Om du registrerar dig får vi 10 kronor och du binder dig inte till ett NewsVoice-abonnemang

34
957
Torbjörn Sassersson, 17 nov 2021. Pressfoto: NewsVoice.se
Torbjörn Sassersson, 17 nov 2021. Pressfoto: NewsVoice.se

REDAKTÖREN. Tack så mycket för att du har varit så stöttande sedan vi lanserade NewsVoice. Nu startar vi ett nytt kapitel så att vi kan skapa ett ännu bättre innehåll med våra läsare. Varje gång en ny användare registrerar sig får vi 10 kronor. Det är gratis att registrera sig, och du binder dig inte till ett abonnemang.

Du kan anmäla dig från och med kl 10.00 idag via en länk i alla artiklar under den kommande perioden.

Inom kort kommer vi att använda WordPay för att ta ut en liten summa (1:50 kr) för utvalda artiklar på vår sida, men om du registrerar dig i november får du automatiskt tio gratisartiklar på ditt konto, och du är fri att använda dem när du vill läsa en betalartikel.

Läs mer och se video: NewsVoice inför betalvägg men vi gör en mjukstart

WordPay är säkert att använda och de delar inte din information med andra. Vi vill fortfarande publicera mycket gratisinnehåll, men med WordPay gör vi det enkelt för dig att stötta oss med en liten summa utan att binda dig till ett abonnemang. Om du har några frågor eller önskemål är du välkommen att skriva till oss.

Torbjörn Sassersson, redaktör och grundare av NewsVoice


Lämna Twitter - Byt till Twitter och friheten
  • I kommentarsfältet har varje person ansvar för sin egen kommentar. Se reglerna.
  • Donera gärna till NewsVoice, en gratistidning som är beroende av läsarnas stöd.
34 Kommentarer
Äldst
Nyast Mest röstad
Inline Feedbacks
Se alla kommentarer
peter afzelius
peter afzelius
Gäst
Reply to  Torbjörn Sassersson red.
18 november 2021 kl 11:23

Tar ni emot cryptovalutor?

Samuel af UgglasD
Samuel af Ugglas(@samuelafugglas)
Reply to  Torbjörn Sassersson red.
18 november 2021 kl 12:33

Hur skall betalning erläggas?

Brandy36
Brandy36
Gäst
18 november 2021 kl 12:39

Word Pay är samma betalvägg som Nya Dagbladet använder, betyder det att man kan använda det här på Newsvoice också?

Jan Norberg
Jan Norberg
Gäst
18 november 2021 kl 13:10

Jag har en fråga. Vem äger rent juridiskt artiklar som skrivits av andra än redaktionens egna medlemmar?

Dvs om NV nu börjar ta betalt för andras artiklar så är ju det ett brott mot upphovsrätten.

I mitt fall blir alltså min bok som exklusivt publicerats på NV utan krav på ersättning nu föremål för krav på betalning till någon annan än upphovsmannen, dvs jag själv.

Hans Dahl
Hans Dahl
Gäst
Reply to  Torbjörn Sassersson red.
18 november 2021 kl 17:46

Då har jag en sista vädjan i denna internettidning och det är att de artiklar jag skrivit får förbli fria. Jag har lagt ner enormt mycket arbete på dem, med stor fara för mitt liv, och jag har gjort det utan en tanke på ekonomisk vinning.

Låt dem som vill få läsa dem fritt, tack!

Adjö!

Jan Norberg
Jan Norberg
Gäst
Reply to  Torbjörn Sassersson red.
18 november 2021 kl 19:39

Låt mig till att börja med konstatera att NV nu blivit trög och långsam.

Jag har varit den som ganska ofta uppmanat läsarna att frivilligt donera så att du och familjen får mat på bordet. Att inte folk följer den uppmaningen kan jag bara beklaga.

Mitt bidrag till NV har varit att jag skrivit för NV gratis då jag velat uppmuntra den idealistiska prägel NV haft. Jag är ek oberoende så det får väl ses som mitt bidrag till NV:s fortlevnad.

Mina drygt 200 artiklar kan du därför se som mitt personliga bidrag till att NV överlever, även om en del av läsarna kanske inte alltid uppskattat det jag skrivit.

Jag brukar överväga mina drag på ett realistiskt sätt innan jag tar mina beslut vem/vilka jag vill gynna. Du har vid några tillfällen hävdat att jag dominerar ditt flöde, det kan ju knappast vara mitt problem att du och övriga redaktionen inte orkar hålla samma produktiva tempo som jag har.

Att jag jobbat gratis är mitt beslut, men att du betalar andra för deras insatser gör att jag känner mig en smula förfördelad. Det är oxå en anledning till att jag nu inte skriver åt NV längre.

Ditt samarbete med Nya Dagbladet verkar ju inte ha fått de positiva effekter du räknat med, läs striden med Tor Pålson/Tobbe Larsson. Att du nu oxå följer ND:s ex att börja ta betalt är nog för att deras läsare inte skall gå över till NV. Vem är du lojal med eg?? Läsarna eller ND??

Jag vill i all enkelhet att mina artiklar skall kunna läsas utan krav på betalning, hoppas att denna önskan efterlevs.

Jan Norberg
Jan Norberg
Gäst
Reply to  Torbjörn Sassersson red.
18 november 2021 kl 21:40

En för mig tidigare helt okänd kvinna börjar mot viss betalning göra intervjuer på engelska, hur tänkte du då?

Tror du verkligen att du med detta skall kunna ta upp manteln efter det att NewsVoice.com numera gått i graven?

Att ta ett sånt beslut står dig ju givetvis helt fritt, men har du sett någon markant ökad tillströmning av läsare/tittare efter detta?

Om det vore så så skulle du ju knappast behöva införa krav på betalning för att läsa/titta på NV.

Om jag hade varit du så skulle jag nog tillfrågat läsekretsen innan om de skulle uppskatta denna förändring, en omröstning ibland läsarna kanske hade givit dig vägledning.

Dessutom har NV numera en kraftig slagsida då det gäller ämnesvalen, allt är inte vaxx. Du har dina trogna läsare och de är i många fall mycket hälsomedvetna så de söker därför information och bekräftelse, men vill man öka läsarantalet så bör det oxå finnas andra ämnen.

Varför inte ge läsarna möjlighet att investera i ditt bolag så att du får ett rörelsekapital som du kan använda för en uppgradering, tänk SwebbTV:s crowd funding. Willgert tog in 8-9 miljoner från sina tittare efter det att han blev utslängd från YouTube.

Det är dags för altmedia att konsolidera sig genom mer gemensamma satsningar, men då får du förstås retirera från ditt stödjande av Nya Dagbladet (främst dina utspel mot Bok&Mediemässans arrangörer).

Kanske dags att överväga en reträtt och kontakta Willgert? Nya Dagbladet verkar ju inte vara en affärsmässigt hälsosam partner.

Jan Norberg
Jan Norberg
Gäst
Reply to  Torbjörn Sassersson red.
19 november 2021 kl 07:46

Man blir lite som dem man umgås med. Dvs du har ju hamnat rejält på kant med hela altmedia efter dina utspel den senaste tiden. När du för en gångs skull sätter ned foten och väljer sida så väljer du fel sida. Därmed inte sagt att Tobbe Larsson är fläckfri, men vem är det?

Marcus Andersson har ju fler strängar på sin lyra och är inte ek beroende av ND. Isak Bohman är Ålänning med ett förflutet inom extrema vänsterkretsar. ND startade bråket inom altmedia för att möjligen ställa sig in hos MPRT, det lyckades ju delvis då de nu erhåller ett blygsamt bidrag till ND. Är det den strategin du nu har valt så har du enligt mig gjort ett felval.

Du är paniskt rädd för att bli “högerstämplad” men då skulle du inte medverkad vid bok och mediemässan, din kovändning är märklig och tyder på dåligt omdöme. Du använder bla ditt äktenskap med en svart kvinna som argument för ditt agerande, varför det?

Ska man göra en ordentlig satsning så måste man se till att ha en ek stark plattform att utgå i från, nu väljer du att “pissa” på de vilka hittills bidragit till ditt NV av ideella skäl men betalar en amerikanska med okänd bakgrund för hennes bidrag. Fattar du inte att vi andra som skrivit blir besvikna?

Normalt jobbar ingen gratis, Janouch, Matikainen, Stenlund mfl uppbär givetvis en viss ersättning från tex SwebbTV men Willgert har ju råd då han tagit in kapital till sitt bolag. Förvisso får de flesta bara B-aktier så att han kan behålla makten över sin skapelse. Kanske nåt att ta efter?

Per Melin
Per Melin(@perra)
Reply to  Torbjörn Sassersson red.
19 november 2021 kl 11:50

Jag tycker att Aga Wilson är en jätteresurs för NewsVoice. Hennes intervjuer är bättre genomförda än det mesta man ser och hör ifrån USA, Kanada, England, Australien, Nya Zeeland och Sverige.

Det är viktigt med högkvalitativt material som leder till något bra för dem som läser och lyssnar. Kvantitet är mindre viktigt.

Bra jobbat av dig och Aga, Torbjörn.

Last edited 16 dagar sedan by Per Melin
Per Melin
Per Melin(@perra)
Reply to  Torbjörn Sassersson red.
19 november 2021 kl 11:56

Jag förstår inte den våldsamma kritik som riktas emot dig ifrån vissa håll.

Om du har hamnat på kant med alternativmedia, vilket jag inte alls är säker på, så säger det sannolikt mer om dem än om dig och NewsVoice, Torbjörn.

Last edited 16 dagar sedan by Per Melin
Anders Johansson
Anders Johansson
Gäst
18 november 2021 kl 13:45

Vi som kommenterar här lägger ju oerhört mycket tid på att leta relevant information som relaterar till NV:s artiklar. Där vi sen binder ihop denna information med en mängd olika intressanta infallsvinklar. Vilket då kompletterar ursprungsartiklarna och på så vis skapar ett extra läsvärde.

Hur fungerar detta ersättningssystem för dessa kommentarer som då bidrar till att skapa detta extra läsvärde? Kommer det då även där utgå ersättning typ x-antal ören gånger hur många uppröstningar den aktuella kommentaren fått? Eller?

Anders Johansson
Anders Johansson
Gäst
Reply to  Torbjörn Sassersson red.
18 november 2021 kl 21:35

Det var inget seriöst förslag utan poängen var väl mer att även de som kontinuerligt kommenterat har bidragit till extra läsvärde.

Tycker du var lite för snabb i vändningarna utan att ta hänsyn till alla dem som du trots allt haft en nästan daglig kontakt med under flera år.

Sen förstår jag att du måste prioritera mat på bordet men som du har sett av ett antal kommentarer så är det ju precis vad även andra måste göra i detta sönderfallande “välfärdsland”.

petergrfstrm
petergrfstrm
Gäst
18 november 2021 kl 17:25

Det tog ju tid innan dom kunde anpassa reglerna och även själva teknologin för upphovsrätt.
Beträffande teknologin:
Jag har intrycket att en av åtgärderna var att strypa tillgång till mjukvara till laserskrivare som reproducerar grafik väl och till måttlig kostnad per sida i svartvitt.
Jag vet inte hur det ser ut nu och billiga laserskrivare ger usel grafisk (rastrerad) bildkvalitet
trots att deras text är fint upplöst vilket visar att rastreringen är en avsiktlig begränsning som måste ha endast med mjukvaran att göra

Många komersiella tjänster säljer tillgång till skyddat material utan att det framgår hur det är med upphovsmannens del av kakan.
Men eftersom dom får hållas måste åtminstone någon med makt tjäna på det?

Det som Anders Johanson tar upp kräver nog en hel del tankemöda att förverkliga och blir nog svårt så länge man inte kan direkt koppla enskilda kommenterare till vad som drog någon till newsvoice
Ett vidareutvecklat gränssnitt skulle nog behövas som möjliggör det.
Isf skulle vissa identiteter/alias vara det som med tiden lockade fler. (Andra kanske har ngt kreativt alternativ till den iden?)
Men dessutom finns förstås risken att storebror förvränger den statistiken genom sina långa cybertentakler.
Men det problemet finns ju även beträffande själva artiklarna.

Magnus Lindgren
Magnus Lindgren
Gäst
Reply to  Torbjörn Sassersson red.
19 november 2021 kl 00:43

Bra att du väntar lite Torbjörn!

Om det verkligen är klokt att kraftigt strypa visningstrafiken med betalvägg är Klarna eller Qliro faktura bättre så att alla vi som inte använder mobil, men pappersfakturor och betalorder åtminstone teoretiskt kan vara med.

Hoppas att det finns mycket is att slänga betalväggen på!

Bättre att hålla kostnader nere och dra nytta av reklamvärdet av ökad trafik
och uppmuntra bredd i läsarnas egna artiklar och gräva i artikelskatt arkivet.

Så här gick det för ND

https://www.flashback.org/p77784089#p77784089

Last edited 16 dagar sedan by Magnus Lindgren
Mattias Karlsson
Mattias Karlsson
Gäst
19 november 2021 kl 05:41

Nackdelen med betalvägg, är ju att man läser mindre brett och det gäller ju även alternativ media. Läser exempelvis Nya Dagbladet mindre nu; lite synd kan man tycka….
Frågan är ju om verkligen kvaliteten på nyheterna och djupet på analyserna blir bättre bara för att man kan anställa mer folk som arbetar på heltid med media genom mer pengar? Jag är inte så säker på det, för det som inte i första hand drivs av mammon är många gånger det som också är mer äkta och sant och inte drivs av dolda motiv, vilket jag tycker News voice är ett föredöme i….

Last edited 16 dagar sedan by Mattias Karlsson
Jan Norberg
Jan Norberg
Gäst
Reply to  Torbjörn Sassersson red.
19 november 2021 kl 11:49

Om det är ditt slutliga och ganska ultimativa förslag så skulle jag uppskatta om du kunde skicka mina artiklar i en zipfil eller we transfer innan du raderar dem. Det ligger ju trots allt en hel del jobb bakom.

Jan Norberg
Jan Norberg
Gäst
19 november 2021 kl 10:55

“Du försöker så split, misstänksamhet och syftet verkar vara att skada NewsVoice (NV) genom att du låtsas bry dig om NV och samtidigt personligen angripa redaktören.”
 
T du bemöter inte mina funderingar i sak, varför det?
 
Du är inte bara “redaktör”, du är också ägare av det bolag som driver NV. Du
påstår att jag är bitter, skulle nog säga att jag mer är förvånad över dina
olika val.
 
Du attackerar andra för sekterism och hemliga möten i ordenssällskapsliknande former. Helt rätt att jag inget vet om dina ”hemliga” möten med ND men de förefaller hemliga på ungefär samma sätt som de du attackerar.
 
När du kommer till korta i argumentationen så övergår du till hot att radera mina artiklar, en tydlig härskarteknik som jag inte väntade mig från dig.
 
Ditt agerande har upprört ganska många i altmediabranschen, det är givetvis din självklara rätt att byta åsikt. Din totala omsvängning kom dock mycket kort efter ditt eget deltagande vid bok och mediemässan, en mässa som du tidigare prisade. Förstår du inte att många människor då blir förvånade.
 
Jag är inte ute efter att så split och söndring, det sköter du så bra alldeles själv.
 
Du driver en blogg som varit präglad av “allas lika värde” i en positiv betydelse, nu har du skitit i det blå skåpet och ditt sätt att bemöta konstruktiv kritik för tankarna till en repressiv hållning gentemot oliktänkande. Men det kanske blir så när man har “hemliga” redaktionsmöten med de för tillfället mest hatade inom altmediabranschen, dvs Nya Dagbladet.

Anders Johansson
Anders Johansson
Gäst
19 november 2021 kl 11:27

En betalvägg à 1.5 kr/artikeln kan ju eventuellt vara en lösning för att kunna ta betalt av de som vill läsa någon enstaka artikel. Men för dem som vill läsa brett är lösningen allt annat än optimal. Där hade väl mer någon sorts prenumeration eller paket med plusartiklar varit bättre.

Sen beroende på hur det här “vaccinexperimentet” slutar så kan ju alla våra eventuella framsteg som ekonomisk vinning bli högst tillfälliga sådana. Tittar man på t.ex. ND så fick de bidrag från MRPT och trots detta så valde de ändå att mitt inne i plandemin införa en sån här betalvägg. Det där fick mig att tappa intresset för ND och detta beror mer på uppläggets tidpunkt än någon direkt ekonomisk kostnad.

Du hade kunnat ta en diskussion med dina mångåriga läsare, som även de har bidragit till att göra NV till vad den är idag, innan du försökte smacka på med en betalvägg med ett dygns varsel.

Last edited 16 dagar sedan by Anders Johansson
KarlMagnus
KarlMagnus(@magnus)
Reply to  Anders Johansson
19 november 2021 kl 11:46

har jag förstått saken rätt att det krävs en smartphone för att betala till Wordpay?

Anders Johansson
Anders Johansson
Gäst
Reply to  KarlMagnus
19 november 2021 kl 12:11

Smartfön tror jag och så behöver du troligtvis koppla ditt Wordpay-konto till ett kreditkort.