Vi människor rör oss mer och mer på webben, oavsett om det är på en dator eller via en mobiltelefon. Det gäller i de mesta hänseenden i en människas liv, privat som när man är arbetar. Digital marknadsföring har därför blivit en väldigt stor del av hur ett företag uppfattas, och om det går att lita på deras tjänster eller de produkter som de säljer.
Går man in på en hemsida som inte har ett välgjort gränssnitt kan man direkt bli avskräckt och väljer ett konkurrerande företag. Detta gäller stora såväl som små företag, och det gäller för dig som företagsledare att tänka ett steg till om du känner att din hemsida håller måttet. Det är kanske då dags att göra en uppfräschning av ditt företags digitala profil, eller en annan produkt i ditt företag som har ett gränssnitt som når ut till användare.
Anpassa designen efter användarens behov
Vad ska man egentligen tänka på när man designar ett gränssnitt? Jo, som vi har varit inne på ska den givetvis vara elegant och man ska få ett intryck att den proffsigt gjord. Med det sagt behöver den inte ha en proffsig stil, utan designen ska anpassas till den bild som du vill ge av ditt företag. Den ska representera den produkt eller de tjänster som du erbjuder.
En annan bra sak att tänka på när man designar ett gränssnitt är att det ska vara lätt att navigera. Om man har ett gränssnitt som inte lätt att använda kan man tappa användare eller kunder. Detta för att de tröttnar eller tycker det är svårt att göra det som de vill göra. En enkel layout är ofta bättre än ett komplicerat, och gränssnittet ska vara tydlig.
Men om man inte är utbildad i UX- eller webbdesign kan detta vara väldigt svårt. Men det finns massor av bra alternativ att vända sig till om man vill göra om eller göra ett nytt gränssnitt, till exempel för en hemsida. Det finns tjänster där man kan göra hemsidor från mallar så man slipper den tekniska biten av webbdesignen. Då kan man enbart koncentrera sig på hur det ser ut. Dessa är relativt enkla att använda.
Vänd dig till en designbyrå för hjälp
Ett annat alternativ, och detta gäller gränssnitt i allmänhet, oavsett om det gäller i din bil, hemsida eller andra digitala gränssnitt. Då kan man vända sig mot ux design byrå. Dessa är proffs på sin sak och kan allt om design. De har ofta olika lösningar för dig också, och sträcker sig längre än bara till hemsidor. De erbjuder tjänster som också berör gränssnitt i alla olika miljöer och branscher.
Detta gäller framför allt om man är ett större företag och har en produkt som ska användas för ett specifikt syfte och kundgrupp. Då har designbyråer som pysslar med UX stor erfarenhet och rutin på hur man ska gå till väga för att få gränssnittet att bli så bra som möjligt. De kan dessutom göra marknadsundersökningar hos en kundgrupp och specificera precis vad en kund vill ha. Sedan designar de gränssnittet efter det.
Extern skribent
Relaterat
- Läs mer om teknik på NewsVoice