Stöd NewsVoice så att vi säkrar verksamheten tom juni!

40%

40.000 kr av behovet 100.000 kr är insamlat. Stöd kampanjen via Swish 123 530 2005 eller donera på ett annat sätt. Det smartaste för företag är att annonsera. Uppd. 23/4 kl 09:30.

Lågaffektivt bemötande i skolan – Lärare bör sätta sig på golvet om elever blir arga

NewsVoice är en oberoende nättidning med utgivningsbevis som startade 2011. Syftet är att publicera nyheter, debattartiklar, kommentarer och analyser. Stöd vårt arbete genom att donera, sponsra (tex granskningar, utlandsreportage) eller annonsera.
publicerad 25 februari 2019
- NewsVoice redaktion
Person intar fosterställning. Arrangerad foto från Crestock.com
Person intar fosterställning. Arrangerad foto från Cerstock.com
Person intar fosterställning. Arrangerad foto från Cerstock.com

På Hjulsta grundskola i Stockholm vill skolledningen att lärarna ska tillämpa sk lågaffektivt bemötande mot elever som är aggressiva. Konsekvensen blev att våldet ökade explosionsartat enligt skyddsombud från Lärarnas Riksförbund, skriver Skolvärlden. 

Lågaffektivt bemötande är ett misslyckande anser skyddsombudet Irene Ziverts som nu vill förbjuda metoden.

Helene Hodges - Pressfoto: Hjulsta Skola
Helene Hodges – Pressfoto: Hjulsta Skola

“Vi kan inte se någon annan anledning till det ökade våldet. Rektorn [Heléne Hodges] tycker dock inte detta. Men vi har haft möten med skolledning och grundskolechef och försökt fråga rektorn om vad hon tror att anledningarna kan vara – men det kan hon inte svara på”, säger Ziverts.

Psykologen Bo Hejlskov Elvén förespråkar lågaffektivt bemötande. Han redogör för Skolvärlden hur lärare och annan skolpersonal bör bemöta aggressiva elever. Citat från Skolvärlden:

  • Reagera lugnt och behärskat.
  • Undvik ögonkontakt vid konfliktrisk.
  • Undvik beröring när en elev är upprörd.
  • Respektera det personliga utrymmet.
  • När du känner behov av att gå framåt, gå två steg baklänges.
  • Ställ dig aldrig mitt emot eleven.
  • Undvik att markera dig, t.ex. genom att spänna dina muskler.
  • Sätt dig, gärna på golvet. Då tar du mindre plats i elevens medvetande.
  • Prata lugnt i inledningen av förloppet. Om eleven förlorar kontrollen ska du inte prata alls.
  • Ge dig. Att ge sig handlar inte om att ge sig varje gång eleven vill något annat än vi. Ofta handlar det om att rädda en situation.
  • Avled, humor är effektivt i detta sammanhang.
Irene Ziverts - Pressfoto
Irene Ziverts – Pressfoto

Irene Ziverts säger till Skolvärlden att det finns elever på skolan som inte vågar äta i matsalen för att de är rädda för eleverna som styr och ställer.

“Även skolans lärare är rädda för eleverna. Eleverna har tagit över skolan och lärarna vågar knappt gå förbi dem i trapporna. Det är ohållbart. Jag har inte sett så många incidenter på så kort tid på en skola – och som bara fortsätter öka.” – Irene Ziverts

Text: NewsVoice


Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq