Stöd NewsVoice så att vi säkrar verksamheten tom juni!

78%

78.000 kr av behovet 100.000 kr är insamlat. Stöd kampanjen via Swish 123 530 2005 eller donera på ett annat sätt. Det smartaste för företag är att annonsera. Uppd. 29/4 kl 11:00.

Mohamed Omar: Lärare halshuggen i Paris. Vi kommer inte att kunna behålla yttrandefriheten med fortsatt islamisk massinvandring

publicerad 18 oktober 2020
- Gästskribent
Mohamed Omar, eget verk
Mohamed Omar, eget verk
Mohamed Omar, eget verk

DEBATT. Läraren Samuel Paty halshöggs av en jihadist i Paris fredagen den 16 oktober. Han hade i sin undervisning om yttrandefrihet visat eleverna Muhammedkarikatyrer. Det var Muhammedkarikatyrer som tidigare publicerats i satirtidningen Charlie Hebdo.  Publiceringen ledde till att redaktionen den 7 januari 2015 massakrerades av jihadister.

Text: Mohamed Omar | Artikeln har tidigare publicerats i Det Goda Samhället

Jihadisten som mördade Samuel Paty var en så kallad ”flykting” från Tjetjenien som fått asyl i Frankrike.

Frankrike har en stor, och växande, muslimsk minoritet. Hur har muslimerna i Frankrike reagerat på jihadistmordet? När Muhammedkarikatyrer publicerar ser vi stora och aggressiva muslimska demonstrationer och upplopp. När karikatyrtecknare mördas däremot, är det ganska tysta bland muslimerna i Europa.

Hm… Man får intrycket att det är en större synd att förolämpa profeten Muhammed än att mörda den som förolämpar honom…

Detta förvånar ingen med kunskap om islam. I islams texter är det ett brott att förolämpa Muhammed och straffet för detta brott är döden.

Jihadisten som mördade läraren kan ha varit en ensam galning. Men hans gärning har stöd i islamiska texter. Hans åsikt, att de som förolämpar profeten ska mördas, delas av många fler.

Profeten Muhammed lät, enligt islams egna texter, halshugga dem som förolämpade honom. Och profeten anses vara ett moraliskt föredöme för alla tider och på alla platser. Han ses som muslimernas lärare och ledare.

Vi har politiker och journalister i västvärlden som menar att jihadmördare inte är ”riktiga muslimer”. Menar de att Muhammed, islams grundare, inte var en riktig muslim?

Vill man veta mer om Muhammeds liv kan man läsa Tor Andraes Muhammedbiografi från 1930. Där återberättas en episod ur profetens liv. En judisk poet vid namn Ka’b ibn Al-Ashraf hade ”särskilt ådragit sig profetens bittra hat”. Orsaken var att poeten diktade satiriska verser. ”Muhammed”, konstaterar biografen, ”var som hans landsmän i allmänhet synnerligen känslig för den poetiska satiren. Förolämpningar av sådan art glömde han icke lätt.”

Andrae redogör sedan för hur det gick till när profeten Muhammed skickade sina män för att mörda Ka’b. De lockade ut honom ur hans hus med hjälp av list: de påstod sig vara missnöjda med Muhammeds styre. När Ka’b kom ut halshögg de honom under ropet ”Allahu akbar!” Muhammed var mycket nöjd.

Jihadmördaren i Paris skrek Allahu akbar när han halshögg Samuel Paty.

Om vi ska ha yttrandefrihet kan vi inte samtidigt ha massinvandring från islamvärlden. Det borde vara uppenbart. Men tyvärr är det inte det. Inte ens efter Salman Rushdie och Muhammedkarikatyrer, Lars Vilks, koranupplopp i Malmö och nu en halshuggen lärare.

Nu är det många som skriver ”Je suis Samuel Paty” på sociala medier. Då, 2015, skrev de ”Je suis Charlie Hebdo”.

Ett bättre sätt att försvara vår yttrandefrihet vore dock att försvara våra gränser. Vi kan inte ha yttrandefrihet om samtidigt våra gränser är öppna för massinvandring från islamvärlden.

I islamvärlden är respekten för islams, Koranens och Muhammeds okränkbarhet större än respekten för yttrandefriheten.

Detta kommer att ske, även om flera av muslimerna som kommer är förnuftiga och hyggliga. Massinvandringen innebär ju att man inte bara flyttar hit individer, Ahmed och Mustafa, till Sverige. Man flyttar hit en kultur.

En kultur som står i fortsatt förbindelse med, och är en del av, den globala islamiska kulturen.

För att försvara yttrandefriheten i västvärlden krävs det konkreta åtgärder för att strama åt invandringen.

Om man står upp för vår yttrandefriheten borde man rimligen alltså även stå upp för gränserna som skyddar denna yttrandefrihet.

Med risk för att låta tjatig: om befolkningen som tror på yttrandefrihet, ja, som är formad av västerländsk kultur, minskar i antal, och befolkningen som inte tror på yttrandefrihet, ökar i antal, blir det så klart svårare att upprätthålla yttrandefriheten. Om vi inte försvarar våra nationsgränser kommer gränserna för vår yttrandefrihet att inskränkas.

Text: Mohamed Omar | Artikeln har tidigare publicerats i Det Goda Samhället

Klicka här för att gilla min sida på Facebook. Om du uppskattar det jag gör kan du donera genom att swisha till 0760078008 (Eddie)


Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq