Globaliseringens agenda gör alla svenskar, ungdomar och tidigare invandrare skuldsatta

93
4228

Jan Norberg (Portugal, 2018) - privat fotoDEBATT. Lars Bern som är en av Sveriges absolut främsta analytiker av svensk och internationell politik har intervjuats av Mikael Wilgert på SwebbTV. Momentet om den samlade skuldsättningen och dess betydelse är något som jag tycker att vi alla bör fundera på då det innebär att risken för en nationell kollaps är större än vad jag själv insett tidigare.

Text: Jan Norberg

Just att kommuner och landsting ökat sin skuldsättning så dramatiskt gör ju att statsskulden i statistiken kan hållas någorlunda konstant, tyvärr så har kommuner och landsting också en oinskränkt rätt att beskatta sina medborgare. Något som i förlängningen gör att skattetrycket ökar när statens ekonomiska bidrag för de första två årens kostnader relaterade till massinvandringen upphör. Att detta sker genom ökad skuldsättning är som att kissa i byxorna, dvs skulderna skall betalas tillbaka och då om inte förr måste de kommunala skatterna höjas.

Skall man fundera lite djupare så är det rent ut en skandal att våra politiker kunnat ta in hundratusentals människor från tredje världen utan möjligheter till egen försörjning samtidigt som bostadsmarknaden inte ens kan ge vår svenska ursprungsbefolkning tillgång till bostäder för överkomliga priser, förvisso lite av ett storstadsfenomen, men likväl ett gigantiskt bedrägeri och då främst mot våra ungdomar.


Att på grund av detta tvingas skuldsätta sig då man köper ett boende med absolut inga möjligheter alls att bli skuldfri inom sin egen livstid är ju det optimala bedrägeriet, något som fortsätter så länge lånat kapital är lättillgängligt och räntan är låg.


Alla drabbas – även invandrare

Mikael Wilgert - Foto: SwebbTV
Mikael Wilgert – Foto: SwebbTV

”Förmögenheten för många av de allra rikaste har ökat kraftigt vilket ytterligare har drivit upp priserna på bostäder i mer attraktiva lägen, på avstånd ifrån de växande utanförskapsområdena.

De ekonomiskt mest utsatta som konkurrerar med utländska arbetare eller invandrare har fått sänkta reallöner samtidigt som kostnaderna har ökat kraftigt för boende.” – Mikael Wilgert SwebbTV

Lars Bern, 2018 - Foto: SwebbTV
Lars Bern, 2018 – Foto: SwebbTV

Lars Bern antyder ju ganska öppet att när denna bubbla spricker så kan i princip vad som helst hända, och sannolikt vaknar då ett större antal låntagare med en bitter smak i munnen för hur naiva de varit som låtit sig förledas av dessa politiker.

Att globalisterna och dess kollaboratörer går relativt oberörda genom en sådan krasch borde ju innebära att många överväger var de skall lägga sin röst i höstens val.

Text: Jan Norberg

Källa


  • I kommentarsfältet har varje person ansvar för sin egen kommentar. Kommentarer som bryter mot kommentarsreglerna eller svensk lag kan tas bort eller ändras.
  • Donera gärna till NewsVoice, en gratistidning som är beroende av läsarnas stöd. Pengarna går till undersökande och oberoende journalistik.

93 KOMMENTARER

  1. Hela ekonomin är stöld och bedrägeri inlindat i en massa avancerade ekvationer och tekniskt fikonspråk. Man kan likna det vid ”Havet Stormar” för när de bestämmer sig för att strypa musiken är det alltid ett stort antal som blir utan stol. Däri ligger den bedrägliga planerade stölden. Sen börjar de om igen med nya börsrace och bostadsbubblor.

  2. Tack, Jan Norberg och Öisten! Kanske blir någon artikel här på Newsweek, om de nu släpper in det (för det är de som dikterar tystnaden som dikterar det sagda).
    I väntan på eventuell artikel kan ni läsa boken jag har skrivit om mekaniken penningsystemet och bankernas bedrägeri. Jag har försökt få in så många illustrationer som möjligt för att göra det så lättbegripligt som möjligt. Jag beskriver clearingen på RIX, stibor-räntan, reporäntan etc med lättförståeliga bilder.

    http://parasitstopp.wordpress.com/crash-course-i-hur-penning-och-banksystemet-fungerar/

    @Ale
    Du skrev:
    ”Vad är då dessa resterande 3 540 miljarder? Är det svenska kronor, som inte finns inte i mynt och sedlar?”

    Nä, de är inte kronor. Kronor finns i två former
    1) Fysisk form, dvs sedlar och mynt
    2) Digital form på Riksbankskontona (som de fem storbankerna har ett oligopol på inom betalsystemet)

    De fysiska och digitala kronorna kallas tillsammans för centralbankspengar och utgör tillsammans den största delen av den sk monetära basen (M0). Resten, dvs de 3 540 miljarderna, är bankernas skulder till kontokunder (sk IOU -dvs ”I Owe You” – dvs ”Jag är skyldig dig”) som bankerna hittar på det sätt Werner beskriver i videon ovan.

    Vi bollar sedan bankernas skulder mellan varandras konton och bankerna clearar (kvittar) varje dag skulderna med varandra med kronor genom sina riksbankskonton. Du får mer av din banks skuld på ditt konto och jag får mindre av min banks skuld på mitt konto om jag betalar dig genom bankernas kontosystem – vi får ALDRIG mer kronor på kontot då kontot, som sagt bara kan innehålla bankens skuld och inget annat.

    När banken ”lånar ut” till kontot ”lånar” banken mao bara ut sin egen skuld som den hittar på genom att köpa en försäkring men aldrig betala för den (såsom Werner beskriver i ovan video). Banken skuld när den köper försäkringen (som lögnaktigt kallas ”lånehandling”) visar sig på kundens konto.

    Som Werner påpekar har ingen bank någonsin lånat ut några pengar – om man med pengar avser kronor. Att bankernas skulder (IOU:s) får räknas in penningmängden (M3) är grunden för bedrägeriet. Att bankerna kan hitta på och ”låna ut” sina egna skulder till konton är den perversa grunden för den överskuldsättning som skett.

    Observera att när banken skuldsätter någon genom att hitta på och ”låna ut” bankens egna skuld till ett kundkonto ökar även bankens skuld. Bankerna är mao lika skuldsatta som alla de som bankerna skuldsatt. Det är därför bankerna går åt helvete om det blir bankrusningar – bankerna har inga pengar, dvs kronor. Kronorna i bankomaterna tar snabbt slut vid en bankrusning varvid bankerna stänger luckan och en del bankirer hoppar från skyskraporna. Det finns, som du skriver, bara runt ca 60 miljarder fysiska kronor i systemet och det säger sig ju sig själv att om många springer till bankomaten vill att bankerna ska betala sina skulder så räcker inte 60 miljarder kronor långt när bankerna tillsammans är skyldiga kontokunderna 3 540 miljarder.

    Riksbankens förslag om införandet av E-kronor innebär att allmänheten kommer åt de digitala kronorna som finns på riksbankskontona. Alla skulle då kunna hålla kronor på ett riksbankskonto (dvs dagens oligopol där de fem storbankerna som en kartell håller i betalsystemet genom riksbankskontona skulle brytas upp). Om alla kan ha ett riksbankskonto kan det även bli digitala bankrusningar. Säg att du öppnar ett riksbankskonto – då kan du kräva att din bank betalar sin skuld till dig till ditt riksbankskonto. Dvs ditt konto hos banken kommer nollställas när banken betalar sin skuld och ditt riksbankskonto (som kan innehålla kronor) kommer fyllas på med kronor. Men samma sak skulle gälla där som vid bankomaten – då bankerna knappt har några kronor kommer de gå åt helvete även vid en digital bankrusning. Bankerna kommer mao göra precis allt för att stoppa införandet av E-kronor.

  3. Värdet på svenska kronan är ekvivalent omvänt värdet på riksbankens guldreserv: (2018-02-28) 52 549 000 000 svenska kronor. det är det enda man behöver hålla i huvudet för att förstå samt räkna ut vad som komma skall. Inte svårare än att förstå exemplet med minusfiskarna – dem existerar inte annat i en imaginär form.

    En annan viktig sak att hålla i tankarna är att människan alltid, genom hela historien har varit satt i skuld till varandra, om dock valutan har varierat. Därför är det inte en framkomlig väg att endast belysa pengar, hur dem än manifesterar sig för att förstå skuldbegreppet. Detta gick upp för mig när jag läste socialantropologen David Graeber bok: Skuld – de första 5000 åren.

    Vad är det för skillnad mellan en förpliktelse – att man är skyld någon något och en skuld? Svar: Pengar. Det krävs pengar. Skillnaden mellan en skuld och en förpliktelse är att skulden är exakt kvantifierar och för detta krävs det pengar och ett siffersystem. Mer än så: pengarna och skuldbegreppet gör entré vid samma exakt samma tidspunkt. När man översätta de forntida Mesopotamien stenplattor till förståelig text, handlade världen äldsta texter om en sak: Skuld.

    Man måste förstå att skulden kommer med människan. Det är inget vi från säga oss – då hade vi gjort det. I forntida arkaiska samhällen var förpliktelsen, att en tjänst var den andra värd, det sätt man definierade relationer i samhället. Tanken var aldrig att förpliktelserna eller skulden om man så vill någonsin skulle betalas tillbaka med mindre än att alla relationer upphör.

    Jag tror att detta kommer av sig att människa kan göra sig en abstrakt bild av en tänkt framtid, där hon ser sig åstadkomma något – förändra något i framtiden. Först som en bild i huvudet, sedan via arbeta förverkligad i verkligheten. Människan är en kulturvarelse om skapar och omskapar samhällen som skapar och omskapar oss, till skillnad från chimpanser som är en naturvarelse som aldrig skapar något och därför blir dem aldrig blir omskapade, för dem skapar aldrig något som kan omskapa dem.

  4. @Ale
    Nä, guldmyntfoten avskaffades redan 1931 och sedan dess finns ingen kopplingen till guld. Det är Nasdaq som sätter värdet på svenska kronan.
    https://www.riksbank.se/sv/statistik/sok-rantor–valutakurser/Forklaring-till-serierna/Valutakurser/

    Nä, pengar är inte skuld (om det nu är det du försöker få fram) – tvärtom pengar dödar skulder. Har du en 1000-lapp i fickan är det en ren tillgång för dig – du är inte skyldig någon något. Och Riksbanken är, som sagt sedan 1931, inte skyldig dig något guld heller. Går du upp till Riksbanken och säger att den är skyldig dig något får du i bästa fall bara byta ut din gamla tusenlapp mot en ny (troligen kommer inte Riksbanken bemöda sig om det heller). Att 1000-lappen skrivs som en skuld på Riksbankens balansräkning är mao bara en kvarleva från guldmyntfoten.

    Det är blaj att påstå att pengar ÄR skuld bara för att man kan betala av en skuld med t.ex en tusenlapp. Du kan betala med vilken tillgång som helst om motparten accepterar att ta emot tillgången som betalning (kallas byteshandel). Om din polare accepterar din bil som betalning så kan du betala med den – men att påstå att din bil ÄR en skuld är givetvis totalblaj .

    Efter att ha läst dina kommentarer så tror jag faktiskt inte du är så intresserad av att öka förståelsen – snarare snurra till den.

  5. Visst stämmer det att bankerna skyfflar imaginära pengar hit och dit men det är knappast något unikt! Alla banker i hela världen jobbar på det viset. Pudelns kärna gällande det här spörsmålet skulle jag vilja påstå stavas ”globalisering” eller mer korrekt ”NWO”, vilket de flesta redan skrivit under på.

    Alla länder har sina små egenheter och när det gäller Sverige finns det några problematiska detaljer som sticker ut – sett ur Onkel Sams ögon…

    Då man tydligen strävar efter att justera in alla västvärdens länder så att de ska passa in i USAs fastställda normer, måste man ta hänsyn till – inte bara hur ekonomin fungerar utan även konsekvenserna av de politiska och kulturella aspekterna.

    Det största kruxet med Sverige är att Bernie Sanders använder vårat lands sociala system som modell för hur USA ska göra för att kunna skapa ett väl fungerande samhälle. Det här är förstås ett stort hot mot de kapitalistiska krafterna i USA och viljan att komma tillrätta med problemet är ganska högt prioriterat.

    Fel 1: klyftorna mellan fattig och rik är för liten i Sverige. Detta återspeglas i mängden korruption och kriminalitet, vilket är ganska ovanligt förekommande i vårt land.

    Fel 2: den glesa befolkningen i Sverige är ett hinder för att de dåliga effekterna av stora ekonomiska klyftor ska kunna manifestera sig. Den låga folkmängden, de inåtvända eftertänksamma människorna, tillsammans med det kalla klimatet gör det svårare att få till stånd en förändring som leder till mera kaos och oroligheter, men skam den som ger sig.

    Iom den stora flyktingströmmen 2015 torde ”fel 2” bli ett mindre problem. Flera låginkomsttagare samlas i förorterna vilket medför mera oro och kriminalitet, men konkurrensen om jobben blir även större, vilket håller nere löneglidningen. Ni trodde väl inte Löfven, Reinfeldt & co gjorde det för att hjälpa nödställda människor? Förövrigt var nog Onkeln med och planerade det hela. Många har nog redan förstått det, såsom Bern, Witte, Löfven, Trump, Putin och andra införstådda. Nu kan man hoppas att resten av världen också börjar fatta…

    Felen jag räknade upp är ju inte längre så flagranta. Reformförändringarna tuffar vidare och vårt land börjar mer och mer likna det som kapitalisterna hela tiden hoppats på. Gängkriminaliteten växer, men som Leif GW redan uppmärksammat – man gör ingenting! Insatsstyrkan har viktigare saker för sig – som att exempelvis jaga fotografer… Snart dyker vägpiraterna upp igen men ingen polis hinner ifatt dem. De fattiga blir ännu fattigare och de rika ännu rikare. Sköter vi oss så kan man tänka sig att USA skjuter till lite extra, för gott samarbete…

  6. @Björn Lindqvist, du skrev

    ”Visst stämmer det att bankerna skyfflar imaginära pengar hit och dit men det är knappast något unikt! Alla banker i hela världen jobbar på det viset. Pudelns kärna gällande det här spörsmålet skulle jag vilja påstå stavas ”globalisering” eller mer korrekt ”NWO”, vilket de flesta redan skrivit under på.”

