Vare sig man är intresserad av vad som händer på den svenska spelmarknaden eller inte så är det svårt att hålla sig utanför debatten. Vi går nu in på 6:e månaden med den nya svenska spellagen och även om det ännu är för tidigt att dra några egentliga slutsatser vad gäller konsekvenserna så kan vi konstatera att Spelinspektionen, vars uppgift är att “kontrollera spelverksamheten och vid behov utfärda sanktioner”, inte suttit passiva under årets första månader.
Här sammanfattar vi några av de viktigaste händelserna på den svenska spelmarknaden månad för månad.
Januari månad: När den nya spellagen trädde i kraft den 1:e januari 2019 hade 56 spelbolag beviljats svensk licens. Samtidigt rapporterade Spelinspektionen att 10,000 personer redan under första veckan med den nya spellagen valt att registrera sig på tjänsten Spelpaus.se, en tjänst som ska förhindra att personer med spelmissbruk kan fortsätta öppna nya spelkonton.
Februari månad: Den nya spellagen lämnar stor tolkningsfrihet i frågan kring vad som är måttfull spelreklam. Redan under januari månad rådde en allmän konsensus att spelreklamen ökade istället för att hamna inom ramen för “måttfulhet”. I början av februari valde därför Spelinspektionen att gå ut med skrivelser till spelbolagen med uppmaning att begränsa reklamen.
Mars månad: Spelinspektionen fortsätter att godkänna licensansökningar och när vi når Mars månad är antalet godkända spelbolag 116 stycken. Eftersom flertalet av bolagen driver flera spelsidor så börjar konkurrensen märkas och flera spelbolag rapporterar om börsnedgång.
Efter anmälningar från spelare att tjänsten Spelpaus ej fungerat beslutar Spelinspektionen om sanktioner mot två spelbolag och bötfäller dessa för brister i ansvaret kring anslutningen av spelare till Spelpaus.
Bolaget Genesis fick en saftig böter på 4 miljoner kronor, men Paf kom lindrigare undan med en böter på 100,000 kr. Samtidigt passade Spelinspektionen på att gå ut med en allmän varning om retroaktiva sanktioner för spelbolag som fortsätter med opassande spelreklam.
Någon minskning har dock inte noterats trots att det bevisligen kan bli saftiga böter som följd och i värsta fall även indragen licens.
April månad: Ännu ett spelbolag får böter för brister i anslutning mot tjänsten Spelpaus, en tjänst som nu 30,000 personer valt att använda sig av. Debatten om spelreklamen fortsätter. Regeringen meddelar att de tillsätter en utredning om att jämföra spelreklamen med alkoholreklam och den 29:e april gick Google ut med att de accepterar spelreklam i form av annonsering från spelbolag med licens.
Maj månad: I början av månaden gick Spelinspektionen ut med ett pressmeddelande att spelmarknaden under första kvartalet omsatte 6 miljarder kronor. Uppgifterna är ännu preliminära och baseras på spelbolagens redovisning till Skatteverket. Med reservation för att det inte fullständigt går att jämföra dessa siffror mot perioder före den nya spellagen så kan man dra en försiktig slutsats att svenskarna totalt sett spelar lika mycket nu, som under 2018, men inte nödvändigtvis på samma spel eller hos samma spelbolag.
Under maj månad kom också de första sanktionerna mot spelbolag som brutit mot lagstiftningens bonusregler. Betway fick ta emot en böter på 5 miljoner kronor för att ha erbjudit sina kunder upprepade bonusar, något som inte är tillåtet enligt licensen, och bolaget bakom spelsidorna NoAccountCasino och PrankCasino fick böter på hela 9 miljoner kronor.
Juni månad: Troligen har de höga böterna under maj månad fått fler spelbolag att se över sin bonuspolicy, men vi förväntar oss fler sanktioner under de kommande månaderna mot spelbolag som fortsätter att erbjuda sina kunder upprepade bonusar.
Vilka vinnarna och förlorarna är med den nya spellagen beror på från vilket håll vi tittar men utifrån de ekonomiska redovisningar för Q1 och flera spelbolags fall på börsen, kan vi kan konstatera att flera bolag idag kämpar i motvind. Den fortsatta ökningen av spelsidor på nätet gör det allt svårare för spelbolagen att konkurrera om spelarna samtidigt som de “gamla” konkurrensmedlen av bonusar och reklam begränsas.
Mot slutet av 2019 kommer vi troligen att se en stabilisering av den svenska spelmarknaden där överlevarna troligen kommer att vara de som lyckats hålla sig borta från sanktioner och dryga böter.
Vi kan räkna med att Spelinspektionen outtröttligt kommer att fortsätta sitt uppdrag att granska att spelbolagen följer lagen och att jämförelsesidor som SvenneCasinos.com fortsätter sitt uppdrag att granska servicen hos de bolag som beviljats svensk spellicens.