Studie: ”Mindfulness healing” i grupp lika effektivt som KBT vid depression

8
295

Mindfullness - Vetenskaphalsa.seDet råder brist på psykoterapeuter i Sverige medan behovet av psykoterapi mot depression och ångest i primärvården är stort. En ny studie från ”Centrum för primärvårdsforskning” i Malmö visar att gruppbehandling med mindfulness är lika effektivt som individuell kognitiv beteendeterapi (KBT) för patienter med depression och ångest skriver Bertil Kjellberg på ”Aktuellt om vetenskap & hälsa”.

Studien, publicerad i ”British Journal of Psychiatry”, är den första randomiserade studien som har jämfört gruppbehandling med mindfulness och individuell kognitiv beteendeterapi av patienter som har depression och ångest i primärvården.

Läs mer på Aktuellt om vetenskap & hälsa

NewsVoice kommentar: Kanske mindfullness är ett alternativ till elchocksbehandling (ECT) mot djup depression. Mindfullness kommer från den buddhiststiska vipassana-traditionen. Läs mer om forskning på mindfullness på PubMed.

Aktuellt om vetenskap & hälsa är ett samarbete mellan Skånes universitetssjukvård, Medicinsk service/Labmedicin, Skånevård Sund, Skånevård Kryh vid Region Skåne samt Medicinska fakulteten vid Lunds universitet som informerar om forskning inom medicin, hälso- och vårdvetenskap i Skåne.


  • I kommentarsfältet har varje person ansvar för sin egen kommentar. Kommentarer som bryter mot kommentarsreglerna eller svensk lag kan tas bort eller ändras.
  • Donera gärna till NewsVoice, en gratistidning som är beroende av läsarnas stöd. Pengarna går till undersökande och oberoende journalistik.

8 KOMMENTARER

  1. Mindfullness kommer inte bara från en tradition. Du har de ortodoxa fadrarna som skrev om vikten av närvaron 300 e kr. Du har Gurdjieff med sitt system för utveckling av närvaro, långt innan mindfullness termen myntades.
    Att vara fanns innan människan blev till, så det är lite felaktigt att tillskriva mindfullness till en tradition..

    • Jag kan instämma i ”att vara” är lika gammalt som universum. Men den mindfullness-träning som diskuteras idag inom västerländsk terapi kommer från den mindfullness-träning som blev det västerländska begreppet lånat från Buddhas vipassanatradition (500 BC) där ”ana pana sati” (närvaro i andningen) var en grundläggande träningsmetod vid sidan av gående meditation.

      ”Ana pana sati” togs till västerlandet med start under 1960-1970-talet av västerlänningar. Det assimilerades sedan av västerländsk psykologi och man är dålig på att redovisa ursprunget. Istället gör man det till sin egen grej genom att inte nämna eller förneka ursprunget.

      Det spelar alltså ingen roll ”att vara” är lika gammalt som universum. Det var inte där man fick det ifrån.

      • I grund och botten handlar det om att ; ” att vara” får oss att må bra på alla nivåer, och effekten förstärks när man är i grupp.

  2. Först måste man förstå vad en DJUP depression är. Jag tror det blir svårt att få en människa som är så långt nere att sätta igång med mindfulness. Speciellt med tanke på hur illa nuet känns i det läget.

    • Om det är djup depression så kan man starta med omvårdnad, värme och försiktig massage. Ibland behövs dropp för att pat är uttorkad. Vatten i kroppen är väldigt viktigt för att få i gång systemet, känslor och läkning.
      Plus vitaminer mm. Jag har sett hur folk börjar vilja vakna och viktigt att ha någon att prata med.

      Mildare depressioner tror jag mindfullness eller meditationsövningar skulle vara väldigt bra! Oxå akupunktur sätter fart på flödet.

      ECT ? Nej tack. Sett hemska biv och resultat.
      Jag har jobbat i många år i psykiatri.

  3. Det är så underbart att allt oftare se artiklar som denna i media! Vi har glömt bort kontakten med oss själva och lever under ständiga intryck, måsten och stress och detta har vi skapat helt själva. Telefoner stängs aldrig av och många har glömt bort hur det är att göra absolut ingenting. Numera fyller man det tomrummet genom att surfa eller kolla på tv… Undra på att så många blir stressade och deprimerade! Meditation är otroligt viktigt för att vi ska fungera som individer och det borde vara lika naturligt att meditera som att äta.

  4. Mindfullness??
    Full av vad? Kunde lika gärna varit mindemptiness, bättre beskrivning tycker jag. Eller mind-precense…
    Men vilket än ord man använder så är det för begränsande och förminskande, det målar inte riktigt upp bilden om vad det handlar om… Det enda sättet att veta är att vara…

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här