I artikeln ”Screens in Schools are a $60 Billion Hoax” i Time Magazine går författaren dr Nicholas Kardaras till hårt angrepp mot IT-industrin som med ”utbildningsrevolvermän”, lögner och korruption sålt in datorer, programvara och IT-teknik till skolor över hela USA för mångmiljardbelopp. Kardaras kallar det för en ”guldrusch” på skolutbildningsmarknaden.
Text: Mona Nilsson, ordf. Strålskyddsstiftelsen | Källa: Screens In Schools Are a $60 Billion Hoax (Time Magazine)
Införandet av IT-undervisning i skolan har gjorts med hjälp av lögner. Det saknas stöd för att IT-teknik i skolan skulle vara bra för eleverna och studieresultaten. Det menar dr Nicholas Kardaras som nyligen kommit ut med boken: ”Glow Kids: How Screen Addiction is Hijacking our Kids – and How to Break the Trance”.
Kardaras pekar på att det finns över tvåhundra fackgranskade studier som visar att hög skärmtid är kopplat till risk för ADHD, skärmberoende, ökad aggressivitet, depression, ångest och även psykos och att tekniken dessutom försämrar studieresultaten:
”IT-teknik i klassrummet leder inte bara till sämre utbildningsresultat, den kan också fysiskt och psykiskt skada barnen. Jag har arbetat med över tusen tonåringar under de senaste 15 åren och har observerat att studenter som har växt upp med hög användning av IT inte bara verkar kämpa mer med uppmärksamhet och fokus, men också verkar lida av en olustkänsla som verkar vara en direkt bieffekt av deras digitala djupdykning”
Varför har man då trots alla indikationer som visar att det saknas fördelar och att det finns risker valt att införa tekniken så massivt i USA likväl som i Sverige och många andra länder?
Följ pengarna, konstaterar Nicholas Kardaras som drar paralleller till guldruschen:
”Denna nya guldrusCh har lockat människor som Rupert Murdoch, som inte tidigare varit känd för sitt intresse för amerikansk pedagogik. Han har investerat 1 miljard dollar på ett utbildningsföretag inom IT som heter Amplify som har målsättningen att sälja en surfplatta för 199 US § till varenda elev i USA, tillsammans med programvara och årliga licensavgifter.”
Antalet barn som har ADHD har exploderat med 50 procent under de senaste 10 åren. Många forskare och neuroforskare tror att denna ADHD-epidemi är ett direkt resultat av att barn är hyperstimulerade.
Att använda hyperstimulerande digitala spel till redan tidigare distraherade elever förvärrar problemet. Det skapar en ond och beroendeframkallande ADHD cykel.
Ju mer ett barn stimuleras, desto mer behöver barnet stimuleras för att behålla sin uppmärksamhet, menar Kardaras.
Anpassade upphandlingskraven
Kardaras pekar också på att misstänkt korruption förekommit. Staden Los Angeles skrev år 2014 på ett kontrakt värt 1,3 miljarder US dollar (motsvarande över 10 miljarder svenska kronor) gällande inköp av Apples iPads laddade med Pearsons pedagogiska programvara för 650,000 elever, men en utredning fann att en hög chef John Deasy hade nära relation med chefer hos både Apple och Pearson.
Los Angeles Times beskrev att Deasey anpassat upphandlingskraven under själva förfarandet så att de skulle passa Apples och Pearsons produkter. KPCC var först med att avslöja de täta förbindelserna och korrespondensen mellan Apple, Pearson och de ansvariga tjänstemännen i Los Angeles.
Den här metoden verkar ha använts även i Sverige. Samsung en konkurrerande leverantör av surfplattor har klagat på att många kommuner i Sverige ställt krav på produkterna som endast Apples produkter har kunnat uppfylla vilket bryter mot lagen om offentlig upphandling.
Sämre inlärning vid skärmundervisning
Dr Kardaras hänvisar till en undersökning från Durham University 2012 som omfattade 48 studier över IT-teknikens inverkan på inlärning fann att:
”teknikbaserade insatser tenderar att ge lägre nivåer av förbättring jämfört med andra insatser och metoder”.
Även utbildningspsykologen Jane Healy, som skrivit boken: ”Failure to Connect: How Computers Affect Our Children’s Minds” är kritisk till den ökande användningen av IT bland barn. Hon konstaterar att:
“…tid framför datorn kan påverka utvecklingen hos ett barn såväl barnens motorik som förmåga att tänka logiskt och skilja mellan fantasi och verklighet”.
John Vallance som är chef för skolan Sydney Grammer i Australien hör också till de som är också mycket kritiska:
”Jag tror att när folk kommer att skriva historien om denna period i utbildningen … så kommer denna investering i klassrummet med IT-teknik att ses som ett stort bedrägeri. ”
Apple har världsrekord i vinst
En av de stora spelarna bland företagen som nu rusar efter guld och som redan kammat hem stora kontrakt med kommuner i Sverige, heter Apple.
Apple hör till världens vinstrikaste företag och fjärde kvartalet slog man världsrekord i kvartalsvinst. Apple gjorde en vinst på 8,3 miljoner US dollar varje timme under det kvartalet. Aldrig tidigare hade ett företag gjort så stor vinst under ett enda kvartal som Apple.
Överlägset störst ägare i Apple är Vanguard Group som i sin tur är ett av världens största investmentbolag som förvaltar tillgångar värda runt 3,6 biljoner US dollar. Störst ägare i Vanguard Group är familjen Rothschild som dessutom har stora ägarintressen och inflytande över även andra av de övriga största ägarna i Apple (BlackRock och State Street Global Advisors). Bland de privatpersoner som har störst aktiekapital i Apple återfinns förre presidentkandidaten Al Gore (4:e plats).
”IT-hyparen” Gustav Fridolin
Dessa inflytelserika multinationella och vinstdrivna investment- och IT-företag kan sannolikt till stor del förklara den överdrivna hypen kring IT i skolan. Till och med skolminister Gustav Fridolin deltar i miljardbedrägeriet gentemot mot barnen, nu senast med sitt falska ”löfte till barnen” i Aftonbladet om mer IT-teknik i skolan. För en kritisk betraktare framstår det i stället som ett löfte till IT- industrin och artikeln verkar vara spökskriven av IT-industrins PR-folk.
NewsVoice skrev en annan version av artikeln i Aftonbladet för att indikera hur texten kan läsas med andra ögon.
Blockad mot kritik av IT-industrins experiment i skolan
Guldruschen kring IT i skolan har åtföljts av vad som kan snarast liknas vid en blockad av kritisk granskning av nackdelar och risker med den våldsamma satsningen och risktagandet med barnens lärande och hälsa i skolan.
Hittar vi förklaringen till blockaden och censuren av information om den negativa sidan av detta gigantiska experiment med barnen i de tunga maktsfärer som nu glupskt förväntar sig fortsatta förtjänster via skolminister Fridolins falska ”löfte till barnen”?
Ingen barngeneration har tidigare någonsin utsatts för så hög elektromagnetisk tekniskt producerad strålning som dagens barn och ingen barngeneration har tidigare undervisats via dataskärmar.
Strålskyddsstiftelsen presenterade i förra veckan slutsatserna från en stor fransk expertutredning vid den franska myndigheten för säkerhet inom miljö och arbetsliv, Anses. Anses utredare drar också slutsatsen att trådlös teknik försämrar barns koncentration, minne och psykiska hälsa.
Strålskyddsstiftelsen driver sedan ett år tillbaka kampanjen En strålningsfri skola där man kräver att all trådlös teknik måste tas bort från skolan och förskolan för barnens bästa.
Text: Mona Nilsson, ordförande Strålskyddsstiftelsen
Mer läsning i ämnet: Den tyske hjärnforskaren Manfred Spitzer menar att man spelar ett farligt spel med barnens hälsa: de riskerar att underutveckla ena hjärnhalvan och bli dementa i förtid: ”Barnen förlorar förmågan att tänka självständigt och riskerar tidigare demens då hjärnan krymper av att använda internet, smarttelefoner och surfplattor. Hjärnan krymper eftersom den inte längre blir fullt utnyttjad. Den stress som tekniken utsätter barnen för förstör nervcellerna och de nybildade cellerna överlever inte eftersom de inte används. Resultatet blir digital demens.
Larsen, du jämför (oftast IT) certificierings-kurser på privata sektorn, med grundskolan som skall utbilda ett barn till ungdom. Ungefär som att jämföra yoga eller Pilateskurser med grundskolan.
I artikeln påstås:
Införandet av IT-undervisning i skolan har gjorts med hjälp av lögner. Det saknas stöd för att IT-teknik i skolan skulle vara bra för eleverna och studieresultaten.
Det stämmer inte därför att:
IT-undervisning, e-learning, används inom näringslivet för vidareutbildning av personalen, för att det är bra, effektivt och uppskattad metod av personalen.
Och sen att kvaliteten på barnens skolgång kommer att öka, trivseln med undervisningen och därmed resultaten höjs.
Det var det mitt inlägg handlade om.
[Kommentaren raderad eftersom den överhuvudtaget inte berör innehållet i artikeln. Om du vill byta ämne inkom med en separat artikel.]
Ingen ny teknik, vare sig det är räknestickan, miniräknarn eller nyaste nanodatorn, kan ersätta engagerade lärare, social interaktion oh allt det andra sociala kring studierna. Det finns en orsak till att man t.o.m. på universitet fortfarande gör mycket av sina studieuppgifter (i varje fall där jag studerat) med papper och penna, vill jag hävda.
Skärmundervisining är än mer långtråkig än ”klassrumstyrannin”, enligt mig. En bra pedagog kan å andra sidan göra nästan vilket ämne som helst intressant.