    Vi skyfflar bankernas skulder mellan våra konton är mer rätt. Att alla banker sysslar med detta bedrägeri gör det inte mer rätt att bankerna gör skuldslavar av alla. Sedan är banksystemet det som driver den sk globaliseringen genom att de avlivar nationalstaternas rätt att skapa skuldfri valuta. Maastrichtföredragets artikel 104(1) förbjuder nämligen staten från att skapa sin egen valuta för att finansiera sina utgifter. Enligt Maastrichtföredraget MÅSTE staten och kommunerna ”låna” av banksystemet. Om Riksbanken fick skapa skuldfria pengar (dvs kronor) skulle inte varken stat eller kommun behöva sitta i skuld till det parasiterande banksystemet. Faktum är att vi inte skulle behöva betala något skatt alls för att finansiera välfärden mer än av fördelningspolitiska skäl samt för att hålla penningmängden i schakt.

    Det är så illa att staten inte ens har hand om skattekontona – de har Wallenberg hand om för skattekontona ligger på SEB.

    Så gången i globaliseringen är:

    1) Se till att staten inte kan finansiera sin verksamhet genom förbjuda dem från att ge ut valuta (kronor i Sverige)
    2) Tvinga stater och kommuner sätta sig i påhittad skuld till banksystemet

    På så sätt blir stater och kommuner livegna till banksystemet. Allt detta sker genom att hela banksystemet är en centraliserad global kartell. Marx såg detta redan på och skrev:

    ”Talk about cen­tral­i­sa­tion! The credit sys­tem, which has its focus in the so-called national banks and the big money-lenders and usurers sur­round­ing them, con­sti­tutes enor­mous cen­tral­i­sa­tion, and gives this class of par­a­sites the fab­u­lous power, not only to peri­od­i­cally despoil indus­trial cap­i­tal­ists, but also to inter­fere in actual pro­duc­tion in a most dan­ger­ous man­ner— and this gang knows noth­ing about pro­duc­tion and has noth­ing to do with it.”

    Av ovan förstår man också bankirer finansierade den ryska revolutionen (t.ex Robert Ashbergs farfar Olof Ashberg som kallades den röde bankiren). Anarkisten Bakunin sa t.ex att bankirerna finansierade kommunismen för att bankirernas centralbankssystem och kommunismen båda byggde på centralstyre och bara var olika ansikten på samma globala agenda.

    Så att bortse från bankerna med argumentet att alla banker gör samma sak är totalt fel ingång – det är just att de gör samma sak i hela världen som är grunden för globaliseringen och skuldförslavandet av allt.

    Jag försökte diskutera Maastrichtföredragets artikel 104(1) med Lars Bern på hans blogg där hans video också finns men han försökte ignorera ihjäl mig (men jag är en envis fan så jag tjatade vidare).

  7. Härligt att se hur många kloka som vill bringa klarhet i det som folk i generationer funderat över.

    Nån härsom var med oo röstade för Maastrichtföredraget?

    LeifB

  8. Det jag är ute efter här är vem som har placerat ut bomberna och hur man kan desarmera dem. Den som har tillverkat samma bomber och hur stora deras sprängkraft är, är också intressant men av mindre vikt i nuläget. Fast det är klart – får man vetskap om tillverkaren så kanske det underlättar lösandet av min uppgift. Tillverkaren i det här fallet torde vara Illuminati då.

    Vi kanske talar om två olika typer av globalisering? Den öppna som handlar om att underlätta handel mellan länder i väst och den slutna som jag talar om – hemliga överenskommelser vars specifika mål är att tillintetgöra kommunistiska eller socialdemokratiska strukturer/tänkande. OBS inte dagens socialdemokrati!

    Bankväsendet är säkerligen djupt inblandade när det gäller den öppna globaliseringen och där finns nog ett och annat som kan ifrågasättas.

    Enligt min mening så måste det finnas en arkitekt och plats där den slutna globaliseringen tog fart och även styrs ifrån. Informationskanalerna torde vara hemliga, typ militär underrättelsetjänst, KSI, MUST, CIA etc. Bränslet som underlättar genomförandet: hemliga avtal, belöningar, mutor, gåvor eller kanske hot? Bankers verksamhet har mindre betydelse här.

  9. @Leif Bengtsson
    En som såg bankernas centrala roll tidigt var Nobelpristagaren i kemi Fredrik Soddy (japp, han fick ett riktigt Nobelpris – det sk nobelpriset i ekonomi är ett fejlpris som Riksbanken delar ut) som studerade bank och penningsystemet – han skrev bl.a:

    “There is nothing left now for us but to get ever deeper and deeper into debt to the banking system in order to provide the increasing amounts of money the nation requires for its expansion and growth.
    An honest money system is the only alternative.”

    Han skrev också:
    ”What is banking?…The most dangerous as it is the most ridiculous form of universal tyranny the World was ever called upon to destroy.”

    En som inte ser det är Lars Bern som i diskussionen med mig på hans blogg minimerar bankernas skuldsättning av allt genom att svara mig:

    ”Så har alltid banker fungerat, detta är ju inget nytt och knappast särskilt upprörande så länge som de har en hyfsad kapitaltäckningsgrad. Jag vet att en massa människor upptäckt detta fenomen och upprörs över det och du är tydligen en av dem.”
    https://anthropocene.live/2018/03/10/globaliseringens-konsekvenser-for-samhallsekonomin/comment-page-1/#comment-33244

  10. Det kanske kan påpekas att den ”hyfsade kapitaltäckning” som Bern skriver om är noll när bankerna ”lånar ut” sina egna skulder (IOU:s) till stater och kommuner då Basel3 satt riskvikten till just noll vid ”utlåning” till stater och kommuner. Så banker behöver inte ett öre i reserv för att täcka sina skulder när de ”lånar ut” till stater och kommuner (troligen är den satt till noll då det är anses uteslutet att stater och kommuner ska ställa till med bankrusningar). Och Lars Bern anser att det inte är, citat: ” särskilt upprörande ” – får en att undra så smått över Lars agenda.

    Så gången är:
    1) Maastrichtföredragets artikel 104(1) förbjuder staten från att skapa sin egen valuta för att finansiera sina och kommunernas utgifter
    2) Stater och kommuner måste istället ”låna” från banksystemet som kan hitta på godtyckliga belopp som de skuldsätter stat och kommuner med utan att bankerna behöver lägga en endaste krona i reserv för att täcka upp eventuella bankrusningar.

    Som Soddy säger (se ovan) är penningsystemet uppbyggt så att allt ska hamna i allt större påhittad skuld till banksystemet. Men det är lugnt – Lars Bern säger att ju att det inte är något att bli upprörd över.

  11. @ Michael Thudén,

    Som jag skrivit tidigare så är ekonomi inte min starka sida. Dock försöker jag förstå allt klokt som skrivs bl.a. här. Jag konstaterar dock att meningarna bland flera av dem som jag uppfattar som kloka, delvis talar emot varandra. M.a.o, en som jag tycker uttrycker sig klokt, blir emotsagd av en annan, som jag också tycker verkar klok.

    Därför brukar jag ställa ett par frågor ibland, som jag nu också ställer till dig:
    Vad ska vi då göra för att komma tillrätta med det ekonomiska systemet? Vad är en realistisk lösning som också är genomförbar? Vad ska jag som enkel medborgare göra?

  12. @Öystein Rönne

    1) Se till att staten kan skapa skuldfria kronor som den kan finansiera kommunala och statliga utgifter med (vi skulle då, som jag skrev ovan, kunna slopa nästintill alla skatter)

    2) Låt inte bankernas skulder (IOU:s) ingå i penningmängden. Finns inga riktiga företag vars skulder ingår i penningmängden – mao banker är idag inga företag

    3) Avskaffa Maastrichtföredragets artikel 104(1) som tvingar staten och kommunerna att ”låna” bankernas skulder (IOU:s)

    4) Se till att E-kronor införs för allmänheten så att det går att betala med kronor genom kontosystemet (lite förvånande att Riksbanken faktiskt utreder E-kronor)

    5) Då bankerna kommer gå i konkurs om ovan genomförs ska staten överta bankerna över åtminstone en övergångstid och ska bankerna någonsin privatiseras igen ska de syssla med vad de ljuger om att de gör idag – bankerna ska ta emot insatta kronor av de som vill avvara och låna ut kronorna till de som vill låna

    6) Då all skuld till banksystemet är direkta påhitt måste det ske en total skuldavskrivning.

    7) De parasiter (Wallenberg, Wahlroos etc) som tjänat på bedrägeriet ska tas ifrån sin egendom – t.ex genom en extrem progressiv beskattning.

    Ekonomiprofessor Steve Keen säger det väl kortare nedan:
    https://youtu.be/FXJaKVAcCw4

  13. @ Michael Thudén,

    Du skriver:
    ”1) Se till att staten kan skapa skuldfria kronor som den kan finansiera kommunala och statliga utgifter med (vi skulle då, som jag skrev ovan, kunna slopa nästintill alla skatter)”.

    Men detta kan ju inte jag se till…. och jag vet inte om något parti har det du beskriver i sitt partiprogram. Detta blir i mina ögon därför ett teoretiskt resonemang. Min fråga kvarstår därför; vad ska jag själv göra?

    Med all respekt för dina kunskaper och insikter, kan du möjligen svara på mina två andra frågor i mitt föregående inlägg också?

  14. Öystein Rönne: När det kommer till Michael Thudén, så beskriver han sig själv som: ”jag är en envis fan så jag tjatade vidare”. Ett annat sätt att beskriva honom är som en person med ett närmast enormt självuppblåst ego, där han måste profilera sig som unik, bland alla som förstår det han förstår, men bannar alla som använder andra ord än hans egna. Det har fått till konsekvens att han försöker splittra upp alla rörelser som vill göra något åt bankväsendet, enbart för att framstå som unik. Jag tror att drivkraften är rädslan att bara bli en i mängden – där av skapar han konflikter runt sig hela tiden.

    Ta bara konflikten med Witte, där Witte beskriver honom som en person som har till uppgift att förvirra. Ty han svänger sig med uttryck: fysiska pengar, digitala pengar, betalningsmedel, centralpengar och säger att typ bankena farm med lögn. Nå, lögnen kommer med språket som är uppdela i ord.
    http://whitetv.se/sv/white-school-of-economics/992-bankmarionetten-michael-thuden-fran-ett-nytt-penningsystem-har-allvarligt-skadat-manga-bankoffer.html

    Sedan har han anklagat den förre rikspolischefen Björn Eriksson, som var med och startade kontantupproret, via sin blogg Parasitstoppför att vara ”kontrollerad opposition”.

    https://parasitstopp.wordpress.com/2015/02/20/forre-rikspolischefen-ar-bankernas-bedrageri-pa-sparen-men-har-inte-fattat-hela-vidden-av-brottet/

    Vidare fört penningpolitisk korståg mot oliktänkande på diverse Facebook-grupper som ”Nätverket mot bankernas skapande av pengar ur luft” I en kommentar ställer en doktorand i penningpolitik frågan med följande beslysande kommentar:

    ”Och.. Enligt din beskrivning tolkar jag det som att det är bankens skuld till sig själv som lånas ut? ”Sin egen skuld”.. Det är helt avgörande för din teori, Michael, att du svarar på frågan: vem är banken skyldig sin skuld den lånar ut? Du måste även förstå att du inte kan svara att den är skyldig sig själv, då du själv stängt den dörren. Då måste vi ju enligt dig, köra tidsmaskin igen. Du som pratar härskartekniker kan välja att svara på frågan, eller köra härskartekniken att skriva långa vilseledande tolkningar som dimridå för dina egna bristande argument. Fokusera på ditt istället. Och ditt kräver, åter igen, att du redogör vem banken är skyldig sin skuld”?

    http://klyvnadenstid.se/language/sv/2016/06/michael-thudens-skuldkontroll/

    Svenska guldreserver i Riksbanken är cirka 125,7 ton guld. Marknadsvärdet på guldet är cirka 43,2 miljarder kronor. Resten är minusfiskar. Skulle alla ta ut sina kontanter och begära ut riksbankens guld för dem, finns det bara täckning för 43,2 miljarder kronor vilket är marknadsvärdet på Svenska guldreserver i Riksbanken trots, att det cirkulerar drygt 52,5 miljarder kronor bara i kontanter.

    Totalt uppgår hushållens skuldsättning till 3 600 miljarder kronor 2016. Ingen kan omsätta denna skuld – bara bolla den vidare i tron att den är värd något. Det luft eller minusfiskar och inge annat. I Michael värld, där han direkt kopierar ordet från bankväsendet blir det till den ”monetära basen (M0)” Det är väl ingen bas, snarare en falsk topp.

    Om jag fick i uppdrag av bankunionen, att påverka oppositionen mot bankena bland folket, skulle jag splittra upp alla försök i sociala medier, genom att göra ungefär som Michael. Nu Kallar han dessutom Lars Bern för en gatekeeper. Alltså en som har makt att släppa fram eller sålla bort information i syfte att åstadkomma status quo. Det kan jag säga på min heder att det är Lars Bern INTE. Blir Michael inte publicerad på Newsvoice så dröjer det inte länge för än även är Newsvoice kontrollerad opposition eller gatekeeper.

    https://parasitstopp.wordpress.com/2018/03/19/sa-kanner-du-igen-en-gatekeeper/

  15. Öystein Rönne – Jag tycker du lägger för stort ansvar på en samhällsomvändning med att ställa krav på en budbärare som MT om vad vi ska göra åt det rådande systemet. Jag tycker att du i stället ska läsa MT bok och börja fundera själv vad du ska göra. Jag har sagt det förrut och det verkar som jag måste upprepa detta mantra. ”För att åstadkomma förändring måste vi alla göra oss fria från våra bojor och rådande tankesystem” Detta kan ingen annan göra åt oss, det måste vi göra själva. Frågan du ställer till MT uppkommer för att man blir så frustrerad och handlingsförlamad då uppkommer irritation mot budbäraren.
    När det gäller vad jag kan göra så betalar jag aldrig med kreditkort i affärer. Betalar bara mina räkningar via internetbanken, eller kontant hos kassaservice. Sparar ingenting av min pension för framtiden. Jag har inga lån som gör mig ”tyst” och förslavad till min bank. Tankar bilen med kontanter. Bråkar med alla som vill ha avgifter av mig, kräver avgift när de vill ha mitt legg, min adress och telefonnr osv. Jag tror att det går att hitta på massor. Men man får inte glömma att sprida sina kunskaper vidare till nästa generation. Jag håller på att sammanställa en skrift om detta system vi lever i till mina barn och deras familjer. Det är också viktigt att fördela sin tid på de mest viktigaste ställena på internet. LB är avkopplad från mitt medvetande med flera bloggar. Är nog bara inne här och kommenterar och på VK.

  16. Varför skulle det vara ett teoretiskt resonemang? Riksbanken skapar redan skuldfria kronor i form av sedlar och mynt. Om digitala E-kronor införs för allmänheten, företag, stat och kommuner skulle Riksbanken kunna skapa E-kronor för att finansiera offentlig verksamhet. Det är verkligen realistiskt och det har skett förut att staten skapat pengarna som sätts i omlopp (faktum är att de flesta tror att det är staten som skapar penningmängden när det i verkligheten är bankerna som hittat på 87% av den sk penningmängden genom skuldsättning)

    Dock stoppar Maastrichtföredragets artikel 104(1) staten från att låta riksbanken skapa kronor frö att finansiera offentlig verksamhet med – staten och kommunerna är enligt den artikeln tvungna att ”låna” påhitt från banksystemet.

    Att du gör det du gör, dvs försöker sätta dig in i hur parasitärt penningsystemet är, är en jättebra början. Sedan måste man försöka öka medvetenheten om hur det fungerar genom upplysning för som du skriver finns det inget parti som tar upp det här. Birger Schlaug, som faktiskt vet hur det fungerar, brukar skriva att han brukade fråga riksdagsledamöter hur pengar skapas och nästintill ingen hade en susning. Att skapa opinion genom upplysning är vad jag som enkel medborgare bidrar med. För okunskapen är monumental och har varit så länge – så här skrev fd SvD:s chefredakrör, Professor Zetterberg, i en talande artikel om hur stor okunskapen är om hur pengar skapas även inom toppen av politiken och bland nationalekonomerna 1995, citat:

    ”Om detta vet vi vanliga medborgare emellertid nästan ingenting. Hur det egentligen går till vet några enstaka politiker, akademiker, bankmän och valutaspekulanter och några centralt placerade ämbetsmän. Finansministern har framgångsrikt idkat ”learning by doing”. Några (antagligen inte alla) i riksbanksfullmäktige kan också besvara frågorna hur pengar skapas och behåller sitt värde.

    Det finns ingen lärobok i ämnet, ingen skrift i forskningsrådsnämndens publikationer ”Källa” som illustrerar de vetenskapliga kontroverserna om saken. Och i studieförbundens kurskataloger letar man förgäves efter en studiecirkel om hur pengar skapas och värdesäkras. Det verkar vara likadant i andra länder.

    Riksbankschefer och andra penningvårdare träffas och lär av varandra hur man gör.

    MEN VANLIGA medborgare och riksdagsledamöter har ingen aning om hur den blandning av vetenskap och konst fungerar som skapar värdesäkrade pengar.

    I denna okunskapens dimma lämnar nu de nationella parlamenten i allt fler länder över frågan till riksbankerna som blir självständiga. Det är anmärkningsvärt att så många demokratier har ansett det nödvändigt att göra detta undantag från de folkvaldas makt och kontroll. Och inom Europeiska unionen är det meningen att varje land skall lämna över skapandet av pengar och vakthållningen kring deras värde till EU:s blivande centralbank i Frankfurt.

    Men man måste resa sig i förtvivlan över beslutsordningen. Utan att vi får ett uns upplysning om vad det innebär att skapa pengar och se till att deras värde varar skall vi medverka till beslut om riksbankens oberoende av riksdagen och beslut om att ingå i en europeisk monetär union. Upp till analys, ni statsvetare och ekonomer! Fram med reportage om penningskapandet, ni redaktionschefer! Och tänd gammaldags folkupplysning, ni folkbildare! För pengar är inte längre vad vi tror.”

    Slut citat

    Men det är fan lika tyst nu som då och det är beklämmande att Lars Bern deltar i nedtystandet.

  17. ”bråkar med alla som vill ha avgifter av mig, kräver avgift när de vill ha mitt legg, min adress och telefonnr osv”.

    Ha ha ha … Den var ny. Skall jag också köra med. Köra också bara med kontanter. Har inget aktiv bankkonto. Har ingen skulder. Bråkar när man inte vill ha mina kontanter. Men det där med att begära avgift var bra, samt att bråka när andra vill ha avgift. Bra.

  18. @ Ale,

    Jag har också sett kontroversen mellan MT och Witte. Dock vet jag själv ännu inte vem som ”har rätt”. Därför emotser jag svar på mina andra två frågor ställda till MT.

    För mig räcker det inte bara med att ta del av en ekonomisk modell/teori, jag vill också komma fram till hur vi löser problemet. Jag menar, vi medborgare blir ju inte särskilt mycket lyckligare av att bara förstå hur vi har blivit lurade, vi vill även åtgärda problemet.

    Samtidigt tycker jag att det är lite tråkigt att så många, med så som jag upplever det, kloka idéer ska tjafsa internt om vem som har mest rätt. Det gynnar inte saken. Men såklart kan jag även förstå att man inte vill överge sin egen övertygelse för att ”kompromissa”.

    Detta är en av orsakerna att jag gillar Lars Berns resonemang. Även om han inte heller ger förslag på lösningen, så är hans resonemang lätt att förstå och de verkar också rimliga.

  19. @ Kjell Holmsten,

    Men nu gav du ju själv exempel på vad du anser att man kan göra själv, vilket är precis vad jag menar, bra! Det är också det jag förväntar mig av alla kloka ekonomiskt insatta personer.

    Jag tror att jag själv också är relativt befriad från skuldfängslet. Men jättemånga svenskar sitter i en riktigt ruggig sits. Vad ska de göra?? Vad ska det Svenska kollektivet göra??

  20. @Öystein Rönne

    Kan du vara konkret när du påstår att jag inte svarat på dina frågor?

    Vore tacksam om du kunde ta och reflektera över det jag skriver istället för att ignorera och kräva svar på frågor som jag redan besvarat. Har du överhuvudtaget läst något av det jag skrev?

    Att, såsom Witte, påstå att bankerna skapar kronor och att kundkonton kan innehålla kronor är en ren och skär lögn. Jag tycker jag i inlägg efter inlägg påtalat att det är en omöjlighet. Vad är det du inte förstår där?

    Om man utgår, som Witte, från att bankerna skapar kronor kan man inte förstå clearingsystemet eller penningsystemet överhuvudtaget. Witte förlorade en rättsprocess (där han dessutom ljög i tingsrätten om att han var advokat) och skapade ett prejudikat som gör det svårare att vinna en ny rättslig prövning genom att hävda vansinnet att banker skapar kronor. Att Witte, enligt han själv, jobbar åt storbanker säger ju något om hans trovärdighet, att han dessutom sysslar med pyramidspel genom bolaget Towah säger kanske en del det med (det var troligen därför som advokatsamfundet slängde ut honom som EU-advokat)

    Utöver att Witte ljuger om att banker skapar kronor har han som uppgift att dra ett löjets skimmer över penningreformister genom att de förknippas med hans skruvade idéer om att rymdödlor styr världen, att man kan blir fri från hjärnkontroll genom att äta guld etc. Berätta gärna vad du tycker är ”kloka ideér” i den desinformationen som Witte spyr ut.

    Jag inbjuder dig (återigen) till att läsa boken jag gjort i upplysningssyfte så att andra ska kunna förmedla hur systemet mekaniskt är uppbyggt (som jag skrev ovan, men som du tydligen totalt sket i att läsa kan du som ”enkel medborgare” lära dig och därmed öka medvetandet genom upplysning -det var ett svar på dina frågor som du anser att jag inte besvarat). Är det något du inte förstår av boken så kan du fråga där där då kommentarsfältet är öppet:
    http://parasitstopp.wordpress.com/2018/03/19/sa-kanner-du-igen-en-gatekeeper/

  21. Öystein Rönne: Du har alltid framståt som resonabel, och på något underligt vis, varit en samlande punkt i strävan att nå en konsensus framåt – helst rent konkret i färdiga förlag. Bra. Utmanande. I det perspektivet har jag lärt mig en del nytt.

    Det är dem som skapar något nytt, som Lars Bern som skapar ett nytt hälsoSverige (var själv med och startade upp verksamheten i Dalarö) och Torbjörns med sitt NW som skapar ett nytt mediaSverige som är krafterna vi ska stödja. Det gäller att hitta och stödja sommarbeten som skapar synergiaffekter, som jag ser det. Har lärt mig åtskilligt, av bland andra, Michael Thudén. Den stora ögonöppnaren var Michael beskrev pedagogiskt, att när vi fasar ut kontanterna, innebär det en skuldavskrivning för bankerna som omvänt speglar beloppet av det samtliga kontantvärdet, då vi inte kan ta ut våra egna pengar från banken längre. Det är ganska enkelt. Vad är definitionen av att äga? Att man gör det man vill med det man äger. Kan vi inte ta ut våra egna pengar från banken längre (göra vad vi vill med våra egna pengar) äger vi dem inte längre. Vad bankerna vill göra gällande är att vi bara på sin höjd för förvalta dem – inte äga dem. Bankena har lyckats via språket förändra vår syn på vad pengar är.

    Vad kan vi vara övers om? Att bankväsendets i sin existens, utför är en parasiterade verksamhet. Bra då börja där vi ifrån.

  22. Har faktisk gjort efterforskningar kring Witte. Jag tog kontakt med Advokatsamfundet, och det visade sig att man som advokat inte kan företrädda bolagsintressen, med mindre än att man avsäger sig advokattiteln om jag minns rätt – det var några år sedan. Han var ju advokat för Estonias anhörigföreningen. Känner dock en del sympati för Witte. Det var efter Estoniacirkusen han börjande hän ge sig åt abnormiteter, som advokater brukar akta sig för att beblanda med sig med.
    Pressen måste ha varit enorm. Mycket av det han tar upp KAN stämma. Vad vet man?

  23. @Ale

    Ok, du började med personangrepp genom att påstå att jag har ” enormt självuppblåst ego” och bla bla samt jag anser mig ha ensamrätt på sanningen. Du har rätt till den tolkningen av men person men jag har även rätt att påpeka att du ljuger som en borstbindare i detta kommentarsfält. Att som du försöka få fakta till att bli åsikter är extremt medvetet vilseledande.

    Jag börjar med lögnerna i din senaste kommentar:
    Lögn 1) Du skrev:

    ”Den stora ögonöppnaren var Michael beskrev pedagogiskt, att när vi fasar ut kontanterna, innebär det en skuldavskrivning för bankerna som omvänt speglar beloppet av det samtliga kontantvärdet, då vi inte kan ta ut våra egna pengar från banken längre”

    Vad nu svamlet betyder är det inget som jag har skrivit – dvs en uppenbar lögn.

    Lögn 2) Du skrev:
    ”Värdet på svenska kronan är ekvivalent omvänt värdet på riksbankens guldreserv”

    Guldmyntfoten avskaffades 1931 – det är ren fakta oavsett hur mycket du försöker få det till att det är åsikter komna från mitt ”uppblåsta ego”.

    Lögn 3)
    Du har flera gånger referat till Fractional Reserve Banking. T.om Bank of England påpekar att FRB är en total myt – det är fakta att Bank of Englands medgett detta inte en ”åsikt” från min sida – oavsett hur ”uppblåst” mitt ego är enligt dig.

    Jag skulle kunna fortsätta radda upp lögner och direkt svammeldesinformation från din sida (som ditt svammel om fiat etc).

    Jag har angett källor på de fakta jag angett – du har inga källor alls till ditt svammel. Du måste ha ett extremt uppblåst ego som tror att ditt svammel får lyftkraft av att du bara blåser på med mer luft. Du syssla med desinformation och ärligt talat har jag diskuterat med bättre desinformatörer än dig. Japp, jag anser att Bern är en gatekeeper då han försöker tysta ihjäl penningreformsfrågan – och du är en svammel-gatekeeper som försöker förstöra alla fakta med svammel och bladderåsikter.

  24. Min erfarenhet av det som Witte fört fram och det som Michael Thuden förklarat har givit intrycket av att Michael är bättre insatt. Witte’s påståenden i vetenskapliga ämnen visar att han inte har ngt bra grepp där. Däremot utsluter jag inte att Witte ärligen tror på det han framför. Men den kritik Michael riktar mot Witte gör mig lite fundersam om det kanske är så att Witte är pressad till ngt. Han har ju stuckit fram hakan i flera känsliga ämnen så det vore inte förvånande om han manipuleras. Lars Bern är nog bara pragmatisk och väljer sina strider. Ingen gatekeeper men även försiktig med att ge sig ut på hal is inom ett ämne han inte prioriterat gissar jag.
    Michaels i mina ögon djupare insyn, bör vi försöka dra nytta av. Kunskap är inte jämlikt fördelad. Jag tror vi är många som har svårt att greppa det här ämnet.
    Det är nog vår begränsade förståelse som både gör Michael och hans motparter frustrerade. Ingves tycks ju nyligen ha gjort ett utspel till förmån för kontanterna.
    Undrar vad han (innerst inne) anser om Michaels förslag om E-kronor.
    Detta med att banker lånar ut egna skulder tycker jag inte är så svårt att förstå. Det är ett bondfångartrick som smarta personer lurat ut. Ett bedrägeri ur moralisk synvinkel så länge man officiellt kallar det penningutlåning.
    Öystein tycks vänta sig att det finns någon acceptabel förklaring. Men det funkar för att tvinga folk att arbeta likaväl som med mindre bedrägliga metoder bara med den skillnaden att dom som håller i det internationellt och är lierade med ett våldsmonopol har ett enormt övertag. Av aktuellt intresse är vad som är på gång inom EUs bankväsende vilket Michael berörde en smula.

  25. bara en kommentar till begreppet sanning. I detta universum kan man inte nå en absolut sanning eftersom allting hela tiden är stadd i förflyttning. För att kunna se en absolut sanning måste man återskapa ett helt universum exakt lika det var vid en tidigare tidpunkt, varvid universumet försvinner.
    Försök med det! På mänsklig nivå skapar en sannolikhet en acceptans till en nivå av icke betydelse varvid man släpper ämnet.
    Tage D:s sannolikhet ligger närmast en absolut sanning.

  26. @ Michael Thudén,

    Som jag tidigare har sagt så är ekonomi inte mitt specialområde, men jag vill gärna försöka förstå just nationalekonomin och vari bluffen/bedrägeriet ligger. Jag tror dessutom inte att jag är ensam om att tycka att detta är svår materia, men inte desto mindre är den oerhört viktig, det har jag iaf förstått.

    Jag är heller inte så naiv att jag genom att ”läsa på ett par kvällar”, tror mig att förstå sådant som många andra har studerat många år på högskola, ska kunna begripa på några timmar. Själv är jag egentligen bara intresserad av att förstå den övergripande bilden/sammanhangen. Därför tycker jag att du Michael Thudén ska vara lite mer återhållsam i dina ”anklagelser” som jag upplever att du sprider mot näst intill alla runtomkring dig som inte ”gör vågen”. Den metodiken har sällan varit framgångsrik för att vinna förtroende.

    Bl.a. anklagar du mig för att inte ha läst det du skrivit, vilket inte stämmer. Jag har inte läst allt, men du kan väl ändå inte förvänta dig att jag, som de flesta andra medborgare, fullt ut begriper alla kullerbyttor och teorier i ämnet nationalekonomi.

    Jag uppfattar att du beskriver hur det ekonomiska systemet är uppbyggt, och det är såklart värdefullt att veta (om du nu har rätt). Men jag har ju ställt ett par frågor till dig som jag inte upplever att du har svarat på. Kan det vara så att du själv inte läst det jag skrivit??? Jag upprepar därför frågorna som jag ställde i ett av mina tidigare inlägg:
    1. Vad ska vi då göra för att komma tillrätta med det ekonomiska systemet?
    2. Vad är en realistisk lösning som också är genomförbar?
    3. Vad ska jag som enkel medborgare göra?
    Fråga tre har faktiskt Kjell Holmsten bidragit med svar på. Tack!

    Jag är ganska trött på alla ”kloka” individer som säger att allt är skit, utan att åtminstone kunna komma med förslag på hur vi löser ”problematiken”. Jag menar, om jorden går under, och någon klok individ bland de som ev överlever säger, – jag vet hur det kunde bli så här!… Det upplysningen är ju inte värd ett skit, eller hur!!

    Det är bra med individer som har goda kunskaper och insikter, och som kan hitta brister, men det är lika viktigt att finna teoretiska och praktiskt trovärdiga förslag på lösningar av de identifierade problemen.

  27. @Öystein Rönne 20 Mar, 2018 at 14:55

    ”Det är bra med individer som har goda kunskaper och insikter, och som kan hitta brister, men det är lika viktigt att finna teoretiska och praktiskt trovärdiga förslag på lösningar av de identifierade problemen.”
    Här kommer vågen mmmmmmmmmmmmmmmmmmm

    Det är ofta så att det spelar ingen roll hur problemet uppstod. Tankar kring möjligheterna till nåt annat är däremot värdefulla Då behöver man inte grotta ner sig i det som varit utan tänka mål.

    LeifB

  28. @ alla.

    När jag skrev den här ”artikeln” så hade jag inte en aning om hur kommentarsfältet formligen skulle koka av åsikter och klokskap av allehanda slag.

    Till alla vilka tagit sig tid att delge oss andra sina resp uppfattningar vill jag framföra mitt djupaste tack, jag har läst och försökt ta till mig av allas olika uppfattningar.

    Det är så här folkbildning går till i praktiken, var läser vi om det här i MSM??

    En fri debatt har högt i tak och ibland är väl inte alla debattörer helt överens i alla alla detaljer men just det är ju charmen med att inte alla tycker likadant.

    Med viss distans och med insikter om hur mycket dold kunskap som finns ibland Newsvoice läsare så skulle jag starkt rekommendera att ni som är intresserade att skriva om era uppfattningar verkligen tar er tid att skicka in artikelbidrag till Torbjörn Sassersson så att vi gemensamt kan skapa en plattform för avancerade nationalekonomiska diskussioner.

    Ok, att vi gemensamt ibland driver iväg lite off topic, men det tycker inte jag gör något. Ur detta kommer sannolikt en ännu bättre debatt om någon tar taktpinnen och ger oss andra nåt att bita i en separat artikel.

    Avslutningsvis håller jag med Öystein Rönne om att det alltid är bra att försöka för debatten med ett framåtriktat perspektiv och då gärna med en ansats om att försöka vara så konkret som möjligt. Allt för att vi alla skall kunna ladda oss själva med högkvalitativa argument väl underbyggda med de fakta och åsikter vi fått ta del av från all samlad klokskap här på Newsvoice.

    Tack alla!!

  29. @Öiysten
    Berätta vad du inte förstår av nedan som jag skrev ovan som förslag på vad man som ”enskild medborgare” kan verka för genom upplysning. Jag tror faktiskt att du förbannat väl fattar vad jag skriver men du väljer att ignorera det genom att upprepa samma frågeställningar om och om igen (nu låter jag kanske aggressiv men att, såsom du, totalt ignorera svar om och om igen är en extrem passiv aggressiv handling!) . Detta är PRAKTISKA REALISTISKA FÖRSLAG PÅ FÖRÄNDRINGAR SOM VI SOM ”ENSKILDA MEDBORGARE” KAN KRÄVA SKA GENOMFÖRAS!

    ”1) Se till att staten kan skapa skuldfria kronor som den kan finansiera kommunala och statliga utgifter med (vi skulle då, som jag skrev ovan, kunna slopa nästintill alla skatter)

    2) Låt inte bankernas skulder (IOU:s) ingå i penningmängden. Finns inga riktiga företag vars skulder ingår i penningmängden – mao banker är idag inga företag

    3) Avskaffa Maastrichtföredragets artikel 104(1) som tvingar staten och kommunerna att ”låna” bankernas skulder (IOU:s)

    4) Se till att E-kronor införs för allmänheten så att det går att betala med kronor genom kontosystemet (lite förvånande att Riksbanken faktiskt utreder E-kronor)

    5) Då bankerna kommer gå i konkurs om ovan genomförs ska staten överta bankerna över åtminstone en övergångstid och ska bankerna någonsin privatiseras igen ska de syssla med vad de ljuger om att de gör idag – bankerna ska ta emot insatta kronor av de som vill avvara och låna ut kronorna till de som vill låna

    6) Då all skuld till banksystemet är direkta påhitt måste det ske en total skuldavskrivning.

    7) De parasiter (Wallenberg, Wahlroos etc) som tjänat på bedrägeriet ska tas ifrån sin egendom – t.ex genom en extrem progressiv beskattning.

    Ekonomiprofessor Steve Keen säger det väl kortare nedan:
    https://youtu.be/FXJaKVAcCw4

  30. Jo, man ska ha högt till tak när man diskuterar – men man måste sålla bort direkta lögner och skilja dem från fakta. När signaturen Ale staplar lögn på lögn samt blandar dessa med svammel och försöker få det till att allt kring penningsystemet egentligen bara är åsikter och att jag, såsom ett ”överblåst ego”, sysslar med någon form av åsiktsförtryck när jag försöker rensa ut lögnerna i hans svammel är det inte fråga om ”högt till tak” – ska man diskutera något måste man rensa ut direkta faktafel och desinformation. I princip allt Ale skrivit är desinformation kring hur penningsystemet fungerar – han försöker dölja det rent mekaniska i hur penningsystemet fungerar genom att påstå att mekaniken egentligen bara är ett filosofiskt fråga där man kan ha olika åsikter. Det är som om en ingenjör påstår att mekaniken kring hur en bilmotor funkar bara är ett filosofiskt problem och så börjar ingenjören förklara mekaniken med svammel och direkta lögner.

    Men jag får tacka Ale för att han inspirerade mig till att återigen försöka förklara hur bankernas skulder kan fungera som betalmedel och folk därför inte kan skilja dem från riktiga pengar. För det är ju så att bankerna måste ha flummare som Ale som suddar ut begreppen för att pyramidspelet ska kunna fortgå:
    https://parasitstopp.wordpress.com/2018/03/21/tar-det-igen-bankernas-skulder-dvs-ditt-kontoinnehav-ar-egentligen-inte-pengar/

  31. Tack Michael för ännu ett ställningstagande från din sida – Du vill diskutera sakfrågor inte person eller ohörsamhet, eller ska det vara textförståelse. Ofattbart vilket tålamod du har men har man en mission att upplysa om någonting är det första man måste tillförskansa sig, just TÅLAMOD. Tyvärr är det alldeles för många här på NV som jag tror (jag spekulerar bara om man får göra det?) har en helt annan agenda än vad de utgör sig för i sina kommentarer. Vad denna agenda är kan man ju spekulera i, men en är att sprida misstro och ängslan (som i fallet Granskning Sverige, exempelvis – Personen Fabian utger sig för att vara hotad, trakasserad och dylikt) eller desinformation som i fallet när det gäller ämnen som ex detta med skuldsättning mm. Vilket gör att personer som har som enda mål att upplysa om detta pyramidspel vi lever i och deltar i utan att vi förstår hur, som Michael får påhopp om sådant som inte rör frågor eller svar som handlar om just Bankernas parasitism.

