Transitionen till en ny teknokratisk världsordning är inte driven av en kamp mellan höger och vänster, utan en kamp mellan en globalistisk finanselit och de upplysta medborgarna som står för demokrati, frihet och nationell suveränitet. Det varnar Hans Erixon i denna analys.
Text: Hans Erixon, pensionerad ingenjör och egenföretagare med bakgrund inom svensk och utländsk industri
För fem år sedan i juni 2019 tillkännagav Förenta Nationerna (FN) och World Economic Forum (WEF) sitt överenskomna strategiska samarbete kring Agenda2030 i syfte att påskynda genomförandet av en hållbar utveckling, världens plan för fred och välstånd för en frisk planet.
Covid-19-pandemins ”uppkomst” samma år ledde till omfattande ekonomiska störningar och sociala omvälvningar, vilket också ledde till uppmaningar från eliten om en omvärdering av de globala systemen och strukturerna.
För snart fyra år sedan i juni 2020 offentliggjorde WEF och FN den omställningsprocess som ska leda till en Ny Världsordning, då av globalisterna kallad The Great Reset, idag kallad ”Transitionen” (The Transition).
Idag är det knappt sex månader kvar till högnivåmötet i FN:s generalförsamling ”Summit for the Future” (22-23 september 2024), då alla FN:s medlemsländer ska besluta om den av WEF och FN gemensamt framarbetade agendan Our Common Agenda, syftande till att världsledare ska skapa en ny internationell konsensus om hur de ska leverera en bättre nutid och för att värna om framtiden.
Vad denna agenda innehåller i detalj vet vi ännu inte, eftersom förhandlingarna fortfarande pågår mellan FN och medlemsländerna. Vad vi däremot vet är innehållet i den rapport ”Our Common Agenda – Report of the Secretary-General”, som Klaus Schwabs partner, FN:s Generalsekreterare Antonio Guterres presenterade för Generalförsamlingen i september 2021.
Vi vet också innehållet i de övergripande policyförklaringar som levererades av FN:s högnivåpanel ”High-Level Advisory Board Effective Multilaterism” (HLAB-EM) som leddes av Klaus Schwabs mångåriga agenda-contributor Ellen Johnson Sirleaf och Stefan Löfven och som presenterades inför Generalförsamlingens möte i september 2023, vilket det tog hela 38 sekunder för Generalförsamlingen att med 100%-enighet besluta om.
På FN:s hemsida kan man inför Generalförsamlings mötet nu i september, finna ett så kallat nollutkast till den resolution som mötet kommer att resultera i om globalisterna får som de vill. Detta nollutkast ger ytterligare en viss fingervisning över det slutliga innehållet i Our Common Agenda, men detaljerna kvarstår.
Dock vet vi att omställningsprocessen idag redan pågår inom över 130 olika samhällssektorer.
Our Common Agenda
I en sammanfattning över Our Common Aganda på FN:s hemsida kan vi läsa följande;
”Förslagen i vår gemensamma agenda syftar till att sätta fart på Agenda 2030. De specifika idéer i rapporten som föreslås för övervägande vid framtidstoppmötet är inriktade på ”hur” det globala samarbetet ska gå till, vilket i sin tur gör det möjligt för oss att uppnå resultat när det gäller ”vad” genom att a) få målen för hållbar utveckling tillbaka på rätt spår och samtidigt b) reagera på nya möjligheter och utmaningar.”
Säkra framtiden
”Beslutsfattande på global nivå undviker medvetet förutsebara skador och skyddar framtida generationers intressen genom ett sändebud som företräder dem, en politisk förklaring (i enlighet med del av framtidspakten) med tydliga åtaganden, ett särskilt mellanstatligt forum för att diskutera framstegen, och bättre användning av framsyn, data och vetenskap för att utvärdera framtida effekter av politik och åtgärder. Nuvarande generationer gynnas också utifrån detta långsiktiga tänkande.”
Hantering av globala chocker
”Internationella reaktioner på komplexa globala chocker av betydande skala förbättras genom att de behöriga myndigheternas generalsekreterare sammankallar ett tidsbundet krismötes plattform som skulle ge mervärde genom sektorsövergripande samordning, opinionsbildning och ansvarsskyldighet för bidragen av deltagande aktörer. Detta skulle inte förskjuta eller duplicera befintliga mekanismer”
Meningsfull inkludering av ungdomar
”Ungdomars deltagande, och därmed förtroende, i beslutsfattandet är utvidgat och stärks genom särskilda nationella rådgivande organ, en global standard för meningsfulla ungdomars engagemang, en ram för att följa framstegen, vägar för ungdomars deltagande i FN:s beslutsprocesser och en ständigt FN:s ungdomsrådhus.”
Att mäta vad vi värdesätter
”Vi mäter det som verkligen betyder något för en hållbar utveckling effekter, framsteg och resurstilldelning, på grundval av en uppsättning kritiska mått som kompletterar BNP för att täcka det som behövs välstånd, människors välbefinnande och skydd av vår naturliga miljö. Detta uppnås genom ett politiskt åtagande att värdera det som räknas tillsammans med en instrumentpanel med viktiga indikatorer och stöd till länder om relaterade statistiska och datakapacitet.”
Öppen, fri och säker digital framtid
”Vi tar vara på de möjligheter och hanterar riskerna med den digitala teknik genom att anta en pakt, som en del av pakten för framtiden, som beskriver en vision om en öppen, fri och säker digital framtid för alla förankrad i globalt samarbete för mänskliga utveckling och framsteg i målen för hållbar utveckling, mänskliga rättigheter och av människor för människor.
Compact erbjuder en digital styrningsram för att vägleda globala, regionala och nationella strategier kring gemensamma principer, prioriteringar och mål – såsom att påskynda digital konnektivitet för alla, bygga upp digitala offentliga infrastrukturer, stärka den offentliga regleringskapacitet och främja AI-styrning.
Det främjar en kontinuerlig dialog med flera berörda parter och samarbete via befintliga forum, en årlig digital samarbetsforum, och ett nytt AI-organ för att anpassa underrättelser med mänskliga rättigheter, rättsstatsprincipen och det allmänna bästa.”
Ett globalt finansiellt system som fungerar för alla
”En förändrad internationell finansiell arkitektur är anpassad för mer inkluderande, rättvisa, representativa, effektiva och motståndskraftiga, lyhörda för världen idag snarare än som den efter andra världskriget. Den här arkitekturen investerar i förskott på målen för hållbar utveckling, klimatåtgärder och generationer.
Detta innebär reformer på följande sex områden:
i) Global ekonomisk styrning, bland annat genom att stärka utvecklingsländernas röst och representation i de internationella finansinstitutens beslutsfattande och inrätta ett topporgan som sammanför hela inom ramen för Förenta nationerna för att öka dess samstämmighet och anpassa sina prioriteringar till Agenda 2030.
ii) Varaktiga skuldlättnader och sänkta kostnader för statsägd upplåning, bland annat genom att skapa en skuldförbindelse Workout-mekanismen och i slutändan en statsskuld auktoritet;
iii) Internationella offentliga finanser, inbegripet en massiv ökning av utvecklings- och klimatfinansieringen, bland annat genom multilaterala utvecklingsbanker.
iv) Globala finansiella skyddsnätet, bland annat genom att se till att alla länderna har tillgång till hela verktygslådan för kapitalbalanser. En omarbetning av SDR:s roll och användning, avskaffande av tilläggsavgifter och inrättande av ett multilateralt valutaswappsystem.
v) Kortsiktighet på kapitalmarknaderna och hållbar finansiering.
vi) En inkluderande och rättvis skattestruktur som bekämpar skatteflykt och undvikande.”
Dela med dig av utrymmets fördelar
”Fördelarna med den snabba tillväxten av yttre rymdverksamhet utnyttjas på ett så inkluderande sätt som möjligt, riskerna minskas, genom
i) Ett system eller ramar för hållbar rymd som omfattar rymdtrafik förvaltning, resursaktiviteter och avlägsnande av skräp;
ii) ett internationellt avtal om fred, säkerhet och förhindrande av kapprustning i rymden.
iii) mer inkluderande styrningsmetoder och ett
iv) stärkt FN-stöd samarbete med systemet.”
En ny agenda för fred
”Vårt kollektiva säkerhetssystem kan bättre förebygga, hantera och lösa konflikter i både traditionella och nya områden, som vägleds av principerna om tillit, solidaritet och universalitet.
Förebyggande åtgärder på global nivå är förstärkt genom att ta itu med strategiska risker och geopolitisk kärnvapennedrustning. Förebyggande åtgärder vid den nationella nivån stärks genom fokus på underliggande drivkrafter och fördubblade investeringar i hållbar utveckling.
En uppdaterad strategi för fredsinsatser och fredsframtvingande verkligheten i dagens konflikter och värdet av regionala metoder. Vi är bättre rustade för att förhindra beväpning av framväxande områden och främja ansvarsfull innovation, t.ex. i cyberrymden, yttre rymden, dödliga autonoma vapen, AI och biorisker.
En starkare kollektiva säkerhetsmekanismen omfattar en reformering av Säkerhetsrådet, en återupplivad Generalförsamling och en förstärkt fredsbyggande kommission.”
Utbildning i omvandling
”En ny vision för skapandet av kunskapssamhällen med utbildning och livslångt lärande allmänt erkänd som en global kollektiv nyttighet. Det internationella samarbetet stärks för att främja visionen och stödet till fullgörandet av de åtaganden som gjorts vid 2022 års toppmöte om utbildning i förändring.”
Integritet i information
”Det digitala rummet är säkrare och mer inkluderande med alla berörda parter som skyddar de mänskliga rättigheterna, med vägledning av en FN:s frivillig uppförandekod för informationsintegritet på digitala plattformar, med förbättrad förståelse av informationsintegritet globalt, samt en särskild kapacitet inom FN:s sekretariat för att stödja genomförandet av uppförandekoden och reagera på felaktig information, desinformation och hat på nätet, uttalanden som påverkar FN:s mandat och väsentliga prioriteringar. Denna utveckling kan vara pakten för framtiden.”
UN 2.0
”FN-systemet är bättre på att stödja medlemsstaterna, bland annat om ovanstående förändringar genom kulturella och kompetensrelaterad omvandling i FN-systemets enheter.”
”UN 2.0 handlar om uppgraderad expertis inom innovation, data, digitalisering, beteendevetenskap för att förbättra resultaten i FN-systemet, bidra till att bygga upp liknande sakkunskap i medlemsstaterna och påskynda gemensamma framsteg mot målen för hållbar utveckling. Denna utveckling skulle kunna erkännas i framtidspakten”.
En ny teknokratisk världsordning
Vad ovanstående sammanfattning helt enkelt beskriver, är ett ramverket för den nya världsordningen utarbetat av i huvudsak WEF. Our Common Agenda är en prioriterad delmängd av Agenda2030:s 169 delmål, kompletterat med och/eller ersatt av WEF teknikagenda, främst bestående av konceptet kring Digital Public Infrastructure (DPI).
En teknokratisk världsordning som ska gälla i en multipolär värld baserat på ett nytt ekonomiskt system från WEF kallat Stakeholder Capitalism som är en grönfärgad marxsist- och fascistinspirerad planekonomi, vilken ska utövas via Global Public-Private Partnership
Där ska ett globalt nätverk av intressentkapitalister och partners, globala företag, filantropiska stiftelser, tankesmedjor, ickestatliga organisationer (”NGOs”), akademiska institutioner, globala välgörenhetsorganisationer, fackföreningar och självutnämnda ”framtidsförvaltare”, styra och kontrollera världen, globala finanser och internationella hälsoregleringar genom nätverksstyrning.
En världsordning där centralt styrda nätverk avgör och sätter ramar, regler och lagar på Global-, Regional- och Företagsnivå, där de nuvarande demokratiskt valda parlamentens uppgifter har sats ur spel och reducerats till att agera utförare på lokal ekonomiområdesnivå.
En teknokratisk världsordning där medborgarnas åsikts-, yttrande- och tryckfrihet är starkt begränsad och den digitala kontrollen och styrningen utövas över människor på individnivå från födsel till dödsel, med hjälp av bl.a. Biometriska Digitala Beteendeidentiteter, Centralbanksutgiven Kryptovaluta och Globalt Datautbyte, allt under en fiktiv illusion om en klimatkris till följd av stigande nivåer av växthusgaser och att världen måste vara koldioxidneutral år 2050 (NetZero2050).
I Sverige har våra politiker och globalistmedia varit mycket återhållsam med rapportering och information kring omställningen och Our Common Agenda, någon politisk eller medial debatt har heller inte förekommit.
Detta trots att Sverige bland annat under ledning av FN-ambassadören Anna Karin Eneström tillsammans med Rwandas motsvarighet Claver Gatete har lett arbetet inom området Global Digital Compact ingående under den eufemistiska rubriken ”ÖPPEN, FRI OCH SÄKER DIGITAL FRAMTID”.
Att det är just Rwanda som Sverige har samarbetat med i detta uppdrag, är föga förvånande med tanke på landets IT-minister Paula Ingabires direkta koppling till WEF:s styrelse och Klaus Schwab.
I Sverige pågår också ett stort arbete inom våra myndigheter med att anpassa svenska regelverk och lagar, utveckla digital teknik och infrastruktur, gränsöverskridande datautbyte samt att upprätta Publika-Privata Partnerskap, m.m. enligt WEF-modellen.
Här har den tidigare ambassadören vid den Heliga stolen och nu Regeringens särskilda sändebud för internationella cyberfrågor Andrès Jato en nyckelroll. Placerad på den säkerhetspolitiska enheten vid Utrikesdepartementet, har han sina kontakter med svenska myndigheter, andra länder och internationella överstatliga aktörer.
Att detta sker i det offentligt dolda där vi bara ser de enskilda pusselbitarna, är en medveten strategi från den politiska eliten sida, då vi nu befinner oss i en smygande fjärde industriell revolution, ett paradigmskifte som har planerats och pågått i det tysta under många år och som våra politiker inte vill tala om, eller att vi medborgare ska se, höra eller prata om.
Vi ska vara ovetande om vår framtid och maktelitens egentliga mål, fogligt följa med på vägen till en Teknokratisk världsordning och en ”Digital Gulag”, kantad med goda ambitioner, uppdiktade falsarier och av makteliten skapade globala gränsöverskridande irreella och reella hot.
Alla som är medvetna ser vad som händer i den pågående Transitionen orkestrerad av WEF. Transitionen till en ny teknokratisk världsordning är inte driven av en kamp mellan höger och vänster, utan en kamp mellan en globalistisk finanselit och de upplysta medborgarna som står för demokrati, frihet och nationell suveränitet.
Politikerna borde stå på medborgarnas sida och värna dess intressen, men istället är deras självpåtagna roll att vara finanselitens marionetter.
Text: Hans Erixon, pensionerad ingenjör och egenföretagare med bakgrund inom svensk och utländsk industri
Mer från Hans Erixon
- Den politiska och finansiella eliten kommunicerar via det krypterade nätverket TopLink
- Den ”Digitala Identiteten” – Det största Integritetshotet någonsin kan klubbas 2024
- Regeringen och Erik Slottner binder i tysthet det svenska folket med den Digitala identiteten
- Regeringen inför ivrigt “The Great Transition” och digital identitet för det teknokratiska totalitära samhället
- Hans Erixon om WEF:s plan för kontroll och censur i Fjärde Statsmakten