Lågaffektivt bemötande i skolan – Lärare bör sätta sig på golvet om elever blir arga

38
4
Lågaffektivt bemötande i skolan? Ingen bra ide. Arrangerat foto från Crestock.com
Lågaffektivt bemötande i skolan? Ingen bra ide anser skyddsombud. Arrangerat foto från Crestock.com

På Hjulsta grundskola i Stockholm vill skolledningen att lärarna ska tillämpa sk lågaffektivt bemötande mot elever som är aggressiva. Konsekvensen blev att våldet ökade explosionsartat enligt skyddsombud från Lärarnas Riksförbund, skriver Skolvärlden. 

Lågaffektivt bemötande är ett misslyckande anser skyddsombudet Irene Ziverts som nu vill förbjuda metoden.

Helene Hodges - Pressfoto: Hjulsta Skola
Helene Hodges – Pressfoto: Hjulsta Skola

“Vi kan inte se någon annan anledning till det ökade våldet. Rektorn [Heléne Hodges] tycker dock inte detta. Men vi har haft möten med skolledning och grundskolechef och försökt fråga rektorn om vad hon tror att anledningarna kan vara – men det kan hon inte svara på”, säger Ziverts.

Psykologen Bo Hejlskov Elvén förespråkar lågaffektivt bemötande. Han redogör för Skolvärlden hur lärare och annan skolpersonal bör bemöta aggressiva elever. Citat från Skolvärlden:

  • Reagera lugnt och behärskat.
  • Undvik ögonkontakt vid konfliktrisk.
  • Undvik beröring när en elev är upprörd.
  • Respektera det personliga utrymmet.
  • När du känner behov av att gå framåt, gå två steg baklänges.
  • Ställ dig aldrig mitt emot eleven.
  • Undvik att markera dig, t.ex. genom att spänna dina muskler.
  • Sätt dig, gärna på golvet. Då tar du mindre plats i elevens medvetande.
  • Prata lugnt i inledningen av förloppet. Om eleven förlorar kontrollen ska du inte prata alls.
  • Ge dig. Att ge sig handlar inte om att ge sig varje gång eleven vill något annat än vi. Ofta handlar det om att rädda en situation.
  • Avled, humor är effektivt i detta sammanhang.
Irene Ziverts - Pressfoto
Irene Ziverts – Pressfoto

Irene Ziverts säger till Skolvärlden att det finns elever på skolan som inte vågar äta i matsalen för att de är rädda för eleverna som styr och ställer.

“Även skolans lärare är rädda för eleverna. Eleverna har tagit över skolan och lärarna vågar knappt gå förbi dem i trapporna. Det är ohållbart. Jag har inte sett så många incidenter på så kort tid på en skola – och som bara fortsätter öka.” – Irene Ziverts

Text: NewsVoice

38 KOMMENTARER

  1. Vad lågaffektivt bemötande egentligen handlar om:

    1. Bete dig undergivet mot eleverna
    2. Se inte eleven i ögonen
    3. Undvik beröring när en elev beter sig dominerande mot dig
    4. Respektera inte ditt eget personliga utrymme.
    5. När du känner behov av att ta ansvar, ta inte ansvar.
    6. Ställ dig så att eleven står i centrum.
    7. Undvik att visa din auktoritet.
    8. Sätt dig, gärna på golvet. Då tar du mindre plats i elevens medvetande. [ingen ändring i texten]
    8. Prata undergivet. Om eleven dominerar dig, acceptera det.
    9. Ge dig. Att ge sig handlar om att ge sig varje gång eleven vill något annat än du.
    10. Försök att nervöst skratta bort situationen.
    11. Om eleven blir mycket aggressiv, lägg dig på golvet i fosterställning.
    12. Be om ursäkt för att du är lärare.
    13. Låt eleverna bestämma hur lektionerna ska genomföras.
    14. Om eleverna skräpar ner städa efter dem.
    15. osv

  2. Att uppträda i strid med sina naturliga känslor ger upphov till schizofreni vilket är sedan ett etablerat faktum. Dessutom BEHÖVER barn TYDLIGA GRÄNSER!!!!!!!!!!!! Vi tillverkar ungdomsbrottslingar och suicida barn på detta vis!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Torbjörn Sasse

    • Jo Conny. Det är uppenbart att elever idag inte utgår från samma moraluppfattningar. Samtidigt är inlärningen i skolorna en omoralisk maktutövning som vilseleder eleverna med olika slags lögner precis som svensk omoralisk media.

      Upproret mot lärarna och skolan kan således vara nyttig, OM det sker fredligt samt skapar mer demokrati på skolorna, vad gäller innehåll, och det är väl ytterst tveksamt om eleverna skulle kräva sekterism, eller lärarens underkastelse i ett demokratiskt beslut, efter deliberativa samtal innan omröstning.