  32. @ Michael Thudén,

    Du skriver:
    ”Detta är PRAKTISKA REALISTISKA FÖRSLAG PÅ FÖRÄNDRINGAR SOM VI SOM ”ENSKILDA MEDBORGARE” KAN KRÄVA SKA GENOMFÖRAS!”

    Detta påstående ser jag som en ”önskelista”. Men jag kan ju inte gå till regeringen och säga att, – Detta kräver jag att ni genomför!” Tror du att de kommer att lyssna på mig??

    Nä, du verkar vara jättekunnig i ekonomi, men du tycks inte ha någon ”plan” på hur vi ska kunna genomföra din ekonomiska modell. Det räcker nog tyvärr inte att ha ett förslag på hur man ska göra för att slippa det ”globalistiska ekonomiska oket/förräderiet”, det måste också finnas en ”genomförandeplan”. Den saknar jag hos dig.

    Har du exempelvis vänt dig till något politiskt parti med din åsikt hur vi kan komma tillrätta med ”bankbedrägeriet”? I så fall, fick du gehör? Det är nog denna väg man måste gå såsom vår s.k. demokrati ser ut idag. Det räcker nog tyvärr inte med att överyga/förklara för alla hur ”bankbedrägeriet” ser ut, även om det såklart också är synnerligen viktigt.

    Men det fordras också en plan hur det ska genomföras.

  33. @ Michael Thudén

    Låt mig först som sist säga att jag i den direkta sakfrågan är alldeles för dåligt påläst för att ens kunna ta en diskussion med dig eller andra med mer kompetens, men jag vill precis som tex Öystein Rönne gärna se en mer övergripande och konkret beskrivning HUR man genomför de förslag du lagt fram.

    Dina förslag beskriver ganska väl VAD du vill ha ändrat, men när det skall åskådliggöras som konkreta förslag omsatt till praktisk handling saknar jag, och jag misstänker att också Öystein Rönne delar den uppfattningen, dina KONKRETA förslag på HUR detta skall omsättas rent praktiskt så att vi andra får ett paketerat förslag att förhålla oss till.

    En av mina livsdeviser är att alltid försöka tänka till lite på VAD, NÄR, HUR, VARFÖR och VEM/VILKA. Att stanna vid VAD, dvs att man tycker något är en icke fullgången tankekedja.

    Utan att du nu retar upp dig ytterligare så vore vi nog ganska många som skulle tacka för din redogörelse betr HUR detta skall gå till.

    Att ha rätt är inte detsamma som att få rätt…….

  34. @ Öystein?
    Du får förslag hur du och andra ska sprida kunskap, agitera, informera partier i och utanför riksdagen men ingenting av detta duger för dig? Du vill nämligen inte göra någonting av detta för du brister i kunskap och vill har ledning?! Eller att andra ska utföra detta men inte du, så det kallar jag för att vara ohederlig och att ha en annan agenda än vad du försöker slå i oss här på NV. Jag har sagt det flera gånger men måste upprepas ”Slit av dig dina bojor och förändra ditt ”TANKESYSTEM”. Nej, si det vill du inte för det är försent, räta på ryggen eller måste du leta upp en ryggrad först. Ursäkta personpåhoppet men vet inte hur jag ska gå till väga för att du ska fatta läget, hur det står till med det sövda folk som knappt vågar kalla sig för Svenskar längre.

  35. @Kjell Holmsten 21 Mar, 2018 at 14:31
    Visserligen inomparenteser men du skrev ”(som i fallet Granskning Sverige, exempelvis – Personen Fabian utger sig för att vara hotad, trakasserad och dylikt)”
    Det finns film inspelningar vittnesmål som visar motsatsen till det du säger.
    Här är en tjej som ständigt finner sig trampad på oberoende eget agerande
    https://samnytt.se/tidigare-fi-ledare-anmald-for-misshandel-i-t-banan/
    Denna tjej vore ett bättre exempel.

    LeifB

  36. @ Jan Norberg,

    Tack för dina klarlägganden. Håller såklart fullständigt med dig.

    @ Kjell Holmsten,

    Tyvärr måste jag säga att du snackar skit. Alla kan ju inte sprida kloka budskap, så det finns säkert utrymme även för dig! Mer energi än så vill jag inte gärna lägga ner på att kommentera det du skriver.
    I got the point, du gillar inte mig. Och det är helt ok för mig.

  37. @ DEMOKRATISKT lagda:
    Ett litet tips – ”När jag påpekar omoralitet, illegitimitet, eller bara den praktiska meningslösheten, i ett antal politiska försök att göra sig av med den härskande klassen, oavsett genom en demonstration, kampanjer, framställningar, protester, röstning, bojkotter, eller till och med våldsam revolution, människor kommer alltid klaga på mig och säger: ”Ja vad är din plan?!?” eller de säger att jag ”erbjuder inga lösningar.”
    Fortsätt läs – http://www.ingenstat.se/#.WrNORDX40Rc.vk

  38. Torbjörn – Lägg gärna in denna kommentar av A.Einstein i min tidigare kommentar i början av texten. TACK!
    ”Galenskap är att göra samma sak om och om igen och vänta sig olika resultat. Om du vill se andra resultat, gör inte samma sak.” Albert Einstein

  39. Den här diskussionen börjar likna att ett samarbete kan hända mellan några och skriva en sammanställning så att kreti och pleti hänger med i svängarna.
    Den här diskussionen fanns före wwll sedan blev tyst till något decennium sedan. wwll lade locket på i nästan 50 år och det är väl därför wwlll pushas så kraftigt till förverkligande med Rysslands BS en masse, för att lägga ytterligare ett lock på..

  40. Apropå dålig kommunal ekonomi. ”De som tar makten efter valet möter en tuff verklighet. /…/ Om det fortsätter som hittills saknas 62 miljarder kronor till mandatperiodens slut 2022, och det bara för en ekonomi i kommuner och landsting som precis klarar livhanken. Finansieringsgapet upp till en långsiktigt sund ekonomi är snarare 80 miljarder. Och det vid en balanserad normal konjunktur. Kraftigt ökande andel äldre och barn är största orsaken.”

    Har vi verkligen råd att importera fler altflyktingar och altbarn samt gamla anhöriga under nästa mandatperiod? Varifrån ska pengarna tas och vilka grupper ska ställas mot varandra. Pensionärerna kan inte ta mer skit. The botten is nådd…

    Är det inte dags att vi öppnar upp för mer av renodlad arbetskraftsinvandring INOM EU från Grekland och Spanien för att nämna några, vilka har många utbildade medborgare som både kan och inget hellre vill än att arbeta. De kan ju sättas i produktion från dag ett för att säkra vår och deras egen välfärd.

    https://www.dagenssamhalle.se/nyhet/underskotten-vaxer-i-valfarden-20720

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här