Tvivlarna – En ny typ av folkrörelse växer fram

-

OPINION. Jan Norberg konstaterar att en ny typ av folkrörelse växer fram, bestående av en brokig samling människor med en sak gemensamt, tvivel mot ett allt mer förvirrat maktetablissemang. Det saknas också ett nytt ledarskap inom denna nya folkrörelse när allt färre lyssnar på de politiska ledarna.

Text: Jan Norberg

Det är ytterst sällan som jag läser tex Alex Schulman i Expressen, hans senaste krönika innehåller dock en reflektion som gjorde mig nyfiken.

När jag därefter läste Patrik Engellaus krönika som för dagen var ett bokreferat av författaren Sebastian Rushworth med titeln ”Covid: Why most of what you know is wrong”, så började jag själv fundera lite mer kring de frågeställningar som dessa två krönikörer ger uttryck för.


Det har uppstått ett gediget tvivel på våra politiska ledares förmåga att just leda sina respektive nationer, något som resulterat i ett obehagligt vakuum. Alla känner osäkerhet och skepsis för hur framtiden skall gestalta sig, men ingen förmår dock samla osäkerheten i ett väl formulerat budskap som alla unisont ställer sig bakom.


Tvivlarna

Människor av olika kategorier har dock en enda gemensam uppfattning och den stavas tvivel. Tveksamheten tar sig därför en rad olika och många gånger fantasifulla uttryck.

Under den gemensamma nämnaren tvivel ser man anti-vaxxare, 5G-motståndare, nyandliga, lockdown-kritiker, globalistmotståndare, falungong-anhängare samt vänster och höger på politikskalan och så vidare. Plötsligt samlas alla tvivlare under en hatt, kanske är det en foliehatt, men man samlas i alla fall under en gemensam uppfattning om en sak och det är en genuin misstro mot dagens samhällsordning.

Denna tvivelrörelse verkar sakna ett unisont budskap och ett tydligt ledarskap, den sprider sig på ungefär samma sätt som ett virus. Är det kanske den okontrollerade spridningen som gör politikerna så benägna att med polismakt försöka förhindra spridningen?


Tillmälen i massmedia som försöker måla fram bilden av lite halvgalna och udda konspirationsteoretiker är ju bara den vanliga metoden att försöka stigmatisera. Syftet att framställa alla tvivlare som aparta figuranter är ju givetvis att skrämma andra från att ansluta sig till tvivlarna.


 

Dags för folket att återta kontrollen för att skapa hopp och bygga ett samhälle baserat på förnuft

Jag har själv inte hunnit läsa Rushworths bok ännu, men om Engellaus referat stämmer så står vi inför ett synnerligen tydligt vägskäl.

Ska vi lägga vårt framtida öde i händerna på våra inkompetenta politiska ledare, ska vi lita på de av politiken skattefinansierade myndighetspersoner som dessa politiker skickar fram att föra deras talan när de själva abdikerat från sitt ansvar som ledare, eller ska vi ta kontrollen över samhällsutvecklingen?

Det sunda i denna nymornade rörelse av tvivlare är ju att vår blinda tro på självutnämnda auktoriteter snabbt sjunker. Denna misstro gäller oavsett om de är politiker, skattefinansierade myndighetsföreträdare eller politiskt korrekta representanter i massmedierna.

Text: Jan Norberg

Jan Norberg
Jan Norberg
Jan Norberg är pensionerad konsult med en bakgrund inom svensk industri. Han är sedan några år bosatt i Portugal. Jan är en engagerad samhällsdebattör.

22 KOMMENTARER

Prenumerera
Notify of
guest

22 Kommentarer
Nyast
Äldst Mest röstad
Inline Feedbacks
Se alla kommentarer
Jesper
Jesper
Gäst
25 mars 2021 kl 16:33

Sanningen är det som alltid ligger och skaver i bakgrunden och som vi alla djupt inom oss känner igen när vi väl ser den. Det är vad dessa ”tvivlare” nu fått en glimt av genom lagren av sanningsenliga lögner.

Samuel af UgglasD
Samuel af Ugglas
23 mars 2021 kl 19:50

Den arma människa som säger att hon har förtroende för en POLITIKER får skylla sig själv.
Det finns inga människovarelser som är så lätt att korrumpera som POLITIKER. En hel radda har torskat, från Göran ”torparn” Persson till nu senast Calle ”pilt” Bildt. Till och med vissa SD are har krökt ryggen och darrar i knäna!

Rolf Löfgren
Rolf Löfgren
Gäst
23 mars 2021 kl 19:28

Sanningen kan inte beskrivas objektivt, eftersom alla beskrivningar, görs av subjekt. Så det är vars o ens uppgift att söka fakta, kunskap, åsikter osv, och utifrån det utforma sin sanning. Men sanningen ska beskriva verkligheten, som vi alla delar.
Det handlar om att tänka själv, inte lite på någon “expert” rakt av.
Jag är helt enig med dig, vi behöver en samlande grund att enas kring. En folkets kraft för att skapa en ljus och positiv framtid.