      Dessa “elever” står mellan två former av vilseledning, men kanske finns det hopp i svenskt julfirande där tron på Jultomten påminner liknande vilseledning? Kanske kommer eleverna unisont välja en fredlig öppen och skeptisk väg för inlärning?

  3. Det är så vansinnigt att jag saknar ord.
    Skolan måste skapa RESPEKT KULTUR.
    RESPEKT för lärare, elever, människor överhuvudtaget.

    i dagens samhälle kommer det att krävas hårda tag.
    Våldsverkarna vet detta och utnyttjar sitt övertag.

  4. Lågaffekttivt bemötande, är detta institutionen”peddans” senaste vetenskapliga strategi.

    Nästa steg att vänta är kanske försvarets nytryck av Soldat i fälts handledning till värnpliktiga.
    Eller varför inte MSB:s ”Om kriget kommer”
    – Underkasta er främmande makt, sänk blicken, lägg er i fosterställning……
    Eller varför inte utbildningen av poliser och väktare.

      • Ja polisen testade den nya metoden “lågaffektivt bemötande” när kravallerna var i Rinkeby 2016(dagen efter Trumps berömda”Look whats happen in Sweden last nigtht).Då tog buset över och polisen sprang till sina bilar och körde iväg. Metoden funkade inte så bra då. Och dagens skolelever har både knivar och skjutvapen. Jag kan se när läraren sätter sig ner på golvet och pratar lugnt till Ahmed som riktar sin pistol mot henne och säger lugn och fint att “snälla, du kan väl inte skjuta mig när jag är på skolan”. Läraren som blev våldtagen i fjol av en elev skulle hon ha använt sig av metoden? Då hade han kunnat våldta henne i tre timmar.

  5. Om rektorn inte kan eller vill skapa en miljö som är lämplig för att eleverna ska kunna LÄRA SIG NÅGOT så får man ju avskeda rektorn. Alternativt stänga skolan.
    Att detta får förekomma är ett oerhört svek mot de elever som vill utbilda sig, få ett arbete och leva ett bra liv. Kaoset resulterar i att de våldsamma eleverna blir yrkeskriminella, de övriga städare eller arbetslösa.

  6. Som vuxna har vi ansvar att kultiverar “domesticerar” våra barn att de kan leva i ett samhället med struktur utan anarki.
    Titta i djurriket där fostrar föräldrarna sina unga med både kärlek, sliker dem efter har “straffat” dålig beteende. På så sätt lär sig ungarna vad som är accepterad och vad inte. Sedan när de kommere ut i livet kommer livet förhoppningsvis att göra resten, då normalt varje handling har en konsekvens.
    Detta verkar sättas total ur spel med denna typ av behandling och verkar visa hur degenererad vissa har blivit i Sverige.
    Agressiva barn blir antingen total undertryckt hemma och har av sina vårdgivare lärt sig läxan hur man håller sin omgivning i schack, eller de har aldrig fått några gränser och vet därför inte skillnad mellan god och ond. Det bör återinföras den gamla visdomen att alla handlingar har alltid en konsekvens , efter den maximen är det inte svårt att ta reda på hur man skall reagerar i olika situationer.

  7. Den där psykologen bör läggas in. Hela det där programmet som läraren ska gå igenom tar minst en lektion och sen är det dags för rast och sen börjar proceduren om igen. Och när hon eller han sätter sig på golvet så kommer en rejäl spark i huvet. Skolans problem säger politikerna bör lösas med mer pengar. Jag påstår att det hjälper inte om dom så får 5 miljarder. Det är inte en penningfråga utan en diciplinfråga. Eleverna bör föras 50 år tillbaka i tiden för att lära sig något om respekt och kunskapsinlärning. En skola i Afrika hur mycket pengar har dom? Men eleverna har respekt för lärarna och dom sitter stilla och lyssnar. När jag gick ut skolan fanns det INGEN(gällde troligen hela Sverige) som inte kunde läsa eller skriva, av en normalbegåvad elev så klart. Idag säger man att 1/3 av niorna går ut utan att kunna läsa eller skriva. Vissa skolor i Göteborg var det mer än 60 % som inte klarade nian.

  8. Såsom Sverige har utvecklats av den sk Pk-doktrinen så är det definitivt inte förvånande att lärarkåren pga denna doktrin tappat tilltron för sitt eget yrkesutövande.

    Men låt föralldel den fd Saco ordföranden (numera utbildningsminister) fortsätta förstöra skolan, snart kan vi lika gärna anställa islamska imamer som lärare, underkastelsen inför Islam är total.

    Vad skall vi med kunskap och kompetens till, snart är ju Sverige en islamsk stat med sharia lagar.

    Släpp alla hämningar och låt barnen beväpna sig och ta över skolan, lärarna gör ändå inget för att protestera.

  9. Sådant samhälle , sådan skola. Den här utvecklingen började ju redan på 70-talet när man införde förbud mot barnaga. Efter det kände ungarna att man fick ett övertag mot vuxna eftersom minsta lilla övergrepp kunde sluta med en anmälan , med allt vad det nu innebär. En följd av det har blivit att svensken i gemen har blivit tillplattad och civilkuraget är ett minne blott. Här väntar man alltid på att myndigheterna ska ställa allting till rätta , eget ansvar existerar inte ute i samhället.

  10. Det mesta av missförhållandena i Sverige kan hänföras till den tröge och slappe bromsklossen Justitieminister Morgan Johansson. Han vill absolut inte stifta några lagar som skulle hindra islamiseringen av landet. Inte några lagar överhuvud taget. Viktigats är att smöra för muslimerna i avsikt att för framtiden värva röster, trygga valresultat och evig makt. Skolans nedmontering och all liknande verksamhet styres med order från regeringen. Enda räddningen är om EU tröttnar och kör över Johansson. Det finns chans nu när frågan om IS-krigarna aktualiserats och Johansson vägrar ta hänsyn till säkerheten för hela Europa. Denne dryge streber bör erhålla en rejäl näsknäpp. Skolministrarna är bara kulisser, de kommer och går medan sosseriet består. Våra grannländer inför snart passtvång för Svenskar på genomresa.

  11. Skolan är inget behandlingshem. Rätt sak på rätt plats. De elever som behöver ett sådant bemötande borde kunna erbjudas en alternativ skolgång, med extra tyngdpunkt på social anpassning och gott samspel med andra människor. Kanske kravet på inkludering är det som håller på att sänka de svenska skolorna totalt?

  12. Relegera de elever som inte kan uppföra sig. Tidigare hade man obs-klasser. Kanske några obs-skolor vore på sin plats där “speciallärare” tog sig an vettvillingarna.

  13. Kontrollerad inpassering till alla skolor, likt passagekontrollerna på flygplatserna. Beväpnade militärer närvarande på alla lektioner och cirkulerande på rasterna för att upprätthålla ordning och reda, som likaledes inspekterar elevernas klädsel och iakttagande av ordning!

  14. Vad är detta? Har vi helt och hållet dekonstruerat alla idéer om förnuft, ansvar och rimlighet. Sverige har förvandlats till en enda stor heninfekterad masspsykos…

  15. Artikeln och kommentarerna vittnar om stor okunnighet. Metoderna som beskrivits ovan är avsedda för akuta och mycket uppskruvade situationer. All annan tid kan man arbeta med “uppfostran” och “gränssättande”. Och detta görs bäst sk relationellt, dvs genom den relation man som vuxen bygger upp med barnet/ungdomen.

    Barn och unga som reagerar väldigt aggressivt och utagerande har alltid orsaker till det, inte sällan intellektuell funktionsnedsättning, npf-diagnoser och/eller svåra livsomständigheter. Att då i det akuta stadiet tillämpa gammaldags auktoritära metoder kommer bara leda till mera problem.

    • Visst kan det vara så att “stökiga” barn har problem. Det är t.o.m. väldigt troligt. Däremot är det orimligt att just dessa individer skall tillåtas att bidra till en förstörd skolgång för de “skötsamma”.

      Jfr gärna med “mobbing”, såm är ett annat stort problem.

  16. Det ÄR så. Hejlskov utgår från att barn som kan sköta sig gör det vilket är en vacker människosyn som jag håller med om.
    Men ja, det är komplicerat. Tidigare isolerade man dessa “problembarn” i särskilda grupper och klassrum vilket ledde till svår utanförskap och men för livet. Skollagen har därför ändrats till ett fokus på att inkludera. Dock skulle en tillfredställande inkludering komma tillsammans med extra personalmöte och ett koppel av extra anpassningar vilket det långt ifrån alltid gör.

    • Att inkludera problembarn i den löpande verksamheten bygger på en stor tillgång på lärare, vilket vi ju vet är perecis tvärtom. Resultatet blir att “problembarnen” tar all energi och tid från den enda lärare som oftast finns.

      Och de sunda eleverna får inte den hjälp och stöd de behöver och har rätt till.

      Ska vi ha det så???

