Coronakrisen kopplas till klimatagendan för renare och grönare städer

Torbjörn Sassersson är grundare av NewsVoice som startade 2011. Torbjörn har arbetat inom media sedan 1995. Han har en fil kand (1992) inom miljövård från Stockholms Universitet. Stöd hans arbete genom en direktdonation via Paypal.
publicerad 18 maj 2020
- Torbjörn Sassersson red.
Cyklister i Amsterdam. Foto: Sabina Fratila. Licens: Unsplash.com

KLIMAT & MILJÖ. Klimatagendan låg bakom flygskammen och coronakrisen tog ner flygplanen nästan helt från himlen. Nu höjs röster för att vi ska passa på att sänka alltför billiga flygbiljetter och politiker vill skapa grönare och renare städer genom att ge utrymme för fler cyklar. Det senare är en följd av att lockdown i många stora städer dramatiskt förbättrat luftkvaliteten och minskat fordonsträngseln.

Text: Torbjörn Sassersson | Bild: Cyklister i Amsterdam. Foto: Sabina Fratila. Licens: Unsplash.com

Över hela världen omformas nu städer radikalt till förmån för cyklister och fotgängare eftersom tomma gator ger myndigheterna möjlighet att påskynda lokala miljöprojekt. Cykelförespråkare och miljöaktivister vill accelerera processen innan bil-lobbyn hinner ta avstamp och få gehör när samhällena går tillbaka till det normala.

The Guardian skriver att borgmästaren i Athen vill “befria” det offentliga utrymmet från bilar. Hans motsvarighet i Paris säger att staden inte ska återgå till trafiken som fanns innan coronakrisen och tömde gatorna.

Athen startar nu ett av de mest ambitiösa föryngringsprogrammen, meddelar borgmästaren Kostas Bakoyannis. 50,000 kvadratmeter offentligt utrymme ska avsättas för cyklister och fotgängare. Arkeologiska platser ska kopplas samman med den historiska stadskärnan. Trottoarer kommer att utvidgas, nya gågator inrättas, torg förstoras och biltrafik förbjuds.

“Målet är att befria det offentliga rummet från bilar och ge det till människor som vill gå och njuta av staden. Athen blir renare, grönare och mer upplyst”, säger Bakoyannis.

I Budapest har 12 mil av tillfälliga cykelfält introducerats. Stadens borgmästare, Gergely Karácsony hade inga större problem med att införa cykelbanorna och vissa av de tillfälliga cykelkörfälten kan få finnas kvar när livet återgår till det normala.

I Paris upprättas 20-30 mil med tillfälliga cykelfält under protester från billobbyister. Vissa stora huvudgator förseglas gradvis för privata fordon. Parisare erbjuds 50 euro för att reparera sina gamla cyklar som en del av huvudstadens 20 miljoner-euro-plan för att uppmuntra cykelanvändningen.

Myndigheterna i Milano, som är en av de mest förorenade städerna i Europa, har målet att 22 mil av gator under sommaren ska ge plats för cyklar och fothängare. Trafiken i Milano har minskat med 30-70% under nedstängningen och så även luftföroreningarna.

Stadsrådet i Rom har godkänt byggandet av 93 mil tillfälliga och permanenta cykelleder. Som en del av regeringens ekonomiska påbud kan människor i städer med en befolkning på 50,000 nu kräva upp till 500 euro i bidrag för att köpa en ny elskoter, elcykel eller motsvarande eldrivet fordon.

Transportmyndigheter i många amerikanska städer rapporterar om en “explosion i cykling”. I vissa städer som tex New York planeras att göra ändringarna permanenta.

I Berlin har 22 km med nya cykelbanor dykt upp på rekordtid, nästan över en natt. I Berlin kan det ta upp till 10 år att skapa ett nytt cykelfält, men under coronakrisen tas besluten på 3-10 dagar. De nya cykelfälten ska bli permanenta, enligt stadens tjänstemän.

I staden Amman i Jordanien övertas vägar från den normalt aggressiva körkulturen till förmån för cyklister efter att bilar förbjöds under sex veckor.

En liknande utveckling sker just nu i flera världsdelar.

Text: Torbjörn Sassersson

Donera till NewsVoice

Så här kan du stötta Newsvoice

  • Skall jag vara riktig ärlig, (och det skall man ju vara!) så ger jag uppriktigt sett f-n i vad de hittar på i städerna för att tränga ut bilarna. Värre är att det finns balkongbiologer som menar att landsbygdens befolkning skall anamma dessa idéer utan omsvep. Då av rent solidariska skäl, att ställa bilen och vackert vänta på nästa avgång i tunnelbanan vi har runt hörnet.

    “Diket mellan stad och land” grävs djupare och breddas i och med varje miljöåtgärd som genomförs.
    Kan vi hoppas att den polletten trillar ned nån gång?

    Jag ser snart rebeller som mixtrat ihop gamla gengasaggregat och de kommer inte att skämmas ett dugg över det faktum att staten kan se sig i stjärnorna om, efter de skattekronorna de INTE kommer att betala.

    • En frisk kommentar som bifalles av en annan lantis.
      Blir kanske häst och vagn med ett samhälle i slowmotion???

  • Jag lägger in en annan synpunkt ,,, elbil vilket jag är skeptiskt till men ändå , tänker då att energin kommer från ett centralt ställe och där kan utsläppen renas istället för på varje bil.
    Då är det bara batteriets kemikalier som skall tas om hand vilket inte är så enkelt .
    Synpunkter på detta uppskattas.

  • Massor med folk kan av olika skäl inte cykla men måste ändå förflytta sig längre än de kan gå. Gamla, sjuka, skadade och handikappade, naturligtvis. Barn likaså. Folk med last för arbete eller inköp. Mot dåligt väder. Mot skador – att cykla är inte riskfritt. Mot stölder av både cykel och annan egendom.

    För handel och besöksnäring betyder bilfritt färre kunder och gäster. Ren symbolpolitik liksom skatt på plastpåsar! Ett utmärkt sätt att ta död på stads-kärnor och flytta handel och aktiviteter längre ut. Det förvandlar innerstäder till muséer utan liv efter stängningsdags.

    • [Kommentar raderad. Alla som kommenterar måste skriva ut sitt riktiga för- och efternamn. Ny regel.]

  • För ett kort tag sedan “utlovade” jag i en kommentar, att hela klotet kommer få söndagar att bli “sabbath-dag/ledig dag, d vs “No-Shopping Day” längre, som ju har varit norm i väst i bortåt 50 år. Dessvärre blir säkert lördagen (återigen) arbetsdag. Eftersom agenda-2030 är en slav-agenda, räkna kallt med 48 timmars arbetsvecka, som “bästa utfall”, faktiskt.

    Att kombinera den påtvingade, arbetsbefriade söndagen, som även varande “bilfri dag”, är ingen svår gissning, snarare helt självklar: “Bra för miljö/klimat” och plånboken, kommer det heta från Greta!

    • Dessvärre får du förmodligen rätt!
      Det är bara konstatera att för en person som inte bor i en storstad blir det ännu mindre anledning att besöka en sådan. Vad kommer då att bli Storstadens raison d’être?

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *