Varför innehåller SVT Barnkanalen och annan barn-TV så mycket våld, tävlan och manipulation?

30
6081

DEBATT. SVT Barnkanalen bombarderar de TV-tittande barnen med schablonbilder, arga ansikten, våld, attityder och skenbar ”vetenskaplighet”. Inte sällan finns mobbning av den med felaktiga tankar med som ett normativt inslag.

Text: Torbjörn Sassersson | Bild från SVT Barnkanalen

Det är skrämmande att se hur barnen manipuleras in i ett tänkande som handlar om kamp, våld, konkurrens och tävlan tex via SVT:s dagliga sändningar av Barnkanalen. Har de ingen kvalitetskontroll eller är det medveten barnpropaganda? Barnkanalen flankas av diverse andra TV-kanaler, filmkanaler och biofilmer där utbudets karaktär är i princip den samma.

Det mesta i svenskt TV-utbud verkar komma från USA och består därför av amerikansk mentalitet. Jag reagerar tex på attityden att förgöra det onda med våld. Världen delas in i svart och vitt, ont och gott, vinnare och förlorare. Här finns även tydliga försök att förbereda barnen inför en konsumtionsvärld.

Några exempel

Barnkanalen: Bli en vinnare

Flygplanet Dusty i filmerna Airplanes 1 och 2 handlar om ett besprutningsplan som sprutar grödor med Vitamini mulch. Det som i verkligheten handlar om giftiga kemikalier framställs som ”vitaminmull”.

Dusty är inte nöjd med sin tillvaro och vill bli något mer så han tar sig in i tävlingsvärlden (Flygplan 1) och hjälterollen som livräddare (Flygplan 2). Det hela är mycket amerikanskt dvs: tävla, konkurrera, bli en vinnare och helst en hjälte.

Förberedelse för konsumtion

I filmen Masha och Björnen sitter lilla Masha och tittar ointresserat på instruktioner på TV om hur man mediterar. Hon utbrister: ”vem bryr sig” för hon vill hellre leka med sin mobiltelefon. Budskapet är att det inre är trist, men en mobiltelefon är kul. I samma serie blir Masha hotad av en varg. Hon plockar fram sin mobiltelefon och ringer Björnen som räddar henne. Mobiltelefonen framställs som en trygghet.

Det ovetenskapliga ”korrigeras”

I ett tecknat barnprogram säger en liten pojke att det finns månhonung på månen. De andra barnen skrattar åt honom och pojken färgas svart och illustreras som ensam och utstött för att han tror på något magiskt. Programmet anspelar på rädslan för utanförskap.

I ett TV-program på Barnkanalen, som dubbats till svenska, framställs en person som en idiot som försöker böja en sked med tanken. Inte ens i fantasin är det tillåtet.

Det finns åtskilliga sådana här exempel varje dag på SVT Barnkanalen där det fantasirika eller magiskt avfärdas som ovetenskaplighet. Budskapet är att det inte finns bevis för det ovanliga eller oförklarliga och karaktären som tror på något sådant är enfaldig.

Vuxna degraderas

I Bröderna Lejonhjärta häcklas en äldre person av en yngre som med ett arg ansikte förkastar den äldre såsom töntig. I eftertexterna står det att filmen baseras på Astrid Lindgrens saga. Berättelsen är alltså omgjord och den nya versionen innehåller nya normer.

Att föräldrar framställs som töntiga är ett ständigt återkommande inslag i alla möjliga barn-TV-serier från Alfons Åberg med sin töntiga pappa till föräldrarna i Simpsons och den dysfunktionella familjen Griffin i serien Family Guy. Barnen porträtteras ofta som mer kunniga och klokare än de vuxna. Framför allt är de vuxna inte speciellt viktiga och föräldrarna är inte förebilder. Det blir inte bättre av att de vuxna i det svenska barnprogrammet Biss och Kajs skämmigt klätt ut sig till kiss och bajs.

Våld och skärmtillvänjning

Och så har vi hela dataspelsvärlden där våldets påverkan på barnen av någon anledning alltid avfärdas av experter i mainstream media och på TV. Detta till trots att alla föräldrar vet att när den lille sonen sett på ett skjutspel så handlar resten av den dagen om att skjuta.

Denna uppenbara våldspåverkan på barnen gäller inte bara dataspelen utan även barnprogrammen och de tecknade filmerna och serierna.

I en tecknad serie krossas en människa mellan en bil och ett träd. Blodet sprutar. Det är i praktiken omöjligt att visa Barnkanalen utan att utsätta sitt barn för våld. Det mesta innehållet har inslag av mentalt, intellektuellt eller fysiskt våld.

Barnen går från skärm till leksak och sedan tillbaka till skärm. Skärmarna har som bekant i dag många former, från handhållna skärmar till platt-TV, surfplatta och dator. Manipulationerna återspeglas även i en stor mängd leksaker som ”fysikaliserar” våldet, konkurrensen och det ständiga tävlandet på skärmarna.

Nästa dag manifesteras allt i lekarna på dagis och i skolan. När barnen kommer hem vill de ha mer passivt tittande på skärm. På kvällen somnar de små och drömmer om vad de sett under dagen och kvällen.

Denna våldspåverkan och denna manipulation av barnen måste omedelbart upphöra, men det är svårt att som förälder skydda barnen från all aktiv påverkan. Manipulationerna är massiva, dagliga, repetativa och djupt penetrerande.

Ändå får vi föräldrar inte ge upp, men jag är bekymrad över att debatten om tex SVT Barnkanalens negativa påverkan på barnen knappt diskuteras inom mainstream media. Är de normer, attityder och beteenden som barnprogrammen och barnfilmerna skapar i alla barnhjärnor helt enkelt målet?

Text: Torbjörn Sassersson

Regler för kommentarsfältet: Du har personligt ansvar för vad du skriver. Nedsättande kommentarer raderas. Max ca 300 ord och tre externa länkar. Läs mer

30 KOMMENTARER

  1. Det är målet tro mig. Man har kunnat läsa om detta länge på många ställen.. sen långt tillbaka då även jag trodde att det bara var påhittade konspirationsteorier.
    Men nu när man ser detta införas steg för steg så är det helt uppenbart vad man håller på med.
    SVT förstår det säkerligen inte själva. Man har befolkat hela media med den här typen av personer som står för så mkt förvridna saker som möjligt. För dem är det normalt.
    Men det är ren social engineering man håller på med uppifrån. Man börjar direkt och låter barnen växa upp med det. Sen ser de inget onaturligt med nåt. Det är så man kokar en groda långsamt.

    https://youtu.be/egccpBKP4Pc?t=1h21m36s

  2. @Torbjörn Sassersson ”Är orsaken att de normer, attityder och beteenden som barnprogrammen och barnfilmerna skapar i alla barnhjärnor helt enkelt målet?”

    Naturligtvis.

    Att medvetet sätta sina barn att bli felprogrammerade av TV borde vara belagt med långa fängelsestraff.

    ”Every facet, every department of your mind is to be programmed by you. And unless you assume your rightful responsibility and begin to program your own mind, the world will program it for you.”
    – Jack Kornfield

  3. Som allting annat styrs och kontrolleras även socialiseringsprocessen som våra barn utsätts för, på samma sätt som vuxenvärlden styrs och kontrolleras…

    Mina tankar går då direkt till Bilderberggruppens subversiva och ständigt närvarande manipulationer i lönndom, som ju inte kan låta bli att försöka påverka oss så tidigt som möjligt.

  4. Då täckningen av området där vi bor har dålig täckning av G3- och G4-master nappade familjen på ett erbjudande att få se TV via fiber! Först då blev vi i vår familj uppmärksammade på fenomenet med allt våld och mycket konstigheter som serveras det yngsta släktet – genom att då och då studera vad som erbjuds – inte minst våra barnbarn.

    Det är rent skrämmande att se att och hur så många s k ”BARN”-program tillåts innehålla så mycket skrämmande inslag av alla de slag. – Inte minst genom att ny datateknik som tydligen lär härstamma från USA tycks användas mer och mer! Inte bara i de program som skickas via SVT – utan även på de flesta övriga kanaler!

    Frågan måste NU verkligen ställas om detta inte i längden kommer ett leda till en helt förvrängd syn på relationerna mellan människor över huvud taget!

  5. Masha och Björnen heter väl serien? Det är väl haren och inte mobiltelefonen som framställs som räddaren i nöden? Och att man inte ska missbruka teknik i tid och otid. Om vi nu talar om samma avsnitt. Huvudduken hon brukar bära retar förstås en och annan ”vuxen” förstås. Ett lärorikt och välgjort barnprogram och jag tycker faktiskt att lilla Masha är lite lik Elin Jönsson.

    https://www.youtube.com/watch?v=PclmLdpidKM

  6. Utmärkt artikel. Min teori är att målet är det militärindustriella komplexets ökade intäkter och kontroll över mänskligheten. Taktiken är panik, rädsla, krig, förstörelse och återuppbyggnad, genom vilken pengar kan falla i girigbukarnas fickor och dränera demokratierna och på så vis ta mer makt.

    Frånvaron av högre tankar gör att människor inte ifrågasätter. Masspsykologin som levereras genom girigbukarnas fulmedia kan endast få effekt om massargument ges status.

    Man kan skratta åt påståendet att det finns honung på månen, precis som många idag skattar åt många uppfattningar i många gamla religioner och så som vi skrattar åt VoFs sektmedlemmars fastfrusna föreställningar som ständigt överbevisas av vetenskapen. Detta reflekterar dessutom verkligheten. Religionerna och sekterna är på väg att dö ut.

    Det är klart att det naturligtvis vore bättre att rollfigurerna hövligt frågade om hur personen tror att honungen kom dit eller hur den fastfrusna uppfattningen kom in i hans huvud.

    Föräldrar som inser vem som ligger bakom barnprogrammen och det verkliga syftet bör kanske vara mer restriktiva i val av barnprogram tills vi fått ordning på saken tillsammans. Gamla barnprogram kan förmodligen vara bättre.

    Även nya bra alternativa barnprogram/serietidningar, men inte i girigbukarnas monopoliserade hyllor …
    http://www.etc.se/inrikes/kampen-hardnar-om-tidningshyllorna … men förmodligen någon annanstans.

    Några modernare seriefigurer som är intressanta som jag kan komma på är Fragglarna, Horton & Drömmarnas trädgård.

    Min första älsklingsbok, är boken om katten Räddis som var rädd för alla andra djur. Ugglan hjälper honom med ett litet trix: Ett rött pappershjärta som Räddis får bära. Boken visar på ett bra sätt för barn att valet av rädsla eller mod är en attityd.

  7. Rockefeller skapade Womens Lib i av sikt att bryta upp familjeenheten och överlämna barnen till okända människors uppfostran, dvs Staten uppfostrar barnen istället för att föräldrarna skall kunna ge barnen en stabil trygghet. Tv har tyvärr p g a den stress dagens föräldrar lever i fått övertaga den inverkan föräldrarna kan ha på sina barns utveckling. Allt syftar till att minska banden till människors små grupper och öka statens andel av barnens uppfostran i den mycket politiskt korrekta riktningen, dvs fortr från fantaste och eget skapande och istället till ett accepterande av Statens normer som inte skall uppmuntra självständigt och skapande tänkande vilket kan vara en fara för den kontroll Staten vill ha.

