Vår planet – –det största sinnessjukhuset i galaxen?

    24

    Under bara ett par hundra år har mänskligheten lyckats skapa ett tiotal globala krisområden och flera hundratals svåra samhällsproblem som tillsammans med stor sannolikhet verkar leda oss till vår civilisations kollaps. Det har visserligen hänt många gånger tidigare i historien, men man hade ju hoppats på att evolutionen nu skulle ha gjort oss lite intelligentare.

    Få människor har en tydlig helhetsbild av planetens situation och ännu färre har kunnat föreslå realistiska framtidsvisioner och färdplaner till ett bättre samhälle. Experter, politiker och media framstår som både förvirrade och handlingsförlamade.

    I stället verkar planeten bebodd av miljarder människor som mer eller mindre lider av psykisk störning. Detta låter ju fullständigt orimligt, nedvärderande och kränkande, eller hur? Men kanske är det inte så! Grunden för diagnosen psykisk störning är en dysfunktionell personlighet som skapar signifikant lidande för den enskilde.

    En civilisations fall kan knappast härledas till några politiker eller experter. Det är ju vi människor som både väljer politiker och som är politiker. Det är ju vi människor som överkonsumerar, lurar, misshandlar, gör inbrott, skattefifflar, släpper ut koldioxid, missbrukar etc, så det måste väl vara vi själva som lider av dysfunktionell personlighet.

    Nu vet jag att läkarna valt att definiera denna diagnos så att bara en del personer kvalificerar sig, men är detta rättvisande? Det vi vet är att planeten och speciellt vår civilisation ligger risigt till och att vi är orsaken. Kanske borde vi reflektera över ovan nämnda diagnos.

    Christer Nylander



    Lämna Twitter - Byt till Twitter och friheten
    • I kommentarsfältet har varje person ansvar för sin egen kommentar. Se reglerna.
    • Donera gärna till NewsVoice, en gratistidning som är beroende av läsarnas stöd.
    Föregående artikelSkatteverket förlorade mot Souheil “Sosso” Bcheri – Måste betala 7,5 miljoner kr
    Nästa artikelAmazon vill leverera paketen med Prime Air-drönare
    Christer Nylander (1960-) är en svensk ekonom och ingenjör med mångårig erfarenhet inom privata, statliga och egna företag. Under de sista 15 åren har han fördjupat sig i global systemanalys.
    Prenumerera
    Notify of
    guest
    24 Kommentarer
    Äldst
    Nyast Mest röstad
    Inline Feedbacks
    Se alla kommentarer
    Margareta Lundström
    2 december 2013 kl 09:59

    Man kan inte låta bli att citera Verner Aspenström:

    ”Ingenstans går det så underligt till som i världen”

    Leif Erlingsson
    2 december 2013 kl 14:02

    Vi är utsatta för “GasLighting“, även kallat “crazy-making“, då syftet just är att driva oss över vansinnets rand. Det tillgår så att avslöjande sanningar sprids till några få i världen. Dessa framstår därvid som förryckta inför alla dem som inte orkar sätta sig in i vad som verkligen är sant och avfärdas såsom t.ex. Per Langkilde Larsen uttryckte det 22 Nov, 2013 at 08:41, “Ni kan inte resa ifrån det onda, ni är det onda.“. GRUNDEN för vårt dilemma här i världen är att människor väljer sida av bekvämhet, inte grundat på fakta eller minsta logik. Orsaken till varför vi människor har det just som vi har det är att vi alltså låter skojarna komma undan med sina befängda påståenden för att vi inte vill lägga oss i eller LYSSNA. Så lyssna är bra! Att verkligen lyssna och inte bara söka den “skönaste” förklaringen, som känns minst otrevlig. Vi som värld kan inte bli friska förrän vi som värld gör ett genuint avslut i någon form av sanningskommision och alla erkänner all skit. Att “äga” sin skit. Att orka se och lyssna på all skit, dessutom. De som vägrat lyssna måste också börja med det, att lyssna. De kan inte heller smita. När vi verkligen lyssnar, då kommer vi att förstå, och då kommer väldigt många av de gärningar som “vägrarna” i dag demoniserar att bli förstådda. Mycket kommer att förlåtas. Väldigt mycket. Väldigt mycket mer än nästan någon i dag kan tro. Men bara om de genuint erkänns i genuint avslut. Så de aldrig mer kan lura någon. “Säck och Aska”. Som jag skriver i min gamla Sourze profil, “Om en sionist eller nazist eller marxist eller scientolog eller mormon säger en sanning så är den lika sann som om din mamma säger den. Sanning kan aldrig smittas. Den som säger något annat sysslar med hjärntvätt, antagligen för att han/hon är hjärntvättad. Det har vi alla varit.“. Kort sagt, även nazisten och den som är upprörd över {de som inte får nämnas i kritiska ordalag} behöver vi faktiskt LYSSNA till och FÖRSTÅ vad de säger. Det är inte bara helt OK utan dessutom nödvändigt att den som lyssnar inte själv blir lika upprörd utan just blir ett VITTNE som lugnt och sansat kan översätta det upprörda till något fler kan ta till sig. Tyvärr blockeras detta genom att lyssnande kommentarer som håller med om det som bevisligen är rätt… Read more »

    Christer Nylander
    Gäst
    2 december 2013 kl 19:47

    Leif: Instämmer.

    Karri Zanderléhn
    Gäst
    2 december 2013 kl 21:56

    Om en till två millioner år kanske evolutionen har gjort sitt jobb med oss. Ser med sorg att släktet just nu snarare backar i utvecklingen som tänkande människor. Ingen kul insikt eller syn. Besvärande.
    Men datorprocessorer bli ju bättre, eller snabbare. Mobiler får ju fler appar. Banker har slutat med det omoderna ofoget pengar.

    För hundra år sedan kunde man ringa till någon mer än 1000 km bort och genomföra ett kort kärnfullt samtal i realtid.
    2013 kan man det också. (Men förr bröts dock inte samtalet.)

    För 60 år sedan kunde man titta på televisionen.
    Det kan man nu också. Då var det ren propaganda i “tevin”. Nu är det … samma.

    För hundra år sedan åkte man bensindriven bil. Nu med.

    För tusentals år sedan byggde man världens mest omfattande byggnader som pyramider, torn, hängande trädgårdar och katedraler. Nu kan man inte det, men bygga högt på
    Manhattan går bra, tills det är dags att riva efter c:a 40 år.

    I alla tider, i princip, har människan klarat sig utan en stat. Nu vet knappt människor inte inte hur man odlar potatis, plockar svamp, tillreder långkok eller äter abborre.

    Förr dog barn och mödrar vid förlossning ibland. Det gör de nu med.

    Förr byggde man sin bostad för att den skulle hålla i 500 år, i vissa fall mer. Nu låter man snickar´n göra jobbet och huset håller i 60 år innan den är mögelslum.

    Förr la man pussel tillsammans och samtalade, nu lägger man livspussel och försöker hinna med.

    Förr åt man barkbröd som sista lösning om man var riktigt utsvulten. Har sett det i butik idag som något som framställs som topp notch.

    Förr sparade man, nu lånar man.

    Förr hette man Carl Johan Antons, nu heter man 620911-6621.

    Förr hade man sin trogne häst, nu har man gps-styrning tröskan.

    Förr hade man tillgång till färskt rent källvatten, nu dricker man Loka i plastbutelj med kolsyra.

    etc. etc. etc.

    Är det verkligen utveckling? Näh.
    Ett sinnessjukhus är det nog. Säter?

    Karri Zanderléhn
    Gäst
    2 december 2013 kl 22:02

    Ser gärna fler förr och nu lines : )

    helena
    helena
    Gäst
    2 december 2013 kl 22:07

    Känner mig lite sorgsen när jag läser dina kloka ord,Karri.Tyvärr kan jag bara instämma.

    exposurenow
    exposurenow
    Gäst
    2 december 2013 kl 22:52

    Det var inte bättre förr….det är sämre nu.

    Karri Zanderléhn
    Gäst
    2 december 2013 kl 23:49

    Förr var det krig och elände. Nu är det krig och total misär.
    Förr var ett barn energiskt. Nu har hon diagnos.
    Förr såg barn upp emot de äldre. Nu ser barn ner emot en iphone.
    Förr älskade barn smultron. Nu gillar de hallonbåtar.
    Förr var vuxna just vuxna. Idag titter de på tecknad film.
    etc.etc.etc

    Mayne Sundewall-Hopkins
    3 december 2013 kl 04:58

    Här kommer ett tillägg till Karris lista..

    Förr skrev man brev – nu mailar man.
    Förr umgicks man över en bit mat – nu möts man på facebook.
    Förr talade man i telefon – nu textar man.
    Förr gick man på bio – nu tittar man på film ..hemma.
    Förr dansade man – nu tittar man på andra som dansar ..på TV.
    Förr lyssnade man på radio ..tillsammans – nu har man iphone.
    Förr spelade man spel ..tillsammans – nu spelar man på nätet.
    Förr använde man uppslagsverk – nu googlar man.
    Förr diskuterade man – nu bloggar man.
    Förr fanns det dofter – nu har man dator’lukt’.
    Förr fanns det ljud – nu hör man knäppandet på mobilen eller datorn.

    Annat var det ..förr! Man kunde höra prasslet från ett kuvert som öppnades, ljuden av penna mot papper, bestick mot tallrikar, röster, skratt, snapsvisor, dansmusik, klackar som smattrade mot golvet, kyrkklockor som slog, skolklockan som ringde in ..eller ut, en bok som slogs igen ..med en smäll, stolar som skrapade mot golvet, en fyr som tjöt, fartyg som basunerade ‘jag backar’ ..i tjockan, vattenskvalp mot badbryggan, sommarvimpelns rasslande i vinden, susningar i träden, vingslag ..förr 😉

    Stella
    Gäst
    3 december 2013 kl 14:06

    De senaste åren har jag kommit till en insikt om att det är det hierarkiska systemet i sig som är väggarna och taket i sinnessjukhuset. Vi lever i ett intellektuellt fängelse därför att vi har lärt oss att väggarna finns där, inte därför att det nödvändigtvis finns några väggar.

    Vi ser inte vad vi kan göra, för vi har antingen inte lärt oss hur, eller så har vi lärt oss att vi inte kan. För att exemplifiera kan du ju titta på jotob-filmen med kod hycxcv__Z1k. En katt kan inte komma in i ett rum trots att dörren är öppen. Vi som fattat står innanför dörren och lockar, men katten fattar bara inte att den kan puffa på dörren med huvudet, så kommer den in.

    Jag är övertygad om att vi måste komma ur pyramidmentaliteten för att kunna börja se att dörren är öppen. Jag har min egen modell för det, som jag kallar OLSON (Organiskt Ledningssystem för Själv-Organiserande Nätverk). OLSON är cirkulärt, organiskt och fraktalt, precis som våra högra hjärnhalvor fungerar. Jag tror det kan fungera som en väg ut ur hierarkismen.

    Så länge vi envisas med att använda de gamla lösningarna och modellerna för att “se världen” så kommer vi aldrig att se att den kan se annorlunda ut.

    Leif Erlingsson
    3 december 2013 kl 17:00

    Karri Zanderléhn, de flesta håller säkert med om att det går utför. Frågan är vad som kan göras åt saken, och för att komma framåt i den frågan behöver man ha något slags hum om vad det beror på. Stellas tanke om självorganiserande nätverk är en avgörande del av lösningen på orsaken till att vi har det som vi har det – hierarkier som kapas – så tack för den inputen, Stella. Min första och förra kommentar i denna tråd handlade både om vad det beror på och vad vi till att börja med behöver göra för att komma framåt. Jag menar att vi till att börja med behöver övervinna vårt motstånd mot att tänka, skriva och tala “kontroversiellt”, då allt som egentligen borde betyda något är om det är bra och om det identifierar orsakerna till lidande och vad som är falskt och genomruttet. Läs gärna detta relativt korta citat ur Ola Alexander Frisk, “Så knullar staten Din själ – Del 2 – Sektion II“, s. 38: “Det är vad vi kan tänka eller föreställa oss som tillverkar vår värld“, från länken nyss. Fördelen med att lyssna på alla är att man ur alla de olika tankemässiga bakgrunderna kan identifiera gemensamma nämnare. Vare sig det är kristna som tror att Djävulen är en utomjordspotentat som kapat den hierarkiska mänskliga maktpyramiden eller det är New Agare som har sett hur den “Nya Världsordningen” styr allt genom den hierarkiska mänskliga maktpyramiden eller det är en filosofiprofessor på vänsterkanten som ser “The lock-step of the global corporate programme“, så ser väldigt många från helt olika perspektiv och utgångspunkter ändå i grunden samma dynamik. Då kan man vara säker på att det finns något verkligt bakom. Citerar också mig själv ur en av Red. senare borttagen egen NewsVoice kommentar postad 26 oktober, 2013 at 14:50 i “Jan van Helsing om hemliga sällskap och frimurarnas krig – Del 1 av 2” tråden: “Själv är jag för övrigt mycket misstänksam mot agendan att avskaffa kungahus i Sverige eftersom kungahusen och adeln de-facto är en insikts- och maktelit som kan sätta käppar i hjulen för den nya världsordningen. Även Jesuiterna / Vatikanen är för övrigt en insikts- och maktelit som kan sätta käppar i hjulen, och de får ju nämnas. Kanske en ledtråd?” När man lyssnar på källor från helt olika andliga, religiösa och ideologiska håll blir hursomhelst ett gemensamt genomgående tema tydligt. Att det pågår… Read more »

    bjornqvist
    bjornqvist
    Gäst
    4 december 2013 kl 18:13

    Ett sinnessjukhus är det nog helt säter 🙂

    Perra J
    Gäst
    4 december 2013 kl 20:32

    Stella är sanningen på spåren, vilket jag antytt förut
    Jag tror dock inte det är fruktbart att tala om det
    hierarkiska systemet. Hellre vad det ÄR, inom
    oss själva, som gör att hierarkier överhuvudtaget
    uppstår.

