Stöd NewsVoice så att vi säkrar verksamheten tom juni!

75%

75.000 kr av behovet 100.000 kr är insamlat. Stöd kampanjen via Swish 123 530 2005 eller donera på ett annat sätt. Det smartaste för företag är att annonsera. Uppd. 25/4 kl 09:20.

RT: Time Magazine visar hur ett medie kan undergräva sin egen trovärdighet

NewsVoice är en oberoende nättidning med utgivningsbevis som startade 2011. Syftet är att publicera nyheter, debattartiklar, kommentarer och analyser. Stöd vårt arbete genom att donera, sponsra (tex granskningar, utlandsreportage) eller annonsera.
publicerad 26 juli 2018
- NewsVoice redaktion
Trump och Putin, "morfade" - Bild: Time Magazine juli 2018

En artikel i senaste numret av Time Magazine är ett skolexempel på hur ett etablerat medie undergräver sin egen trovärdighet genom att morfa samman Putins och Trumps ansikten och rubricera en artikel med orden: “Trump Wanted a Summit With Putin. He Got Way More Than He Bargained For”, underförstått att de två presidenterna på något sätt agerar unisont i uppfattningen att det amerikanska valet 2016 inte hackats av Ryssland.

Det anser RT i en kommentar till Time-artikeln och den “morfanimation” som Time publicerat. Syftet skulle var att influera läsarna – nästan på ett subliminalt sätt – att misstänkliggöra båda presidenternas intentioner för att på så vis sänka allmänhetens förtroende för dessa.

“The publication cannot write a story which backs up allegations that the two presidents have some kind of conspiratorial relationship, but it can print an image which insinuates it, demanding your attention and entering your subconscious. If investigators want a textbook example of how the media attempts to subvert and influence, then look no further.” – RT.com

Text: NewsVoice | Bild: Trump och Putin, “morfade” – Time Magazine juli 2018


Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq