I denna intervju varnar mediaprofessorn Mark Crispin Miller för hur dagens propaganda via medier, nyheter och underhållning aldrig har varit mer genomträngande, influensrik och farlig. Han intervjuas av Abby Martin från Empire Files.
Text: Torbjörn Sassersson | Video: The Empire Files, Abby Martin, TeleSUR
Crispin Miller menar att när vi tänker på ordet propaganda associerar de flesta till propaganda från Nazityskland, Kina eller Sovjetunionen, men han avslöjar att Hitler avundades den brittiska propagandan under andra världskriget och därför valde att imitera den för att förbättra propagandan i Nazityskland.
Mark Crispin Miller hänvisar till en av propagandans mest skickliga hjärnor som var varken kines eller ryss utan amerikan. Han hette Edward Bernays (1891-1995) och anses tillsammans med Ivy Lee ha grundat begreppet och området Public Relations (PR).
Bild: Edward Bernays
Bernays kombinerade dåtidens bästa kunnande inom masspsykologi med Sigmund Freuds psykoanalytiska idéer.
Den mest kraftfulla propagandan är inte den som basunerar ut sitt budskap utan den som tränger in under huden på oss utan att vi märker det.
Utan att förstå hur eller ens märka att vi påverkas kan vi förledas att ogilla något och att attraheras till något annat.
Edward Bernays framgång låg i att han förstod de psykologiska mekanismerna som styr det undermedvetna och hans metoder blev därför framgångsrika för att manipulera allmänhetens åsikter och beteenden.
Bernays vision var inte att få en konsument att vilja köpa en särskild produkt utan att förändra konsumentens värld så att produkten i fråga framstod som oumbärlig. Därmed finns inget behov av någon särskild införsäljning. Hans vision blev verklighet.
Bernays metoder används inom alla möjliga områden, från att öka försäljningen av tobak till att starta krig.
Crispin Miller betonar att propaganda är extremt effektiv när den inte uppfattas som propaganda. Därför kamoufleras propaganda som information, folkbildning, nyheter eller tex biofilm.
Media samspelar med underrättelsetjänsternas intressen
Det avslöjandes inför den amerikanska kongressen på 1970-talet att underrättelsetjänsterna hade sina egna agenter (under-cover journalister) inom amerikanskt media.
Läs mer: NewsVoice har tidigare skrivit om en sådan journalist, Udo Ulfkotte, som hoppade av efter att han arbetat för CIA.
”Det finns en annan faktor som vi också måste ta hänsyn till och det är den energetiska involveringen av den dolda sidan av vår egen regering med underhållnings- och nyhetsindustrin. Ett oräkneligt antal personer inom media är [antingen] medvetet involverade med våra underrättelsetjänster, något som började avslöjas under 70-talet”.
Det är bara en ”konspirationsteori”…
Crispin Miller säger att CIA:s huvudkontor år 1967 gick ut med ett memo till alla sina kontor över hela världen med uppmaningen att slå ned på alla försök att förkasta [den politiskt korrekta] Warren-rapporten om Kennedymordet.
Från det året började ordet ”konspirationsteori” användas allt mer ofta för att misskreditera alla författare och undersökande journalister som funnit exempel på tex statlig korruption eller bedrägerier. På det viset har statsmakter i decennier kunnat undanhålla allmänheten information om vad som pågår bakom kulisserna.
NewsVoice kommentar
Ett typiskt tillvägagångssätt för ett land som bedriver propaganda mot sitt eget folk består i att peka ut att totalitära stater – där ute i världen – minsann använder propaganda medan det här samhället bara ”utbildar” människor [folkbildar] och tillhandahåller ”information”, säger Mark Crispin Miller .
Ett mycket typiskt sådant land är Sverige som med sina större medier (inkl public service) pekar ut propaganda i vissa andra stater, medan man samtidigt håller upp sina egna gärningar som försök att skapa ljus i mörkret.
Det är värt att reflektera över att svenska mainstream-journalister ofta svänger sig med uttrycket: ”bara en konspirationsteori” och att det härstammar från CIA. Metoden att misskreditera har alltså varit effektiv allt sedan 1967.
Text: Torbjörn Sassersson