SVT och SR gör falska reportage om Aleppo

publicerad 13 februari 2018
- Mats G.

”Jag anklagar SVT och SR för att spridit felaktig information och fake news om kriget i Aleppo. Jag anklagar dem för att vara partiska, vinkla och hänge sig åt propaganda och förvilla allmänheten om en av vår tids värsta konflikter”, skriver filmaren Mats G., som tidigare besökt Aleppo för att filma. I videoklippen ovan visar han en annan bild av Aleppo, en stad i ett land som badar i sitt eget blod, något som svenska medier medverkar till.

Text: Mats G.

I SVT:s sändningstillstånd slås det fast att ”sändningsrätten skall utövas opartiskt och sakligt” och att kanalen ska ”bedriva nyhetsarbetet så att människor uppfattar oss som trovärdiga” samt att ”det ska gå att lita på SVT”, men när befolkningen vandrade ut från östra Aleppo i december 2016 efter att Aleppo förenats efter fem år tystnade de etablerade medierna och åkte hem därför att de berättelser som började komma fram motsade det medierna rapporterat om. Deras rapporter om en ”humanitär härdsmälta” stämde inte.

USA:s FN-ambassadör Samantha Powers förklarade att ”Aleppo kommer att sälla sig till de händelser i världshistorien som definierar modern ondska”.

Margot Wallström sa i ett uttalande att Syrien med ryskt stöd bombat civila områden utan urskiljning och utfört riktade attacker mot sjukhus och skolor. Den grövsta anklagelsen kom från Aftonbladets Somar Al Naher, som skrev en ledarkrönika med rubriken ”Därför vill Putin utplåna Aleppo” och både utrikesministern och Sveriges största dagstidning påstod att den syriska ”oppositionen” eller ”revolutionen ”lidit nederlag”.

Issa Touma - Foto: Albin Bogren (Karlalbin.com)
Issa Touma – Foto: Albin Bogren (Karlalbin.com)

Fotografen Issa Touma från Aleppo genomskådar den falska rapporteringen

En man som kan redogöra mycket om lögnerna och partiskheten, om hur medierna undvek att berätta om offren för bomber och missiler som föll i det regeringskontrollerade västra Aleppo, är den arameiska fotografen Issa Touma.

Touma har varit en förgrundsgestalt inom det kulturella livet i Aleppo under många år och driver fotogalleriet Le Pont Gallery som var det första i sitt slag i Mellanöstern. De fotofestivaler han ordnat sedan 90-talet attraherade före kriget tusentals besökare från över 60 länder.

Issa Touma berättade att vid ett enda tillfälle i västra Aleppo dog 160 personer och över 400 skadades och fick föras till sjukhus. Detta skrev inte medierna om, som om de förtjänade att dö, menar Issa, för att de befann sig på fel sida.

”Offren på fel sida stör dramaturgin”

I huvudsak har västra Aleppo befunnit sig i medieskugga genom hela kriget. Anledningen är att medierna behöver en svartvit bild av den verklighet de säger sig spegla. De behöver de goda mot de onda.


De onda ska framställas så ondskefulla som möjligt och de goda som hjältar som gräver fram barn i sönderbombade hus tex de Vita hjälmarna. Offren på fel sida stör dramaturgin. Samtidigt är de västliga medierna knutna till det öppna eller dolda etablissemang som velat störta Assad.


 

Issa Touma har valt att dokumentera vardagliga händelser som kan tyckas triviala i stunden och som lätt glöms bort när saker och ting återgått till en normalitet, men som kan ha stor betydelse för förståelsen av hur det egentligen var och hur man kan gå vidare. Han menar att konsten och kulturen behövs, inte minst i krig, för att motverka fanatism.

I ett av sina projekt 2015 som han kallade för ”Women we have yet not lost” dokumenterade han femton olika kvinnor som tagit sin tillflykt till hans galleri under en längre tids attack av den islamistiska oppositionen. Kvinnorna berättade om sina liv med vetskapen om att de när som helst kunde bli dödade, men som Issa uttryckte det, vägrade de att endast bli till siffror i statistiken.

2012 vaknade han en morgon av att kriget kom till hans stadsdel Al Jidaideh – där gränsen skulle komma att dras mellan östra och västra Aleppo. Issa plockade fram sin kamera och började filma de första ”rebellerna” som dök upp nedanför sin balkong. Han gjorde en film om detta som heter ”9 days from my window in Aleppo”, som vunnit flera priser och som har setts av över två miljoner på YouTube.


Det var samma år som Carl Bildt och UD gav 40 miljoner kronor av våra skattepengar till att stödja oppositionen som många av oss visste redan då var suspekta. Lika suspekta som terrororganisationen ISIS som plötsligt dök upp med sina svarta flaggor och nya Toyotabilar.


 

Sverige på fel sida igen…

Sverige var tidigt ute med insatser för att störta Assad genom samarbete med bl.a. Gulfstaterna som försåg terroristerna med avancerade vapen och genom kontakter med den del av oppositionen som förväntades ta över efter Assad. Medierna bidrog flitigt med att skapa berättelser om ett folkligt uppror mot Assad.

Läs mer: Bildts demokratibistånd blev terrorstöd

Tio år tidigare stod jag på Issas balkong och filmade gatulivet och de nu sönderbombade husen. Vi hade setts samma dag när han tagit med mig och en fransk musiker som hette Julien Weiss till ett sufiskt möte i en liten ort som heter Zariya på landsbygden någon timmes bilresa från Aleppo. Issa har under tio års tid dokumenterat denna årliga sammankomst som lockade dit mellan femton till tjugotusen människor från hela Syrien och Libanon för att hedra ett medeltida sufiskt helgon. Flera av dessa fotografier har blivit en stående utställning på Victoria Albert museum i London, men de flesta av de sufiska andliga ledarna har nu dödats av IS eller flytt.

Det var för sufismen jag första gången kom till Aleppo en vårdag i april 2002 inbjuden av Julien Weiss som jag träffat året innan på Falufolkmusikfestival i samband med en konsert med hans orkester Al Kindi.

Planerar ny resa till Aleppo för att filma

Jag planerar nu att följa med Issa Touma till Aleppo i mars 2018 om jag får ihop pengar för att vara med när han börjar renovera sin bostad. I samband med detta vill jag dokumentera det som sker i staden och människors berättelser. Issa har hela tiden åkt tillbaka till Aleppo och anser att syrierna borde vara med och bygga upp landet igen.

Mediernas propaganda har varit del av ett maskineri som jag vill belysa. Enligt journalisten Vanessa Beeley var en fjärdedel av befolkningen i östra Aleppo under den sista tiden innan det befriades terrorister. De allra flesta av de andra hölls som fångar av dessa terrorister och användes som mänskliga sköldar.

Sjukhusen var helt och hållet i händerna på terroristerna och de hade vapensystem på taken. Detta har jag inte hört Cecila Udén på SR berätta om utan hon valde att rapportera om ett inte bekräftat påstående hur regeringstrogna styrkor gjorde summariska avrättningar av de som befann sig där i krigets slutskede.

De "Vita hjälmarna" vid sidan av terrorister
De ”Vita hjälmarna” beskrivs officiellt som neutrala, men de har kopplingar med terroristorganisation al-Nusra (Jabhat Fateh al-Sham), skriver Anders Romelsjö (Jinge.se)

Medan det politiska och mediala etablissemanget ger Hollywood-produktionen om de Vita hjälmarna en Oscar finns de verkliga berättelserna bortom rampljusen och dessa berättelser motsäger den bild som målats fram för oss under många år. Den upprepas varje gång i samband med konflikter i olika skepnader.

Efter kriget i Irak 2003 som började genom lögner som spreds genom medierna gjorde 2005 Krisberedskapsmyndigheten som nu ingår i MSB en studie som heter propagandakriget i backspegeln. Studien Propagandakriget i backspegeln en studie av påverkansförsök och svenska nyhetsmedier om påverkanförsök och svenska nyhetsmedier visade hur tätt knutna medierna var till Pentagon och deras propaganda. Jag tror inte att en sådan studie kommer att göras efter kriget i Syrien. Utan det är verkligt fria medier som måste stå för upplysningen.

Jag behöver ditt stöd för att klart och ut mina filmer om yttrandefrihet. En yttrandefrihet som jag anser hotas mer för varje dag. Alla bidrag är välkomna. ”Syriens dagar är öar av blod”, säger Adonis. Besök gärna min sajt, sponsrad av NewsVoice.

Text: Mats G.


Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq

Tags: svtSyrien