NewsVoice mer populärt än KIT trots 50 miljoner i startkassan

11
791
NewsVoice redaktion i februari 2017
Bild: NewsVoice redaktion i en klädkammare, februari 2017 – Foto: T. Sassersson

Torbjörn Sassersson, 2016, selfieDEBATT. Bonniertidningen KIT.SE fick 50 miljoner kr 2015 för att skapa sin egen framgång, men två år senare är NewsVoice som startades med en krona och som drivs från en klädkammare mer populär än KIT, enligt en populäritetsrankning från Alexa. 

Att starta en nättidning med 50 miljoner kr är ingen garanti för att vinna läsarnas hjärtan eller skapa lönsamhet. Det visar exempel KIT som grundades 2015 som ett stjärnskott. Nu har stjärnan fallit, konstaterar NewsVoice. Förra året gick KIT med 22 miljoner i förlust och det ser inte bättre ut för 2016, skriver Resumé.

Läs mer: KIT gör storförlust på 22 miljoner

KIT tar inte ställning för det som berör läsarna

Se nedan Alexas rankning av KIT (plats 4460) respektive NewsVoice (plats 4367) att jämföra med Aftonbladet.se som rankas på plats 6 i Sverige. Även Lars Berns blogg Anthropocene.live står över KIT i populäritet (plats 2797), enligt Alexa. NewsVoice brukar återpublicera Berns mycket populära artiklar.

Vad är gemensamt för Berns och NewsVoice artiklar? Vi tar i debatten ställning för något som känns viktigt för läsarna och vi är aldrig PK.

Alexa-mätningar 27 februari 2017

Alexa om NewsVoice.se - 2017
Diagram: Alexa om NewsVoice.se – 2017
Alexa om kit.se - 2017
Diagram: Alexa om KIT.se – 2017

Så här skriver Medievärlden om rekordinvesteringen på KIT:

”50 miljoner kronor är mer än tio gånger så mycket som startups brukar ta in ifrån början. Peder Bonnier förklarar det så här för Breakit:

”Vi tror att det krävs uthållighet, tid och kapital för att skapa ett nytt svenskt mediebolag med en redaktion och produkt i absoluta världsklass”.” – KIT fick 50 miljoner från Bonnier

Som grundare av NewsVoice håller jag delvis med Peder Bonnier. Det krävs uthållighet och tid. NewsVoice som startade 2011 är än så länge en uthållig satsning. Så varför har KIT misslyckats så här snabbt angående populäritet?

Jag anser att KIT gjort flera generaltabbar.

KIT: 

  • verkar inte beröra läsarna, vilket speglas i Alexas populäritetsrankning. KIT saknar hjärta.
  • är en tidning som inte verkar förstå vad folk egentligen vill läsa.
  • saknar kommentarsfält för läsarna. Det blir enkelriktad kommunikation.
  • verkar inte nämnvärt påverka mediedebatten. KIT hörs och syns inte i den.
  • är en PK-produkt som följer samma korrigerande attityd som de andra svenska mainstream tidningarna och det är förbannat tröttsamt.
  • försöker att vara ”inne” och ”coolt”, men är inte mer än Kamratposten för vuxna.

Swisha Sassersson valfri summaSom part i målet tycker jag att investerare hellre ska satsa på NewsVoice. Trots att tidningens redaktion består av en klädkammare på blott fem kvadratmeter med endast en person i redaktionen och ett 20-tal proffsiga medborgarskribenter ute i landet, lovar jag att NewsVocie kan göra mer nytta än KIT och dessutom bli lönsammare. Satsa på NewsVoice.

Text: Torbjörn Sassersson, redaktör och grundare

Regler för kommentarsfältet: Du har personligt ansvar för vad du skriver. Nedsättande kommentarer raderas. Max ca 300 ord och tre externa länkar. Läs mer

11 KOMMENTARER

  1. Men Torbjörn, du förstår väl att just kontrollen över vad som skrivs är det viktiga när det gäller satsningar på olika mediakanaler.

    Att satsa på Newsvoice utan att Du skulle behöva skriva under på investarens rätt att styra och kontrollera finns ju inte på kartan.

    Var istället nöjd över att vara totalt oberoende av stora intressenters ev finansiering, det är ju just oberoendet som gör Newsvoice trovärdigt.

    Den dag du får in investerares kapital med de begränsningar detta innebär är Newsvoice död nära förestående.

  2. Det här kanske det ligger en sanning i!

    Intervju med Alexander Bard i Resume!
    ”– Journalistiken ramlade ihop eftersom den bygger på den traditionella modellen, där tidningen drar in pengar från annonsörer och att sälja lösnummer. Under en tid kommer vi att få anarki där en massa människor skriker saker rakt ut, utan någon form av faktakontroll. Där har du Donald Trumps universum.
    – I det vakuumet uppstår ett sug efter kvalificerad information, och det är där journalistiken skulle ha funnits egentligen. Istället kommer ett antal noder att dyka upp som bistår med en faktuell bild av verkligheten. Dessa kommer du att söka dig till i allt högre utsträckning. Samtidigt kommer tidningarna att bli slavar under tjänster som Flipboard och Omni, som sammanställer information på en slags anslagstavla. Precis på samma sätt som skivbolagen blev beroende av Spotify för att få sina intäkter.”
    Vem ska betala journalisternas löner?
    – Ingen. Alltså försvinner de. Det finns ingen naturlag som säger att det ska finnas journalister.
    Vem ska sammanställa och verifiera informationen?
    – Ingen. Det är därför vi har det kaos vi har i dag, med Donald Trump som president. Och så kommer det att vara fram till dess att efterfrågan dyker upp. Då kommer man att uppfinna nya medier som gör detta genom kuratorer. Återigen: det blir en betygsättning av nyhetsflödet där de bästa och mest faktuella kommer att vinna. https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2017/02/25/alexander-bards-harda-dom-branschen-ar-dod/

  3. Kajsa Ekis Ekman belyser problemet ur Karl Marx synvinkel, vilket påminner om övriga slutsatser ovan.
    https://vetenskapligapartiet.wordpress.com/2017/02/18/kajsa-ekis-ekman-karl-marx-lagen-om-profitkvotens-fallande-tendens-applicerat-pa-media/

    Således måste hoppet om något annat än medborgarjournalism i framtiden basera sig på en mycket hög kvalitet, en typ av journalistiskt intressant arbete som människor är beredda att betala för, en journalism som inte går att få tag på utan att man betalar för den. Samtidigt kommer många medborgarjournalisters kvalitet att öka.

    Personligen rekommenderar jag Sassersson att hålla det på hobbynivå. God journalism bör ha en fot i verkligheten och aldrig aldrig sälja sig till monopolkapitalet.

  4. @Martin Gustavsson
    Tvivlar på att Sassersson kallar det för ”hobbynivå”.

  5. Detta kan vara något för alla att ta erfarenhet av och begrunda;

    För en majoritet av svenska ”seriösa journalister” gäller samma förhållningssätt till sitt yrke som den John Swinton här ger:

    En natt omkring år 1880, John Swinton, den då mest framstående New York journalisten, var hedersgäst vid en bankett som var given honom av ledarna för sitt yrke. Någon som kände varken pressen eller Swinton erbjöd en skål för den oberoende pressen. Swinton upprörda sina kollegor genom att svara:

    ”Det finns inget sådant vid denna tidpunkt av världens historia, som en oberoende press. Ni vet det och jag vet det. Det finns ingen av er som vågar skriva era ärliga åsikter, för om ni gjorde det, så vet ni på förhand att det aldrig skulle visas i tryck.

    Jag är betald varje vecka för att hålla min ärliga mening borta från papperet jag skriver på. Ni andra får era löner på samma sätt, och om någon av er skulle vara så dum att ni skriver era ärliga åsikter, så skulle ni inom kort vara ute på gatorna och leta efter ett annat jobb. Om jag för fram mina ärliga åsikter i ett nummer av min tidning, skulle mitt jobb vara borta inom tjugofyra timmar.

