Tege Tornvall: Råvarubrist bromsar elbilarna

8
697
Tege Tornvall, eget verk
Tege Tornvall, eget verk

BILTEKNIK. Europeiska och amerikanska politiker och myndigheter tvingar nu med regler, skatter och böter bilindustrin att utveckla och tillverka bilar för ren eldrift eller med elmotor som komplement till förbränningsmotor. 

Text: Tege Tornvall, biljournalist, nätverket Klimatsans | Tornvall är erfaren faktajournalist med ett förflutet från bla: Veckans Affärer, Ny Teknik, Bilsport, Affärsresenären, Teknisk Tidskrift och annan fackpress.

Bland nya bilar i Sverige blir elbilar och laddhybrider allt vanligare. Var tredje eller fjärde nyregistrerad bil är nu elbil eller laddhybrid (bränsle- samt elmotor med batterier som laddas utifrån). Drygt häften köps eller leasas av företag, myndigheter och förvaltningar.

De är klart dyrare men ger vid nyköp 60.000 kronor bonus för elbilar och 10-60.000 kronor för laddhybrider beroende på hur mycket koldioxid de släpper ut i blandad körning enligt den nya, strängare WLTP-cykeln. De ger också lägre skatt än bensin- och dieselbilar, men fortfarande svarar laddbara bilar bara för ca 2,5 procent av Sveriges totalt ca 4,8 miljoner personbilar i trafik. Frånsett Norge är andelen än lägre i övriga länder där sådana bilar över huvud taget säljs.

En begränsande faktor är deras batterier. För närvarande används litium/jon-batterier liksom i mobiltelefoner, datorer och hemelektronik. De innehåller sällsynta och dyra material, som ofta utvinns under svåra arbetsförhållanden:

  • Litium, varav 75 procent från Argentina, Bolivia och Chile i konkurrens med lokalbefolkningens försörjning. Pris 100-200 kronor per kg.
  • Grafit, två tredjedelar från diktaturen Kina. 50-100 kronor per kg.
  • Kobolt, nära två tredjedelar från det kommunistiska u-landet Demokratiska Republiken Kongo, även med barnarbete. 250-300 kronor per kg.
  • Nickel från bl. a. Ryssland, Australien och Kanada. 120-130 kronor per kg.

Ett batteri med kapacitet 50 kWh (25-35 mils faktisk räckvidd) väger ca 350 kg och innehåller ungefär följande:

  • 5-10 kg litium för 500-2.000 kronor
  • 30-35 kg grafit för 1.500-3.500 kronor
  • 10-15 kg kobolt för 2.500-4.500 kronor.
  • 30-35 kg kg nickel för 3.500-4.500 kronor

Tillsammans svarar de för 10-20 procent av batteriets totala pris, som nu ligger runt 1.500 kronor per kWh. Ett 50 kWh batteri kostar ca 75.000 kronor.

Fler laddbara bilar och snabb utbyggnad av batterifabriker ökar behovet av dessa råvaror, även om biltillverkarna försöker ersätta kobolt i batteriernas katoder (minuspoler) med nickel och andra material.

Europeisk och amerikansk bilindustri är nästan helt beroende av leverantörer i andra världsdelar, varav många i demokratiskt osäkra eller rent auktoritära länder. Kina siktar på att dominera marknaden och investerar stort världen runt.

Efterfrågan på flera råvaror ökar snabbare än utvinning och produktion. Sverige har gott om möjliga fyndigheter enligt Sveriges Geologiska Undersökning, SGU. Men svenska formaliteter för tillstånd tar många år – om de alls ges.

För att gardera sig har Scania, AB Volvo och Volvo Cars avtal med leverantörer på olika håll i flera led. Frågan är vad dessa avtal är värda i ett läge med global brist på viktiga råvaror. Även Northvolts planerade fabrik i Skellefteå behöver säkra leveranser.