    Perra J
    Gäst
    4 december 2013 kl 20:39

    Den kursiveringen hamnade lite fel.
    Det är inte fruktbart att tala om hierarkier,
    som ett SYSTEM.

    Christer Nylander
    Gäst
    6 december 2013 kl 10:32

    Tack för era kloka synpunkter på insändaren.

    zacharias brandt
    zacharias brandt
    Gäst
    12 februari 2014 kl 15:44

    Nu när alla kloka ord har sagts, vem hänger med och lägger grunden till ett nytt samhälle, ett som inte bara är empatiskt utan är så dynamiskt att människan kan utvecklas även socialt och andligt, inte bara som teknisk konsument. VEM???? Admin vet var jag finns.

    Josef Boberg
    Gäst
    23 mars 2014 kl 17:51

    “En civilisations fall kan knappast härledas till några politiker eller experter.”

    Jo… Christer – det kan jag hålla med om – men: “Marskrönikan om ”de rika är annorlunda” skickat till Peter Franke på Värmlands Folkblad. Publiceras på lördag. 85 personer av de rikaste på jorden idag äger lika mycket som 3.5 miljarder som är minst lottade. Ofattbart ? – slut citat härifrånr.

    Vettigt eller fullständigt vansinnigt ?

    Gaia
    Gaia
    Gäst
    10 juni 2014 kl 17:08

    Vem är jag?
    Vad vill jag?
    Vad tycker jag är viktigt?

    Lyssna inåt och utåt -till exempel på Russell Brand =) Och många andra av oss levande själar, som vill lyfta till en högre sfär av medvetenhet och kärlek.
    Och på alla bortvalda och svaga.
    För inte vill du väl offra alla andra?
    Dröm och bli förälskad i vårt nya samhälle!

    Det är upp till oss alla att visa vad vi går för nu. Tack för att du visar oss hur helheten ser ut Christer!
    Trots allt kan vi ju ändra oss!
    Vi har vår chans nu!

    superdeltapower
    Gäst
    11 juli 2015 kl 01:40

    Hej grabbar Här kommer experten på vår enorma miljöförstöring och dess orsaker, det är bara det att ni saknar dom pusselbitar som jag har i min besittning som gör att jag ser pusslet i ett större perspektiv. även polisen lägger pussel 🙂 för att se mer av vad det hela beror på så bör man gå tillbaka till 1850 -1860 talets USA för att se allt i en annan dager är du se var det hela började i vår enorma miljöförstöring , och allt beror på illojal konkurrans. Samt önskan att äga allt på jorden. Jag vill ju inte vara överlägsen er på nått sätt, med det är bara ett faktum att jag vet vad pudelns kärna heter. tro det eller ej. industrihampa, eller allmänt kallad cannabis,, http://endocannabinoider.bloggplatsen.se/kategori/287361-hampa-som-groda/ industrihampan förbjöds 1937 för att den hotade göra stora ekonomiska intressen däribland melleon bank, samt dupon´t samt många fler gjorde en konspiration genom , enorm propaganda kampanj, med förjugna filmer om mord , bråd död och andra farlighet så lyckades dom övertyga amerikanska kongressen om att bannlysa cannabis, och det var då allt exploderade i vår miljöförstöring, när cannabís var utmanöverad genom lögner. för då fanns det ingen konkurrans, du kan gör runt 50.000 olika saker med industrihampan. du kan tillverka .. ni vet det där nya nanomaterialet som heter “Grafen” som ska vara 200 gånger starkare än stål. Kanadensisk forskning som visar superkondensatorer med elektroder tillverkade av hampabaserade koldioxid nanosheets överträffar standard superkondensatorer med nästan 200%. Grafen, ett kol nanomaterial, anses vara ett av de bästa materialen för supercapicitor elektroder. Grafen är emellertid dyrt att tillverka, kostar så mycket som 2000 $ per gram. forskare vid University of Alberta / Institutet för Nanotechnology (NINT) NEO, och Alberta förnyar-Technology Futures, ledda av kemi och materialteknik professor David Mitlin, som har utvecklat en process för att omvandla fiberhampa avfall, till en unik grafen liknande nanomaterial som överträffar grafen. som kan tillverkas för mindre än 500 $ per ton. https://www.asme.org/engineering-topics/articles/energy/hemp-carbon-makes-supercapacitors-superfast Hoppas ni förstår att vi har att göra med “Världens bästa gröda” ,! jag har forskat i mer än 15.000 timmar om cannabis som nyttoväxt samt medicinalväxt. så jag ser ju allt ett större perspektiv än dom flesta som gör att ämnet växer när jag måste ta med fler komponenter som gör allt mer invecklat. för det finns inget kort svar i denna fråga. http://endocannabinoider.bloggplatsen.se/2014/04/13/10653267-miljoforstorningen-pa-var-unika-planet/ Jag brinner för sanningen samt jag försöker vara pedagogisk… Read more »

    Josef Boberg
    Gäst
    Reply to  superdeltapower
    11 juli 2015 kl 15:41
    Josef Boberg
    Gäst
    Reply to  superdeltapower
    11 juli 2015 kl 15:43

    The Lie We Live ! (= en sevärd 8 minuter kort och omskakande video – med svensk textning – om hur illa det står till i världen i dags dato)

    https://www.youtube.com/watch?v=ipe6CMvW0Dg

    Blogginlägget: ”Att själa en planet” – ger enkelt och lättfattligt den historiska bakgrunden till – hur det har kunnat bli så illa som det är i världen i dags dato.

    anders
    anders
    Gäst
    11 juli 2015 kl 17:19
    En; Allmänt kallad: LegeNet
    13 juli 2015 kl 15:51

    Världens stater har över ditt och mitt huvud inbördes tecknat en massa avtal om att skydda varandras brott och hemligheter. Med tanke på detta system av avtal, och med tanke på att empiri visar att (brotts-)systemets försvarare inte stoppar för något bedrägeri för att beskydda den redan begångna brottsligheten, krävs ett sant kreativt grepp. Det hjälper ej att enbart re-agera, utan detta kräver ett sant kreativt agerande. Systemets försvarare tycks däremot resonera att försvaret av systemet (lögnen!) är viktigare än någon enskilds rätt. Vilket som vi ser ju leder till eskalerande galenskap och korruption. F.d. kanadensiske försvarsministern Paul T. Hellyer talade i våras bl.a. om att lösa alla som till regeringen svurit tystnadslöfte från dessa löften. Men som jag förklarade i föregående stycke, världens stater har ju tecknat en massa avtal sinsemellan. Detta är en gordisk knut, för utan att kunna tala om de verkliga ämnena så går det inte att tala klartext om orsakerna till att att alla dessa tystnadslöften måste bort, och då blir det svårt att avtala bort alla sådana transnationella avtal. Knuten kan dock kapas om alla entiteter som ingått sådana avtal försvinner. Det är formellt sett inte de levande människorna som tecknat avtalen, utan fiktioner. Man har lyft in nästan allt i en illusionsjuridisk värld, inte minst med begreppet ‘person’, som är en slags mask. En kan ha många masker. Vad försöker ‘maskeraden’ tala om?… Den tyska forskaren Harald Kautz Vella talade i ett drygt tvåtimmars föredrag, som nu bara sedan i förrgår, 11 juli 2015, både hunnit läggas upp och försvinna två gånger från YouTube, bl.a. om Djävulens kontrakt; att vi genom att rösta avhänder ansvar, som ger kontroll till militären, som ger kontroll till underrättelsetjänsterna, som ger kontroll till svartmagikerna, som ger kontroll till demonerna eller med ett annat begrepp de arkoniska krafterna, och att dessa i sin tur har förlorat kontrollen till dessas artificiella intelligens, AI. För att återvinna eget ansvar kan vi inte ha en regering. Det handlar inte om att ändra på regeringen eftersom hela konceptet med en regering är demoniskt. Det handlar inte om att byta ut tjänstemän, för det kommer aldrig att fungera. Vi måste byta ut hela spelet. Harald Kautz Vella sa allt detta i Woodborough föredraget (vid 1:40:40, om det åter läggs upp på nätet), och jag instämmer helhjärtat. Själv har jag bidragit med att sätta ljus på illusionsjuridiken, inte minst genom att internalisera vad andra… Read more »

    Josef Boberg
    Gäst
    Reply to  En; Allmänt kallad: LegeNet
    13 juli 2015 kl 16:01

    Leif – rättsväsendet kallar jag för orättsväsendet.