DEBATT. Bonniertidningen KIT.SE fick 50 miljoner kr 2015 för att skapa sin egen framgång, men två år senare är NewsVoice som startades med en krona och som drivs från en klädkammare mer populär än KIT, enligt en populäritetsrankning från Alexa.
Att starta en nättidning med 50 miljoner kr är ingen garanti för att vinna läsarnas hjärtan eller skapa lönsamhet. Det visar exempel KIT som grundades 2015 som ett stjärnskott. Nu har stjärnan fallit, konstaterar NewsVoice. Förra året gick KIT med 22 miljoner i förlust och det ser inte bättre ut för 2016, skriver Resumé.
Läs mer: KIT gör storförlust på 22 miljoner
KIT tar inte ställning för det som berör läsarna
Se nedan Alexas rankning av KIT (plats 4460) respektive NewsVoice (plats 4367) att jämföra med Aftonbladet.se som rankas på plats 6 i Sverige. Även Lars Berns blogg Anthropocene.live står över KIT i populäritet (plats 2797), enligt Alexa. NewsVoice brukar återpublicera Berns mycket populära artiklar.
Vad är gemensamt för Berns och NewsVoice artiklar? Vi tar i debatten ställning för något som känns viktigt för läsarna och vi är aldrig PK.
Alexa-mätningar 27 februari 2017
Så här skriver Medievärlden om rekordinvesteringen på KIT:
”50 miljoner kronor är mer än tio gånger så mycket som startups brukar ta in ifrån början. Peder Bonnier förklarar det så här för Breakit:
?Vi tror att det krävs uthållighet, tid och kapital för att skapa ett nytt svenskt mediebolag med en redaktion och produkt i absoluta världsklass?.” – KIT fick 50 miljoner från Bonnier
Som grundare av NewsVoice håller jag delvis med Peder Bonnier. Det krävs uthållighet och tid. NewsVoice som startade 2011 är än så länge en uthållig satsning. Så varför har KIT misslyckats så här snabbt angående populäritet?
Jag anser att KIT gjort flera generaltabbar.
KIT:
- verkar inte beröra läsarna, vilket speglas i Alexas populäritetsrankning. KIT saknar hjärta.
- är en tidning som inte verkar förstå vad folk egentligen vill läsa.
- saknar kommentarsfält för läsarna. Det blir enkelriktad kommunikation.
- verkar inte nämnvärt påverka mediedebatten. KIT hörs och syns inte i den.
- är en PK-produkt som följer samma korrigerande attityd som de andra svenska mainstream tidningarna och det är förbannat tröttsamt.
- försöker att vara ”inne” och ”coolt”, men är inte mer än Kamratposten för vuxna.
Som part i målet tycker jag att investerare hellre ska satsa på NewsVoice. Trots att tidningens redaktion består av en klädkammare på blott fem kvadratmeter med endast en person i redaktionen och ett 20-tal proffsiga medborgarskribenter ute i landet, lovar jag att NewsVocie kan göra mer nytta än KIT och dessutom bli lönsammare. Satsa på NewsVoice.
Text: Torbjörn Sassersson, redaktör och grundare