Russia has now officially banned all imports of genetically modified corn, citing concerns from a recent study by French researchers showing rats grew massive cancer tumors when fed a lifetime of Monsanto’s genetically modified corn.
Wednesday, September 26, 2012 by Mike Adams
Russia’s consumer protection group, Rospotrebnadzor, said it was halting all imports of GM corn while the country’s Institute of Nutrition will be evaluating the results of the study.
The Russian ban is the latest blow to Monsanto, a company desperately clinging to the myth that its genetically modified crops are ”no different” than traditional crops and therefore long-term safety testing is completely unnecessary. Monsanto has assaulted the French study, claiming it did not use enough rats and that the duration of the study was too short — an absurd claim, given that Monsanto’s own studies on animals are only 90 days in duration, while the French study looked at the effects of rats eating GM corn (and drinking trace levels of Roundup herbicide) for two years.
Goda nyheter. Hoppas bara det ryska importförbudet mot genmodifierad (GM) majs får vara kvar.
Men det är på hemmaplan den 6 november som framtiden för Monsantos GM-grödor i praktiken avgörs. Då röstar allmänheten i Kalifornien om Proposition 37, ett lagförslag som går ut på att all mat som innehåller GM-produkter måste märkas. En dagsfärsk opinionsstudie visar att 61% av befolkningen vill ha GM-märkning medan 25% var emot märkningen.
Men problemet är att röstningen inte är i morgon utan först om 5 veckor. Motståndarna till märkningen har fått in drygt 32 miljoner dollar till sin stundande kampanj. Monsanto har bidragit med 7,1 miljoner. Även DuPont, PepsiCola, CocaCola, Nestlé, och Kellogg´s har vart och ett donerat jättebelopp till nej-sidan. Deras främsta argument är att märkningen skulle kosta pengar och göra maten betydligt dyrare.
Anhängarna till märkningen har bara lyckats samla in 3,5 miljoner dollar. De vet att motståndarna är desperata och inte drar sej för att använda lögner och skrämseltaktik för att få folk att ändra åsikt. Och visst – att maten skulle bli dyrare är ju osant och avslöjar märkningsmotståndarnas oärlighet redan nu. Men det utesluter tyvärr inte att de ändå kan vinna….!!
För övrigt, varför skulle storföretagen plötsligt börja bekymra sej över matpriserna? Och varför donerar Pepsi och Coca-cola tillsammans 21 miljoner kronor för att förhindra märkning av GM-mat?
Kellogg´s hävdar att deras produkter som säljs i Europa inte inehåller genmodifierade organismer. Men även om det skulle vara sant så vet vi nu (se ovan) att Kellogg´s inget hellre vill än förgifta oss med genmodifierad corn flakes.
Alla de här företagen visar nu själva, genom sina donationer, sina verkliga avsikter.
TA VARNING !! vimeo.com/6575475