Stöd NewsVoice så att vi säkrar verksamheten tom juni!

23%

23.000 kr av behovet 100.000 kr är insamlat. Stöd kampanjen via Swish 123 530 2005 eller donera på ett annat sätt. Det smartaste för företag är att annonsera.

Metro – Världens största reklamtidning överlevde konkurs och blev helgblaska

NewsVoice är en oberoende nättidning med utgivningsbevis som startade 2011. Syftet är att publicera nyheter, debattartiklar, kommentarer och analyser. Stöd vårt arbete genom att donera, sponsra (tex granskningar, utlandsreportage) eller annonsera.
publicerad 24 maj 2019
- NewsVoice redaktion
Metro delas ut på gatan i Sankt Petersburg, 2007. Foto: K11fang. Licens: CC BY-SA 3.0, Wikimedia Commons
Metro delas ut på gatan i Sankt Petersburg, 2007.

Metro som torgfördes som världens största dagstidning var aldrig något annat än en tabloid som till hälften bestod av reklam och i övrigt hade stora bilder och mycket korta PK-artiklar. Nu är den epoken slut. Metro har reducerats till en helgreklamtidning.

Vi som bodde i Stockholm på 1990-talet kan minnas hur nästan alla i tunnelbanan satt och läste nyheterna i Metro. Åren gick och tidningen blev allt mer fylld av reklam. Artiklarna blev kortare och allt mer politiskt korrekta. Bilderna blev större för att fylla ut  utrymmet där det borde ha funnits text. Samtidigt förlorade Metro sina läsare. Under tidningens sista tid som tunnelbanetidning var det sällan man såg att någon faktiskt läste tidningen.

Tidningen gavs ut i pappersformat fram till slutet av mars 2019 då ledningen tvingades ställa in betalningarna och begära rekonstruktion. Länsstyrelsen fick betala ut lönerna. Metro har sedan 2014 haft sitt huvudkontor på Regeringsgatan i Stockholm, men i mars 2019 ansökte hyresvärden om vräkning på grund av obetald hyra.

Kronofogden gjorde en utmätning av Metros tillgångar för att driva in obetalda skatteskulder. Den 27 mars meddelade chefredaktör Thomas Eriksson att Metro slutat att komma ut i pappersform eftersom kostnaden att trycka och distribuera tidningen fem dagar i veckan hade blivit för hög.

I april aviserades en uppsägning av 40 procent av Metros personal. Metro överlevde konkursen, men blev reducerad till en reklamtidning som endast delas ut på helger.

Text: NewsVoice

Relaterat och källor


Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq

Tags: Metro