Katolska kyrkan granskas – Del 7 – Jesuiterna infiltrerade tidigt USA – Idag är de etablerade

publicerad 1 september 2021
- Hans Dahl
Francis Rooney (foto: U.S. Congress, Public Domain) och Tommaso Caputo (foto: Luigi Salvatore Vadacchino, CC BY-SA 4.0)

HISTORIA. Hans Dahl beskriver hur jesuiterna infiltrerade Nordamerika från 1600-talet och framåt. De motarbetades, men lyckades ändå kontrollera den amerikanska revolutionen, forma Washington DC och sätta namnet på Vita Huset. Idag är de väletablerade på högsta nivå i den amerikanska politiken.

Text: Hans Dahl – Läs även del 6 | Bild ovan: Francis Rooney (foto: U.S. Congress, Public Domain) och Tommaso Caputo (foto: Luigi Salvatore Vadacchino, CC BY-SA 4.0)

En dialog

2005 tillträdde Francis Rooney tjänsten som USA:s ambassadör vid Heliga stolen. Så här beskriver han hur han några dagar efter sin ankomst till Rom i slutet av oktober får besök i sin villa av monsignore Tommaso Caputo, som inbjuder honom att besöka påven (min översättning):

“Detta skulle komma att bli en av de viktigaste dagarna under min tid som ambassadör och ett fantastiskt ögonblick för vår familj, så det var otänkbart för oss att träffa påven utan att ha våra barn närvarande. Vår äldsta son, Larry, hade just blivit färdig med sin utbildning och hade börjat arbeta i Chicago. Hans bror, Michael, och syster, Kathleen, studerade fortfarande vid universitetet.”

“Jag skulle väldigt gärna vilja att även våra barn kunde komma med till detta möte, sade jag till monsignore Caputo, finns det någon chans att vi skulle kunna komma under tacksägelselovet istället?

Monsignore Caputo betraktade mig uttryckslöst som om han inte riktigt hade förstått frågan.

Om vi ​​skulle kunna flytta det, erbjöd jag hjälpsamt, då skulle de inte behöva missa några dagar under studietiden?

Kanske skulle jag ha nämnt att Larry, Michael och Kathleen var studenter vid University of Notre Dame, ett av de främsta katolska universiteten i USA? Men jag tvivlar på att det skulle ha hjälpt.

Jag förstår, herr ambassadör, sade monsignore Caputo efter en kort paus.

Den 12 november är det datum som finns tillgängligt i den Heliga faderns dagordning, enligt prefekten för Det påvliga hushållet. Blicken i hans ögon sade mig att det inte skulle vara meningsfullt att argumentera vidare.”

Global Vatican av Francis Rooney. “Former U.S. ambassador to the Holy See Francis Rooney provides a comprehensive guide to the remarkable path the Vatican has navigated to the present day…” – Amazon.com

Jag citerar denna korta dialog – som är hämtad från boken The Global Vatican författad av Francis Rooney, USA:s ambassadör vid Heliga stolen fram till 2008 – eftersom den innehåller en viss symbolik: Det är Rom som anger anger tonen.

“We need more guys with business experience, who can make a difference and help create more jobs,” Rooney, an ambassador to the Holy See in Rome from 2005-2008, told the publication”Marc Caputo, Politoco.com, 2016

Francis Rooney utbildades vid Georgetown University, det äldsta och kanske mest elitära av de 28 universitet (1) i USA som direkt ägs och drivs av Jesuitorden. Det grundades 1789 av USA:s första katolska biskop, John Carroll, som tillsammans med några andra familjemedlemmar spelade en – för de allra flesta – okänd men oerhört viktig roll vid skapandet av republiken USA och som även lade grunden till det järngrepp Katolska kyrkan nu har tagit om USA:s politiska och administrativa ledning.

 

Ark and The Dove, 1955. Vattenmålning av John Moll. Källa: Maryland Historical Society
Bild: Ark and The Dove, 1955. Vattenmålning av John Moll. Källa: Maryland Center for History and Culture (tidigare Maryland Historical Society)

Skeppen Arken och Duvan

Historien om John Carroll (2) börjar drygt hundra år innan han föddes.

Den 22 november 1633 seglade två skepp med en mycket speciell last ut från hamnen på Isle of Wight, där Medinafloden mynnar ut i Solentsundet, som skiljer denna lilla ö i Engelska kanalen från det brittiska fastlandet. Det ena skeppet hette The Ark och var ett stort handelsskepp på 400 ton och det andra var ett betydligt mindre skepp på 40 ton som hette The Dove (3). Namnen på dessa skepp, ”Arken” och ”Duvan”, för tankarna till bibelns berättelse om duvan som skickades ut från Noaks ark.

Ombord på de båda skeppen befann sig katolska nybyggare som var på väg till Maryland i Nordamerika. Några av dessa nybyggare var jesuiter, som reste inkognito, eftersom det var belagt med dödsstraff för jesuiter att befinna sig på brittiskt territorium vid den här tiden.

Skeppen hade tidigare avseglat från London, men försenats kraftigt, på grund av allt hysch-hysch och hemlighetsmakeri som nödvändigtvis omgärdat denna planerade resa till en brittisk koloni, där katoliker – och i synnerhet jesuiter – skyddes värre än pesten av nybyggarna, varav många tvingats fly från Katolska kyrkans förföljelser av kristna i Europa.

Det större handelsskeppet, The Ark, var tänkt att återvända tillbaka till England efter fullgjort uppdrag, medan det mindre skeppet, The Dove, skulle stå till de katolska nybyggarnas förfogande, så att de senare skulle kunna resa omkring på den amerikanska östkusten.

Bild: Maryland Dove. Licens: CC BY-SA 3.0, Wikimedia
Bild: Maryland Dove, ett engelskt handelsfartyg från 1600-talet som liknade det fartyg som kapten Richard Ingle använde för att bekämpa katolikerna i Maryland i det engelska parlamentets namn. Licens: CC BY-SA 3.0, Wikimedia

Hela detta äventyr finansierades av en mycket rik engelsman, Cecil Calvert, den 2:e baronen av Baltimore, som så småningom kom att ge namn åt staden Baltimore, som numera är den största staden i delstaten Maryland i USA. Hans pappa, som hade gått bort året innan, George Calvert, 1:e baronen av Baltimore hade erhållit ett fribrev omfattande Maryland och andra delar av Nordamerika, som genom arv gått vidare till sonen och gjort honom till ägare av mycket stora landområden i det som idag är USA. Baron Baltimore var en hängiven katolik och nu finansierade han alltså resan för de här katolska nybyggarna på väg till Maryland och upplät mark åt dem där.

Infiltration av Nordamerika

De båda skeppen, The Ark och The Dove, seglade således, starkt försenade, ut från hamnen på den engelska ön Isle of Wight i slutet av november 1633 med destination Maryland i Nordamerika i syfte att grunda en katolsk koloni där. Alla dessa katoliker var strängt tillsagda att aldrig någonsin missionera offentligt bland de protestantiska nybyggarna i Nordamerika och att inte ens kritisera dem eller debattera med dem gällande religiösa frågor. Kolonisationen och arbetet med att skapa ett katolskt brohuvud i de engelska kolonierna i Nordamerika skulle ske långsiktigt och med största diskretion.

Bara några dagar efter det att skeppen lämnat Engelska kanalen bakom sig råkade de in i en våldsam storm som höll på att sänka dem och som nära nog hade omintetgjort hela detta hemliga missionsprojekt. De båda skeppen kom då ifrån varandra och återförenades först långt senare när de nått fram till ögruppen Små Antillerna i Västindien. Den 25 mars 1634 ankrade The Ark och The Dove strax söder om det som nu utgör USA:s huvudstad, Washington, vid floden Potomac i Maryland.

Här i området, där USA:s huvudstad så småningom skulle anläggas, började då ett tyst och försiktigt arbete med att skapa en katolsk infrastruktur. De katolska nybyggarna satte bo och somliga av dem kunde genom det stöd de åtnjöt av deras mycket rike beskyddare, baron Baltimore, etablera stora och mäktiga gods. Många av dem köpte slavar från Afrika för att utöka sin rikedom.

White House. Photo: Ad Meskens
Bild: White House. Foto: Ad Meskens, Wikimedia Commons

Andrew White och White House

De medlemmar av Jesuitorden som varit med på resan från Europa leddes av den erfarne jesuiten Andrew White (4), som sannolikt gett namn åt Vita huset (White House). De började nu sitt arbete med att anlägga hemliga jesuitskolor och utforska och kartlägga stora delar av Nordamerika. För längre resor hade de skeppet The Dove till sitt förfogande. De missionerade också intensivt bland indianerna och samarbetade med jesuiter i de katolskt präglade franska kolonierna i de områden som nu utgör Kanada

Så småningom hade några av de katolska nybyggare, som lyckats bäst, byggt upp en ofantlig förmögenhet. I en av dessa mycket rika familjer föddes 1737 Charles Carroll. Han fick i tidiga år tillsammans med sina kusiner, bröderna Daniel och John Carroll, utbildning vid den hemliga jesuitskolan Bohemia Manor (5) i Maryland.

Porträtt av biskop John Carroll (1735-1815). Målning (beskuret) av Gilbert Stuart, Public Domain
Porträtt av biskop John Carroll (1735-1815). Målning (beskuret) av Gilbert Stuart, Public Domain

Tre små pojkar seglar till Europa

Det finns många organisationer, skolor och andra institutioner som uppkallats till ära och minne av skeppen Arken och Duvan, som avseglade till Maryland med sin katolska last 1633. Och det finns många böcker som skrivits om det. Den allra intressantaste av dessa böcker är nog “The Ark and The Dove: The Beginning of Civil and Religious Liberties in America”, som är skriven för hängivna katoliker av en hängiven katolik, J. Moss Ives.

Denna bok bygger på dokument från  Vatikanens arkiv, handskrivna manuskript på latin författade av jesuiter, som Andrew White och John Carroll, som under århundradenas lopp sänts till Maryland för att förbereda erövrandet av Nordamerika åt Vatikanen. Det är en oerhört intressant och avslöjande bok, som berättar en helt annan historia om hur det gick till när USA grundades än den formella versionen.

Jag ska nu försöka att i korthet återge denna väl dolda historia. Mina övriga viktigaste källor har varit Francis Rooneys bok, “Global Vatican”, som jag citerar inledningsvis, och “Rulers of Evil” av Tupper Saussy.

1747 seglar ett skepp ut från Maryland med destination Europa. Ombord på skeppet befinner sig två små pojkar. Det är John Carroll, som är tolv år, och hans två år yngre kusin, Charles Carroll. De har skickats iväg på denna långa och farliga resa utan sina föräldrar för att formas i de bästa och lämpligaste utbildningsinstitutioner Europa kan uppbringa och för att knyta viktiga kontakter för den uppgift som är utstakad för dem.

De närmaste åren kommer de att tillbringa i den engelskspråkiga jesuitiska elitskolan College of St Omer (6) i norra Frankrike. Där återförenades de vid ankomsten med John Carrolls fem år äldre bror, Daniel Carroll, som hade gjort en liknande äventyrlig resa till Europa 1742.

Daniel Carroll återvänder redan nästa år till Maryland för att ta hand om familjegodset, men hans kusin, Charles Carroll, ska komma att stanna kvar i Europa ända fram till 1765.

Efter jesuitutbildningen i St Omar fortsätter Charles Carroll sina studier i Paris och London och blir advokat och lantmätare och högt skolad i retorik.

John Carroll återvänder först efter efter 36 år till Maryland. Det sker 1773, då Jesuitorden slutligen blir bannlyst av påven efter att ha förbjudits i land efter land. Han hade under denna långa tid i Europa erhållit en mycket elitär och omfattande utbildning och låtit prästviga sig som jesuitpräst och varit professor vid jesuitskolan College of St Omer under många år.

Adam Weishaupt. Image: NewsVoice.se
Dödsmask av Adam Weishaupt. Image: NewsVoice.se

Frimurare på båda sidor

Samtidigt med att Jesuitorden förbjöds i land efter land under 1700-talet poppade det upp nya ordnar med mycket likartad struktur. Det var jesuiterna, som hade tvingats att gå under jorden, som nu omformade sina led. De blåste liv i slumrande ordnar som härstammade från den på 1300-talet förbjudna tempelherreorden och infiltrerade och tog över frimurarordnar, som tidigare huvudsakligen fungerat som gillen för byggmästare.

