Experten: Sveriges nya casinosajter blir allt fler och mer fragmenterade

publicerad 4 maj 2018
- Underhållning @NewsVoice
Casino - Crestock.com

Annons från New Casinos - Foto: restock

Efter många år i medvind så fortsätter ändå nya casinosajter att bli allt fler. Fram till slutet av april månad så har över 75 stycken sajter redan släppts på den svenska spelmarknaden. Något som noteras är dock en allt mer varierande kvalité och brist på unika element från flertalet aktörer, men de duktiga blir samtidigt ännu bättre.

”Marknaden för nya casino på nätet håller på att fragmenteras”, menar Markus Jalmerot, produktägaren för NyaCasino.nu. I många fall så innehåller antingen de senaste alternativen absolut inget nytt och intressant alls, eller så försöker nyligen släppta varumärken skapa något helt unikt och annorlunda, fortsätter Markus.

Grundaren av Codeta går hårt till angrepp mot casinobranschens mindre unika aktörer och menar att det inte räcker att vara medelmåttig på casinomarknaden 2018. Edward Ihre som är VD för Codeta menar att det är ytterligare specialisering och kundfokus som är vägen framåt.

”Efter år av operatörer med rätt så likvärdigt utbud av spel, men också likartad positionering, reklam och kampanjer, så kommer det (oundvikligen enligt mig) bli så att de olika operatörerna måste differentiera sig själva och bevisa gentemot konsument sitt existensberättigande och visa för densamma vad som gör de annorlunda än konkurrenterna”, sammanfattar Edward i en intervju med Nya Casino om 2018.

Det kan på pappret vara lätt att försöka tillgodose alla, men både Edward och Markus tror båda snarare på nya casinon som specialiserar sig på ett tydligt vis och sticker ut från mängden. Det kan handla om annorlunda inriktning på spelen, olika sätt att engagera spelare, andra typer av erbjudande eller att helt enkelt lyckas få en sajt att upplevas på ett nytt sätt.

I dagsläget så finns ett antal större grupper av ägare och delägare som är med och lanserar ett flertal nya sajter varje år. Vissa gör det till och med varje kvartal. Oftast har dessa insiktsfulla personer lärt sig vad som fungerar och lyckas upprepa en succé även vid kommande lanseringar.

Bra casinosajter blir skickligare och de i bottenskiktet blir värre

Kontrasterna ökar hela tiden mellan befintliga casinon. I takt med att marknaden blir mer mogen, så är det också många utländska aktörer som söker lyckan på spelmarknaden i Sverige. Bland annat nya casino med ryska ägare, som lite slarvigt använder Google translate eller en billig översättningsbyrå, är något som kommer ut flera gånger per månad.

Samtidigt så finns det flera grupper som gjort det riktigt bra tidigare, vilka tenderar att släppa ännu fler nya varumärken. Ett exempel på ett sådant varumärke är nyligen släppta. Genesis Casino, vars grupp tidigare släppt bland annat de angenäma sajterna Vegas Hero, Spinit och Sloty. Nästa vecka kommer för övrigt Dream Vegas som är det 7:e varumärket från samma grupp. Under tiden så hoppar allt fler riktigt högt uppsatta personer med extremt lång erfarenhet av från etablerade bolag som inte är direkt öppna för nya ideér.

På casinosajter som Betsson eller Leo Vegas så har de lärt upp sig det mesta och kan nu nästan allt om kundernas behov, önskemål och problemställningar – sånt som är viktigt för att lyckas som ett nätcasino. Dessa personer bestämmer sig då för att själv släppa något riktigt unikt, något som aldrig tidigare skådats på svenska marknaden. Det är sådana avhoppare som släpper egna nya online casinon, däribland Lets Bet som kom ut förra veckan.

Sajten är enormt snygg och har en live streaming eller talkshow som visas för spelare varje kväll mellan klockan 18-01. Lets Bet är ett tydligt exempel på en sajt med skickliga grundare som gör att nivån ökas på nya sajter i Sverige.

Sämre casinosajter tappar

Samtidigt så blir de mediokra och sämsta sajterna bara ännu värre. Många har insett att Sverige är en av Europas större marknader för spel på nätet och försöker sig nu göra en slant på detta.

Enligt Svenska Spels rapport den 26:e april, bolaget bakom det svenska spelmonopolet, så omsätter spelmarknaden 5.6 miljarder kronor bara under första kvartalet 2018. Detta är dock långt under vad vissa oberoende analytiker troligen skulle estimera att marknaden är värd. Men redan i april 2019 så bör det finnas tydligare indikationer på hur stor marknaden faktiskt är, för då har första kvartalet med svensk licensiering varit igång, förutsatt att allt går enligt planerna. Men hur har marknadens erbjudande annars utvecklats under året?

Superstora bonusar eller riktigt dåliga?

Under 2016 och stora delar av 2017 så gavs det ut friskt med gratissnurr efter registrering, bonusar där kunderna inte behöver göra en insättning. Detta har blivit en dyr historia för många nya aktörer, som fått en väldigt hög månatlig bonuskostnad. Numera så släpper dock de flesta nya casino sajterna endast bonusar efter att kunden gjort en insättning.

I bästa fall går det dock att provspela några slottar på sajten efter att registreringen är avklarad. För 2-3 år sedan så var för övrigt omsättningskraven högre, vilket gjorde det svårare för spelarna att vinna. Idag när marknaden är mer mogen, så förstår kunderna att superhöga omsättningskrav, över 50x pengarna, gör att det blir nästintill omöjligt att vinna. Bonusen blir med andra ord helt värdelös då. Casinosajter med svenska ägare brukar oftast inse att 35x är gränsen för vad spelare uppskattar. Trådar på Flashback har indikerat att 10 000-tals inlägg har använts för att diskutera just bonusar på nätet.

Spelare börjar med andra ord bli allt mer medvetna och om vad som faktiskt är en stor och bra bonus, t. ex 200% upp till 30 000 kr plus 50 gratissnurr med omsättningskrav på maximalt 35 gånger pengarna, eller de riktigt usla bonusarna med 65x omsättningskrav och en maxbonus på 1000 kr.

Fragmenteringen har aldrig varit större och spelarna är också mer medvetna än någonsin tidigare. De kommande åren så kommer säkert bonusarna att bli avsevärt mer återhållsamma, ifall Sverige följer samma inriktning som regelverket i Storbritannien. Där är det numera helt förbjudet att kalla något ”free spins” och där bolag inte får ge ut den typen av bonusar som var riktigt vanliga för några år sedan. Sverige kan troligen snart förvänta sig en liknande utveckling där kraven på vad spelbolagen får kalla och utforma sina erbjudande ökar.

Antalet white labels exploderar

Det har varit en rejäl tillväxt för white labels, dvs plattformar eller skal som entreprenörer som vill starta casino kan använda för att enkelt komma igång. Vissa plattformar för casino, t. ex Zero Edge, hävdar att man kan komma igång med sitt eget varumärke på 5 minuter. Allt du behöver göra är att byta logo. Boom! Men riktigt så enkelt är det givetvis inte om man ska göra en sajt någorlunda seriöst och långsiktigt. Från start till lansering är det normalt svårt att komma igång på under några månader, men mycket beror givetvis på vilket team man har för att slutföra lansering av ett nytt casino och hur mycket man vill ha skräddarsytt och unikt. Men det är ingen tvekan om att det har blivit enklare att komma igång med nya casinon på nätet.

Aspire Global som är börsnoterat på NASDAQ First North Premier i Stockholm tillhör en av de mest respekterade lösningarna. BetConstruct, EveryMatrix, SkillOnNet och White Hat Gaming är några andra som ofta visas upp på mässor och försöker få fler att bli operatör/skapa casino. Många större investerare och de som varit länge i casinobranschen försöker samtidigt skapa sina egna nätverk av sajter, ofta med egna white labels som de sedan kan låta potentiella kunder använda. Men samtidigt så är licenser på väg att införas i flera länger, något som gör att vissa experter undrar både om och när tillväxten kommer att minska.

Är slutet för tillväxten nära i Europa?

Om drygt 8 månader, den 1:e januari 2019, så träder Sveriges nya spellicens i kraft. Spellicensen kommer att reglera alla online casinon och lägga på en vinstskatt på 18%, jämfört med 0% som finns för alla bolag som opererar från Malta idag. I Norge som ofta tittar på ”storebror” innan de gör något omfattande lagligt beslut, har i alla fall indikerat att Lotteritilsynet, motsvarande Lotteriinspektionen i Sverige, ska få större befogenheter framöver.

Målet är också att göra det allt svårare för utländska spelbolag att verka på den norska marknaden. Redan i maj så kommer förslaget med DNS-blockering av utländska casino- och spelbolag att träda i kraft. Detta innebär att så fort någon från Norge skriver in adressen till ett online casino så kommer en varningstext upp att webbplatsen strider mot norsk lag. Det bör dock noteras att det fortfarande kommer vara möjligt att gå in och besöka sidan, enligt Aftenposten i Norge.

Text: Företagaren

Relaterat

Donera till NewsVoice

Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq