EU inspirerat av SpaceX – satsar på ny rymdteknik

4
0
Big Falcon Rocket. Pressbild: SpaceX.com

SPACE. Europeiska kommissionen avslöjade förra månaden att de satsar 3 miljoner euro till ett treårigt projekt. Syftet är att utveckla återanvändbara rymdraketer i Europa. Pengarna kommer att gå till den tyska rymdorganisationen DLR och fem europeiska företag ansvariga för projektet.

Målet med Retro Propulsion Assisted Landing Technologies, RETALT- projektet är att kopiera tekniken som används av SpaceX raket Falcon 9, för vertikal landning. Enligt projektet kommer den nya tekniken att kunna användas även inom andra forskningsområden och industrisektorer, men är även en möjlighet att undvika omfattande rymdskräp.

Falcon 9 visar vägen

Då fler och fler företag har börjat satsa på en framtida rymdturism har kostnaden blivit en ännu hetare fråga. För att komma längre än till jordens omloppsbana inom en snar framtid, krävs det ny teknik. Elon Musk mål om att ta människan till Mars inom sex år, har fått visionären och entreprenören att skynda på utvecklingen.

SpaceX-raketer har haft en hel del kostsamma nederlag de sista åren, men den nu framgångsrika Falcon 9 har alltså inspirerat Europeiska Unionen att försöka komma ikapp. På sikt kommer dessa raketer att vara mer hållbara och ekonomisk fördelaktiga, men än så länge handlar det om betydligt mer utmanande teknik än att bara skicka upp raketer i rymden. Det är ingen hemlighet att Falcon 9 raketens förmåga att flyga och landa ”dominerar för närvarande den globala marknaden”, enligt projektets hemsida.

”Vi är övertygade om att det är absolut nödvändigt att undersöka Retro Propulsion Assisted Landing Technologies för att göra återanvändbarhet state-of-the-art i Europa.”

Elon Musk lovordade nyheten på twitter den 26 juni och skrev att tekniken skulle ha en del utmaningar men kan komma att fungera.

RETALT

Horisont 2020 är Europeiska Unionens omfattande ramprogram för forskning och innovation. Förutom de privata och statliga investeringar ligger programmets budget på närmare 80 miljarder euro. Dessa medel öronmärkta för innovation går att söka under 2014-2020. Syftet är att stärka EU:s position som världsledande inom forskning. Det är av dessa 80 miljarder som europeiska kommissionen har avsatt 3 miljoner euro till det treåriga rymdprojektet.

Det europeiska projektet RETALT startade den 1 mars 2019 och är planerat att hålla igång i 3 år. Målet med projektet är att undersöka tekniken för återanvändbara raketer som tillämpar speciella framdrivnings system med två konfigurationer: RETALT1 och RETALT2.

Skiss av RETALT1 rymdraket. Källa: DLR
Skiss av RETALT1. Källa:DLR

RETALT1 kommer att vara för vertikal tvåstegs landning (VTVL) RLV för omloppsbanor (TSTO). Tekniken liknar Falcon 9 men RETALT1 kommer endast att baseras på europeisk teknik. Enligt projektet kommer uppdragskraven för RETALT1 vara att transportera en nyttolast på 30 ton till låg jordbana (LEO) på cirka 340 km, efter separering av andra etappen på Mach 7.1 vid en höjd av 110 kilometer.

RETALT2 är enstegs landning för omloppsbanan (SSTO) med vertikal start och vertikal landning (VTVL) RLV med ett jämförbart motorkoncept som RETALT1. Det liknar DC-X, men RETALT2 kommer även den att använda endast europeisk teknik. Till skillnad från RETALT 1 kommer RETALT2 att användas för att placera små laster i låga jordbanor (LEO) eller användas för suborbitala uppdrag. Den kombinerar användningen av retro framdrivning och nya aerodynamiska kontrollytor tillsammans med aerodynamisk bromsning genom sin kapselliknande form (t ex som Soyuz, ExoMars, Hayabusa).

Skiss av RETALT2. Källa:DLR

Ekonomisk hållbarhet

Enda sättet att skicka iväg material till den internationella rymdstationen eller att få upp satelliter i omloppsbanan är med hjälp av rymdraketer. Kostnad för en rymdraket är för närvarande cirka 60 miljoner amerikanska dollar. I en intervju med CNN, jämförde Amazon grundaren och rymdentreprenören Jeff Bezos kostnaden för dagens raket med en 747 Boeing flygplan. ”Som om varje flygbolag skulle kassera 747 flygplan efter varje flygning”, har han sagt och la till att ”du kan föreställa dig hur dyr din biljett skulle bli”.

För närvarande är det tre privata företag som har satsat på återanvändbara raketer och ligger. Elon Musk:s SpaceX, Jeff Bezos Blue Origin och Richard Bransons Virgin Galactic. Jeff Bezos anser dock inte att det finns en tävlan i den bemärkelsen.

“Jag tänker på vår konkurrens, främst som jordens gravitation,” sade han. “Rymden är en stor plats. Det finns utrymme för oss alla.” – Jeff Bezos

Text: Sara Kalar

I kommentarsfältet har varje person ansvar för sin egen kommentar. Kommentarer som bryter mot kommentarsreglerna eller svensk lag kan tas bort eller ändras.

4 KOMMENTARER

  1. ”Som om varje flygbolag skulle kassera (Boeing, min anmärkning) 747 flygplan efter varje flygning/…/du kan föreställa dig hur dyr din biljett skulle bli”.

    Intressant, helt klart. Undrar i bland lite över denna Elon Musk, som verkar vara liten av en modern Leonardo Da vinci. Hur kommer det sig att inte dessa människor hyllas och lyfts fram även inom politiken. Tänk vad en modern politisk Leonardo Da vinci skulle kunna åstadkomma; men det är klart, då måste ju alla andra politiska medelmåttor maka på sig och det lär dem inte göra frivilligt.

    • https://nypost.com/2018/07/21/elon-musk-is-a-total-fraud/ av Maureen Callahan
      Hennes kritik handlar om hans oduglighet.
      http://mileswmathis.com/musk.pdf
      Mathis: I don’t Believe in Elon Musk. I compile evidence that Musk is an Intel creation.
      (Mathis är förmodligen själv en ‘intel creation’ men han verkar ha en del fog för misstankarna om att Musk är en front liksom Steve Jobs, Zuckerberg, Bill Gates)
      Själv är jag neutral men i Usa är mycket ett sken.

      • “Tesla Biltillverkaren Tesla levererade under andra kvartalet 95 200 elbilar, vilket är världsrekord för en enskild tillverkare. Dessutom översteg antalet
        order leveranserna, skriver företaget i ett pressmeddelande. Beskedet fick aktien att stiga med 7 procent på börsen i New York”.

        Källa: https://www.svt.se/svttext/web/pages/127.html

        • Det känner jag till. Företagets kvalitet behöver inte ha ngt med Musk att göra. (Mathis pekade på vilka som var de verkliga konstruktörerna och som anklagade Musk för att ta åt sig äran. Kritiken som framförts riktar sig mot hans uppträdande och olämplighet som chef. Om han är en front dvs en skådespelare kan likväl ingenjörerna vara skickliga.
          Usas oligarki kämpar med att hålla skenet uppe av att vara en marknadsekonomi med entreprenörer som lever the american dream. Verkligheten är statskapitalistisk oligarki. Det militärindustriella komplexet med alla dess resurser är bakgrunden till Microsoft, Apple, Google, Facebook Tesla mfl.
          Nyss fick jag syn på en 8 år gammal blogg där dom hävdar att wtc-tornen var i stort sett tömda på folk när dom demolerades. Och det kanske är sant för deras argument verkade logiska. På tal om illusioner….

KOMMENTERA

Please enter your comment!
Please enter your name here