Ryssland först med elflygplan baserat på teknik med supraledare

publicerad 31 mars 2021
- Sanja Juric
© CIAM / Facebook

TEKNIK. Den 20-25 juli 2021 kommer det första flygplanet med en elmotor att demonstreras vid MAKS International Air and Space Salon i Zhukovsky i Moskva, berättade vice premiärministern Yuri Borisov i förra veckan.

Text: Sanja R. Juric

”Detta är vad som skapades med fonden för avancerade studier – ett elektriskt flygplan baserat på supraledare”, sa vice premiärministern Yuri Borisov. Central Institute of Aviation Motors (CIAM) har arbetat med att utveckla en elektrisk motor. Elmotorn som skapades av företaget Superox är baserad på supraledare med en kapacitet på 500 kW (679 hk). Försöken startade redan den 5 februari.

En av de tre Yak-40-motorerna ersattes med en turboshaft-motor med en elgenerator som utvecklats av CIAM tillsammans med Ufa Aviation Technical University. Den använder supraledning vid hög temperatur och ett kryogent system. Hybridkraftverk är baserat på högtemperatur supraledande plattformen, eller HTSP, high-temperature superconducting platform.

Andrey Vavilov, styrelseordförande för Superox, sa att ryska forskare är de första i världen som börjar testa en elektrisk flygmotor på HTSP.

”Vår utveckling bygger på många års forskning och testning: Vi har hundratals tillverkade lindningsprototyper och ett tiotal tillverkade och testade motorprover med olika kapacitet,” sa Andrey Vavilov.

Det finns även planer på att skapa motorer och elkraftkomplex för helelektriska flygplan och helikoptrar.

Första elflygplanet i Sverige under utveckling

Anders Forslund, Vd på Heart Aerospace meddelade i september 2020 att det första eldrivna flygplanet för passagerarteknik utvecklas i Göteborg. Med plats för 19 passagerare hoppas Anders Forslund att elflygplanen ska hinna bli certifierade och flyga redan 2026.

EU och Vinnova har gått in med finansiering och företaget planerar att växa från 12 anställda till 70 under 2021, skriver Sveriges Radio.

”Det kvarstår givetvis många tekniska utmaningar innan det är certifierat, men den stora utmaningen är att det är svårt att bygga ett flygbolag från grunden. Det krävs mycket kapital och det är lång ledtid innan vi kan börja sälja flyg. Så det är stora utmaningar”, säger Anders Forslund.

Text: Sanja R. Juric

Källor

Donera till NewsVoice

Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq