Hur driver man trafik till sin sajt på ett effektivt sätt egentligen? Visserligen måste man tillämpa sökmotoroptimering, men det som verkligen krävs är att skapa innehåll på webben som ger nytta för någon annan. Content is king, helt enkelt. Det finns ingen annan hemlighet.
Följande exempel visar min nättidning Torbjörn Sassersson News (TS News), som är en bloggzine eller privat nättidning. Kalla det vad man vill, men den är populär. Den får i det här fallet representera en sajt med redaktionellt innehåll. Upplägget med ett redaktionellt innehåll, av typen artiklar och inlägg, som dagligen förnyas passar perfekt för utåtriktade intresseorganisationer och företagssajter. Poängen är att göra sajten till en källa med ny matnyttig information som tillförs varje dag eller flera gånger i veckan.
I mitt exempel med TS News låg besökarantalet perioden 21/2-13/3 på ca 350 besök per dag (se diagrammet ovan). Jag bestämde mig att from den 14 mars öka antalet besökare. Så exakt vad gjorde jag för att öka trafiken perioden 14 till 18 mars och ännu mer intressant varför ökade besökstrafiken dramatiskt den 19-20 mars?
Twingly-inlänkning till stormedia och bloggare i samarbete
Den 14 mars, 15 mars, 17 mars och den 18 mars publicerade jag debattartiklar vilka jag Twingly-länkade till DN och SvD. Twingly är ett relationslänksystem som på tex Expressen, DN och SvD listar bloggare som länkar till artiklar på DN och SvD. Besökare på DN och SvD uppmuntras där att läsa vad bloggare tycker om artiklarna.Besökarantalet på TS News dubblades då från ca 350 besök per dag till drygt 700 besök. Trafiken till TS News kom alltså från nyfikna läsare på DN och SvD. Den 16 mars var jag lat och skrev ingen artikel på TS News och trafiken gick omedelbart ned till det normala besökarantalet 350.
Det visar att högtrafik är färskvara. Sajten som vill driva in trafik kan inte leva på gamla meriter utan sajten måste verkligen förnya sig varje dag.
Text: Torbjörn Sassersson