John Perkins: Så här förändras världen efter coronakrisen

Den post apokalyptiska coranavärlden

30
John Perkins om världen efter coronakrisen. Foto: eget verk
John Perkins, 2017. Foto: eget verk

NOTERAT. John Perkins, mannen som skrev bästsäljaren Confessions of an Economic Hit Man kritar upp den nya värld han tror blir konsekvensen av Covid-19-pandemin och han ser många positiva förändringar. NewsVoice sammanställer Perkins 12 världsförändringar i världen efter coronakrisen.

Frågorna alla ställer sig idag är: när kommer Coronavirus-krisen att ta slut och när kan vi återgå till ett normalt liv? Svaret är dystert, eller kanske inte alls. Perkins tror att vi aldrig får tillbaka samma liv och värld vi hade innan coronakrisen. “Det gamla normala är borta” och “denna pandemi kommer att ha liknande effekter som vid ett stort krig eller en depression”, skriver Perkins i sitt senaste nyhetsbrev.

Perkins är säker på att coronakrisen kommer att förändra vårt sätt att leva, göra affärer, transportera oss själva, konsumera och kommunicera med varandra. Vi måste nu förvänta oss det oväntade och vi måste vara beredda på nya förändringar, menar han. Vi måste erkänna att vi framför allt är världsmedborgare. Han efterfrågar samtidigt ett nytt och bättre ledarskap i världen, men frågan är hur troligt det är när världens ledare snarare verkar utnyttja situationen för att bibehålla makten och för att skydda sina egna intressen, men tillbaka till Perkins positiva framtidssyn.

Han skriver att många hört av sig och bett honom att försöka ställa en prognos för världen efter coronakrisen. Han menar att det är svårt, men trots det presenterar Perkins en lista på 12 stora förändringar som vi kan vara ganska säkra på att få se, menar han.

Världen efter coronakrisen – Tolv sannolika effekter

1. Företag kommer att flytta så mycket som möjligt av sin försäljning till webbshoppar.

2. Många institutioner, i de privata, offentliga och ideella sektorerna, kommer att förlita sig mer på online-möten och videokonferenser eftersom det minskar transporter av människor och för att online-kommunikation är mer tidseffektiv.

3. Logistikföretag som levererar varor kommer att föredra elfordon, drönare och AI-driven utrustning som minimerar användningen av fossila bränslen och är mindre beroende av mänskliga arbetare.

4. Produktföretag kommer att fokusera på robotar och annan AI för att ta emot ordrar, sköta lagerhållning och för att utföra leveranser.

5. Individer kommer att öka sitt beroende av FaceTime, Zoom och andra virtuella sätt att kommunicera med familj och vänner. Människor kommer att inse att det finns billigare och mer tidseffektiva sätt att hålla kontakten.

6. Lärosäten kommer att satsa på utbildning online. De kommer att leda pengar från att bygga och underhålla byggnader till att tillhandahålla datorer och bättre teknik för sina studenter.

7. Många lärdomar kommer av minskningen av föroreningar i länder och städer. Det rapporteras runt om världen att luftkvaliteten förbättrats markant i stora och normalt förorenade städer.

8. I takt med att världen blir mer elektrifierad kommer företag som skapar, utvecklar, bygger, installerar och driver icke-förorenande energiproducerande tekniker, inklusive vind och sol och teknik som ännu inte upptäckts, att frodas, menar John Perkins.

9. Värdet på onlineföretag (Google, Facebook osv) och de företag som skapar den utrustning som tjänar dessa (Apple, Microsoft, etc) kommer att växa.

10. Människor har lärt sig att leva på enklare och mer sparsamma sätt och det kommer att resultera i livsstilsförändringar för många, särskilt yngre generationer. Det kommer att ha en stor inverkan på hela ekonomier.

11. Vi kommer att se en bättre “balans” mellan utgifterna för militära vapen respektive hälsosystem. Pandemins konsekvenser gör det tydligt att ett robust sjukvårdssystem är avgörande för den nationella säkerheten.

12. Nationer kommer att gå samman för att skapa system för att hantera oväntade globala nödsituationer och samtidigt kommer lokala samhällen att arbeta för att bli mer oberoende.

John Perkins avslutar sin prognos med en förväntan om att människor kommer att spendera mindre tid med att arbeta och han hoppas att det finns ett behov för nationer att sluta bekämpa varandra i militär beredskap, med hot och genom ekonomisk konkurrens och istället erkänna att alla individer är världsmedborgare.

“Vi måste arbeta tillsammans i större harmoni för att skydda oss själva och vår planet. Vi måste fokusera på att ta hand om alla människor – oavsett om de har jobb eller inte – hela tiden. Och vi måste hedra hela naturen, vår planet, det ultimata livsstödssystemet.”

Text: Torbjörn Sassersson, NewsVoice

Relaterat


Lämna Twitter - Byt till Twitter och friheten
  • I kommentarsfältet har varje person ansvar för sin egen kommentar. Se reglerna.
  • Donera gärna till NewsVoice, en gratistidning som är beroende av läsarnas stöd.
Föregående artikelDags att byta till sommardäck – Det är säkrare och billigare
Nästa artikelAnthony Fauci (NIAID) gav 3,7 miljoner dollar till Wuhan-lab för coronavirusstudier
Torbjörn Sassersson är redaktör på NewsVoice.se. Torbjörn har arbetat inom media sedan 1995 och har i övrigt en bakgrund inom webb-PR, IT och kommunikation.
Prenumerera
Notify of
guest
30 Kommentarer
Äldst
Nyast Mest röstad
Inline Feedbacks
Se alla kommentarer
Mayne Sundewall Hopkins
Mayne Sundewall Hopkins
15 april 2020 kl 00:40

Nej fy så otäckt! Det mesta av detta låter inte som en värld jag skulle önska för mina barn och barnbarn att leva i… 🙁
Det som nu pågår har det ju varnats för sedan årtionden redan – av ett antal författare och även

Conny Lundberg
Reply to  Mayne Sundewall Hopkins
15 april 2020 kl 06:12

Håller verkligen med dig, Mayne! Detta låter som en prkampanj för en ny världsordning med total kontroll över invånarna och ett inferno av strålning och ytterligare söndring av närhet till medmänniskor. Miljöproblemen kommer att kunna lösas utan ett hemskt kontrollsamhälle och vem behöver mer strålning?

Mayne Sundewall Hopkins
Mayne Sundewall Hopkins
Reply to  Conny Lundberg
17 april 2020 kl 00:02

Precis Conny, jag ser kommentarer från allt fler människor som inte vill leva i en syntetisk och speciellt inte i en än mer ‘strålande global’ värld.
EKOLOGISKT ‘allt’ ..mitt val! ..och.. Small is beautiful!

Ingrid
Ingrid
Gäst
Reply to  Mayne Sundewall Hopkins
16 april 2020 kl 07:54

Mayne, jag vill helt enkelt och kortfattat – uttrycka min uppskattning – inför att du alltid återkommer med dina insikter samt diverse annat tänkvärt… 😉

Mayne Sundewall Hopkins
Mayne Sundewall Hopkins
Reply to  Ingrid
17 april 2020 kl 00:03

Tack Ingrid 🙂

Ingrid
Ingrid
Gäst
Reply to  Mayne Sundewall Hopkins
18 april 2020 kl 08:06

Mayne – jag tänkte också på dig när jag skrev följande 😉 –> ETT FIKTIVT MEN REELLT BREV ATT LÄSA RÄTT UPP OCH NER FÖR ER SOM FINNER DET… SE DET FÖR VAD DET ÄR & SKRIV GÄRNA ETT BREV SJÄLVA & DELA DET MED OSS ANDRA – DET HJÄLPER OSS FORMODLIGEN ATT KOMMA VIDARE I ALLT OBEHAG SOM SVEPER RUNT I NUTID… Mvh, Ingrid “Som en liten enkel medborgare är det så mycket som jag undrar över, därför tänkte jag att jag kan formulera åtminstone några av dessa frågor i ett enkelt litet brev (om än fiktivt) – till den (dem – för det är flera, tror jag) som jag är mest förundrad över. och varför “den / alla hen” gör som de gör? Jag har hört att det finns grupper där man ses, men att man inte berättar om det (skulle inte fungera för mig, eftersom jag inte kan hålla tyst, utan att jag brukar dela med mig av det som jag finner)… MEN, nu skulle ju inte dessa rader handla om mig! – Den grupp jag tänker på handlar om eller heter någonting med Bild… – ja jag minns inte riktigt (ursäkta mig, men minnet tryter eftersom jag inte har fått den mat jag har önskat) – nåväl, nu var jag där igen (det skulle inte handla om mig, men den maten handlar faktiskt om alla oss som har behov av mat, och vilka har inte det? haha, där löste det sig). Tillbaka till Bild, vad det nu var. Tänk att resa till en samling, och att sen hålla totalt tyst om det, kan man få vara så hemlig om man säger sig företräda mängder av människor som önskar sig bland annat ren och god och fräsch mat? Pst. Jag vill berätta något om vad många av oss gör i nuet, vi delar hej vilt, eftersom vi finner det ena efter det andra av ojusta sammanhang. Delar vad? Återkommer till det, tror jag – kanske förr eller senare! Men du, den där tystnaden, är det inte svårt att alltid hålla tyst om det som är viktigt för alla människor – och inte bara företräda somliga som redan har allt, men som inte heller har bra mat (ja som ett exempel bara). Jag antar att du inte alls förstår vad jag menar, för vem vill lyssna på en enkel liten medborgare? OK, jag skall tala tydligare, och jag… Read more »

per
per
15 april 2020 kl 07:08

Människor börjar alltmer se en koppling mellan hälsoproblem från corona och 5G:

5G is safe? The people fight back https://www.youtube.com/watch?v=ciTTJpbL9Zc&feature=youtu.be&fbclid=IwAR1qmigv02WZg5ZiWH_QGslIKQhDcEGWN64LruBMVnTDv0tSjz8ddCMVXIk

Åke i Sörmland
Åke i Sörmland
Gäst
15 april 2020 kl 07:29

Perkins säger inget om banksystemet och de krafter som skapar betalningsmedel. En syntes blir det helt klart, men vilken? Vi, folket, är ju helt i händerna på media-rapporteringen och här finns en pusselbit, som leder lite tillbaka till Trumps presspodium, presidentsigillets avsaknad helt nyligen. Bra eller dåligt??
https://youtu.be/eeA5yvdan7A

Marcus
Marcus
Gäst
15 april 2020 kl 07:53

Låter som han vill främja globalisternas agenda genom att normalisera deras plan.

per
per
Reply to  Torbjörn Sassersson red.
15 april 2020 kl 09:23

Jag håller med.

“Personer med höga politiska befattningar får inte ha stora egna kapital eller stora äganden.”. Trump äger enligt Forbes motsvarande 31 miljarder kronor.

Mayne Sundewall Hopkins
Mayne Sundewall Hopkins
Reply to  Torbjörn Sassersson red.
17 april 2020 kl 00:23

Även om jag inte tänkte mej att Perkins gör PR s a s – så menar jag att mkt i texten ger en otäck version av vad framtiden kan komma att bli. Vi har ju redan en hel del av det han beskriver – undervisning, möten etc. tack vare tech-utveckling – vilket ju underlättar för många på alla möjliga sätt.

DOCK – har jag mycket svårt att tänka mej att någon (fritänkande) människa kan må bra av att leva i en globalt styrd värld med manipulerat väder, genmanipulerad kost, syntetisk medicin, vaccin-tvång osv. – en värld med bevakning av ‘alla’ på olika sätt (t.ex. chip) etc.
Bevakning förekommer ju redan på bl.a. Fb – jag fick t.ex. 3 varningar härförleden (fact.checkers!) för att jag delat en DrMercola artikel om C.vit. – dessutom hade en knapp lagts till som säger ung. ”Fake news ..läs här..” på den posteringen.
Om att vara ‘styrd’ tycker jag ..INTE!

Ivan
Ivan
Gäst
15 april 2020 kl 07:54

Den nuvarande Pandemikrisen kan vara en Befolkningskontroll-plott.
Installationen av 5G-nät skulle kunna vara den verkliga anledningen till Covid-19-utbrottet. De förbereder människor för microchip-inplantat.

Redan 2015 sa Bill Gates att vi kommer att ha en pandemi, att nästa fiende är ett virus, inte ett kärnkraftkrig. De gjorde en simulering på Davos (ekonomiska) forum om hur det skulle vara. Jag tror att med detta virus är situationen inte som det vi får höra, men människor tror på alla skräckhistorierna på TV.

De förbereder människor för ‘chipization’ (chipimplantat). Vissa tror att civilisationen kommer att sluta, det tror jag inte. Vi kommer bara att gå runt med chips snart, om den nuvarande krisen. De har planerat, förberett och tillrättalagt hela världen, så allt fungerar.

Jag tror att det finns intressen som är ännu större än världsledare, som är de riktiga makthavarna (ägarna av pengar), som lätt kan styra världshändelserna. Kalla det en skuggregering, kalla det vad du vill. Jag tror att vi inte ens vet att de finns.
Rothschilds och Rockefellers är välkända namn, men någon annan står högt över dem. Installationen av 5G-nät skulle kunna vara den verkliga anledningen till Covid-19-utbrottet.

Sture B
Sture B
Gäst
15 april 2020 kl 07:57

John Perkins beskriver flera konsekvenser av Agenda 2030, om den fullbordas, och själv har jag svårt att se vad som är positivt med den. Sen verkar det som om han fortfarande har samma gamla uppdragsgivare men att han själv på ett rätt föredömligt vis numera arbetar hemifrån. Vi kommer få se så mycket mer av det här där vi kommer bli presenterade med alla de stora nödvändiga samhällsförändringar som krävs p.g.a. en överreaktion på en djävla förkylning.

OT. Bill Gates får många negativt inställda kommentarer på hans Instagram. Den anställde moderatorn är fullt upptagen med ett konstant raderande. Vill ni själva se “negativ kommentar och ‘poff’ väck” måste ni hålla på och ladda om sidan. Men det är nice att Billy-Boy får lite direkt mothugg för hans vaccin/chip-agenda. https://www.instagram.com/p/B-moNMAAK49/

per
per
Reply to  Torbjörn Sassersson red.
15 april 2020 kl 11:27

Den här kommentaren på Bill Gates Instagram gillar jag:

“We say no to vaccines, no to 5G, no to micro ships! We are the voice of the world and we have spoken and will continue! We are coming for you criminals one by one!! WWG1WGA*).

* WWG1WGA is the sacred honour code of loving people against the wicked moral doctrine of “Do What Thou Wilt”.

Mayne Sundewall Hopkins
Mayne Sundewall Hopkins
Reply to  per
15 april 2020 kl 13:54

Tack Per. Den kommentaren gillar jag också ..skarpt!

JHL
JHL
Gäst
15 april 2020 kl 08:03

John Perkins böcker ”Confessions of an economic hitman”, ”The secret history of the American empire” och ”Hoodwinked” är intressanta och lärorika böcker, och ger bra pusselbitar för att förstå de större sammanhangen.

Perkins verkar sällan eller aldrig uttala sig om saker han inte upplevt själv, vilket i och för sig kan vara bra. Förvånande dock att han inte hört mycket om alternativa teorier som ifrågasätter den officiella konspirationsteorin om 11 september. Han man inte förstått 9/11 eller om han låtsas att inte förstå, så förstår han kanske inte heller att det skulle kunna vara möjligt att detta är planerat för att gynna just den utvecklingen som Perkins ”förutspår”.

”Selected moments from the Event 201 pandemic tabletop exercise hosted by The Johns Hopkins Center for Health Security in partnership with the World Economic Forum and the Bill and Melinda Gates Foundation on October 18, 2019, in New York, NY. The exercise illustrated the pandemic preparedness efforts needed to diminish the large-scale economic and societal consequences of a severe pandemic.”

Event 201 Pandemic Exercise: Highlights Reel
https://www.youtube.com/watch?v=AoLw-Q8X174

Perkins deltog i en diskussion med författaren Christopher Bollyn – mannen som skrivit boken ”Solving 9-11 – The Deception That Changed the World”.

John Perkins with Christopher Bollyn, “You’ve painted a very dark picture” – John Perkins
https://www.youtube.com/watch?v=vUr5uznsYgA

JHL
JHL
Gäst
Reply to  Torbjörn Sassersson red.
15 april 2020 kl 19:09

Ja Torbjörn, så kan det absolut vara.

Birgit Sjölander
Birgit Sjölander
Reply to  JHL
15 april 2020 kl 17:40

Perkins var en man som hade inga skrupler att blir en ekonomisk hitman, av någon okänd anledning träde han fram i ljuset för att “avslöja”hur han tjänade sina sekiner. Kanske controllerat opposition? Vi vanliga människor vill gärna tro att en människa med så tveksam moralisk värdegrund nu har blivit frälst och tillhör de goda. Hans beskrivning av vår framtid talar ett annat språk

Åke i Sörmland
Åke i Sörmland
Gäst
15 april 2020 kl 09:38

The Deep States bazooka är emotions, i detta fallet rädsla. Med kunskap om emotioner att styra tänkande och därmed beslut etc. är det ett kraftfullt verktyg och näst intill okänt för publikum, som har nästan omöjligt svårt att begripa, att detta är ett vapen emot dem. Det är som en stridsvagnsbesättning som intalar sig själv att bazookan finns inte – pang! Vad vi nu sett i närtid, är hur hela befolkningar säljer sin frihet för att slippa lite rädsla.
Vaccinet mot rädsla kostar gratis med lite läskunnighet på engelska att läsa t.ex. Ruth Minshulls PDF-bok “How to choose your people”. Att få kontroll på sin rädsla skapar en helt ny verklighet.

Jan Rosbäck
Jan Rosbäck
Gäst
15 april 2020 kl 20:26

John Perkins är en modig och/eller betald avhoppare som beskriver systemet som det är. Med den information som han lägger ut borde flera människor i beslutande positioner inse vad som gäller. Om de inte reagerar så innebär det alltså att de antingen är köpta, mutade eller delaktiga, Finns det överhuvudtaget några i det moderna samhällskomplexet som vågar ställa upp med motstånd förutom de man nu ska utrota? Det vill säga de gamla som under generationer blivit överkörda av allt mera avancerad teknik eller riktiga människor. Intressant utveckling som accelelerar.

Perra J
Gäst
15 april 2020 kl 20:28

Vad gäller John Perkins instämmer jag med JHL och Torbjörn. Jag har också läst Perkins böcker som är ytterst välskrivna, och som handlar om den rovkapitalism som bedrivs av imperialistiska krafter, främst USA.
För mig framgår nu tydligt det jag misstänkte redan från början: Coronaalarmismen går precis hand i hand med klimatalarmismen. De kommer från samma aktörer och deras mål är en global – troligen kommunistisk – centralmakt; ett NWO om man så vill.
Det Perkins räknar upp här är ju rena klimatevangeliet som troligen får Greta att jubla. Vi får renare luft, mindre CO2-utsläpp, mindre miljöpåverkan osv, i och med att man bedriver sitt arbete hemifrån, och all verksamhet flyttas ut online. Företag behöver inga lokaler längre, alla jobbar snart från sina hem, kanske t o m effektivare.
Därmed misstänker jag att Perkins sällar sig till den politiska vänsterkanten, där vi också återfinner klimatalarmismen. Själv är jag varken höger eller vänster utan non-dualist. Jag tror det är livsfarligt dess tider att välja höger eller vänster, i någon kamp mot det onda. Det är inte frågan om en kapitalism som inte fungerat, och som därmed betyder att kommunism fungerar (men den fungerar säkert för NWO själva).

Jag jobbar själv som systemutvecklare, ofta med Microsofts varor och har sedan länge insett vart de (Gates) vill: bort från allt lokalt, alltmer mot online-baserad teknik. Man ska inte ha en personlig dator längre, utan din hårddisk ska ligga online den med. ALLT under total kontroll.
Men det här kommer att slå ut miljontals människor. Troligen miljardtals. Alla kan inte jobba online. Det ingår säkert i kalkylen. Att decimera folkmängen är definivt inte några problem för denna globala kommunism.

Kerstin Carlsson
Kerstin Carlsson
Reply to  Perra J
15 april 2020 kl 21:19

Perra J, du har helt rätt. Under en helt total “elektrickontroll” är vi “sålda”, som jag sagt förut,vi är fria i en fångad värld…Jag tror att om människan kunde komma från sin maktlystnad och girighet, omvandla detta till kärlek och tacksamhet, kan mycket gott genera ur detta…

Ingrid
Ingrid
Gäst
Reply to  Perra J
16 april 2020 kl 08:20

Perra J: Intressant & “tragisk” kommentar!

Men, att pressa massan till hemarbete – samtidigt som man håller på med att dra fram 5G – vilket MOMENT 22 – FÖR OSS ALLA… – Planeras vi gå hädan via labb-producerat virus eller av en kombination av det tillsammans med 5G (något biovapen relaterat)… ??

–> Myndigheterna experimenterar med välfärden för gamla, genom att föreslå att 5G kan kopplas till blöjor mm – kan det bli mer absurt än så: https://newsvoice.se/2020/03/experimentell-valfardsteknik-5g/
– Dessutom, vilken dold agenda finns bakom detta – befolkningsminskning??

Peter Grafström
Peter Grafström
Gäst
Reply to  Ingrid
16 april 2020 kl 13:44

EU har sen länge entusiastiskt beskrivit hur närkommunikation med eventuellt batterilösa applikationer ska användas överallt i samhället inte minst för åldringsvård.
Internet of things och relaterat.
Fjärruppladdning av diverse transpondrar är åtminstone tentativt av intresse där och har en koppling till vilka effektnivåer som krävs utöver det som har med ren informationsöverföring att göra.
Därför är det relevant att intressera sig för detaljer i hur dom dimensionerar systemen och som inte självklart redovisas tydligt.

Erik Forsman
Reply to  Perra J
16 april 2020 kl 14:56

Du glömmer vår och omsorg av människor.

Jan Rosbäck
Jan Rosbäck
Gäst
15 april 2020 kl 21:43

Oja Perra. De enda levande sorter av virus är de digitala som i de produkter som distribuerats av microsoft och andra liknande produkter. Den biologiska varianten är döda proteiner som måste injiceras för att få någon som helst verkan. Snyggt bedrägeri, kunde inte ha gjort det bättre själv.

Martin Gustavsson - Vetenskapliga partiet
Gäst
17 april 2020 kl 00:17

Karaktären tycks inte gå ur den gamle ekonomisten…

“This workshop is valued at $197, but it is free to attend for those who pre-order my forthcoming book, Touching The Jaguar.” …. …. 🙂

I övrigt är högerns okunniga (eller medvetet förvillande) pr-troll ganska tröttsamma när de kallar saker för “kommunism”. Tröttsamt att behöva läsa dessa repeterade fulmedialögner. Ordet har faktiskt en betydelse som man kan slå upp, så att man använder ordet rätt.

Även “globalismen” drivs på, men av monopolkapitalister och deras lakejer i fulmedia och politikeradel, inte av “kommunister”. KP och SKP har ju ingen politisk makt alls. De tycks vara infiltrerade av konfliktskapare så att de inte ska valsamverka djuprött.

Kommunister är nog till 100% emot det odemokratiska Nato/EU och den miljöförstörande fascistiska globalismen, även om de är kanske lite oeniga i hur lång solidariteten skall sträcka sig, till kommunens gräns, till landsgränsen eller till världen.

Men lita inte på mig eller pr-troll från högern! Intervjua dem själva! Det har jag gjort vid ett flertal tillfällen.