom det finns andra länder som säljer fler, som dödar ännu fler???

    Det är ju som om jag skulle stå på torget och sälja knark, med motiveringen att om jag slutar så är det ändå andra som säljer.

    Stella Tormanoff
    Gäst
    13 mars 2018 kl 13:57

    Intressant artikel och bra sådan.

    Som invandrare vill jag säga att man kan inte klumpa ihop flyktingarna för bland dem finns falska sådana, men alla invandrare har något gemensamt – vi kan aldrig känna tillhörighet med den inhemska befolkningen. Det finns en hel vetenskap som kallas för SOCIOLOGI och den har bevisat att om integration tar ca tre generationer. Stora förflyttningar av div. Etniska grupper, som vi observerar idag, saktar ner denna process genom att skapa konflikt.

    Sedan om man tittar historiskt på stora imperium som Romariket, Otomanska riket, Ryssland och senare Sovjet, Kina, kan vi inte komma till annan slutsats än att enorm statsmakt kan styra områden där massor med olika etniciteter lever med sina lokala kulturer underordnade samma juridiska-, monetära och skattesystem. Så man kan samexistera utan att slå ihjäl varandra eller beblanda sig tills ingen har en identitet.

    För min del kan jag säga att har man en familj och goda vänner i ett land då känner man sig som en del av samhället. Är man helt ensam, så är det svårare att finna gemenskap. Men alla är individer. Även bland de ”avskyvärda” för många ensamkommande finns individer som integrerar sig snabbt och mår bra, men nostalgin hemma är oundviklig. Det är inget att dramatisera. Vi som har flyttar hit har ändå gjort ett val. Om man kommer från krigsdrabbade Afrikanska länder eller Mellanöstern finns det oftast granländer som har både fred och liknande kultur där man kan fly, så att bege sig till ett land som totalt skiljer sig kulturellt får konsekvenser för båda sidorna.

    Återigen är i alla fall resepkt och god kommunikation (att lyssna och försöka förstå varandras problem och känslor) den ända vägen till integration och fredlig samarbete.

    Det som skrämmer mig är att svenska folket söker sldrig själva kontakt med flyktingarna och får sin bild av dem via media. Jag har all rätt därför att vara skeptisk, för att ser man varandra i ögonen, lyssnar och pratar med öppet hjärta, så får man en annan bild. Den bilden stämmer varken med Aftonbladets eller Fria Tiders beskrivning.

    Mitt råd är – skit i media, umgås och bilda egen uppfattning istället. Vi har alltid något att lära av varandra, även av de vi ogillar.

    Per Larsen
    Per Larsen
    Gäst
    13 mars 2018 kl 13:51

    “Nittiofem procent av de invandrare och flyktingar som kommit hit är precis lika strävsamma och hederliga som de nittiosju procenten av vår ursprungsbefolkning är.” Enligt Leif GW Persson i https://www.expressen.se/kronikorer/leif-gw-persson/leif-gw-persson-mycket-skrik-for-lite-ull/
    Med sin förskolelogik väver redaktören en mycket svensk bonad med Islam, vapenexport, statsterrorism, konflikter och flyktingar. Redaktören beundrar allt som oftast sin bonad, den fyller honom med en självtillräcklighet som vi andra bara kan skåda i Karl-Bertil Jonssons julsaga.
    Redaktören kanske skulle finna ett nytt hem i denna religiösa församling, de använder bland annat denna bild för att visa sin moraliska storhet och strävan.comment image .
    Sedan avslutar du med lite personangrepp, nej Redaktören dem du angriper får ta konsekvenserna och de bär sitt ansvar, till skillnad från redaktören själv.
    “Allt går sin jävla gilla gång” som en äldre släkting brukade säga, det gäller allt mer NV och redaktören också.

    Martin Gustavsson - Vetenskapliga partiet
    Gäst
    13 mars 2018 kl 13:41

    Det är min uppfattning att:

    Människor utan hjärta och integritet stödjer kriminella icke-barn och icke-flyktingar och spottar på riktiga flyktingar och riktiga barn i UNHCR:s flyktingläger. https://vetenskapligapartiet.wordpress.com/2017/05/30/migration-rattsmedicinalverket-77-av-de-undersokta-barnen-visade-sig-vara-vuxna/

    Människor utan hjärta och integritet uppmuntrar våldtäkten av landets kvinnor. https://vetenskapligapartiet.wordpress.com/2018/03/02/rebecca-sommer-manniskorattsaktivist-erkanner-hon-och-hennes-kollegor-blivit-grundlurade/

    Människor utan hjärta och integritet klagar, men går inte samman för att förändra läget i en bred regnbågskoalition. https://valsamverkanspartiet.wordpress.com/2014/12/19/vad-ar-en-regnbagsallians-och-varfor-finns-det-valallianser-valforbund-eller-valtekniska-samverkansinitiativ/

    Erik Wiklund
    Erik Wiklund
    Gäst
    13 mars 2018 kl 13:22

    Jag tycker det är fint och positivt att svenskar är välkomnande och vänligt inställda till de människor som kommer in i vårt land, men jag tror samtidigt att man behöver syna Sveriges situation lite grand innan man säger att alla som kommer in i Sverige flyr för sina liv. För jag tror att det har kommit in väldigt många både kriminella och ekonomiska migranter in i Sverige under de senaste åren. T.o.m. svenska myndigheter blir allt mer medvetna om att många av de migranter som söker asyl i Sverige avsiktligt har kastat bort sina ID-handlingar och att de därmed ljuger om sin situation.

    Här är några initierade personer som har sagt sin mening:
    Den danska dagstidningen BT har översatt ett antal hemsidor som människosmugglare använder sig av vilka detaljerat berättar om hur man som flykting ska gå tillväga för att få asyl i Danmark. Naser Khader, konservativ politiker med rötter i Syrien, berättar att de instruktioner som hemsidorna ger används av migranter som inte har någon egen flyktinghistoria att berätta och som därför beskriver hur man konstruerar en egen historia.

    Den brittiska tidningen The Telegraph uppgav, den 27 januari 2016 – att Frans Timmermans, förste vice ordförande i EU-kommissionen, har låtit ta fram data om flyktingströmmen till Europa och konstaterade därmed att 60 % av de människor som söker sig till Europa inte flyr krig eller förföljelse utan är ekonomiska migranter !

    UNHCR rapporterade i september 2015 att; av de syrier som i sin vandring norrut hade kommit till Turkiet så uppgav två tredjedelar av dem att de söker sig till andra länder på grund av dålig ekonomi !

    13 juni 2017. Enligt Nyhetsbyrån France 24 så säger den Europeiska gräns- och kustbevakningsbyrån Frontex,s talesperson Fabrice Leggeri: “Det är främst ekonomiska migranter och unga män från Afrika som söker sig till Europa”.