Text: Tege Tornvall, biljournalist, nätverket Klimatsans | Läs mer av Tornwall i NewsVoice

  • I kommentarsfältet har varje person ansvar för sin egen kommentar. Kommentarer som bryter mot kommentarsreglerna eller svensk lag kan tas bort eller ändras.
  • Donera gärna till NewsVoice, en gratistidning som är beroende av läsarnas stöd. Pengarna går till undersökande och oberoende journalistik.

8 KOMMENTARER

  1. Jättetack Tege för Dina siffror och kommentarer. Ofta i frågor av denna typ saknas ”hard facts” inför en diskussion som då lätt blir substanslös och mumbo-jumbo.
    Må så gott.
    / Åke Barklund

  2. Idag var det andra alarm, andra larmartiklar skönt, jävligt skönt.
    Så världen ser något bättre ut idag förutom råvarubrist.
    Aha nu fattar jag vad NV är ute efter…..MSM
    Kunder, presumtiva kunder
    Allting går att sälja med mördande reklam. Shit happens….

  3. Stort tack Tege.
    Hur skall Sveriges fordonsflotta ersättas med el-dito? Varifrån kommer elen och vad pratar vi för storheter, kapaciteter, kraftreglering m.m.?
    Petrobränslen skall ju ersättas med el.

  4. Batteriet ska inte tillhöra bilen. Det elektrifierade samhället behöver batterier till mycket annat än fordon, bl a för att utnyttjas vid tillfällen då produktionen från t ex vindkraften är låg. Därför ska batterierna ingå i en infrastruktur där bilar kan ”tankas” med standardiserade batterier som byts automatiskt och snabbt vid befintliga nackar. Då bytena går fort behöver inte batterierna vara särskilt energitäta, snabbladdade eller lätta. I stället kan man kräva att de ska vara billiga, miljövänliga och säkra.
    ALLA elbilens nackdelar försvinner om vi i framtiden fortsätter åka till macken att tanka, batterier – inte litrar. Varje fordon kan ha ett eget batteri för c:a 5 mils körning. men den huvudsakliga energin kommer från ett batteri med ett förarvalt antal kWh, laddat under ideala förhållanden. Det återlämnade kollas, rensas på dåliga celler och kvalitetsstämplas efter laddning.
    Visst är det fantastiskt! Inga subventioner behövs. En ny elbil blir jättebillig utan batteri. Nya bilfabriker dyker upp då batteriproblemet försvinner. Inga hybridbilar behövs, inga laddstolpar, luftkablar eller vägskenor, inga förstärkningar av elnätet i bostadsområden, men varma vinterfärder, lätta att återvinna, lämpade att återanvändas i t.ex. solcellshus, inga onödiga batterivikter, även fattiga människor kan börja köra elbil.
    Det behövs fler batterier i omlopp, men det gör ju inte så mycket. Producenterna kommer att befinna sig på en jättelik konkurrensutsatt marknad som framtvingar låga priser och högkvalitet.
    Förståndiga politiker förstår att rätt sorts standardiseringar, vid rätt tillfälle, krävs för att påskynda utvecklingen. Och nu krävs världsstandarder för fordonsbatterier för att elbilen ska erövra världen. Då kommer det att gå fort.
    Jag väntar med elbil.

  5. Men det ”lilla” problemet med råvarornas tillgänglighet och pris kvarstår, särskilt med den omfattning som Mats BV så entusiastiskt skildrar. Hur mycket lättare kan batterierna göras? De väger nu ca 7 kg per kWh. Med 1,5-2 kWh förbrukning per mil krävs 50 kWh för 25-30 mil. Hur ofta vill folk stanna och tanka?
    Då tror jag mer på kombinationen vätgas-bränsleceller-elmotorer, förutsatt att vätgasen kan tillverkas och distribueras effektivt, energisnålt, säkert och billigt. Men dit är det långt kvar.

KOMMENTERA [Se kommentarsregler]

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här