  17. Men snälla Linda B du yrar ju helt nattmössan med ditt hyperliberala skitsnack.

    Det verkar finnas en genomgående uppfattning ibland feministiska hyperliberaler om att man kan bli kompis med barn och att de därför skall behandlas som vuxna. Barn är barn och skall behandlas som de barn de är, dvs de skall veta sin plats och ha respekt för vuxna.

    Att också vuxna skall respektera barn är ju ett axiom men det har ju helt spårat ur i den svenska skolan när man börjar hitta uppfattningar som den i artikeln, dvs lågaffektivt beteende från en lärares sida när barn helt tagit över inom skolan.

    Du Linda är sannolikt av en yngre årgång än jag själv men du är just därför inte ursäktad för ditt skitsnack. Jag får på hyggligt goda grunder anta att du själv är anställd inom skolan på nåt sätt, intet att förundras över att skolan degenererat som den gjort med såna som dig inom skolan.

  18. Att använda en metod som är utvecklad i en helt annan miljö rakt av i skolan är ju korkat. Bara för att något fungerar i en viss situation är det inte självklart att den fungerar i en annan liknande situation.
    Använder du hockeyns regler på en fotbollsmatch, så finns risken att något att gå åt skogen även om båda är lagidrotter….

  19. Det finns så otroligt många “experter” i detta land som har lösningar på än det ena än det andra. Oftast visar det sig inte fungera i praktiken, så det bästa är nog att göra precis tvärtom. Ungefär som livsmedelsverkets kostråd…..
    Metoden ovan påminner mer om hur man ska bete sig i en gisslansituation…och då kanske det fungerar!

    • Där har du nog rätt Inga-Britt!

      Den svenska befolkningen är nog i rätt stor utsträckning gisslan…. en gisslan som sossarna och dess samarbetspartners skapat. Att få svenskarna som gisslan är inte nog särskilt svårt. De är från barnsben fostrade att blint lyda och ha total tilltro till överheten. I de flesta fallen handlar det om sossarna som överhet.

  20. Där har du nog rätt Inga-Britt!

    Den svenska befolkningen är nog i rätt stor utsträckning gisslan…. en gisslan som sossarna och dess samarbetspartners skapat. Att få svenskarna som gisslan är inte nog särskilt svårt. De är från barnsben fostrade att blint lyda och ha total tilltro till överheten. I de flesta fallen handlar det om sossarna som överhet.

  21. @Jan Norberg
    Ditt otrevliga och oförskämda bemötande är ett bra exempel på varför jag så sällan “debatterar” på Internet nu för tiden. Det är helt enkelt meningslöst. Det är så få människor här som verkligen vill mötas och förstå. Än mindre utvecklas. Läs om vad du skrev, fundera gärna ett varv till. Det är som en slags misshandel med ord.

    Tyvärr är även detta inlägg helt meningslöst eftersom din respons är så förutsägbar. Du “vet” ju redan vem jag är och vad jag tycker – eller hur.

    Trist!

    • Jag tycker att du skall fortsätta kommentera här på NewsVoice, Linda B, du har rätt att uttrycka din åsikt.

      Det här pratet av Gordon Neufeld om barn och vikten av att de får anknyta till vuxna är nyanserat och intressant

      Gordon Neufeld: Kids Need Us More Than Friends https://www.youtube.com/watch?v=UlMkWJY5T_w

      Torbjörn Sassersson, jag har ännu inte blivit fullt ut på det klara med varför du så villigt låter Jan Norberg dra ner värdet på din tidning NewsVoice och släpa den i smutsen, men du har väl dina randiga skäl och rutiga orsaker.

  22. @ Linda B 2019-03-07 at 08:23

    Du Linda, sätter an tonen med ditt inlägg som jag delvis citerar härnedan:

    “Artikeln och kommentarerna vittnar om stor okunnighet. Metoderna som beskrivits ovan är avsedda för akuta och mycket uppskruvade situationer. All annan tid kan man arbeta med “uppfostran” och “gränssättande”. Och detta görs bäst sk relationellt, dvs genom den relation man som vuxen bygger upp med barnet/ungdomen.”

    DU attackerar alla kommentarer som okunniga och går därefter på sedvanligt manér igång och skall “föreläsa” vad som är pk-istens ovedersägliga sanning, ej möjlig att emotsäga för någon annan.

    Ve den konservativa stöt som skulle ha mage att gå emot denna pk-uppfattning.

    Ta debatten klara du inte om Du inte får ta dig tolkningsföreträdet på sedvanligt socialistiskt och liberalt manér.

    Att en sådan som sign Per kommer till undsättning ser jag bara som extra bränsle för att kunna ta er båda ur villfarelsen att er pk-inställning skall få stå oemotsagd.

KOMMENTERA

Please enter your comment!
Please enter your name here