Denna artikel av Max Lundqvist, regissör, dramatiker och kulturskribent, har refuserats av alla de stora etablerade tidningarna i Sverige, men NewsVoice anser att det är en viktig text, som vi hoppas ska ge upphov till en debatt om yttrandefrihetens gränser och kulturens roll i ett allt snävare åsiktsklimat.
Artikeln är uppdaterad kl 22:00, 14 juni
Artikeln tar avstamp i Uppsala Stadsteaters beslut att lägga ner föreställningen ”Tysk höst”, sedan en av de medverkande i ett helt annat sammanhang gjort ett uttalande om kriget i Ukraina. Det var ett brandtal för fred, med en logik som inte passar in i det rådande debattklimatet. Max Lundqvist ställer frågan hur smal åsiktskorridoren kan bli innan den övergår i ren diktatur.
Max Lundqvist är sedan 1991 konstnärlig ledare för Teater Kaos i Stockholm. Hans senaste teaterproduktion ”I en akt” ställer en grundläggande existentiell fråga: Vilka är vi, om vi lättvindigt säljer ut vår fysiska och själsliga integritet?
Redaktionen
Yttrandefriheten är en grundpelare i en demokrati, men hur mår denna frihet i Sverige i dag?
Ett skrämmande exempel på en allt snävare åsiktskorridor är vad som nyligen utspelat sig på Uppsala Stadsteater, där extremister lyckats skrämma teaterledningen att lägga ner produktionen ”Tysk höst”, en dramatisering av Stig Dagermans reportagebok om det härjade efterkrigs Tyskland.
Bakgrunden är ett tal som en av de medverkande, Richard Turpin, höll vid den Svensk-ryska vänföreningens årsmöte. Talet hölls av Turpin som privatperson och det finns ingen koppling till Uppsala stadsteater utöver att Turpin ingår i ensemblen för ”Tysk höst”.
Expressen skrev en skandaliserande artikel om hans tal, andra medier hakade på – allt för att svartmåla Turpin för hans åsikter gällande kriget i Ukraina. I själva verket är hans tal ett brandtal för fred.
Uppsala stadsteater upplever att drevet mot Turpin hade blivit så hotfullt att ledningen menade att de inte kunde garantera säkerheten vare sig för de medverkande eller för publiken. Kommunikationsansvarig på teatern berättade för SvD:
”Människor har hört av sig på olika sätt, på mejl, på telefon. Många har varit upprörda och ledsna, andra har haft ett hårdare tonläge. Det har också förekommit en hätsk diskussion i sociala medier. Vid två tillfällen, senast i lördags, har någon ställt en påse avföring adresserad till Richard Turpin utanför teaterns sceningång”.
Att ”Tysk höst” läggs ner tills vidare är en relativt liten förlust för scenkonsten, men det är ett gigantiskt nederlag för demokratin. Extremisterna har därmed fått övertaget.
Globalism
Vilka är då dessa extremister? Inser man vems agendor man göder?
Extremismen som idag breder ut sig i samhället och som fått ett sådant synligt ansikte i Uppsala, handlar om att styra politiken mot Globalism eller som det hette från början; New World Order (NWO).
Det är meningslöst att fokusera på vänster-högerskalan inom svensk politik, när vi har en pågående global maktförskjutning. Makten flyttas längre och längre bort från dig och mig, från riksdag och regering till NGO:s, där icke folkvalda styr tillsammans med storfinanserna.
Exempel på globalistorganisationer är World Economic Forum, FN, WHO, EU, bankfamiljerna, Bilderberg Group, Trilateral Commission, The Council on Foreign Relations, där för övrigt Carl Bildt är aktiv.
Extremisterna menar att Turpin får tycka vad han vill, men han måste avskedas från Uppsala stadsteater omgående och aldrig mer få något jobb. På samma vis menade extremisterna 2021 att covidvaccin är frivilligt, men om man inte tar experimentinjektionen ska man heller inte räkna med att få vara en del av samhället på samma villkor som övriga.
Det är ett totalitärt tankesystem som implementeras, och många låter sig luras att tro att det handlar om demokrati, att detta är förenligt med yttrandefrihet och mänskliga rättigheter.
Informationskriget
Det är ett politiskt propagandakrig som pågår, både inom etablerade massmedier och på sociala mediaplattformar.
Folkhälsomyndigheten hade fram till oktober 2022 en expert inom psykologisk krigsföring, Christer Janson, som presschef. Janson är utbildad inom militären och på MSB. Jansson har i tidningen Dagens Media uttryckt sin tillfredsställelse med hur svensk press agerade under pandemin, citat: ”Vi har tillsammans förändrat samhället utan tvångsmedel”, säger han. Ett citat med många nyanser.
I sociala medier agerar nättroll och shills med ett enda syfte: att slå ner kritiker av den utlagda propagandaagendan. De är lätta att känna igen på sina korta oneliners och deras bombardemang med asgarvande smiley-gubbar med vilka de ansätter sakliga argument från kritikerna och oppositionen.
På Uppsala stadsteaterns Facebook-sida var det många nättroll under teaterchefens inlägg om Turpins tal. Har man inte mött de här trollen tidigare kan det vara lätt att känna sig hotad, och även bli rädd och osäker. Det är poängen med den psykologiska krigsföringen.
Kultursektorn utsattes för välriktad lobbyism innan införandet av vaccinpass 2021. Extremisterna ville normalisera ett förskjutande av de mänskliga rättigheterna. På Facebook fanns bla en grupp kallad ”Öppna salongerna”. Här fångades de oroliga och arbetslösa scenkonstarbetarna upp av lobbyistextremisterna. Man fick lära sig att jobben kommer åter – teatrarna kommer öppna igen – bara du accepterar vaccinpass.
Europarådet som med sin resolution 7.3.1 slog fast att vaccinpass är ett brott mot de mänskliga rättigheterna tystades ner när agendan var utlagd. Det är samma tystnadskultur som politiker och massmedia utövar gällande ”virusets” urpsrung. Vi ska vara rädda för fladdermöss, kossor och fåglar, inte biovapen från biolabbens gain-of-function-forskning.
Krig är ett politiskt verktyg för globalisterna
Kriget i Ukraina kunde ha avslutats efter bara några månader, då ett fredsfördrag som förhandlades fram under ledning av Israels dåvarande premiärminister Naftali Bennet godtogs av både president Vladimir Putin och president Zelenskyj.
Det avtalet revs upp genom intervention från USA, med Storbritanniens premiärminister Boris Johnson som budbärare och med NATO som tillhygge.
Turpin säger i sitt tal:
”Visste Putin om att försvaret av folkrepublikerna Lughansk och Donetsk på ett avgörande sätt skulle förändra styrkeförhållandena i hela världen? Jag tror inte det. Nu vet han det. Nu vet man det i hela världen, också i Washington, Paris, Bryssel och London. Därför berättar öppet en Boris Johnson att en rysk seger i Ukraina betyder slutet för den västerländska hegemonin. Nu är det inte en hemlighet längre. Med väst går det inte att leva i fred.”
Jag frågar:
- Extremisterna menar att vi måste stödja kriget i Ukraina, men för att uppnå vad?
- Varför överger extremisterna 200 år av svensk neutralitet för att bygga krigsmakten NATO, i den pågående upprustningen inför nästa krig?
- Varför ger extremisterna bort Sverige till USA genom DCA-avtalet, som enligt överste Douglas MacGregor har stora likheter med de avtal som Tyskland och Japan tvingades signera efter nederlaget i andra världskriget?
- Var det möjligen efterkrigstidens avtal som gjorde att Tyskland inte kunde protestera när USA sprängde den ryska gasledningen och skapade en energikris i Tyskland och i övriga Europa?
Oavsett svaren på dessa gåtor:
- Varför vill Sverige delta i USA:s krig mot Ryssland i Ukraina, istället för att verka för fred?
- Varför vill Sverige frivilligt bli en lydstat till USA, likt Tyskland och Japan?
Det digitala kontrollsamhället
Kärnan i den pågående ”fjärde industriella revolutionen” är digitaliseringsprocessen, där Sverige är världsledande. Globalisterna vill samla makten i ”en hand”. I planerna på deras kommande världsdiktatur utgör ett digitalt och globalt beteende-ID själva fundamentet. Här finns allt samlat om dig. Allt du gör registreras. Varje rörelse, varje köp, allt om din hälsa och medicinska status. Det digitala ID-passet kan även inkludera den tänkta digitala valutan (CBDC).
Med digitala ID-pass (beteendepass) så vet makten allt om dig, men du vet ingenting om makten, vilket kan sägas definiera en diktatur. Är man missnöjd med dig så kan köpförmågan stängas av med ett knapptryck och dina tillgångar kan elimineras genom en negativ ränta. Vaccinpassen har lanserats som ett medel för att stoppa smittspridningen, men det gör de ju inte. I själva verket har de tillkommit för att etablera den digitala plattformen för detta beteende-ID.
Åter till Uppsala stadsteater: vad finns det för kultur kvar att försvara, när de politiska vaccinpassen ses som en befrielse och en påse avföring tystar teaterscenen?
Vad är människan utan sin integritet?
Text: Max Lundqvist, teaterregissör, dramatiker och kulturskribent
Nättidningen Parabol (med fokus på kulturen i samhället) har en återkommande spalt om cancelkulturen. I juninumret tar man upp händelsen på Uppsala stadsteater.
Ladda ner artikelns referenslista som PDF
Relaterat