  8. Flera kommentarer hade fastnat i kommentarsfältet. Kolla om din kommentar är postad ovan.

    Till Gösta Lilja:

    Masha hette flickan, tack, inte Sasha. I en scen blir Masha hotad av en varg. Hon tar upp mobilen och ringer. Björnen kommer till undsättning. Ingen hare är med vad jag minns. Kolla själv avsnittet för säkerhets skull. Jag tycker serien Masha och Björnen blandar skräp med små nyttigheter och det är ju så det brukar gå till, skräpet kamoufleras av det smånyttiga. Är man inte uppmärksam sväljer man allt.

  9. Bo:
    ”Frågan måste NU verkligen ställas om detta inte i längden kommer ett leda till en helt förvrängd syn på relationerna mellan människor över huvud taget!”

    Det har varit en del av processen under lång tid. Redan Darwin planterade iden om dog-eat-dog World, där konkurrens och inte samarbete är den röda tråden. Mark Passio utvecklar den bilden i en artikel om kulturen idag i både text och talad intervju.
    Speciellt de tre dragen 1) ego framför allt. egen kroppslig överlevnad 2) moralisk relativism, gör vad som krävs för kroppslig överlevnad 3) social darwinism, om du klarar dig bra är du värd din plats, och därmed uppmuntrar egot, och detta blir en feed back loop.
    https://authenticmentoring.wordpress.com/2014/09/27/mark-passio-discusses-satanic-ideology-in-our-culture/

  10. Till Gösta Lilja:

    Masha Bjornen vargen

    Björnen räddar Masha, som fortfarande håller i mobiltelefonen.

    [Gösta Lilja. Det stämmer det jag skriver. Masha ringer björnen som räddar Masha från vargen även om samtalet inte kommer fram. Haren hämtar Björnen, men haren räddar inte Masha. Jag har sett avsnittet (säsong 1 avsnitt 2, Netflix). Oavsett vad så springer ett litet barn omkring med en mobiltelefon som är intressantare för Masha än mycket annat. Nu är denna fråga utredd. Over and out.]

  11. Utmärkt artikel!!! Det handlar naturligtvis om att forma det lilla oskyldiga barnet så tidigt som möjligt och fylla/förgifta deras rena intellekt med kulturmarxistisk smörja. Avsikten är att socialisera såväl individ som kollektiv om att det är naturligt och skönt med våld och krig och att det är rätt och riktigt att militärutgifterna skjuter i höjden över allt på jorden.

    SVT har också en konstig pausbild mellan olika barnprogram. Bilden är helt svart med vita dödsskallar över hela rutan. Barnen ska tydligen lära sig att hylla döden högre än livet och ta till sig frimureriets och ”skull and bones” filosofi.

    The UNESCO global study on media violence rörande barn och mediaagression säger:

    ”A lot of the fascination of media violence has to do with physiological arousal. The action
    scenes, which are usually part of media violence, grab the viewer’s attention and create
    an at least slight “kick”, more probably among males. At the same time, people tend to react
    more aggressively in a state of arousal. This would again explain why arousing TV scenes
    would lead to higher aggression among frustrated/angered viewers, /…/ in longitudinal studies (it has been shown) that the frequent depiction of the world as threatening and dangerous leads to more fearsome and cautious attitudes towards the actual environment. As soon as people are already afraid or lack contrary experiences they develop an anxious world view and have difficulties in distinguishing between reality-and-fiction.”

    Att uppfostra barnen till att bli räddhågsna vuxna innebär också att de lättare tar till sig propaganda, utvecklar en auktoritetstro och och underkastar sig elitisternas olika berättelser om t ex klimathot. Det blir en win-win-situation för det militärindustriella komplexet, OECD och den politiska makten. Världen utanför dörren börjar alltmer likna ett tv-spel med hot, terror och krig. Det är det som är meningen med visning av våldsamma barnprogram och -filmer m m. Terror, terror, terror… Barn får absolut inte växa upp under harmoniska omständigheter eftersom det kan ställa till problem för makthavare då deras hantering av världen kan starkt ifrågasättas.

    http://unesdoc.unesco.org/images/0011/001178/117881e.pdf

  12. Hela medievärlden är fixerade vid tävlingar och utslagning. En person som kan sparka en boll i mål är viktigare än dem som vårdar, botar och hjälper människor Det är ju helskruvat att höja allt onödigt arbete till skyarna medan allt arbete som är nödvändigt och viktigt för oss människor hånas genom att ge dem som arbetar med detta urusla löner.

  13. Tror att många föräldrar inte är medvetna om innehållet i de program de låter sina barn titta på. Står det ‘barnprogram’ så är det säkert bra. Tyvärr har ju TV’n blivit den barnvakt många föräldrar faller tillbaka på i sin stressade värld där allt ska hinnas med.

  14. Ingen tvekan om att det rör sig om att det är en socialiseringsprocess, en i högsta grad ”social engeneering ” .
    Vårt samhälle styrs från världens mest inflyteserika ”tankesmedja” – Tavistock Institute vars högkvarter ligger dels i London
    dels i USA.
    Jag rekommenderar John Colemans bok ” The conspiracy’s hierarchy :The comitee of 300″ ( Amazon) och den ganska nyutkomna ”Tavistock Institute” av Daniel Estulin, också på Amazon, som även skrivit en bok om Bilderberggruppen. Eller sök på Tavistock Institute of Human Relations på nätet. Här är en gratis pdf:
    http://www.pdfarchive.info/pdf/C/Co/Coleman_John_-_The_Tavistock_Institute_of_Human_Relations.pdf
    Det finns också mycket intressanta youtube klipp om hur Tavistock fungerar och styr oss.

  15. Stort tack, Torbjörn Sassersson, för att du tagit upp detta enormt viktiga ämne!
    Har två barnbarn, killar, 5 och 8 år, och konfronteras därför då och då med SVTs barnprogram som fullkomligt skriker pk och påverkan. Själv barnprogramsproducent på 60-70-80 talen
    -både på TV1 och Kanal 2- lider jag av dagens skrikiga, stereotypa och stenhårt styrda program. Det enda man kan göra är att upplysa föräldrar om den indoktrinering och den sociala ingenjörskonst som ligger till grund för utbudet. ( att barnkanalchefen är irakier och kom till Sverige på 90 talet som 12 åring ser ut som en tanke, eller hur?)
    Vi är ju alla utsatta för pk medias styrning men det här är den mest flagranta. Därför måste ämnet debatteras och föräldrar göras medvetna om vad det är barnen ser. Och varför.

  16. Utmärkt artikel som belyser en väldig viktig sak.
    Det värsta av allt är att vetenskapen och det är de styrande mycket medvetna om, har bevisat att barnen programmeras i det undermedvetna i en ålder 1-6. Det undermedvetna styr 95 % av våra liv och det medvetna 5 %. I det undermedvetna ligger alla program vi har lärt oss och lär oss som gör att vi kan t.ex köra bil, när vi har en gang lärt oss detta och samtidigt fantisera om vår semesterresa nästa vecka. Tack och lov kan vi ändra dessa program, men för detta måste man först bliv medveten och ge sig in i det hårda arbete med sig själv.
    När barn programmeras på detta sättet sker det som beskrivs tydligt av flera i detta forum, det blir rädda vuxna som följer det de blir tillsagt,resp. då de ser faror överallt blir lätt våldsbenägen, då de aldrig har fått prova att testa livet själv. Barnen lär sig mer och mer att leva i en virtuell värld. A. Huxleys ” Brave new world ” blir därmed genomfört utan att man måste odla människor i provrör och spetsa dessa med alkohol för att får dem ”dugliga” för de planerade syften.
    Som också beskrivs ovan så har TV utvecklats till en behändig barnvakt. Trots att man hade de bästa intentioner när man fick barn att de inte få se på TV, blev man glad när man hade plötslig sovmorgon och inte fått kämpa sig upp då barnen var redan vaken, när man själv var fortfarande trött. Problemet var bara att barnet hade lärt sig att sätta på TV själv och det flesta barnprogram börjar redan tidigt på morgonen. Ett annat problem är, att när man avskaffar sin egen TV för att förhindrar indoktrineringen, söker sig barn till sina kamrater som har TV eller i dagens läge datorn eller mobilen med Internet. Hela förföringskonsten beror på att allt har en viss positiv inslag för att det skall gå lättare att svälja, detta också beskriven ovan, men under ett annat förtecken.
    Det enda som går att göra är att skapar mer och mer uppmärksamhet kring dessa frågor, sprider ordet! Vetenskapen finns.
    I dagens samhället blir vi lätt vilsefört med all information som också avsiktlig är kontroversiell för att förvirrar. Bara kreativa människor som fortfarande har förmåga att tänka själv är svårt att kontrollera, rädda människor går bäst att kontrollera.
    Det ända hoppet vi har är tillvänjningsprincipen av hjärnan. Hjärnan vill ha ” roligt”, det betyder nya utmaningar, nya stimuli. Om samma sak sker hela tiden igen och igen reagera vi inte längre. Se på alla krig som förs, alla terrorist dåd, där andra sätter livet dit. Efter en tid av ignorans och likgiltighet har människor blivit mer empatisk, vilket ger hopp.

  17. Allt som marknadsförs under titeln underhållning passerar inte det medvetna kritiska filtret.
    Utbildning och annat har svårare att passera utan denna interna granskning.

  18. Neurolingvistisk programmering kallas det, ibland. Mediahusen har väl så småningom insett att vuxna blir alltmer immuna (hoppas jag..) mot det, och riktar sig mot barn istället..

  19. Tillbaka till den röda tråden i artikel. Tack för kommentarer.

    En annan sak jag inte nämnde i artikeln är hur barnen i de tecknade serierna ofta går samman och agerar tankepoliser och rättar andra barn. Det är väl ganska typiskt för Sverige. Medborgarna vaktar varandra.

  20. [kommentaren är redigerad]

    Vad gör vi nu? Vi är överens om att Barnkanalen och andra barnprogram/filmer innehåller för mycket skrämmande våld, pekpinnar, tävling, konkurrens, normgivande manipulation.

    Förslag på åtgärder.

    + Skriv din egen debattartikel. Skicka till tex Metro Debatt, DN Åsikt eller i din regionala tidning alternativt NewsVoice.

    + Sprid NewsVoice artikel ovan i sociala medier, dela på Facebook.

    + Klaga direkt till tex SVT:s ledning. Återkom gärna hit och berätta om responsen.

    + Tipsa om bra barnfilmer och TV-program. Tex: Horton, Micke Nyfiken. Dusty är hyfsat okey i jämförelse med mycket annat.

    Min sons favorit just nu är ”Horton hears a Who” (finns på svenska). I den filosofiska filmen finns ödmjukhet och humor inför det vi inte vet så mycket om. Elefanten Horton (med Jim Carreys röst) hittar en mikroskopisk värld på ett korn. En skeptisk känguru i samarbete med en gam försöker krossa fyndet, men lyckas inte. Horton upprättar ett diplomatisk samarbete med borgmästaren på kornet.

    Filmen ”Den Gode Dinosaurien” gillar jag och min son också. Här finns flera värden även om filmen tyvärr förlöjligar ”shamanen”, kulturtraditionen gestaltad av en triceratopsliknande dino. Filmen har även en underlig påverkan på min 5 åriga son, han börjar gå på alla fyra. Hmm.

    + Varna för dåliga barnprogram/filmer samt tillhörande system av leksaker. Några exempel: Ninjago och Nexo Knights (våldslego, finns även på film), Spiderman…

  21. TV4 banade väl väg för totalt obefogade och sanslösa barnprogram en gång.

    Visst måste någon ge sig till att förvanska utbudet i vår public service.. Nyheterna anpassas ju alltmer till olika och strömlinjeformade dekret, medan journalistiken får stå tillbaka sysslolös och dödfödd.

    Till syvende och sist handlar det ju om vad vi lär våra barn att ta ansvar för… En mobil som går varm med blott spel gynnar inte en utveckling.. Vi vuxna glädjedödare får utstå en hel del.. medan grupptrycket utgör en massiv motpol så måste alltså tryggheten och intresset hela tiden överväga och motivera till motivation att göra något viktigare än flyta med i strömmen.

  22. http://newsvoice.se/2014/02/23/svts-bolibompa-propagerar-ensidigt-for-vaccin/

    SVT:s Bolibompa propagerar ensidigt för vaccin

    http://rockester.blogg.se/2015/november/chemtrails-igen.html

    ”Tecknade barnfilmer som förut getts ut på VHS och nu ges ut på nytt i form av DVD? Ja, där kan man se skillnaden. I den gamla filmen finns inga chemtrails, men det gör det i dom nya. Allt för att indoktrinera våra nästa generation till att tro, att chemtrails är helt normalt och bara vanlig kondens från trafikflyget.”

    Min reflektion

    Tänk dig en ny generation av barn och teknik, där barn leker genom att spränga fientliga miljöer samtidigt som dessa miljöer existerar på riktig och förstörelsen sker på riktig i vissa förutbestämda geografiska områden. Barnet får se resultat av sin handling på skärmen fast i en virtuell form.
    Målet är att hålla vissa människor i skräck och total underkastelse, medan andra leker spännande lekar helt ovetande om att deras spel är verklighet!

    Mina fantasier? Eller en snar framtid?

  23. @ Torbjörn Sasserson

    citat: En annan sak jag inte nämnde i artikeln är hur barnen i de tecknade serierna ofta går samman och agerar tankepoliser och rättar andra barn. Det är väl ganska typiskt för Sverige. Medborgarna vaktar varandra.”

    Jag kan inte låta bli att tänka på ”Smartare än femte klassare”

    Titeln säger allt. 🙂

  24. Såg ett nyhetstelegram för ett tag sen om att Iran nyligen förbjudit samlat in och förstört TV-paraboler för att dom anser att det är för mycket samhällsskadlig på sattelit-TV kanaler

  25. OT men relaterat.
    Skulle vilja ha förslag på filmer/serier/tv-såpa som porträtterar män i ett realistiskt ljus. Och inte som idioter och mindre vetande. Peka gärna på ett exempel där en man utgör ett positivt inslag i ett realistiskt scenario (familj, värderingar etc).

  26. Jag tror att det bästa är om föräldrarna inte tillåter barnen att titta på dagens teveprogram, åtminstone inte utan att först ha granskat dem mycket noga. Här krävs det ju förstås att föräldrarna själva förstår vilken underhållning som är uppbygglig och vilken som är nedbrytande. Man kan också ha kvalitetsserier- och filmer hemma, som Från A till Ö, Fem myror är fler än fyra elefanter, Saltkråkan, Emil i Lönneberga och Pettson och Findus, för att nämna några. Oberoende av vad man serverar barnen ifråga om underhållning, så bör man sitta med så mycket som möjligt, så att barnen kan ha en dialog med föräldrarna, eller andra signifikanta andra, om de känner behov av det. Det är så små saker som kan skrämma ett barn. När min ene brorson var fyra-fem år upptäckte jag att han blev mycket rädd när Vargen i Bamse stod i bakhåll för Lille Skutt bakom en häck och fångade honom i en säck. Trots att brorsonen alltid har varit en tuff och säker kille i övrigt, så var han då, och är fortfarande, känslig för underhållning som innehåller olika former av övergrepp eller ett överhängande hot om våld. Barn är olika och detta behöver de vuxna ta sig tid att känna in och ta hänsyn till.

KOMMENTERA

Please enter your comment!
Please enter your name here