I Ingolstadt i Tyskland grundade jesuitprofessorn Adam Weishaupt Illuminati.

Med hjälp av dessa ordnar kunde jesuiterna fortsätta sitt värv i hemlighet.

I England dirigerades maktutövningen under åren som föregick den Amerika revolutionen, som tog sin början 1775, av sådana jesuitstyrda ordnar. Den unge, veke engelske kungen, Georg III, var en sprattlande marionettdocka i händerna på sin närmaste rådgivare och mentor, John Stuart, 3:e earl av Bute, och andra frimurare vid hovet. Det engelska parlamentet styrdes till stor del av de likaledes edsvurna ”King’s friends” (7).

På samma sätt var det i de engelska kolonierna i Nordamerika. Frimurare som George Washington, Benjamin Franklin och många andra dikterade skeendena där.

Den amerikanska revolutionens tid

Francis Rooney framhåller i sin bok “The Global Vatican” att Katolska kyrkans ledning planerar flera århundraden i förväg.

Roberto Bellarmino föddes 1542 i Montepulciano i Toscana. Han var en italiensk romersk-katolsk teolog, jesuit och kardinal. Han utnämndes till kyrkolärare 1931. Roberto Bellarmino vördas som helgon inom Romersk-katolska kyrkan.

I den katolska tidskriften “Catholic Culture” framhålls kardinal Roberto Bellarminos mycket starka inflytande på den Amerikanska revolutionen och den efterföljande deklarationen av mänskliga rättigheter:

“St. Robert Bellarmine’s Influence on the Writing of the Declaration of Independence & the Virginia Declaration of Rights” – Catholic Culture

Hur kan det komma sig att en jesuitpräst som levde på 1500-talet kom att styra en revolution som ägde rum tvåhundra år senare på en annan kontinent?

Bakgrundsfakta

Under 1500-talets första hälft hade Katolska kyrkans makt dalat kraftigt. Reformationen hade förmått människor över hela Europa att vända sig bort från denna tidigare så allsmäktiga institution. Kungar som Henrik VIII i England och Gustav Vasa i Sverige hade konfiskerat Katolska kyrkans egendomar och gjort sig till enväldiga regenter, oberoende av Katolska kyrkan.

Det hela tog en vändning med Jesuitordens tillkomst, men i ett flertal länder var maktpositionerna i de protestantiska kungarikena svåra att rucka på, trots alla attentat, kungamord, revolutioner och krig som ständigt anstiftades mot dessa nationer.

Hegeliansk dialektik

Det som inte hade lyckats med rått våld skulle nu vinnas genom list. Därför beslöt jesuiterna att skapa en ideologi för fienden!

Detta var Roberto Bellarminos skapelse. Hans filosofi präglades av begrepp och värden som aldrig omhuldats inom Katolska kyrkans egna led: individens frihet, alla människors rätt att uttrycka sin mening, tryckfrihet, åsiktsfrihet, religionsfrihet, alla människors lika värde, folkets rätt att avsätta en despotisk regent.

Roberto Bellarminos filosofi gavs mycket stor publicitet i alla protestantiska nationer. Hans läror stöttes mot diametralt motsatta åsikter i offentligheten. Särskilt skedde detta i England, som hade infört mycket stränga lagar som begränsade katolikers rättigheter kraftigt och där det var belagt med dödsstraff för jesuiter att uppehålla sig. Den jesuitiska principen att kontrollera båda sidor, som så småningom fick benämningen ”hegeliansk dialektik”, tog sig uttryck i att en av de debattörer i tidningar, böcker och offentligheten som allra kraftigast kritiserade Roberto Bellarminos frihetsfilosofi, Sir Robert Filmer, indirekt propagerade för den genom sina klumpiga motargument.

John Locke har av många kallats Amerikanska revolutionens filosof. Han byggde nästan uteslutande sin filosofi på Roberto Bellarminos läror.

Stenarna sätts i rullning

”Därför ska du som befälhavare för en armé agera på ett sådant sätt att dina fiender är i dina händer som runda stenar som du sätter i rullning nedför ett högt berg.” – Sun Tzu

Marionett-kungen Georg III och det engelska marionett-parlamentet, som båda manövreras av edsvurna jesuitstyrda tråddragare, börjar nu kraftfullt att förtrycka människorna i kolonierna med en hel serie av orättfärdiga påbud, lagar och nyordningar vilket retar gallfeber på befolkningen där. Samtidigt hetsas människorna i kolonierna av frimurar-agitatorer, som använder John Locks frihetsfilosofi som slagträ mot det förtryckande moderlandet England. Det talas, skrivs och ropas högt om befrielsekrig och revolution.

Byst av George Washington, public domain
Byst av George Washington, public domain

Charles Carroll har nu återvänt till Maryland och tar täten bland agitatorerna genom sin skolning i retorik, sina goda kontakter och sitt sympatiska och bildade uppträdande. Han är mycket god vän med George Washington. Båda är stora landägare och har angränsande ägor i Maryland och Virginia. Och trots att det är öppet känt att Charles Carroll är katolik får han ledande poster i det formella revolutionsstyre som bildas. Under det engelska styret har det – precis som i England – varit förbjudet för katoliker i de engelska kolonierna att inneha positioner inom politiken och förvaltningen. Han får även ansvaret för att organisera och finansiera de revolutions-arméer som mobiliseras.

I bakgrunden koordineras allt av Charles Carrolls kusin, jesuitprästen John Carroll, som nu bara två år innan den Amerikanska revolutionen bryter ut, har återvänt till Maryland.

Innan han lämnade Europa hade han i sällskap med frimuraren Charles Philip Stourton, den 17:e baronen Stourton genomfört en årslång resa till en rad europeiska länder och talat med inflytelserika personer de uppsökt med syftet att förbereda, finansiera och styra den planerade Amerikanska revolutionen.

I Rom hade John Carroll av jesuitgeneralen Lorenzo Ricci utsetts till “Prefect of the Sodality”, som enligt New Catholic Encyclopedia anges vara “a chief organizer of laymen for the promotion of some form of social action”, alltså den som skulle leda revolutionen på plats. John Carroll höll sig i regel i bakgrunden och lät andra utföra det han planerat. En av dem som betjänade honom i detta syfte var hans nära vän Benjamin Franklin, som bland annat gjorde långa besök i Europa för hans räkning.

Den 19 april 1775 bryter den Amerikanska revolutionen ut. Kriget varar i åtta år och blir mycket blodigt.

The Capitol, Washington
Bild: The Capitol, Washington – Foto: Martin Falbisoner, Wikimedia Commons

Washington D.C.

Washington D.C. grundas strax därpå – staden, som blir en självständig stadsstat med egna lagar, kanonisk rätt, precis som stadsstaterna Vatikanen och City of London, som den bildar en intim treenighet med.

Washington D.C. planläggs av arkitekten och frimuraren Pierre L’Enfant, som anordnar gatunät och monumentala byggnader så att de bildar en Baphomet-figur, ett upp-och-nervänt pentagram (9).

Precis som i Rom förses den nya huvudstaden, Washington, med ett Kapitolium – i vars kupol frimuraren George Washington huserar i lag med Jupiter och andra romerska gudar (10), skapad av konstnären Constantino Brumidi, Vatikanens utlånade freskomålare – och som blir sätet för USA:s första  statsmakt.

Den mycket förmögne systersonen till John Carroll, Robert Brent (11) blir Washingtons första borgmästare.

John Carroll själv blir USA:s första katolska biskop – och sedermera ärkebiskop – och han grundar Georgetown University, några stenkast från Vita huset, platsen där jesuiten Andrew White slog ner sina bopålar på 1600-talet och som befinner sig mitt i munnen på Baphomet-figuren.

John Carrolls bror, Daniel Carroll, blir invald i kongressen.

Charles Carroll var en av dem som undertecknade USA:s självständighetsförklaring, men han tackade nej till en plats i parlamentet. Han hade gjort sitt och kunde nu återgå till sitt gods och sina ägor, som en av USA:s rikaste personer på den tiden.

Öppet mål

Amerikanska revolutionen och grundandet av republiken USA var nyckeln som öppnade upp för katolicismen att göra landet till Vatikanens lydrike. Från att ha varit en mycket avskydd, omkring-smygande liten minoritet på 1600-talet, som var förbjuden att inneha poster inom politik och förvaltning, hade dörrarna för katoliker – och jesuiter – nu öppnats på vid gavel.

Det var öppet mål, även om målet ännu var hemligt – att på sikt införa samma diktatoriska styre som mördat hundratals miljoner människor i sina korståg, sin inkvisition, sina krig, förföljelser och ständiga revolutioner och som förtryckt, bestulit och bedragit människor och berövat dem deras frihet århundradena igenom.

På 1800-talet legaliserades Jesuitorden och upptogs i Katolska kyrkan igen. Mängder av katolska invandrare började att strömma in i landet från Irland, Italien, Syd- och Mellanamerika.

Enormt mycket pengar kanaliserades till katolska skolor och universitet i USA och överallt  bildades det hemliga ordnar, som fångar upp barn med hög begåvning och från inflytelserika familjer.

Hemliga ordnar finns för alla åldrar. Det ska böjas i tid! Allra mest utbredda är de hemliga sällskap som finns i en mängd olika bokstavskombinationer från det grekiska alfabetet, som snärjer ungdomar vid i stort sett varje universitet i USA. Phi Kappa Sigma (12), som har en liknande inriktning som det ökända Skull & Bones, är en av alla dessa hundratals hemliga sällskap för ungdomar.

Sedan finns det även ett otal riddarordnar för de lite äldre: Knights of Malta, Knights of Columbus etc. – och alla styrs de av jesuitorden.

Jesuiter och katoliker behärskar fullständigt USA:s politik och förvaltning och när det stod klart att Joe Biden skulle bli USA:s president skrev den katolske teologiprofessorn Massimo FaggioliTwitter följande ord: ”not just Catholic: the first Jesuit president of the USA”. (13)

Massimo Faggioli: "not just Catholic: the first Jesuit president of the USA"
Massimo Faggioli: “not just Catholic: the first Jesuit president of the USA”

Bill Clinton, som utbildades av jesuiterna vid Georgetown University, var väl medveten om hur farligt det är att inte vara på sin vakt mot dem som inte vill en väl. Han sade att det värsta fel en människa kan göra är att underskatta sin fiende – och med anknytning till den varningen vill jag avsluta med några mycket tänkvärda ord från Henry Grattan Guinness bok “Romanism and the Reformation”, som utkom 1887:

“Fifty years ago the eminent statesman, Sir Robert Peel said, with remarkably clear foresight: “The day is not distant, and it may be very near when we shall all have to fight the battle of the Reformation over again.” That day has come. It has been upon us for some time. It has found us unprepared, and as a result, the battle is to some extent going against us.

More than three centuries of emancipation from the yoke of Rome — three hundred years of Bible light and liberty — had made us overconfident, and led us to underestimate the power and influence of the deadliest foe, not only of the gospel of God but also of Protestant England. Britain’s honorable distinction of being the leading witness among the nations for the truth of the gospel and against the errors of Romanism had come to be lightly esteemed among us. Our fathers won this distinction through years of sore struggle and strife; they purchased it with their best blood, and prized it as men prize that which costs them dear. It had cost us nothing, we were born to it; we knew not its value by contrast as they did.” (14)

Text: Hans Dahl

Referenser

  1. US Jesuit Colleges and Universities
  2. John Carroll, SJ (1735-1815)
  3. Wikipedia: Maryland Dove
  4. The American Mission: Maryland Jesuits from Andrew White to John Carroll
  5. Bohemia Manor
  6. Wikipedia: Jesuitskolan St. Omer
  7. King’s friends
  8. The Unholy Trinity of Globalist Control: The Vatican, The City of London & Washington D.C.
  9. Designing Washington, DC: Pierre-Charles L’Enfant
  10. Apotheosis of Washington
  11. Wikipedia: Robert Brent
  12. Wikipedia: Phi Kappa Sigma
  13. Massimo Faggioli skriver på Twitter
  14. “Romanism And The Reformation”, Henry Grattan Guinness, sid 1


Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq