Redaktören: NewsVoice inför betalvägg men vi gör en mjukstart

40
857

REDAKTÖREN. NewsVoice inför betalvägg för att säkra tidningens framtid och för att fortsätta kunna erbjuda dig som läsare fri journalistik. Oberoende journalistik är dock beroende av läsarnas stöd eftersom NewsVoice vägrats mediestöd, något som de flesta andra tidningar får.

Vi mjukstartar betalväggen den 18 november kl 10:00 genom att ge dig 10 gratisartiklar att läsa. Om du registrerar dig går 10 kr direkt till vår verksamhet, så bara genom att registrera dig så stödjer du oss!

Vår samarbetspartner är Wordpay. Läs mer om hur det fungerar.

Allt har fram till nu varit gratis att läsa. Vi har bjudit på allt innehåll sedan starten 2011, men nu måste vi be dig om ditt stöd för att kunna fortsätta verksamheten och för att kunna utveckla redaktionen.

Vi vill passa på att tacka för alla som donerat till oss. Donationerna har varit avgörande under vissa perioder med ekonomiska svårigheter.

Betalväggen ersätter i princip donationer, men utesluter samtidigt inte donationer. Du kan stödja oss på båda sätten.

Har du frågor om betalväggen är det bara att ställa dem i kommentarsfältet nedan så ska vi skyndsamt försöka besvara den.

Torbjörn Sassersson, redaktör och grundare


Lämna Twitter - Byt till Twitter och friheten
  • I kommentarsfältet har varje person ansvar för sin egen kommentar. Se reglerna.
  • Donera gärna till NewsVoice, en gratistidning som är beroende av läsarnas stöd.
Prenumerera
Notify of
guest
40 Kommentarer
Äldst
Nyast Mest röstad
Inline Feedbacks
Se alla kommentarer
Rune N
Rune N
Gäst
17 november 2021 kl 18:43

Det var synd det. Har funderat på att donera från och med denna månad.
Men får då fundera vidare vilka som skall ha denna donation.

Magnus Lindgren
Magnus Lindgren
Gäst
Reply to  Rune N
18 november 2021 kl 06:17

Hallå “Rune N”

Fisken som försvann i djupet var alltid stor.

Om du donerar till Trollet Sylthammars konto så kan du ju fundera vidare!

Anders Johansson
Anders Johansson
Gäst
17 november 2021 kl 19:04

Det står oktober men jag förmodar att det gäller från 18 november och det är ju bara ett drygt dygns förvarning. Det hade inte varit helt fel med en lite tidigare heads up.

Tors vrede
Gäst
Reply to  Anders Johansson
17 november 2021 kl 19:20

Uppfattade det lika dant tills jag lyssnade på klippet.
Det tråkiga är bara att allt fler sanningssökande forum blir kommersiella.
Kan förstå att även dom behöver bröd på bordet.
Statliga media som vi själva tvingas finansiera är en mardröm som ej går att komma förbi + att den blivit grymt mycket sämre sedan detta infördes.
Kampen för bra program är ej längre avgörande. Bekvämt.
Alternativa forum är en paria för styrande. Sanningen kan ju komma nära!

Skall se till min dåliga ekonomi om möjligheten finns till prenumeration, efter
som jag uppskattar detta forum bland sökare. Mvh

Kjell Holmsten
Kjell Holmsten
Gäst
17 november 2021 kl 20:13

Det blir svårare o svårare att stödja alternativmedierna för oss pensionärer vill säga.
Då blir det Norska och Amerikanska med lite Latinamrikansk, det som är gratis och det flesta är just nu.
Och så swebbTV villka får knappa resurser jag kan var 3e månad.
sålong? 🙁

Tors vrede
Gäst
Reply to  Torbjörn Sassersson
17 november 2021 kl 22:50

Förlåt Torbjörn. Jag borde inte ha skrivit kommersiellt! Men det blev en chock då jag läste dom nya förordningarna. Jag borde inte blanda in mitt privatliv! Men du har gjort det. Då gör jag det.
Skrivande har slitit hårt sedan den dagen grundskolan tog slut. Men det var på den tiden då framtiden sågs som en god framtid 18 år efter det katastrofala andra världskriget slut. Allt var frid och fröjd. Chefer ringde och frågade om man var intresserad av att börja jobba i dess företag. Idag kan ungdomarna som tror på en framtid, stå med mössan/kepsen i hand inför cheferna och får svaret! Vi ringer! Inte fann ringer någon.
För mitt vidkommande så gick mitt liv i spillror. Ingenting man hade trott på visade sig vara sant. Går inte in på just varför, men tror mig överträffa F. Kafka.
Alla har vi vårat helvete, mer eller mindre. Andas, andas!
Gick i förtida pension för snart 3 år sedan. Fick ingen höjning sist, vilket jag hört av andra fattigpensionärers uttalanden i exempel ring p1.
6.588 kronor att leva på resten av livet. Läs på om ATP-PPM så förstår ni folkets fattigdom! Nej! Jag skall leta tomflaskor med pant! Här trivs jag och vill vara kvar. Men hade jag varit George Soros så hade jag satt in en miljon några gånger om året på Newsvoice konto för att dom gör det som tillhör sanningen. Sajten är unik! Men nu har jag klätt av mig in på min nakna hud.
Nu är jag inte G.S. som borde sluta med att finansiera emigrationsströmmarna.
Nu är det sanningen! Newsvoice som gäller. Mvh

Magnus Lindgren
Magnus Lindgren
Gäst
17 november 2021 kl 20:32

Trist att annonsintäkter och frivilliga donationer inte räcker till för att kompensera uppsåtlig skada som regeringens målvakt George Lagerberg orsakar NewsVoice.

Georg Lagerberg (MPRT) förstör det demokratiska samtalet
Georg Lagerberg (MPRT) förstör det demokratiska samtalet – NewsVoice

Då jag lever som “anhörigförsörjare” sen 2009 pga erkänt arbetsskadad, varaktigt sjukskriven men SGI nollad fru (fd Ericsson ingenjör) utestängs jag nu.

Den Nazistiska parollen “arbetslinjen” för sjuka svenska kvinnor har helt enkelt inte fungerat sen min fru utan kunskap exponerades för lödrök samt mikrovågsdispens vid familjen Wallenbergs anläggning.

Jag tillhör därför idag den blödande alltmer fattiggjorda kretsen kring den svenska procent avskrap som “satts ut i skogen” utan inkomst men som fortfarande lever.

Tråkigt att erkänna svaghet men jag kan idag inte bära ytterligare kostnad och kan bara hoppas att utvalda SGI “nollade” och mediestöds “nollade” får upprättelse eller att något annat under inträffar så att vi alla kan ta del av det “demokratiska samtalet”.

Tack till er alla!

Last edited 17 dagar sedan by Magnus Lindgren
Tors vrede
Gäst
Reply to  Magnus Lindgren
18 november 2021 kl 00:24

Kom igen! Vi klarar detta om så vi tvingas tigga. Mvh

Magnus Lindgren
Magnus Lindgren
Gäst
Reply to  Tors vrede
18 november 2021 kl 05:58

Tack för peppning Tor!

Jag hoppas på att återkomma och önskar dig och alla tappra kämpar som vågar konfrontera nutidens bristande frihet och sanning, allt gott så länge!

Hans Dahl
Hans Dahl
Gäst
Reply to  Magnus Lindgren
18 november 2021 kl 09:31

Tack så enormt mycket, Magnus, för det fina samarbete vi haft under vår kamp för sanningen i denna så fantastiska internettidning!

Jag instämmer med det du skriver här.

Fria medier finns det nu knappt längre. Det statliga förtrycket tystar direkt – genom exempelvis nedstängning, vilket drabbat läkaren och docenten Sture Blomberg – eller indirekt genom att strypa ekonomiskt.

Jag önskar Newsvoice allt väl och tackar er alla här som har ett gott uppsåt!

Jag kommer att fortsätta att skriva kommentarer på Peter Krabbes fina blogg, där jag sedan ett flertal år tillbaka varit aktiv under signaturen Savalle / Suavalle.

Hej då!

Carina Agrell
Carina Agrell
Gäst
Reply to  Magnus Lindgren
18 november 2021 kl 11:44

Jag har en historia bakom mig som omfattar nästan hela raddan av myndigheter, också försäkringskassan. Formulerar just nu ett skadeståndsmål – Agrell vs Sverige. Mitt råd är att du tar tillfället i akt och skriver ner din historia med alla förvecklingar, så att den ligger färdig.

En annan
En annan
Gäst
17 november 2021 kl 20:35

Jaha, där försvann den info-kanalen iomed min skrala kassa, hoppas dock att du/ni låter kommentarsfältet vara öppet att läsa, vilket kan generera fler besökare, dvs man kan hänvisa hit på andra bloggar om man upptäcker att något intressant är på gång, annars dör nog NW sotdöden som en ekokammare. Trist utveckling men retar man statens lakejer blir det f.n. såhär. Dock kan spelreglerna förändras över tid.
Allt gott M,V H

Tors vrede
Gäst
Reply to  En annan
17 november 2021 kl 20:56

Skulle det funka med en namninsamling till ett presstöd?
Mvh

Rune N
Rune N
Gäst
Reply to  En annan
17 november 2021 kl 21:09

Man kan ju dessutom inte ha en prenumeration på alla tio till femton alternativmedia som man läser artiklar i.
Det vore bättre om de flesta av alternativmedierna samlade sig under ett paraply. Där de flesta vore med.
Nu skall ju t.ex. Swebb-TV dra igång något som skall heta Swebb-Tube. Där inte bara de skall vara utan många andra.

Tors vrede
Gäst
Reply to  Rune N
18 november 2021 kl 00:32

Enad styrka mot makten kan bli en seger.
All makt utgår ju från folket, eller hur?

Kerstin l
Kerstin l
Gäst
17 november 2021 kl 21:01

Kostnad för prenumeration??
Begriper inget av texten på Wordpay.io??
Vill ni ha prenumerationer, så kanske man skall tala om kostnaden för nöjet. Har inte lyckats hitta det. Vi som inte vill ha mail utan vill läsa när det passar och inte ha en ständigt överfull inkorg är vi inte välkomna att följa newsvoice.
Superb media som jag inte vill vara utan men går det inte genom att det är för krångligt och för dyrt att fortsätta följa newsvoice så får det vara. Har tyvärr under mitt yrkesverksamma liv subventionerat skattebetalare i form av usel lön och nu ännu uslare pension. Statens/kommunens kaka var och är liten och då politrukernas urusla obligatoriska mediaskräp kostar så gäller försiktighetsprincipen för oss pensionärer.

Tors vrede
Gäst
Reply to  Kerstin l
18 november 2021 kl 00:25

Jag förstår, och jag vet! Men sedan då? Vi sitter i samma båt.

cecilia flodin
cecilia flodin
Gäst
Reply to  Kerstin l
18 november 2021 kl 08:36

Jag begriper inte heller hur en betalning till Wordpay ska gå till mer än att jag av bilden förstår att jag nog måste ha en smartphån. Då jag av flera skäl valt bort en sådan kan jag bara säga till redaktören; Tråkigt att inte fler donerat så att du hade klarat dig utan denna åtgärd. Tack för ditt jobb och lycka till.

Kent Pettersson
Kent Pettersson
Gäst
17 november 2021 kl 21:23

Det här är väl inte hela världen, det är samma system som Nya Dagbladet använder sig av. Om jag inte minns fel kostar det då under 1,50kr att läsa en artikel. Man kan ju då välja vilka artiklar man vill betala för efter intresse och ekonomi.

Kersti Wistrand
Kersti Wistrand(@kersti)
17 november 2021 kl 22:37

Jag förstår till fullo! Både du och Per Shapiro och många andra arbetar ideellt utan större inkomster och ska få det att gå runt ekonomiskt med familj och barn.
Det måste vara mycket stressigt att vara beroende av mycket små och ojämna inkomster. Tänk att inte veta om man t ex kan betala en familjemedlems tandläkarräkning om någon får akut värk!

Själv är jag pensionär och har denna fasta inkomst varje månad. Självfallet ställer jag upp! Och tack för din idealism!

Peter TorpareD
Peter Torpare(@petertorpare)
17 november 2021 kl 22:39

Helt förståeligt! Sedan handlar det ju om vad priset blir.

Nicke Olsson
Nicke Olsson
Gäst
17 november 2021 kl 23:27

Förståeligt, men väldigt synd att det inte finns andra vägar. Tänker framförallt på att tidningar kommer tappa massa läsare. Ni gör ju naturligtvis ett grymt jobb som ska kompenseras, om ett donationssystem hade fungerat hade det varit optimalt.

Jan Olsson
Jan Olsson
Gäst
18 november 2021 kl 08:21

Hej!
Hur prenumererar jag och vad kostar det?
Mvh

peter afzelius
peter afzelius
Gäst
Reply to  Torbjörn Sassersson
18 november 2021 kl 10:05

Tar ni emot cryptovaluta?

Lasse Malmagren
Gäst
19 november 2021 kl 18:37

Jag betalar gärna för en prenumeration så att allt blir öppet … öppnade ett konto på Nya Dagbladet utan att få det att fungera från min fasta dator. Finns det inte möjlighet att låta sidan vara öppen för den som prenumererar? Rimlig kostnad bestämmer du, Torbjörn!

Lasse Malmagren
Reply to  Torbjörn Sassersson red.
19 november 2021 kl 20:08

Men problemet var ju att det inte funkade!!

Magnus Lindgren
Magnus Lindgren
Gäst
Reply to  Lasse Malmagren
19 november 2021 kl 21:31

Jag tvingades att offra alla betalprenumerationer för 12 år sen men provade nu att registrera mig hos “world pay” från min hemdator för erbjudande att fritt stödja Newsvoice med en tia + 10 artiklar.

Trots att jag valde alt E-post och uppgav fast telefonnummer får jag sedan ett dygn nu påringningar av en automatisk röst som yrar om sms trots mitt mailval samt att jag inte uppgett mobil.

Någon som vet hur man avregistrerar “world pay” ?

Last edited 15 dagar sedan by Magnus Lindgren
Samuel af UgglasD
Samuel af Ugglas(@samuelafugglas)
19 november 2021 kl 20:02

Varför koncentrerar sig inte redaktionen mer på att avslöja och offentliggöra alla de parasiter som lever på utplundrade skattepengar?
Det måste väl ändå prioriteras, det är ju de individerna som ödelägger Sverige även om de är i majoritet för tillfället.
För det är väl inte ”sättet” att plundra svenska medborgare på LIV och EGENDOM som det är fel på?

petergrfstrm
petergrfstrm
Gäst
20 november 2021 kl 19:08

Kan redaktören hänvisa till vad som gäller rent tekniskt för det som ni planerar att införa.
Speciellt för dom som inte använder smartphone.

Magnus Lindgren
Magnus Lindgren
Gäst
Reply to  petergrfstrm
20 november 2021 kl 22:14

Tack för att du är lyhörd för läsarbehov och lyfter smartphone frågan Peter!

Vi blir alla hemmablinda och kanske inte alltid ser möjligheter som finns men konstigt är att en sådan teknikfråga finns på detta så strålinformerande forum. Här kommer några handfasta tips att pröva för bättre likviditet som ej stryper trafik.

Donationsmöjlighet bör också finnas för den som inte vill lämna ut sitt bank kort nr. Rutan för donation föreslår jag utökas med bankgiro, postgiro och gärna bankkonto.

Om ett Swedbank konto finns skulle detta hjälpa dem som använder telefonbanken här för överföringar, som nu tvingas betala 150 kronor för överföring till annan bank. Alla använder inte internetbank och många sitter ju fast i Swedbank trots skandaler.

Jag drar paralleller med ogenomtänkt elkabel till Tyskland som nu skapar elbrist i södra Sverige och troligen hindrar Östersjö ålens vandring till Sargassohavet.

citat


Kabeln har endast en ledare – returströmmen går genom vattnet – och spänningen är 450 kV, den högsta arbetsspänningen för någon kraftöverföring i Tyskland. ”

https://www.slu.se/ew-nyheter/2016/10/genombrott-i-kartlaggningen-av-alens-lekvandring-fran-europa/

Last edited 14 dagar sedan by Magnus Lindgren
petergrfstrm
petergrfstrm
Gäst
Reply to  Magnus Lindgren
21 november 2021 kl 01:13

Dom sa nyligen att det är mekanisk skada på ålarna när dom passerar kraftverkens turbiner. Det verkar som det fattas finmaskiga galler.
Men betr betalning behövs mer info fr red.

Magnus Lindgren
Magnus Lindgren
Gäst
Reply to  petergrfstrm
21 november 2021 kl 04:04

Ett kort lite of topic svar som anknyter till teknikproblemen.

“Intressant” att ålarna drabbas av mekaniska turbinskador.

Jag vill därför tillägga att ålarna anses navigerar efter månen (EMF) så det bör vara dumt med främmande EMF fält som stör oavsett om man låter stark returström gå genom sundet eller använder oskyddade kraftverks turbiner

Månen leder ålen rätt
https://www.havet.nu/manen-leder-alen-ratt

Glömde länken om Tysk kabeln

Baltic cable
https://sv.wikipedia.org/wiki/Baltic_cable

Last edited 14 dagar sedan by Magnus Lindgren
cecilia flodin
cecilia flodin
Gäst
Reply to  Magnus Lindgren
21 november 2021 kl 07:14

Hej Magnus. Det finns ett konto i Swedbank där jag skickat pengar regelbundet. skrolla ned o läs vi Donera. Kanske kan vi slippa betalväggen om alla hjälps åt att hålla Torbjörn med mat på bordet.
Allt gott

Magnus Lindgren
Magnus Lindgren
Gäst
Reply to  cecilia flodin
22 november 2021 kl 05:47

Tack för ditt stöd och viktiga information om donering Cecilia!

https://newsvoice.se/donera/

Torkel
Torkel
Gäst
24 november 2021 kl 13:13