    Verksamheten för journalisterna är att förstöra sanningen, att ljuga rakt av, att förvränga, att förtala, att vara lismande djur vid foten av mammon, och att sälja sitt land och sin ras för sitt dagliga bröd. Ni vet det och jag vet det, är det inte dårskap detta påstående om en oberoende press?

    Vi är de verktyg och vasaller för rika män bakom kulisserna. Vi är sprattelgubbar, de drar i trådarna och vi dansar. Våra talanger, våra möjligheter och våra liv är egendom hos andra män. Vi är intellektuella prostituerade.”

    För den vetgiriga kan jag rekommendera den tyska journalisten Udo Ulfkottes böcker och artiklar, där han under sin sista tid i livet avslöjade sanningen om de ”seriösa medierna”.

  6. Spännande kommentarer. Jag kan nämna att jag hade chansen att få träffa en investerare med mycket pengar för att diskutera NewsVoice, men jag valde att avvakta eftersom jag insåg att om investeraren gått in hade NewsVoice inte kunnat stå oberoende.

    Det betyder inte att man måste tacka nej till alla investerare. Det finns tex förmögna privatpersoner som vill ha levande oberoende journalistik.

    NewsVoice har lämnat hobbynivån för länge sedan även om sanningen om NewsVoice är att den startades i ett hörn i ett vardagsrum i en tvåa och nu fått ”egen lokal” i en klädkammare på 5 kvm. Däremot är nätverket växande över hela landet. Redaktionen består av alla de som är aktiva med innehållet, som jag ser det. Det är som om NewsVoice är en molnbaserad tidning. NV finns ”överallt” och nästan ingenstans. När jag besökte Kamerun i december 2015 vad redaktionen i Douala och Bamenda. NV sköttes från en laptop i olika caféer.

    Kanske detta sätt att arbeta är en möjlig framtid för nättidningar.

  7. Investerare låter som mycket pengar men vi, alla smågivarna, är väl också viktiga? Handen på hjärtat: hur många är det här som regelbundet både läser och skriver på newsvoice.se som någonsin delat med sig av sitt överflöd?

  8. Ale

    Donationer till NewsVoice arbete är OERHÖRT viktigt och jag brukar regelbundet i artiklar och på Facebook tacka alla som gör det. Tack igen. Det rör sig om en mindre mängd personer som donerar från 20-100 kr/månad.

  9. Torbjörn, jag har ju tidigare tipsat om att du borde söka intäkter genom att konkurrera med övriga mediakanaler vad gäller annonsering.

    När min gamla Mor dog härförleden i höstas så testade jag ju detta genom att mot rimlig ersättning införa en sk dödsannons i Newsvoice och på så sätt ekonomiskt bidra till din verksamhet.

    Dagspressen tar ohemult betalt för att införa sk dödsannonser i sina resp tidningar, ser man till antalet besökare på Newsvoice så är det ju alldeles uppenbart att du kan konkurrera med dagspressen genom att införa dödsannonser som ett exempel där konkurrensen är svag.

    Min idé om att konkurrera om olika typer av annonsintäkter gentemot andra typer av media bygger dock på att man accepterar annonsintäkter som en källa till finansiering av din verksamhet.

    Personligen är jag av uppfattningen att man skall slå sina konkurrenter med ett bättre erbjudande och det har du alla förutsättningar att göra om du själv vill.

    Självklart väljer du själv vilken typ av annonsörer du tar in men det är inte att sälja sin själ och övertygelse att sälja annonsplats, men det kräver en satsning som du möjligen inte har förutsättningar att klara i dagsläget.

    Men liten kan bli stor och det är genom kreativitet, hårt arbete och viss risktagning som allt företagande börjar.

    Att enbart lita till allmosor från läsekretsen lär du inte bli fet på.

  10. Medier utan möjligheter att kommentera är propagandakanaler för det ena eller andra intresset.

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here