Kerstin Unger Salen
23 mars 2021 kl 18:52

Det är sunt och samtidigt smärtsamt när fasaderna rasar och de vi haft någorlunda förtroende för visar sig inte trovärdiga.
Tvivel är det första steget ur en illusorisk värld och vår bekvämlighetszon. Att våga tvivla, att tillåta sig att göra en omvärdering av det som känts som en självklarhet är inte nödvändigtvis en enkel resa. Det blir konsekvenser när man börjar tvivla och ifrågasätter det som omgivningen och jag själv villigt accepterat.
Mitt stora uppvaknande var när jag fick cancer och bestämde mig att gå min egen väg. När jag såg att jag lyckades utan operation och cellgifter blev jag glatt överraskad men började också gräva efter information utanför skolmedicinens förklaringsmodell. När jag började tvivla kändes det befriande och ändrade på mitt liv.
Det är viktigt att tillåta sig tvivla, att kunna stanna upp i ovissheten, vara kritisk men inte förutfattad utan lyssna på bägge sidornas version. Jag är villig att tveka, tvivla och. rannsaka min uppfattning och omvärdera tidigare övertygelser. Tror det är sunt. Men har heller inga problem att bestämma mig.
Hoppas mycket på de nyuppväckta tvivlarna, vi är inne i en upplysningstid och människorna köper inte längre allt dravel man försökt proppa i oss från myndigheternas och andra maktutövares sida. Glömmer aldrig när Socialstyrelsen skulle få oss att äta 8 brödskivor om dagen. Bättre lita på sig själv och lyssna på kloka kunniga och fritänkande människor och, informera sig.

Magnus Lindgren
Magnus Lindgren
Gäst
Reply to  Jan Norberg
23 mars 2021 kl 19:11

Ja det blir ju en bjärt kontrast mot vad Regeringens Dan Eliasson gjorde ett år senare 2018.
Jag tror faktiskt att Palme höll på med för mycket moraltänkande för att passa in i S.

MSB betalar två miljoner skattekronor för rapport om att bekämpa alternativ media i Sverige
https://www.friatider.se/msb-betalar-tv-miljoner-skattekronor-f-r-rapport-om-att-bek-mpa-alternativ-media-i-sverige

Magnus Lindgren
Magnus Lindgren
Gäst
23 mars 2021 kl 18:06

Nytt försök med död länk i föregående “Fina ord från regeringen 2017”

https://www.regeringen.se/4a029f/globalassets/regeringen/dokument/kulturdepartementet/till-det-fria-ordets-forsvar.pdf

Magnus Lindgren
Magnus Lindgren
Gäst
23 mars 2021 kl 17:59

Jag har inga problem med att använda angripares vapen i självförsvar och jag tror inte att de som hånar foliehattar skulle vilja debattera forskningsläget i tex hjärncancer av strålning el försktighetspricipen som den miljöfarligt verksamheten skall tillämpa enl lagen miljöbalken.
https://www.stralskyddsstiftelsen.se/?s=gliom

Det blir lätt som med ordet kvacksalvare som egentligen betyder läkare med kvicksilversalva. Hursomhelst ökar nu tvivlet i allt fler frågor om vi verkligen har frihet och sanning i Sverige.

Fina ord från regeringen 2017 som året efter betalde miljonbelopp för att tysta journalister.
https://www.regeringen.se/4a029f/globalassets/regeringen/dokument/kulturdepartementet/t
ill-det-fria-ordets-forsvar.pdf

MSB betalar två miljoner skattekronor för rapport om att bekämpa alternativ media i Sverige
https://www.friatider.se/msb-betalar-tv-miljoner-skattekronor-f-r-rapport-om-att-bek-mpa-alternativ-media-i-sverige

CHRISTER NILSSON
23 mars 2021 kl 15:15

Jan Norberg sätter ord på en proteströrelse som ännu inte
funnit sin form och artikulerat sig tillräckligt tydligt för att
folk i allmänhet ska begripa att det handlar om en genuin
folklig vrede mot de makt- och myndighetsövergrepp vi alla
nu är utsatta för i sällan skådad omfattning.

I Frankrike begriper sig medborgarna på att effektivt demonstrera
och protestera och drar i massor snabbt på sig de gula västarna
när det behövs.

Varför inte följa efter och skaffa en egen väst – eller är
svensken för evigt handlingsförlamad, lat, pk-hjärntvättad, eller
saknar han bara “any real guts” som människor i andra länder
enkelt mobiliserar när det behövs?

Så bra Jan, keep going , du har kommit något på spåren!

Harriet Larsson
Reply to  CHRISTER NILSSON
23 mars 2021 kl 17:01

Absolut, fler spårhundar behövs!
“Utan tvivel är man inte riktigt klok” Tage Danielsson.
Tvivel kan förena, tvärsäkerhet skingra.
“Tvivlarna” en ny folkrörelse!?

Ulf ClaréusD
23 mars 2021 kl 15:09

#Newsvoice påstår: “en brokig samling människor med en sak gemensamt, tvivel mot ett allt mer förvirrat maktetablissemang” – har nu äntligen tagit form.
Jovisst, nu börjar befolkningen här i den Kungliga Stockholmsbyråkratin bli klart förvirrade över tillståndet. Här har vi ju alltid haft det så bra och tryggt och varit snälla och godhjärtade mot omvärlden, men likväl har det blivit såhär! Befolkningen kan ju inte få in i sina tjocka skallar att hela Etablissemanget sedan 9/11 ljuger och bedrar, i allt högre grad än tillförne, för att gynna sig själva och plånboken, men väldigt många vänsterblivna räknade med, att nu var växlarna lagda i en riktning mot ett nära framtida kommunistiskt paradis. Med mångkultur och hela balletten.
Eliten har som bekant helt och hållet ställt sig bakom Joe Biden och Demokratiska Partiet. Trump är ju dum, usch – har alla här i landet fått höra dagligdags sedan början av valåret 2016. Vår tradition bjöd förstås att (nästintill alla) sjöng med i halleluja-kören och var oförmögna förstå att allt var FAKE NEWS.

Önskas en riktig kunskap om vad som verkligen tilldragit sig sedan vi äntrade det tredje årtusendet, kan länken nedan vara nyttig att studera.

https://truth11.com/2021/01/16/insurrection-act-signed-by-trump-jan-14-2021-inauguration-cancelled-trump-remains-in-office-abc-nbc-cbs-fox-cnn-msnbc-to-lose-licenses/

Rolf Löfgren
Rolf Löfgren
Gäst
23 mars 2021 kl 14:41

Begreppet -Tvivlarna- uppfattar jag som tveeggat, vilket är onödigt. Allt som pågår är tillräckligt rörigt ändå.

Jag förordar att använde -Sannings-Sökare- som begrepp.
Sanningen är en beskrivning av verkligheten.
Att söka Sanningen är vars och ens uppgift och ansvar.
Sök fakta från olika källor, sammanställ dessa, sök Sanningen. Lita inte på någon speciell källa, rakt av.
Vare sig politiker, media, vetenskapen eller andra.
Var beredd att ompröva den Sanning du funnit.

Låt oss kalla denna rörelse -Sannings-Rörelse.

Magnus Johansson
Reply to  Jan Norberg
23 mars 2021 kl 17:21

“Ambitiöst Rolf, vad är sanningen??”

Du låter precis som den dödahavssemitiskt kontrollerade makteliten, den som förresten Torbjörn Sassersson skyddar, som vill få folk att tvivla på sanningen som begrepp. Det är inte konstigt att Torbjörn ger dig utrymme här på Newsvoice.

Ulrik Tuvelid
Gäst
23 mars 2021 kl 12:05
Mats Jangdal
Gäst
23 mars 2021 kl 11:22

Bra Jan och Newsvoice! Denna nya folkliga proteströrelse måste uppmärksammas och ges luft!
Publicerade en förklarande text med bakgrunder som jag samlat på mig en tid, just idag.
https://fridebatt.se/vad-frihetsmarscherna-handlar-om/

Magnus Johansson
Gäst
23 mars 2021 kl 10:15

“kanske är det en foliehatt”

Varför använder du detta ointelligenta skällsord?

Magnus Johansson
Reply to  Jan Norberg
23 mars 2021 kl 14:12

“Magnus, det finns alltid skäl att förhålla sig en smula ödmjuk då det aldrig bara finns en “sanning”.”

Menar du att det är anledningen att du använder ett ointelligent skällsord? Förklaringen är dessutom på ungefär samma relativistiska nivå som t.ex. SVT:s program “Min sanning”.

Magnus Johansson
Reply to  Jan Norberg
23 mars 2021 kl 17:15

Menar du att “foliehatt” är ett intelligent begrepp som används av intelligenta personer?

“Jag ser väldigt sällan på SVT så jag kan inte förhålla mig till den referens du anför.”

Sanningen existerar oavsett om du känner till den eller ej.

Elsa BestD
Elsa Best
23 mars 2021 kl 09:20

Sent skola syndarna vakna !

Jan Norberg
Jan Norberg
Jan Norberg är pensionerad konsult med en bakgrund inom svensk industri. Han är sedan några år bosatt i Portugal. Jan är en engagerad samhällsdebattör.