Stöd NewsVoice så att vi säkrar verksamheten tom juni!

34%

34.000 kr av behovet 100.000 kr är insamlat. Stöd kampanjen via Swish 123 530 2005 eller donera på ett annat sätt. Det smartaste för företag är att annonsera.

Ljudbokslyssnandet fortsätter öka

publicerad 29 juli 2019
- Underhållning @NewsVoice
Headphones. Foto: Daniel Mccullough.

De senaste åren har ljudbokstjänster fått ett ordentligt fäste runtom i Europa och framför allt i Sverige. Stora aktörer som Storytel, Nextory och Bonnierägda Bookbeat slåss om användare och marknadsandelar med alla tillgängliga medel. Det som är förvånande är att alla tjänster fortsätter att öka i användarantal, kvartal efter kvartal.

Storytel som är den äldsta av tjänsterna (grundades 2005) hade i slutet av 2018 hela 345 200 användare i sverige.

Bookbeat som bara är 3 år gammal har redan rusat upp i 150 000 användare, en väldigt stor ökning från de 57 000 användarna tjänsten hade i början av 2017.

Nextory som är den tredje största tjänsten ökar också, i ännu snabbare takt än både Storytel och Bookbeat sett till intäkter. Under 2018 ökade tjänsten sina intäkter med 152 % till 75 miljoner kronor.

Marknaden verkar ännu inte vara mättad och den stora frågan som alla tjänster ställer är just när den kommer vara det, vad som händer då, och vilka mer som kommer ge sig in i leken.

Bokhandelsjätten Bokus lanserade förra året sin utmanare med namnet Bokus Play som fått bra betyg hos jämförelsesajter av ljudbokstjänster och definitivt kommer ta upp väsentliga marknadsandelar med tanke på att det är båda Bokus och Akademibokhandeln som står bakom tjänsten.

Ljudboksmarknaden börjar mer och mer likna marknaden för film- och seriestreaming där det blir tuffare och tuffare att sticka ut från mängden. Audbile som är Amazons egen ljudbokstjänst (som ännu inte kommit till Sverige) var tidigt ute med att börja erbjuda så kallade ”Audible originals”, det vill säga exklusiva ljudböcker för Audibles prenumeranter.

Storytel har anammat denna idén och har därefter börjat producera Storytel Originals för att sticka ut från konkurrensen. Utöver detta så försöker ljudbokstjänsterna också locka till sig nya användare med fria testperioder.

Det är ingen vild gissning att den tjänst som lyckas skapa något helt unikt kommer vara den som vinner över användare från andra tjänster när marknaden väl mättats. Att de största tjänsterna som Bookbeat och Storytel kommer försöka köpa upp mindre tjänster för att slå ihop (som Storytel gjorde med Mofibo i Danmark) är också en möjlighet.

Extern skribent


Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq