Varför läser nästan ingen Metro i Stockholms tunnelbana längre?

Torbjörn Sassersson är grundare av NewsVoice som startade 2011. Torbjörn har arbetat inom media sedan 1995. Han har en fil kand (1992) inom miljövård från Stockholms Universitet. Stöd hans arbete genom en direktdonation via Paypal.
publicerad 16 maj 2016
- Torbjörn Sassersson
Metro artiklar från 2015

Metro artiklar från 2015

NOTERAT. Idag den 16 maj 2016 åkte jag i Stockholms tunnelbana. Jag noterade att det var väldigt få som läste Metro trots att klockan var strax efter 9 på morgonen. Ett stickprov visade att det endast var 7 personer i en full vagn som läste Metro. De flesta satt upptagna med sina smartphones.

Text och foto: Torbjörn Sassersson | Skärmdumpar från Metro 2015

Alla sittplatser (126 st) i en modern C20-vagn var upptagna och c:a 45 personer var stående i vagnen vid Liljeholmens tunnelbanestation. Det var alltså 7 av 171 personer som läste tidningen. Det betyder att endast 4% läste Metro.

Metro innehöll två tredjedelar reklam och endast fem nyhetsartiklar

För att få en uppfattning om tidningens kvalitet skummade jag igenom den och förvånades över att exemplaret innehöll väldigt mycket reklam, mer än någonsin.

Metro innehöll även mycket få nyheter. De flesta artiklarna handlade om livsstil som tex: grillning, semester, resmål, karriär, musik, filmer och sport. Det fanns endast 5 st relativt korta nyhetsartiklar och utöver dessa några som i storlek motsvarade notisformat. Det fanns en krönika skriven av en reklamforskare.

Metro slår sig för bröstet – kognitiv dissonans?

Inte konstigt att så få läser Metro, men vad anser Metro om sig själva? När Metros egen Stockholmsredaktion betraktar tidningen ger de sig själva högsta betyg.

Så här skrev Metro Stockholm när de 2015 firade 20 år:

”Du läser just nu webbsidan för inte bara Sveriges – utan världens – största dagstidning. I dag fyller pappersversionen av Metro 20 år. Här är historien om hur den blev landets mest lästa tidning.” / Så blev Metro störst i Sverige, 13 februari 2015

Några dagar innan den 5 februari 2015 skrev Metro Stockholm:

”Den senaste mätningen från Orvesto Konsument visar att Metro fortsätter vara den överlägset största tidningen i Sverige.” / Metro överlägset Sveriges största tidning, 5 februari 2015

Jag anar att situationen år 2016 förändrats för Metro. Så hur ser det ut idag?

Dagens Media skriver i mars 2016 att tidningarna Metro, Offside och Filter hör till de tidningar som uppvisar stora upplagetapp. Metro tappade hela 11%.

”Metro, den enda överlevaren i gratistidningskriget mellan Bonnier, MTG och Schibsted, uppvisar ett tvåsiffrigt upplagetapp. Metro Stockholm backar med 10,7 procent, Metro Skåne backar med 14,6 procent och för Metro Göteborg stannar upplagetappet på 6,8 procent.” / TS: Metro backar med 11 procent, 9 mars 2016

Metro.se kämpar för att behålla sin populäritet på webben

Alexa.com som mäter sajters populäritet visar att även Metro.se på webben kämpar för att hålla kvar sina läsare. Mätningen nedan är daterad 16 maj 2016. Metro har enligt Alexa sjunkit med 22,693 platser globalt och rankar på plats 264 i Sverige.

Metro.se-Alexa.com-16maj2016

Frågan är var alla passagerarna i tunnelbanevagnen surfade någonstans med sina smartphones. Det verkar inte ha varit på Metro.se. Vid 13-tiden låg det kvar många olästa Metroexemplar i tidningsboxarna på Örnsbergs tunnelbanestation.

Text: Torbjörn Sassersson

Metro, casinoreklam 16 maj 2016

Bild från Metro med casinoreklam över ett helt uppslag, 16 maj 2016

Donera till NewsVoice

Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq

Tags: Metro