Med Sverige som ett relativt litet land är det en bra fråga hur det kommer sig att svenska spelstudior nästan alltid släpper bra kvalitet om och om igen i mediebranschen. Spel har blivit en av de största marknaderna när det gäller pengar som flyttar från konsumenter till företag, större än sport-, musik- och filmmarknaderna tillsammans. Sverige är här en av de större spelarna, men frågan är varför.
Casinospelutvecklare
I Sverige har vi några av de största utvecklarna av casinospel som spelas på nästan varje casino på nätet. En av de mest kända utvecklarna är NetEnt AB, numera ägt av Evolution AB som även de är en stor casinospelutvecklare från Sverige. NetEnt har varit med i svängarna sedan 90-talet när nätcasino hade sin början och företaget ses som en ledarna inom industrin.
Gamingindustins jättar
Flera större spelföretag har sina huvudkontor i Sverige, med bland annat DICE i Stockholm för att inte tala om de många fler storspelare som finns i Sverige, såsom Mojang Studios under Microsoft, Embracer Group som samlat på sig hundratals studior och sist men inte minst King som dominerar mobilspelsmarknaden. Dessa företag är kända världen över för både kvalitet och kvantitet. De är nästan alltid först med ny, avancerad teknologi för spelindustrin tack vare deras välfinansierade R&D avdelningar.
Ena indie-studion efter andra
Det är inte bara de stora företagen som slår stort från Sverige. Nordisk mytologi och nordiska sagor har länge varit intressanta för många publiker runt om i världen och både Dimfrost Studio med Bramble: The Mountain King (2023) och Iron Gate med Valheim (2021) succéer har reflekterat detta. Även andra indie-studior såsom Tarsier Studios med Little Nightmares (2017) och Zoink Games med Lost in Random (2021) har fått stor succé trots relativt små teams och budget. Ett nyckelord för svenska indie-spelstudior är kreativitet, vilket är det som driver succén.
Hemligheten bakom
Svaret på varför ett litet land som Sverige har så många storspelare i industrin med relativt hög succé är fika. Nja, kanske inte fika i sig men snarare kulturen bakom fikat. Den svenska arbetsmoralen och produktiviteten är hög i stor grad tack vare den goda kulturen som utvecklats på arbetsplatserna. Fikaraster är en norm i Sverige tack vare våra arbetslagar och det är mer vanligt men en familjär ton mellan inte bara arbetskamrater utan även över- och underordnade.
Detta är det som tillåter många indie-företag att släppa spel som lätt kan konkurrera med stora AAA-lanseringar, då tack vare rekommendationer från andra spelare och influencers, istället för att behöva använda sig av ett stort marknadsföringsteam som spenderar miljoner på reklam för att generera hajp.
Denna typ av kultur finns även i de större svenska spelföretagen som drar sig mer åt internationell praxis. Men kulturen är inte det enda som påverkar den höga kreativiteten bland svenska spelmakare. Den svenska skolan, även om den har omdebatterade resultat när det gäller betyg, har främjat mycket egettänk och uttrycksfullhet. Denna form av pedagogik har många för- och nackdelar men en av de större fördelarna är uppenbarligen att många svenskar som söker sig in till spelindustrin får fram resultat.
Svaret på frågan
Är detta då ett definitivt svar på frågan? Nej, inte i sin helhet. Däremot är dessa svar en av anledningarna till att svenska spelstudior ofta spelar i en högre liga, då de är utmärkta startpunkter att börja gräva sig djupare i för att hitta mer detaljerade svar. Liksom denna artikel ställer många svenska spelutvecklare en fråga och använder sig av sin kreativitet för att lösa problemet de ställt inför sig.
Dessa frågor kommer i form av vad för spel spelare kan vara intresserade av, vad för spel vill spelutvecklarna faktiskt göra och hur man får dessa frågor att ha samma svar. Därefter är det bara en fråga om god tid och hårt arbete innan en spelstudio skapat något deras målgrupp är nöjda med. Om svaren på frågorna inte är samma på båda så blir det ofta till att ändra något eller starta om från början.